Zece ani cu Logan, mașina care s-a impus pe harta auto a lumii

Autor: Alexandru Enciu Publicat: 12 Jul. 2014, 12:59 Actualizat: 12 Jul. 2014, 13:16 Auto-Moto
  • Începând cu iunie 2004, Uzina de la Mioveni a fabricat peste 1,4 milioane de unități Dacia Logan, un autoturism cu un succes uriaș în Occident. Modelul care a „pensionat” prietenoasa, dar perimata Dacia 1310 a ajuns până în unul dintre cele mai tari campionate de fotbal ale Europei, Serie A, din postura de sponsor principal la Udinese

În vara acestui an se împlinește un deceniu de la, probabil, cea mai de succes privatizare din istoria României. Piața auto autohtonă s-a schimbat spectaculos, printr-un dublu eveniment care a avut în centrul atenției uzina de mașini de la Mioveni, care producea, începând cu sfârșitul anilor ”60, marca Dacia.

Francezii au cumpărat fabrica românească în 1999, dar marea rupere de trecutul simplu și auster, urmată de un upgrade total, bazat pe coordonate moderne, a venit în 2004. Din acel moment, mașinile ieșite pe porțile Uzinelor Dacia au devenit competitive pe plan internațional și, mai mult decât atât, au impus un concept care a dat peste cap piețele auto din Occident.

Iulie 2004 -Dacia 1310 numărul 1.959.730. Ultima

Mai întâi a fost prezentarea noului model Logan. Pe 2 iunie 2004, la Paris, președintele director general al Grupului Renault de la acea vreme, Louis Schweitzer, dezvelea în fața câtorva sute de reprezentanți ai presei internaționale, reuniți la Technocentre, mașina care urma să pună România pe harta europeană a centrelor de producție auto. Era punctul culminant al unui concept revoluționar la acea dată, privit cu rezerve de specialiști. Ideea unui autoturism ieftin și bun, „mașina de 5.000 de euro”, apăruse pe lista de priorități a francezilor încă de la finele anilor ”90, însă materializarea proiectului a fost posibilă după achiziționarea uzinei de la Mioveni.

În iulie 2004, la o lună după prezentarea de la Paris, de pe linia de producție a fabricii argeșene ieșea ultimul autoturism Dacia 1310, cel cu numărul 1.959.730 (producția acestui model a început în 1979, la 11 ani de la primele mașini ieșite pe poarta uzinei argeșene).

O epocă apunea odată cu dispariția unui simbol național în materie de construcții auto. Pentru românii din acea perioadă, lipsiți de accesul la tehnologia din Vest, Dacia 1310 și precursoarele sale au fost mai mult decât simple mijloace de transport, reci și impersonale. Mulți le-au considerat parte din familie, altora le-au umplut weekendurile, pe post de hobby. Primăvara venea invariabil cu mașini răsturnate pe cauciucuri și oameni meșterind la întreținerea scumpelor Dacii (la propriu și la figurat), cu activități de terosonare sau de spălare a motorului, demontat bucată cu bucată. Nu era o activitate care să necesite cunoștințe evoluate pentru că Dacia 1310 a fost, se spune, singura mașină din lume care putea fi reparată oricând cu un patent și o bucată de sârmă.

Lumi paralele: cum coabitează Dacia 1310 și Dacia Logan

La zece ani de la încetarea producției, autoturismele Dacia 1310 încă mai rulează pe drumurile țării. Mai ruginite și mai cârpite, continuă să-și îndeplinească rostul. Mihai Ștefan (43 de ani), un bucureștean din Sectorul 3, are o Dacia 1310 an de fabricație 1998. A cumpărat-o în 2010 cu 3.000 de lei de la primul proprietar și a fost atât de mulțumit de ea, încât nu este convins să o vândă chiar dacă și-a cumpărat recent un Opel la mâna a doua. „În urmă cu doi ani i-am pus instalație de gaz, i-am schimbat pragurile și contrapragurile și merge ceas. Eu sunt instalator sanitar și, când merg la lucrări, prefer să iau Dacia. Consumă puțin și nu pot să car chiuvete sau alte materiale sanitare cu noul meu Opel. Voi ține Dacia cât voi putea și voi mai găsi piese ieftine pentru ea”, explică Mihai.

Ca el sunt mulți, majoritatea mici meseriași sau producători din mediul rural. În piețe, dimineața, aprovizionarea se face, în mare parte, cu bătrânele și răbdătoarele Dacii. Pe drumurile pline de gropi din țară, pe ulițele desfundate și pe cărările neasfaltate de care e plină România, Dacia 1310 continuă să fie omniprezentă. Nepretențioasă, ușor de reparat, cu piese de schimb ieftine, este o alternativă acceptabilă pentru veniturile și necesitățile populației din zona rurală a României.

Loganul, avantajat de programul „Rabla”

Scăderea accelerată a numărului de Dacii 1310 de pe drumurile țării s-a compensat cu o invazie a Loganurilor, avantajate și de programul „Rabla”, care a schimbat parcul auto an de an. Modernă și încăpătoare, oferind un excelent raport între ceea ce poate, spațiul interior și preț, Loganul a intrat repede în grațiile românilor, dar și ale străinilor, care au început să privească altfel piața de automobile de la noi. Logan a devenit un brand internațional de succes încă de la primul an complet de comercializare (2005), fiind un simbol de reușită, dar și un prilej de inspirație pentru alți constructori auto de a produce modele comparabile. Succesul rapid a creat însă și controverse. În 2005, o revistă germană de specialitate a supus Loganul la un test de siguranță (testul elanului), iar în urma acestuia mașina s-ar fi răsturnat la numai 65 de kilometri la oră. Ulterior, același test a fost repetat de mai multe ori, dar Loganul a rămas pe patru roți chiar și la viteze mai mari.

În acest moment, compania Renault, proprietara Uzinelor Dacia, are fabrici care produc Logan, dar sub brandul Renault, în numeroase alte țări emergente. Asta, pentru că numărul de mașini Logan cerute în întreaga lume depășește cu mult capacitatea de producție de la Mioveni. După România, următoarele piețe cu cele mai multe Loganuri vândute sunt Franța (176.000) și Algeria (168.000).

Când te impui pe patru continente și nu ești o mașină germană…

În cei zece ani de carieră de până acum, Logan a cucerit peste 1.400.000 de clienți din 42 de țări ale lumii, din Nordul Europei până în Orientul Mijlociu și Africa de Nord, fără a uita America de Sud și Centrală.

Ca punct de pornire pentru expansiunea mărcii Dacia, modelul Logan a stat la baza unei întregi familii de modele. Dacă în momentul lansării exista o singură versiune de caroserie, cu două motorizări pe benzină (1.4 MPI și 1.6 MPI), de-a lungul anilor gama a evoluat, ajungând să cuprindă, în 2007, patru variante de caroserie (berlină, break, furgonetă și pick-up) și șase motorizări, din care trei pe benzină, una pe GPL și două diesel. A urmat apariția celei de-a doua game de modele – Sandero, care a completat succesul Logan, în special pe piețele occidentale.
Chiar și după extinderea numărului de membri ai familiei Dacia (în prezent aceasta cuprinde 8 modele), Logan a rămas pilonul de bază al mărcii pe numeroase piețe. În Maroc, în Algeria, în Turcia, în Bulgaria și în alte câteva piețe din Europa Centrală și de Est, Logan berlină continuă să fie cel mai vândut model Dacia.

Ofensivă pe toate planurile: imagine, financiar, sportiv

Pentru Dacia, odată cu lansarea modelului Logan, succesul a venit pe toate planurile. Pentru prima oară în istorie, o echipă din prima ligă italiană la fotbal, Udinese Calcio, a jucat cu numele constructorului de la Mioveni pe echipament. Parteneriatul a fost semnat în 2008 la inițiativa reprezentantului italian al companiei și a însemnat o puternică lovitură de imagine.
De câștigat a avut și motor­sportul din România. În 2007 a fost lansată Cupa Dacia Logan, competiție monomarcă dedicată piloților care utilizează cel mai popular model de autoturism din țară.

În fine, direct proporțional a fost și succesul financiar. Conform datelor oficiale, Automobile Dacia a fost în 2013 cea mai mare companie din România, cu o cifră de afaceri de 18,4 miliarde de lei (4,16 miliarde de euro), în creștere cu 45% față de anul anterior. În 2013, Dacia ajunsese la o producție record de 342.000 de mașini, 93% din producție mergând la export!
În primăvara acestui an, mai precis în luna mai, Uzina Dacia a atins cifra de 5 milioane de automobile produse în intervalul de 46 de ani, de la înființare. Dacă în 1998 s-a atins borna celor 2 milioane de mașini (cu o Dacia 1307 cu dublă cabină), în ultimii 16 ani s-au produs peste 3 milioane de exemplare. Modelul cu numărul 5 milioane a fost o Dacie Duster.

5,9 miliarde de dolari au reprezentat, în 1989, toate exporturile României

3,6 miliarde de dolari au reprezentat, în 2013, exporturile estimate ale Uzinelor Dacia

Autor: Alexandru Enciu Publicat: 12 Jul. 2014, 12:59 Actualizat: 12 Jul. 2014, 13:16 Auto-Moto
Pe aceeași temă
Ce studii are, de fapt, Cheloo de la Paraziții 
Ce studii are, de fapt, Cheloo de la Paraziții 
Cazul scandalos al militarilor morţi în tragedia aviatică de la Bereşti. Deşi şi-au făcut datoria faţă de ţară, ministerul „a omis“ să le facă asigurări în caz de deces
Cazul scandalos al militarilor morţi în tragedia aviatică de la Bereşti. Deşi şi-au făcut datoria faţă de ţară, ...
Momente dramatice la PRO TV. Florin Calinescu, preluat de medici. Andra, in lacrimi: „Nu vreau sa il pierd”
Momente dramatice la PRO TV. Florin Calinescu, preluat de medici. Andra, in lacrimi: „Nu vreau sa il pierd”
Cum a ajuns un judeţ din România să aibă cel mai mare buget din istorie
Cum a ajuns un judeţ din România să aibă cel mai mare buget din istorie
Cea mai buna veste pe care o putea primi! Ce ii pregateste Rangers lui Ianis Hagi dupa meciul FANTASTIC din Europa League
Cea mai buna veste pe care o putea primi! Ce ii pregateste Rangers lui Ianis Hagi dupa meciul FANTASTIC din Europa League
Dieta de antrenament a lui James LeBron
Dieta de antrenament a lui James LeBron
I-a UMILIT pe polițiștii locali. Un Maybach parcat ilegal nu poate fi ridicat de mașina de tractare!
I-a UMILIT pe polițiștii locali. Un Maybach parcat ilegal nu poate fi ridicat de mașina de tractare!
TOP 50 Cele mai sexy femei din România. Incredibil pe ce loc se află Anamaria Prodan și Ramona Gabor
TOP 50 Cele mai sexy femei din România. Incredibil pe ce loc se află Anamaria Prodan și Ramona Gabor
Înregistrarea apelului Andreei Antonescu la 112. Cântăreaţa susţine, însă, că e o neînţelegere
Înregistrarea apelului Andreei Antonescu la 112. Cântăreaţa susţine, însă, că e o neînţelegere
Euro SARE în aer. La cât a putut ajunge euro peste noapte. NU este o eroare
Euro SARE în aer. La cât a putut ajunge euro peste noapte. NU este o eroare
Marele mister al FUNDULUI femeilor a fost DESCIFRAT în sfârşit. „Le dă o astfel de abilitate”
Marele mister al FUNDULUI femeilor a fost DESCIFRAT în sfârşit. „Le dă o astfel de abilitate”
"Îmi pare rău că iubitul tău se uită ..." Incredibil cum a ieşit pe stradă această tânără. Ce le transmite femeilor
Reacţie vehementă pe Fiorentinanews după meciul fabulos făcut de Ianis Hagi cu Braga: ”A fost clar de la început”
Reacţie vehementă pe Fiorentinanews după meciul fabulos făcut de Ianis Hagi cu Braga: ”A fost clar de la început”
Moment teribil la Românii au Talent! Florin Călinescu, probleme de sănătate! Au chemat salvarea
Moment teribil la Românii au Talent! Florin Călinescu, probleme de sănătate! Au chemat salvarea
Este bomba zilei! Andra, anunțul momentului la PRO TV! În ce film va juca
Este bomba zilei! Andra, anunțul momentului la PRO TV! În ce film va juca
CUPLUL MOMENTULUI IN ROMANIA! S-au logodit, desi au negat relatia! ASTA DA SURPRIZA! Cantareata...
CUPLUL MOMENTULUI IN ROMANIA! S-au logodit, desi au negat relatia! ASTA DA SURPRIZA! Cantareata...
Un nou FALIMENT de răsunet zguduie România. Anunţul şoc venit în această dimineaţă
Un nou FALIMENT de răsunet zguduie România. Anunţul şoc venit în această dimineaţă
"Băga-mi.." Înjurături ca la ușa cortului azi, la Neatza. Dani Oțil a izbucnit
Această tânără a mers cu un bărbat pe o stâncă înaltă pentru o şedinţă foto. Ce a ieşit după aceea este INCREDIBIL [FOTO]
Această tânără a mers cu un bărbat pe o stâncă înaltă pentru o şedinţă foto. Ce a ieşit după aceea este INCREDIBIL ...
A fost scoasă de la saună de un manager din cauza costumului de baie „prea sexy”. Tânăra, şocată: Nu mai merg acolo!
A fost scoasă de la saună de un manager din cauza costumului de baie „prea sexy”. Tânăra, şocată: Nu mai merg acolo!
Florin Călinescu a fost luat cu salvarea direct din emisiune! Starea prezentatorului
Florin Călinescu a fost luat cu salvarea direct din emisiune! Starea prezentatorului
Gheorghe Hagi, lacrimi de fericire! Fiul „regelui” a reușit o dublă de senzație
Gheorghe Hagi, lacrimi de fericire! Fiul „regelui” a reușit o dublă de senzație
SE ANUNȚĂ NUNTA ANULUI! Cu cine a înlocuit-o cel mai râvnit burlac pe Andreea Mantea
SE ANUNȚĂ NUNTA ANULUI! Cu cine a înlocuit-o cel mai râvnit burlac pe Andreea Mantea
Kim Kardashian a încins internetul după ce a postat POZE SEXY din vacanță! Cu cine a fost surprinsă  „Ea a fost dusă la o vilă privată"
Kim Kardashian a încins internetul după ce a postat POZE SEXY din vacanță! Cu cine a fost surprinsă „Ea a fost dusă ...
Moșii de iarnă 2020. Ce nu ai voie să faci în seara din Sâmbăta Morţilor. Dumnezeu te va pedepsi! —
Moșii de iarnă 2020. Ce nu ai voie să faci în seara din Sâmbăta Morţilor. Dumnezeu te va pedepsi! —
S-au fotografiat pe capota unui FERRARI, dar nu se așteptau la asta! Acum regretă amarnic
S-au fotografiat pe capota unui FERRARI, dar nu se așteptau la asta! Acum regretă amarnic
Carmen Brumă, FOTOGRAFIATĂ DEZBRĂCATĂ la munte. Vedeta a recunoscut că nu Mircea Badea a pozat-o așa: 'El mi-a făcut multe altele'
Carmen Brumă, FOTOGRAFIATĂ DEZBRĂCATĂ la munte. Vedeta a recunoscut că nu Mircea Badea a pozat-o așa: 'El mi-a făcut ...
FOTO. Cum arată Larisa Iordache! Fosta gimnastă nu se mai ferește: și-a găsit fericirea în brațele unui tânăr musculos
FOTO. Cum arată Larisa Iordache! Fosta gimnastă nu se mai ferește: și-a găsit fericirea în brațele unui tânăr musculos
15 semne că femeia te înşală - care sunt cele două motive ale infidelităţii
15 semne că femeia te înşală - care sunt cele două motive ale infidelităţii