Lung e drumul New York-ului! Ştiinţa îl salvează pe Mitriţă. Ce spun studiile medicale despre adaptarea la diferenţele mari de fus orar şi cum poate trece mijlocaşul peste probleme

25 mar 2019 6083 afişări Special
Lung e drumul New York-ului! Ştiinţa îl salvează pe Mitriţă. Ce spun studiile medicale despre adaptarea la diferenţele mari de fus orar şi cum poate trece mijlocaşul peste probleme

foto: New York City FC

Unul dintre cei mai criticaţi fotbalişti ai României după înfrângerea, 2-1, din partida cu Suedia a fost mijlocaşul Alexandru Mitriţă. Protagonistul celui mai important transfer din Liga 1 în această iarnă, trecerea în valoare de 8,5 milioane de dolari de la Craiova la New York City, Mitriţă a avut 45 de minute şterse la Stockholm, atărând o lipsă de prospeţime şi eşuând în a pune în valoare calităţile pentru care era recunoscut, viteza şi forţa de pătrundere în careu cu mingea la picior.

Chiar dacă nu a fost folosită drept scuză, performanţa lui Mitriţă poate să fie afectată de factori ce nu ţin de fotbal sau de forma fotbalistică de moment. Mitriţă a fost chemat în cantonamentul echipei naţionale direct de la New York, adică de la o diferenţă de fus orar de 6 ore. În mod normal, cursele de linie care fac legătura între Europa şi coasta de est a Statelor Unite oferă un zbor total de minimum 11 ore: circa 6,5-7,5 ore între New York şi Londra, Amsterdam sau Frankfurt, apoi încă 2,5 - 3,5 ore între principalele hub-uri europene şi capitala României. Mai mult decât atât, problema lui Alexandru Mitriţă poate să fie accentuată de direcţia de călătorie. ”Jet lag-ul”, felul în care corpul resimte parcurgerea unui număr mare de fusuri orare, este mai accentuat atunci când călătoria se face de la vest la est, spre deosebire de plecare din Europa şi sosirea în Statele Unite.

Performanţe scăzute în primele 72 de ore

Institutul Naţional de Sănătate din Statele Unite ale Americii a publicat în 2018 un studiu comun autraliano-qatarez care şi-a propus arate diferenţele de performanţe fizice în corpul uman în urma călătoriilor de lungă durată. Astfel, mai multe instituţii de studiu, spitale şi universităţi din Australia şi Qatar şi-au propus să stabilească timpii necesari pentru recuperarea somnului, oboseala resimţită şi performanţele fizice după călătorii de lungă durată în ambele direcţii, spre est şi spre vest. Subiecţii au fost zece bărbaţi cu o condiţie fizică foarte bună care au fost supuşi testelor fizice pentru patru zile consecutive înainte de o călătorie lungă, dar şi patru zile consecutive după ce au călătorit traversând opt fusuri orare, atât de la vest la est, cât şi de la est la vest. 

Pe scurt, concluziile testelor au arătat cercetătorilor faptul că performanţele în ceea ce priveşte capacitatea de efort au fost mult mai slabe după ce subiecţii au călătorit spre est, în comparaţie cu testele făcute după călătoria spre vest. De asemenea, ”jet lag-ul”, oboseala şi moralul, toate au fost măsurate şi considerate a afecta mai tare subiecţii în urma călătoriei spre est. În final, cercetătorii au subliniat faptul că o călătorie intercontinentală afectează performanţele fizice şi, în mod special, cele către est au un efect mai pronunţat în ceea ce priveşte calitatea somnului, oboseala şi moralul. Aceştia au notat că în primele 72 de ore după sosirea la destinaţia din est, performanţele fizice au cel mai mult de suferit. 

Trucuri pentru depăşirea uşoară a ”jet lag-ului”

În termeni simpli, călătoria spre est este mai greu de suportat deoarece, în cazul lui Mitriţă, ora de somn din România era o oră la care, în New York, corpul îi era obişnuit pentru activitate. De asemenea, dimineţile normale din România sunt la ore la care, în mod normal, mijlocaşul doarme în SUA. În folclorul piloţilor de avion de cursă lungă se precizează faptul că pentru a se obişnui complet la diferenţa de fus orar, corpul are nevoie de o zi pentru fiecare oră diferenţă faţă de cea de ”acasă”, în cazul fotbalistului nostru fiind astfel vorba despre şase zile necesare pentru readaptarea la ora din România. 

Medicii recomandă celor care urmează să facă astfel de călătorii să evite alcoolul şi băuturile tonice, cele care duc la deshidratare, să evite folosirea cafelei pentru a nu perturba şi mai mult somnul şi să aleagă un orar de zbor care să permită ajungerea la destinaţie la o oră la care ar fi gata de somn şi în locul din care a plecat, ceea ce pentru Mitriţă ar putea însemna alegerea unei escale mai lungi într-un hub european, de unde să plece şi să aterizeze în ţara noastră undeva în jurul miezului nopţii, chiar şi după, o oră la care ar fi putut cu uşurinţă să doarmă şi în New York.

Versiune selectată: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.