Zece ani cu Logan, maşina care s-a impus pe harta auto a lumii

12 iul 2014 21977 afişări Comentează şi tu Auto-Moto
Zece ani cu Logan, maşina care s-a impus pe harta auto a lumii 2 imagini http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/401/581/7959/12909582/1/logan-bun.jpg
  • Începând cu iunie 2004, Uzina de la Mioveni a fabricat peste 1,4 milioane de unităţi Dacia Logan, un autoturism cu un succes uriaş în Occident. Modelul care a „pensionat“ prietenoasa, dar perimata Dacia 1310 a ajuns până în unul dintre cele mai tari campionate de fotbal ale Europei, Serie A, din postura de sponsor principal la Udinese

În vara acestui an se împlineşte un deceniu de la, probabil, cea mai de succes privatizare din istoria României. Piaţa auto autohtonă s-a schimbat spectaculos, printr-un dublu eveniment care a avut în centrul atenţiei uzina de maşini de la Mioveni, care producea, începând cu sfârşitul anilor ’60, marca Dacia.

Francezii au cumpărat fabrica românească în 1999, dar marea rupere de trecutul simplu şi auster, urmată de un upgrade total, bazat pe coordonate moderne, a venit în 2004. Din acel moment, maşinile ieşite pe porţile Uzinelor Dacia au devenit competitive pe plan internaţional şi, mai mult decât atât, au impus un concept care a dat peste cap pieţele auto din Occident.

Iulie 2004 –Dacia 1310 numărul 1.959.730. Ultima

Mai întâi a fost prezentarea noului model Logan. Pe 2 iunie 2004, la Paris, preşedintele director general al Grupului Renault de la acea vreme, Louis Schweitzer, dezvelea în faţa câtorva sute de reprezentanţi ai presei internaţionale, reuniţi la Technocentre, maşina care urma să pună România pe harta europeană a centrelor de producţie auto. Era punctul culminant al unui concept revoluţionar la acea dată, privit cu rezerve de specialişti. Ideea unui autoturism ieftin şi bun, „maşina de 5.000 de euro“, apăruse pe lista de priorităţi a francezilor încă de la finele anilor ’90, însă materializarea proiectului a fost posibilă după achiziţionarea uzinei de la Mioveni.

În iulie 2004, la o lună după prezentarea de la Paris, de pe linia de producţie a fabricii argeşene ieşea ultimul autoturism Dacia 1310, cel cu numărul 1.959.730 (producţia acestui model a început în 1979, la 11 ani de la primele maşini ieşite pe poarta uzinei argeşene).

O epocă apunea odată cu dispariţia unui simbol naţional în materie de construcţii auto. Pentru românii din acea perioadă, lipsiţi de accesul la tehnologia din Vest, Dacia 1310 şi precursoarele sale au fost mai mult decât simple mijloace de transport, reci şi impersonale. Mulţi le-au considerat parte din familie, altora le-au umplut weekendurile, pe post de hobby. Primăvara venea invariabil cu maşini răsturnate pe cauciucuri şi oameni meşterind la întreţinerea scumpelor Dacii (la propriu şi la figurat), cu activităţi de terosonare sau de spălare a motorului, demontat bucată cu bucată. Nu era o activitate care să necesite cunoştinţe evoluate pentru că Dacia 1310 a fost, se spune, singura maşină din lume care putea fi reparată oricând cu un patent şi o bucată de sârmă.

Lumi paralele: cum coabitează Dacia 1310 şi Dacia Logan

La zece ani de la încetarea producţiei, autoturismele Dacia 1310 încă mai rulează pe drumurile ţării. Mai ruginite şi mai cârpite, continuă să-şi îndeplinească rostul. Mihai Ştefan (43 de ani), un bucureştean din Sectorul 3, are o Dacia 1310 an de fabricaţie 1998. A cumpărat-o în 2010 cu 3.000 de lei de la primul proprietar şi a fost atât de mulţumit de ea, încât nu este convins să o vândă chiar dacă şi-a cumpărat recent un Opel la mâna a doua. „În urmă cu doi ani i-am pus instalaţie de gaz, i-am schimbat pragurile şi contrapragurile şi merge ceas. Eu sunt instalator sanitar şi, când merg la lucrări, prefer să iau Dacia. Consumă puţin şi nu pot să car chiuvete sau alte materiale sanitare cu noul meu Opel. Voi ţine Dacia cât voi putea şi voi mai găsi piese ieftine pentru ea“, explică Mihai.

Ca el sunt mulţi, majoritatea mici meseriaşi sau producători din mediul rural. În pieţe, dimineaţa, aprovizionarea se face, în mare parte, cu bătrânele şi răbdătoarele Dacii. Pe drumurile pline de gropi din ţară, pe uliţele desfundate şi pe cărările neasfaltate de care e plină România, Dacia 1310 continuă să fie omniprezentă. Nepretenţioasă, uşor de reparat, cu piese de schimb ieftine, este o alternativă acceptabilă pentru veniturile şi necesităţile populaţiei din zona rurală a României.

Loganul, avantajat de programul „Rabla“

Scăderea accelerată a numărului de Dacii 1310 de pe drumurile ţării s-a compensat cu o invazie a Loganurilor, avantajate şi de programul „Rabla“, care a schimbat parcul auto an de an. Modernă şi încăpătoare, oferind un excelent raport între ceea ce poate, spaţiul interior şi preţ, Loganul a intrat repede în graţiile românilor, dar şi ale străinilor, care au început să privească altfel piaţa de automobile de la noi. Logan a devenit un brand internaţional de succes încă de la primul an complet de comercializare (2005), fiind un simbol de reuşită, dar şi un prilej de inspiraţie pentru alţi constructori auto de a produce modele comparabile. Succesul rapid a creat însă şi controverse. În 2005, o revistă germană de specialitate a supus Loganul la un test de siguranţă (testul elanului), iar în urma acestuia maşina s-ar fi răsturnat la numai 65 de kilometri la oră. Ulterior, acelaşi test a fost repetat de mai multe ori, dar Loganul a rămas pe patru roţi chiar şi la viteze mai mari.

În acest moment, compania Renault, proprietara Uzinelor Dacia, are fabrici care produc Logan, dar sub brandul Renault, în numeroase alte ţări emergente. Asta, pentru că numărul de maşini Logan cerute în întreaga lume depăşeşte cu mult capacitatea de producţie de la Mioveni. După România, următoarele pieţe cu cele mai multe Loganuri vândute sunt Franţa (176.000) şi Algeria (168.000).

Când te impui pe patru continente şi nu eşti o maşină germană...

În cei zece ani de carieră de până acum, Logan a cucerit peste 1.400.000 de clienţi din 42 de ţări ale lumii, din Nordul Europei până în Orientul Mijlociu şi Africa de Nord, fără a uita America de Sud şi Centrală.

Ca punct de pornire pentru expansiunea mărcii Dacia, modelul Logan a stat la baza unei întregi familii de modele. Dacă în momentul lansării exista o singură versiune de caroserie, cu două motorizări pe benzină (1.4 MPI şi 1.6 MPI), de-a lungul anilor gama a evoluat, ajungând să cuprindă, în 2007, patru variante de caroserie (berlină, break, furgonetă şi pick-up) şi şase motorizări, din care trei pe benzină, una pe GPL şi două diesel. A urmat apariţia celei de-a doua game de modele – Sandero, care a completat succesul Logan, în special pe pieţele occidentale.
Chiar şi după extinderea numărului de membri ai familiei Dacia (în prezent aceasta cuprinde 8 modele), Logan a rămas pilonul de bază al mărcii pe numeroase pieţe. În Maroc, în Algeria, în Turcia, în Bulgaria şi în alte câteva pieţe din Europa Centrală şi de Est, Logan berlină continuă să fie cel mai vândut model Dacia.



Ofensivă pe toate planurile: imagine, financiar, sportiv

Pentru Dacia, odată cu lansarea modelului Logan, succesul a venit pe toate planurile. Pentru prima oară în istorie, o echipă din prima ligă italiană la fotbal, Udinese Calcio, a jucat cu numele constructorului de la Mioveni pe echipament. Parteneriatul a fost semnat în 2008 la iniţiativa reprezentantului italian al companiei şi a însemnat o puternică lovitură de imagine.
De câştigat a avut şi motor­sportul din România. În 2007 a fost lansată Cupa Dacia Logan, competiţie monomarcă dedicată piloţilor care utilizează cel mai popular model de autoturism din ţară.

În fine, direct proporţional a fost şi succesul financiar. Conform datelor oficiale, Automobile Dacia a fost în 2013 cea mai mare companie din România, cu o cifră de afaceri de 18,4 miliarde de lei (4,16 miliarde de euro), în creştere cu 45% faţă de anul anterior. În 2013, Dacia ajunsese la o producţie record de 342.000 de maşini, 93% din producţie mergând la export!
În primăvara acestui an, mai precis în luna mai, Uzina Dacia a atins cifra de 5 milioane de automobile produse în intervalul de 46 de ani, de la înfiinţare. Dacă în 1998 s-a atins borna celor 2 milioane de maşini (cu o Dacia 1307 cu dublă cabină), în ultimii 16 ani s-au produs peste 3 milioane de exemplare. Modelul cu numărul 5 milioane a fost o Dacie Duster.

5,9 miliarde de dolari au reprezentat, în 1989, toate exporturile României

3,6 miliarde de dolari au reprezentat, în 2013, exporturile estimate ale Uzinelor Dacia

Versiune selectata: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.