(P) Oportunităţi de a face profit în pieţe financiare: short selling

1 mar 2019 620 afişări Highlight
(P) Oportunităţi de a face profit  în pieţe financiare: short selling

În situaţia unui crah bursier sau când piaţa de capital intră în evoluţie descendentă, ce se întâmplă? Toată lumea pierde şi se înregistrează pierderi generalizate de capital?

Nu neapărat, deoarece există varianta de vânzare în lipsă sau shortsell. Este instrumentul care vă permite să profitaţi de o eventuală prăbuşire a pieţei de capital.

Ce este short sellingul sau vânzarea în lipsă?

Vânzarea în lipsă sau short sellingul pe bursă înseamnă să vindeţi un instrument financiar pe care practic nu îl deţineţi în portofoliu. Gratie vânzării în lipsă este posibilă specula când pieţele evoluează în direcţie descendentă. 

Şi prin urmare short sellingul este ceea ce oferă investitorilor oportunitatea de a face bani când pieţele intră în declin.

Procedeul de shortsell este următorul:

  •     Investitorul împrumută de la brokerul său instrumentul financiar pe care doreşte să îl tranzacţioneze
  •     Investitorul vinde respectivul instrument întrucât anticipează că o să înregistreze o scădere
  •     În momentul în care preţul activului evoluează în direcţia anticipată  adică scade, investitorul îşi răscumpără instrumentul vândut anterior
  •     Investitorul restituie brokerului contravaloarea instrumentului pe care l-a împrumutat şi îşi însuşeşte profitul.

Vânzarea în lipsă nu este disponibilă pentru orice instrument, deci nu toate instrumentele pot fi tranzacţionate în sens descendent. Autorităţile de reglementare intervin şi interzic în anumite momente diverse instrumente de la shortsell.  În general, efectul acestor interdicţii este limitat în timp, deoarece dacă un instrument are fundamente nesustenabile, corecţia va interveni oricum.

Principalul motiv pentru care unele instrumente nu sunt disponibile pentru vânzare în lipsă este lichiditatea.

Când un instrument nu dispune de suficientă lichiditate, în piaţă oferta disponibilă este mai mică şi în consecinţă costurile sunt prea mari pentru vânzare în lipsă. Ca regulă generală, vânzarea în lipsă se aplică mai uşor instrumentelor financiare derivate decât indicilor bursieri şi acţiunilor.

Tipuri de instrumente financiare pretabile pentru shortsell

Iată o listă cu cele mai uzitate clase de active pentru vânzarea în lipsă:

  •     Vânzare short pe Forex - perechi majore, minore şi exotice
  •     Vânzare short pe indici bursieri în principal CFDuri
  •     Shortsell pe mărfuri
  •     Short sell pe CFD-uri având ca suport acţiuni
  •     Vânzare în lipsă pe obligaţiuni
  •     Vânzare în lipsă pe ETF-uri

Pe piaţa Forex, care este cea mai lichidă piaţă din lume, vânzarea în lipsă este o parte integrantă a tranzacţionării pe cursurile valutare. Cursul de schimb este format din două valute, când cumpăram o valută o vindem pe cealaltă din respectiva pereche. Când tranzacţionaţi CFDuri pe Forex şi aveţi poziţii sell practic speculaţi pe curs descendent şi vindeţi în lipsă. 

În cazuri excepţionale, chiar şi instrumentele lichide pot fi interzise pentru vânzare în lipsă de către autorităţile competente. Un astfel de exemplu a fost în 2011, când în urma crizei din 2007-2008 AMF în Franţa a interzis la vânzare în lipsa anumite acţiuni ale BNP Paribas, ale Credit Agricole, etc. Scopul a fost de a proteja întreprinderile respective de  atacuri speculative.

Cum funcţionează shortsellingul

Formula care se utilizează pentru vânzarea în lipsă este:

    (Preţ vânzare - preţ cumpărare) X număr de titluri.

Veţi câştiga mai mult cu cât va scădea mai mult cursul instrumentului vândut în lipsă.

Vânzătorii în lipsă sunt în general speculatorii de pe piaţă, care caută să facă profit din mişcările descendente ale pieţelor.

Poziţiile de short selling  sunt realizate zilnic de scalperi, de traderi intraday şi chiar de traderi swing în pieţe descendente sau în vreme de recesiune.

Poziţia shortsell înseamnă a miza pe declinul unui instrument. Aveţi în vedere că în funcţie de cum se comportă participanţii în piaţă, impulsurile descendente pot fi mai ample decât cele ascendente, şi în consecinţă câştigurile pot fi mult mai mari şi mai rapide, dar şi pierderile de asemenea.

Pe bursa clasică vânzarea în lipsă fie nu este posibilă, fie este foarte costisitoare. În schimb pe instrumentele derivate, cum sunt CFD-urile este mult mai simplu şi mai convenabil să faceţi short selling.

Vânzarea în lipsă are doua mari avantaje:

  •     costuri mici
  •     accesul la o varietate mare de instrumente (forex, acţiuni,  indici, obligaţiuni, contracte futures, mărfuri, ETF-uri)

 

Cum identificaţi oportunităţi de shortsell

Evident nimeni nu poate previziona cu acurateţe mare evoluţia pieţelor. Dar există câteva scenarii în care vânzarea în lipsă este avantajoasă: 

  • Pe timp de criză financiară. Recesiunea economică este ciclică iar crizele financiare apar periodic şi deşi sunt momente de mari turbulenţe trebuie să ştiţi ce puteţi să faceţi şi cum să profitaţi de asemenea circumstanţe.
  • Scandaluri legate de companii. În pieţele de acţiuni acest scenariu nu este chiar o raritate. În astfel de momente trebuie să ştiţi cum să profitaţi de conjunctura apărută, şi de strategia dumneavoastră de tranzacţionare desigur. Un astfel de exemplu este scandalul Volkswagen referitor la emisiile de gaze din 2015.
  • Previziuni de scădere pentru un anumit instrument financiar. Companiile listate la bursă îşi publică trimestrial rezultatele obţinute. Analiştii în baza rezultatelor precedente şi a altor factori economici publică estimări privitoare la profitul viitor pe acţiune şi veniturile viitoare ale unei companii. Dacă rezultatele următoare nu se încadrează în estimări, se vor lansa poziţii de vânzare în lipsă pe piaţă. După o serie de rezultate sub aşteptări este foarte posibil ca acţiunile companiei respective să intre pe traiectorie descendentă.

Vânzarea în lipsă înseamnă oportunităţi suplimentare de a face profit, nu trebuie decât să le recunoaşteţi şi să acţionaţi în consecinţă.

 

 

 

Versiune selectată: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.