Aventură confortabilă pe două roţi

26 mai 2014 377 afişări Sportbiz
Aventură confortabilă pe două roţi

Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marţi, împreună cu Ziarul Financiar.

BMW R 1200 GS Adventure model 2014 se dovedeşte maşinăria ideală pentru cele mai grele încercări prin care poate trece un pilot. Motocicleta e recomandată pentru drumuri de mii de kilometri, iar cea testată de ProSport costă 19.309 euro, preţ cu TVA, varianta de bază fiind cotată la 15.755 euro

Ideea motociclismului de aventură a încolţit în mintea majorităţii oamenilor în anul 2004, cu ocazia lansării documentarului ”Long Way Round”. Atunci, actorii Ewan McGregor şi Charley Boorman, alături de un cameraman, au parcurs 30.396 de kilometri pe două roţi. Din Londra până în New York, după ce au străbătut Europa de Vest, Ucraina, Rusia, Mongolia şi Canada.

Cei trei au beneficiat de o sponsorizare BMW, companie care le-a pus la dispoziţie motociclete modelul R 1150 GS Adventure. De-a lungul difuzării pe Sky1, documentarul a reuşit să stârnească imaginaţia a milioane de telespectatori şi a promovat într-un mod neaşteptat ideea de aventură pe două roţi. Evident, poate la fel de importante precum prezenţa celor doi actori au fost motocicletele. BMW a câştigat în popularitate într-un segment în care şi KTM oferea soluţii performante.

Zece ani mai târziu, revizionarea documentarului mai stârneşte doar dorul de drum lung. Modelul folosit în ”Long Way Round” nu se mai află în topul a ceea ce înseamnă motocicletă-adventure. În schimb, BMW a lansat în 2014 o nouă variantă a deja consacratului model R 1200 GS Adventure. Testul ProSport cu acest model a scos la iveală îmbunătăţiri serioase făcute de inginerii bavarezi. În primul rând, rezervorul de benzină cu o capacitate de 30 de litri oferă o autonomie de până la 600 de kilometri în condiţiile unui consum mediu de 5 litri la suta de kilometri, lucru esenţial în ideea de adventure-touring (categorie pe care BMW a inventat-o), activitate care presupune parcurgerea unor trasee unde benzinăriile sunt amplasate rar. Modurile de pilotaj din echiparea standard, ”Road” şi ”Rain”, acoperă necesităţile în regimul de mers pe suprafeţe normale, motocicleta de test prezentându-se exemplar pe timp de ploaie. Echipată cu anvelope Michelin Anakee 3 şi în modul ”Rain”, motocicleta devine extrem de stabilă pe ploaie, atât la frânare cât şi la accelerare, acolo unde comanda este transmisă motorului într-un mod mai puţin brusc pentru a evita pierderea aderenţei. Vizibilitatea în condiţii atmosferice neprielnice este asigurată de sistemul de iluminare cu LED.

Spor de putere, dar kilograme mai puţine decât la precedentul model

Motorul boxer de 1170 cmc oferă o putere maximă de 125 de cai la 7.750 de rotaţii pe minut, adică un plus de 15 cai putere faţă de vechiul Adventure. Motocicleta are cuplu de la turaţii joase ceea ce ”iartă” începătorii şi poate oferi avantajul schimbării mai rare a treptelor în cutia de viteze în regim de touring. Legat de acest ultim regim de pilotaj, un plus este şi opţiunea de pilot automat, cea pe care ProSport a descoperit-o a contibui decisiv la prelungirea duratei de pilotaj fără apariţia oboselii. Pentru o motocicletă care cântăreşte 260 de kilograme cu rezervorul plin, R 1200 GS Adventure s-a dovedit a fi extrem de manevrabilă pe parcursul celor aproape 1.000 de kilometri ai testului. Echilibrată foarte bine, motocicleta poate fi controlată pe virajele line fără prea mari eforturi, singurul inconvenient fiind tendinţa de a ”trage” spre dreapta a motorului boxer în momentul turării bruşte. Totuşi, acest comportament este cunoscut de toţi cei care nu se află la prima experienţă cu un asemenea propulsor.

Pentru aventurierii care nu se uită la bani

Aglomeraţia de sisteme electronice de control cu care vine modelul R 1200 GS Adventure nu este deloc ieftină. Motocicleta testată de ProSport costă 19.309 euro, preţ cu TVA, varianta de bază fiind cotată la 15.755 euro. Cea mai scumpă opţiune, 1813 euro, este pachetul touring care conţine, printre altele, suspensiile reglabile electronic, pregătirea pentru sistemul de navigaţie, controlul automat al stabilităţii, suportul pentru cutii, computer de bord Pro şi pilotul automat. Cu alte cuvinte, opţiuni necesare pentru doritorii de aventură, pentru fanii „Long Way Round”. Adică genul de oameni care îşi permit vacanţe lungi şi care nu se uită la bani atunci când îşi plănuiesc excursiile demne de un BMW R 1200 GS Adventure.

Versiune selectată: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.