Nea Marin pilot! La 95 de ani, Marin Dumitrescu este cel mai în vârstă pilot de curse român

7 iun 2013 1645 afişări Comentează şi tu Auto-Moto
Nea Marin pilot! La 95 de ani, Marin Dumitrescu este cel mai în vârstă pilot de curse român

Nea Marin nu ar schimba nimic din trecutul său: „Tot aş îmbina aventurile de-o noapte cu maşinile”

Aţi participat la peste 250 de curse. Care este cea mai frumoasă amintire pe care o aveţi?
Cea de acum, când te-am cunoscut pe tine.

Întrebarea e a unei fete de 22 de ani. Răspunsul îi aparţine lui Marin Dumitrescu, fost pilot român, în vârsta de 95 de ani. Degeaba îi zâmbeşti şi îi mulţumeşti frumos. Nea Marin continuă nonşalant: „Eşti măritată? De asta tot schimbi subiectul şi mă întrebi de curse?”. E destul de dificil să-l intervievezi pe acesta. Pe lângă replicile surprinzătoare, dialogul cu Nea Marin este des întrerupt de organizatorii BMW sau de actualii piloţi care vor fie un autograf, fie să se intereseze de starea de sănătate a acestuia: „Staţi voi liniştiţi, că ăia 200 de km/h pe care îi prindeam la fiecare cursă au avut grijă să mă menţină la vârsta de 25 de ani”. Nu termină bine de vorbit cu cel îngrijorat de bătrâneţea lui, că Nea Marin continuă: „Vezi? Nu e aşa mare diferenţă între noi. Ce mai sunt trei ani în ziua de astăzi?”. Şi face cu ochiul. Devine repede clar faptul că reportajul cu cel mai în vârstă pilot din România se va transforma în unul despre cum să îmbătrâneşti cu spirit.

Şi, totuşi, care a fost cea mai frumoasă amintire din cariera dumneavoastră?
Bine, hai că-ţi spun şi de asta. Dar la sfârşit vreau să-ţi arăt poze cu nepoţii mei. Am trei. Unul trebuie să-ţi placă.

„Ce bine arătam! Nici acum nu sunt rău”

Stă un minut pe gânduri. Nici vorbă de vreo mină serioasă, Nea Marin zâmbeşte încontinuu: „În 1949 am participat la o cursă la Braşov. Făcusem eu nişte şmecherii la o maşină, o îmbunătăţisem. De un an mă tot chinuiam eu şi restul muncitorilor de la Vulcan la ea. Toţi îmi ziceau <Eşti nebun, nu o să meargă> sau <O să pierzi>. Direct locul întâi şi stabilire de nou record naţional. Le-am arătat-o lor!”. Pe un poster imens, pe care îl ţine în mână de la începutul discuţiei, stă dovada de netăgăduit a amintirii: o poză cu un Nea Marin cu mult mai tânăr, bucurându-se alături de restul colegilor de la Vulcan. Acelaşi zâmbet, mai puţine riduri: „Ce bine arătam! Nici acum nu sunt rău. Câţi bărbaţi de 95 de ani ştii care să fie la fel de chipeşi?”. Replica nu te mai ia prin surprindere. Ba chiar te miră că nu a venit mai devreme.

„Am fost cu 53 de femei”

Nea Marin şi-a cunoscut marea iubire în facultate. E cu ea de 70 de ani. Ochii se fac mari, felicitările apar aproape ca un reflex: „Ştii care e secretul? Să nu te desparţi niciodată, indiferent de câte prostii faci”, explică acesta. Iar de „prostii” s-a tot ţinut de-a lungul vieţii: „Am un caiet pe care încă îl păstrez. Acolo am notat numele tuturor femeilor cu care am fost. Le-am dat şi note, de la unu la zece. Că nu pot toate să fie la fel de bune, există o diversitate. Cu 53 de femei am fost la viaţa mea. Şi tot la soţie m-am întors mereu. Mi s-a părut frumos din partea mea ca în fiecare seară să fiu lângă ea, chiar dacă mintea mea zbura fie la Ana, fie la Anca, fie la Mihaela”. Uneori, îi era mai greu să-şi ascundă aventurile decât să câştige curse. Are câte o prezenţă feminină în fiecare dintre poveştile celor 36 de titluri naţionale câştigate de-a lungul timpului: „Una mi-a zis să vin cu ea în America. Păi ce să caut eu acolo? O văzusem deja. Dacă mă invita în Africa, poate că acceptam”. Soţia i-a trecut cu vederea escapadele. I-a acceptat defectele şi îl mustra doar atunci când nu câştiga o cursă: „Ne-am certat de puţine ori, aşadar”.

„Câştigam mai bine înainte”

Băiatul lui Nea Marin este tot pilot. Nepoţii, trei la număr, la fel: „Suntem singura familie care s-a dedicat în totalitate sportului ăstuia. Eu am prins vremuri mai bune, când se câştiga mai mult. Bine, nici ei nu o duc rău, dar gândeşte-te că reuşeam să le ţin pe toate fetele pe care le aveam din Bucureşti cu banii pe care îi luam înainte. Şi e cunoscut faptul că ele erau cele mai scumpe, că erau din capitală”. Trecut de o anumită vârstă, nea Marin s-a reorientat. E dedicat în totalitate soţiei şi familiei, uneori joacă rolul de peţitor pentru nepoţi, dar nu şi-a uitat prima iubire: maşinile de curse. Munceşte alături de cei de la BMW, se implică în diverse proiecte şi, atunci când i se dă voie, conduce: „Au făcut anul trecut un fel de traseu pe la Arcul de Triumf. Trebuia să ne învârtim în cerc vreo jumătate de oră, să nu depăşim 20 de km/h. Am făcut un tur, două, trei. M-am plictisit şi am băgat suta. Nu cred că mă mai cheamă a doua oară la aşa ceva. Le-am stricat plictiseala”. Zâmbeşte ştrengăreşte. Ar face la fel dacă ar avea ocazia. Doar că nu ar aştepta al patrulea tur.

„Vreau să ajung la 102 ani”

Nea Marin aleargă, se plimbă cu maşina, repară motoare şi rar are vreun moment liber. La 95 de ani e mai activ decât interlocutorul său, dar pe asta nu i-o spunem: „Vreau să ajung la 102 ani. Atât. Mai mult, nu”. Şi, la cât de mult se agită şi glumeşte, are toate şansele să-şi atingă obiectivul. A fost model pentru copil şi nepoţi, dar poate cu uşurinţă să fie şi pentru cei din jur. Să îmbătrâneşti frumos nu e uşor, iar nea Marin a făcut din asta o artă. Una împletită cu flirt şi amintiri frumoase din perioada în care maşina de curse îi era suficientă pentru a fi bucuros.

"Acum, că am terminat, hai să-ţi arăt o poză. Ei sunt nepoţii mei. Alege unul. Nu am un preferat, aşa că urmează-ţi inima. Aşa am făcut toată viaţa mea. Am ales mereu maşina".

36 de titluri de campion naţional a adunat de-a lungul carierei Nea Marin

250 de curse la viteza în coastă, circuit şi raliu a câştigat acesta

În 1976, Marin Dumitrescu a obţinut ultimul titlu de campion din carieră, la viteza în coastă

Nu m-am accidentat niciodată. Aveam tehnică, mă pricepeam. Nu mă urcam niciodată într-o maşină fără să fi lucrat eu ceva la ea, să mă asigur că o să fie bine
Marin DUMITRESCU, fost pilot

Eram dependent de viteză. Încă sunt. Una dintre cele mai mari bucurii ale vieţii mele era să zbor cu maşina pe traseu. Asta m-a menţinut sănătos. La inima, că la cap...
Marin DUMITRESCU, fost pilot


BMW a lansat Seria 3 GT şi noul Z4
Marin Dumitrescu a fost invitatul special al unui eveniment în care BMW a lansat în România două noi modele. BMW Seria 3 Gran Turismo, model prezentat la Geneva Motor Show, poate fi comandat în ţară începând cu această lună şi are preţuri ce pornesc de la 30.550 euro fără TVA pentru varianta 320i şi 32.550 euro pentru 320d. Noul Z4, „o interpretare tradiţională şi totodată contemporană a conceptului clasic de roadster”, va dispune de cinci motoare pe benzină, trei cu patru cilindri şi două cu şase cilindri.

Versiune selectata: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.