REPORTAJ | Formula 1 văzută din spatele cortinei. Câți oameni lucrează pentru a duce „Marele Circ” aproape de perfecțiune, tehnologia revoluționară utilizată de ingineri și explicația volanului cu 1.000 de butoane

Autor: Octavian Vasilescu Publicat: 13 Mar. 2018, 07:58 Actualizat: 13 Mar. 2018, 07:59 Auto-Moto

Din fața micului ecran, „Marele Circ” pare o simplă cursă de mașini, în care mecanicii schimbă pneurile după câteva ture. De la fața locului îți dai seama că e mult mai mult de atât. Echipa ProSport a acceptat invitația Renault și a participat la ultimele două zile de teste de la Barcelona. Pentru început putem spune că e o altă lume, în care totul e dus la superlativ.

Încă de la intrarea în complex rămâi uimit și realizezi că n-ai văzut atâtea Ferrari-uri în toată viața ta. Pe alocuri mai găsești și un McLaren sau un Type-R de la Honda, dar bolizii din „Cizmă” fură toate privirile. Paddock-ul, zona în care este găzduită presa și unde sunt cazați mecanicii, inginerii etc, e cu adevărat un mic oraș. Tirurile celor zece echipe din Formula 1 formează clădiri la fel de înalte precum casele construite de CFR în apropierea Gării de Nord. Pe partea stângă sunt restaurantele, zona alocată presei, iar pe partea opusă sunt birourile și dormitoarele celor din staff. Până de curând, cele două clădiri pe roți erau poziționate față în față. Acum, sunt poziționate pe diagonală, pentru ca piloții să ajungă mai greu dintr-o parte în cealaltă, iar astfel fanii au o șansă în plus de a se poza cu Vettel sau Alonso. În jur de 100 de oameni numără fiecare echipă din Formula 1. „Marele Circ” reprezintă o adevărată desfășurare de forțe, în spatele cortinei.

Când ajungi în garajul unei echipe, datele problemei se schimbă. Ești atenționat încă din prag că e interzisă folosirea telefonului mobil în interior. Cuvânt cheie: secretomanie. Chiar dacă Federația Internațională de Automobilism (FIA) vrea să aducă echipele pe aceeași lungime de undă, inginerii își păstrează informațiile departe de public. Garajul de Formula 1 e împărțit în două părți. De exemplu, în partea stângă a garajului Renault parchează Nico Hülkenberg, iar în partea dreaptă Carlos Sainz. Pe un ecran imens este conturat traseul, pe care se mișcă haotic câteva puncte colorate (piloții). Urmează panoul unde sunt afișate rezultatele fiecărui tur. Mai departe avem un alt ecran dedicat exclusiv pneurilor. Este afișată presiunea, temperatura pneurilor, temperatura de la nivelul asfaltului, temperatura generală din zonă… Orice factor care ar putea influența gumele, apare pe acel ecran și este monitorizat. Pneurile aflate în garaj sunt ținute în huse speciale, inscripționate cu zona de acțiune (ex: dreapta față, stânga spate). Husele respective sunt încălzite la temperatura optimă prevăzută de ingineri. Unele sunt ținute la 30 de grade celsius, altele la 100. Totul e gândit și regândit. Există un om în staff-ul echipei care nu se murdărește pe mâini! Acesta umblă prin garaj cu o pereche de ochelari VR (realitate virtuală), cu care poate vedea o hologramă a monopostului în garaj. Ochelarii sunt folosiți pentru ca piesele mașinii să fie analizate mult mai rapid. În loc să iei la mână piesă cu piesă până găsești problema, vine acest Siri în carne și oase care dezmembrează virtual mașina și vine cu o soluție. Câteva tubulaturi sunt realizate manual, pentru că roboții din fabrică nu sunt atât de inteligenți să modeleze țevile după dorința echipei.

Știați că… Nico Hülkenberg joacă fotbal cu câțiva oameni din echipa sa înainte să intre pe circuit? Neamțul spune că asta îl relaxează extrem de mult. Printre trusele de unelte și cabluri se află două baloane colorate, cu care pilotul Renault își face încălzirea. Un obicei asemănător avea și Nico Roseberg, campionul mondial din 2016.


Volanul folosit de Renault în acest sezon. E identic cu cel de anul trecut. Foto: Octavian Vasilescu

Volanul cu 1000 de butoane, așa cum este poreclit în folclor, nu e atât de complicat precum pare. Da, are destul de multe butoane, dar pilotul nu trebuie să bage coduri de GTA în timpul unui viraj în care mașina merge cu 150 de km/h. Spre exemplu, primul buton din stânga, PIT, limitează viteza maximă a mașinii la 100 de km/h, 80 pe circuite precum Monaco, pentru intrarea la boxe. Cele două portocalii sunt folosite numai la indicațiile venite din garaj, la fel și cele rotative din centru. Inginerii îi dictează pilotului o anumită comandă, iar aceștia execută. Aici e vorba de partea tehnică, unde inginerii au primul cuvânt și nu pilotul. Butonul RCH e folosit pentru reîncărcarea bateriilor și este acționat la unison cu frâna. Butonul violet BO e folosit înainte de startul cursei și se referă la Burn Out. Piloții îl acționează pentru a-și încălzi pneurile la grilă. Cel galben inscripționat cu litera D îl ajută pe pilot să se hidrateze în timpul cursei. Fiecare cască are prevăzută un furtun, iar când pilotul apasă butonul D, poate bea apă. Cel roșu din dreapta e folosit pentru linia de comunicații. După ce a discutat cu inginerii din garaj, pilotul apasă butonul R pentru a închide apelul, exact ca la telefon. Butonul OIL afișează pe ecran date referitoare la comubstibil, cum ar fi consumul sau volumul care a mai rămas în rezervor. Butonul OK e folosit de pilot atunci când nu poate lua legătura cu echipa. După ce a primit indicațiile de la boxe, acesta apasă butonul pentru ca staff-ul să știe că mesajul a fost recepționat.  N-ul de la ultimul buton reprezintă prescurtarea de Neutru. Atunci când pilotul vrea să intre în garaj, apasă pe N, iar mecanicii împing mașina înăuntru.

Ecranul e folosit pentru a afișa viteza, numărul de tururi efectuat, dar scopul principal este acela de a trasmite mesaje codate. De exemplu, dacă Vettel se apropie amenințător de Hamilton, lui Bottas nu o să i se transmită prin cască mesajul „Scoate-l de pe circuit, avem nevoie de victorie”. Mesajul o să fie afișat pe ecran, deoarece linia de comunicații e publică. Desigur, exemplul dat e un simplu exercițiu de imaginație.


Pedalele. Cele din mijloc sunt folosite pentru schimbarea vitezei, iar cele de jos pentru a frâna de urgență. Foto: Octavian Vasilescu

Noul sezon al Formulei 1 va debuta pe 25 martie, cu Marele Premiu al Australiei, desfășurat la Melbourne. Piloții care vor pleca de la grila de start sunt: Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen (Ferrari), Sergio Perez, Esteban Ocon (Force India), Romain Grosjean, Kevin Magnussen (Haas), Stoffel Vandoorne, Fernando Alonso (McLaren), Lewis Hamilton, Valtteri Bottas (Mercedes), Daniel Ricciardo, Max Verstappen (Aston Martin Red Bull Racing), Nico Hulkenberg, Carlos Sainz Jr (Renault), Marcus Ericsson, Charles Leclerc (Sauber Alfa Romeo), Pierre Gasly, Brendon Hartley (Toro Rosso), Lance Stroll, Sergey Șirotkin (Williams).

Autor: Octavian Vasilescu Publicat: 13 Mar. 2018, 07:58 Actualizat: 13 Mar. 2018, 07:59 Auto-Moto
Pe aceeași temă
A rămas cu 'zâna' la vedere! Andreea Marin, gafă uriașă când a coborât din mașină. Vezi imaginile cu ZOOM
A rămas cu 'zâna' la vedere! Andreea Marin, gafă uriașă când a coborât din mașină. Vezi imaginile cu ZOOM
VIDEO Pasajul Ciurel, eşec după eşec. Autobuzele nu au loc să vireze şi sunt obligate să urce pe trotuar
VIDEO Pasajul Ciurel, eşec după eşec. Autobuzele nu au loc să vireze şi sunt obligate să urce pe trotuar
Ghete de milioane - TOP 10 cei bine plătiţi fotbaliştii din sponsorizări pentru ghetele de fotbal
Ghete de milioane - TOP 10 cei bine plătiţi fotbaliştii din sponsorizări pentru ghetele de fotbal
Iau bani de la Barcelona pentru Man?! Transferul de ultima ora dupa care Becali poate da lovitura ISTORICA la FCSB! Anunt de ultima ora pe Camp Nou
Iau bani de la Barcelona pentru Man?! Transferul de ultima ora dupa care Becali poate da lovitura ISTORICA la FCSB! Anunt ...
Dieta militară: slăbeşti 4,5 kg în 7 zile. Ce şi cât să mănânci
Dieta militară: slăbeşti 4,5 kg în 7 zile. Ce şi cât să mănânci
Costumul de baie i-a jucat feste Madalinei Ghenea! Bikinii cu doua numere mai mici au lasat TOT la vedere
Costumul de baie i-a jucat feste Madalinei Ghenea! Bikinii cu doua numere mai mici au lasat TOT la vedere
Candidatura
inexplicabilă a lui Traian Băsescu şi efectele ei
Candidatura inexplicabilă a lui Traian Băsescu şi efectele ei
Medicii, anunț neașteptat: 'Pandemia ar putea să ia sfârșit în 8 săptămâni'
Medicii, anunț neașteptat: 'Pandemia ar putea să ia sfârșit în 8 săptămâni'
Un student la MEDICINĂ a primit ceva ȘOCANT prin poștă de la profesorul de curs. „Nu mă  așteptam la asta”
Un student la MEDICINĂ a primit ceva ȘOCANT prin poștă de la profesorul de curs. „Nu mă așteptam la asta”
A murit Alexandru, tânărul din spatele celebrei replici „Uite, stăm!” Era închis la Penitenciarul Giurgiu
A murit Alexandru, tânărul din spatele celebrei replici „Uite, stăm!” Era închis la Penitenciarul Giurgiu
Revine starea de URGENȚĂ?! Nelu Tătaru a spus adevărul
Revine starea de URGENȚĂ?! Nelu Tătaru a spus adevărul
Brigitte, HĂRȚUITĂ de fosta iubită a lui Florin Pastramă. Câte mii de euro îi cere, de fapt, și pentru ce sunt banii
Brigitte, HĂRȚUITĂ de fosta iubită a lui Florin Pastramă. Câte mii de euro îi cere, de fapt, și pentru ce sunt banii
Europa intră în carantină bucată cu bucată. Marea capitală europeană care începe să fie ÎNCHISĂ după explozia de cazuri de COVID
Europa intră în carantină bucată cu bucată. Marea capitală europeană care începe să fie ÎNCHISĂ după explozia ...
20 de semne că ficatul tău e plin cu toxine
20 de semne că ficatul tău e plin cu toxine
Break-uri PREMIUM la prețuri de CRIZĂ. E uimitor ce mașini poți să-ți iei cu 6.000 de euro
Break-uri PREMIUM la prețuri de CRIZĂ. E uimitor ce mașini poți să-ți iei cu 6.000 de euro
Se relaxau pe iaht când au văzut agitaţie în ocean. Au lansat drona şi au au avut parte de șocul vieții
Se relaxau pe iaht când au văzut agitaţie în ocean. Au lansat drona şi au au avut parte de șocul vieții
Personalul medical care tratează pacienţii cu cancer, posibil pericol pentru aceştia STUDIU
Personalul medical care tratează pacienţii cu cancer, posibil pericol pentru aceştia STUDIU
Scrisoarea elevului Ștefan către învățătoare a devenit virală pe internet astăzi. Ce i-a cerut elevul învățătoarei a lăsat-o fără cuvinte
Scrisoarea elevului Ștefan către învățătoare a devenit virală pe internet astăzi. Ce i-a cerut elevul învățătoarei ...
Topul vedetelor care au desfăcut picioarele prea mult și s-a văzut tot!
Topul vedetelor care au desfăcut picioarele prea mult și s-a văzut tot!
Gina Pistol a confirmat ca este insarcinata? Gestul subtil facut de iubita lui Smiley a ridicat semne de intrebare. Cum s-a dat de gol vedeta
Gina Pistol a confirmat ca este insarcinata? Gestul subtil facut de iubita lui Smiley a ridicat semne de intrebare. Cum s-a ...
Cea mai mare bancă anunţă concedieri MASIVE. Închide 1 din 5 sucursale
Cea mai mare bancă anunţă concedieri MASIVE. Închide 1 din 5 sucursale
Imagini şocante în public! Bodi o bruschează pe Bianca Drăguşanu în văzul tuturor! O strânge de gât, iar un prieten de-al lui o pocneşte peste cap! VIDEO PAPARAZZI
Imagini şocante în public! Bodi o bruschează pe Bianca Drăguşanu în văzul tuturor! O strânge de gât, iar un prieten ...
Iulia Vântul, în PERICOL. Cine este femeia care s-a băgat în familia lui Salman Khan.  Mare scandal în India :o
Iulia Vântul, în PERICOL. Cine este femeia care s-a băgat în familia lui Salman Khan. Mare scandal în India :o
Brad Pitt şi Jennifer Aniston au flirtat în scop caritabil
Brad Pitt şi Jennifer Aniston au flirtat în scop caritabil
Momentul în care motorul diesel explodează. Fă-i asta mașinii și în scurt timp va lua foc - VIDEO
Momentul în care motorul diesel explodează. Fă-i asta mașinii și în scurt timp va lua foc - VIDEO
FOTO. Vica, fosta amantă a lui Victor Piţurcă, s-a pozat goală complet în pat! Cum arată la 45 de ani
FOTO. Vica, fosta amantă a lui Victor Piţurcă, s-a pozat goală complet în pat! Cum arată la 45 de ani
FOTO. Cum arăta Mirela Vaida acum 15 ani. Imagini fabuloase de pe vremea când cânta în trupa 'D'Or'
FOTO. Cum arăta Mirela Vaida acum 15 ani. Imagini fabuloase de pe vremea când cânta în trupa 'D'Or'