Acasa » Fotbal Intern » Continuă scandalul dintre FRF și CRSSE Timișoara! Miza celor trei foști internaționali care nu sunt primiți la cursuri ia amploare. Ciprian Urican: „Distorsionează contextul real”. EXCLUSIV

Continuă scandalul dintre FRF și CRSSE Timișoara! Miza celor trei foști internaționali care nu sunt primiți la cursuri ia amploare. Ciprian Urican: „Distorsionează contextul real”. EXCLUSIV

Continuă scandalul dintre FRF și CRSSE Timișoara! Miza celor trei foști internaționali care nu sunt primiți la cursuri ia amploare. Ciprian Urican: „Distorsionează contextul real”. EXCLUSIV

Școala Postliceală CRSSE Timișoara oferă un punct de vedere detaliat despre scandalul generat de FRF, care nu primește la cursurile de antrenori de la Casa Fotbalului 70 de absolvenți din vestul țării.

Ciprian Urican, antrenor cu licență Pro și directorul al acestei instituții, a explicat pe îndelete cum s-a ajuns aici și care sunt abuzurile celor de FRF.

FRF și CRSSE Timișoara în război total! Ciprian Urican ia atitudine

ProSport a scris că 70 dintre cei care au obținut calificarea de Antrenor, specializarea fotbal, nu pot participa la cursurile de licență Pro de la Casa Fotbalului.

Cei mai mulți dintre ei sunt nume importante in fotbalul românesc din ultimul deceniu: Dorin Goga, Valentin Lemnaru, Bogdan Ungurușanu, Paul Anton, Sergiu Moga, Sidjan Luchin.

  • Ce spune Ciprian Urican?

„Școala Postliceală CRSSE Timișoara, cursanții și absolvenții acesteia așteaptă de un an și jumătate un asemenea comunicat, un răspuns din partea Federației Române de Fotbal, care să nu le refuze dreptul la muncă în țara noastră.

Din păcate, de 2 ani de zile, trebuie să comunicăm doar cu Școala Federală de Antrenori din cadrul FRF.

Un copy-paste după cuvinte, fraze și propoziții din HG 343/2011 și Ordinului 553/2019, adevăruri trunchiate și afirmații abuzive, tendențioase, subiective, menite să distorsioneze contextul real!

Să le luăm în ordine:

Pentru Federația Română de Fotbal un aspect esențial este formarea antrenorilor, în special la nivel de copii și juniori. Conform HG 343/2011 și Ordinului 553/2019, antrenorii sunt formați în instituții acreditate, iar FRF trebuie să reglementeze și să monitorizeze pregătirea acestora.

FRF nu are conform niciunei legi mai sus menționate, dreptul sa reglementeze calificarea Antrenorilor in Romania. Cuvantele folosite in OM la care se face referire este “sprijină și monitorizează’ derularea activităţilor practice din cadrul cursurilor de formare a antrenorilor.

„Dacă o instituție de formare a antrenorului de fotbal, în special una nou înființată (în cazul de față Școala postliceală CRSSE Timișoara), nu înaintează CNFPA solicitarea oficială ca acest Protocol să fie semnat pentru o promoție nouă de elevi/studenți, FRF nu poate fi de niciun sprijin în procesul de formare a antrenorului, conform obligațiilor menționate mai sus. Iar dacă instituția formatoare omite să solicite semnarea Protocolului pentru o promoție nouă de elevi/studenți, FRF nu poate semna retroactiv Protocolul, întrucât nu a putut asigura sprijin instituției în procesul de formare deja desfășurat în mare parte sau chiar finalizat, deci nu îl poate validă”

Conform actului legislativ la care se face referire, nu exista termen de depunere a documentelor de catre institutiile educaționale. Pentru promoția 2021-2023 am depus in ianuarie 2023, cu sase luni îniante de încheierea anului de studii, timp suficient pentru FRF sa verifice respectarea de către Scoala Postliceala CRSSE Timișoara a cerintelor sale cu privire la cunostintele dobandite de cursanti. Daca monitorizarea FRF face referire la o actiune de solicitare de documente prin mail, atunci cu siguranta aceasta actiune s-a desfasurat intens.

Dacă monitorizarea face referire la prezenta reprezentantilor fizic in institutie și aceasta a avut loc. “Marele secret” al intregului paragraf de mai sus provine din faptul ca FRF nu are nici competența, nici expertiza de a face o astfel de monitorizare.

SFA nu știe ce să monitorizeze, nu are un sistem pus la punct cu privire la monitorizare și ca atare face acest lucru doar legat de formă și caută să evidențieze in cazul nostru doar ce cred ei că nu este bine, deși nu au competența să evalueze!

Ce a omis să transmită intenționat SFA? Răspunde CRSSE Timișoara

Singurul lucru care poate fi monitorizat de catre SFA conform HG 343 este tipul de competente obtinute de cursanti in cadrul procesului educational la disciplina de specialitate – fotbal. În schimb, SFA a inceput o lupta pentru a demonstra ca forma in care se desfasoara procesul educational nu este cea mai buna, cee ace nu este de competenta sa

Promotiile 2022-2024, 2023-2025 si 2024-2026, pentru care documentele au fost depuse la inceputul primului an școlar, nu au fost luate in considerare spre monitorizare nici până acum!

Ceea ce a omis intenționat SFA să transmită în comunicatul său este că Scoala Postliceala CRSSE Timisoara este relativenou înființată sub egida Ministerului Educației, 2021, dar experiența într-o altă formă de lucru, sub autorizarea MInisterului Muncii există din 2015.

„Dacă instituția formatoare de antrenori nu se preocupă de a asigura fiecărei promoții de absolvenți existența Protocolului încheiat cu ANS și FRF, aceștia nu pot obține de la CNFPA carnetul de antrenor, un document esențial care atestă ocupația de antrenor și este prevăzut clar în HG 343/2011 privind Statutul antrenorului și care ulterior este o condiție de înscriere la un curs de licență UEFA prin SFA”

Tocmai am arătat că SFA și CNFPA au procedat contrar acestei afirmații. Și totuși, începand din 2023 ne-am ocupat intens de rezolvarea situației, dar ne-am lovit de rezistenta SFA care nici pana in acest moment nu ne-a raspuns pozitiv sau negativ la cererile de semnare. Am aflat din comunicatul transmis Prosport că au hotărât sistarea monitorizării!

„FRF prin SFA este deschisă spre colaborare tuturor instituțiilor formatoare de antrenori din România deoarece este direct interesată de mărirea numărului și calității antrenorilor debutanți de fotbal care ulterior vor aplica la programele SFA de licențiere UEFA”

Dacă era adevărat, SFA nu interzicea accesul a cel puțin 70 de absolvenți CRSSE, unii dintre ei jucători de succes din fotbalul românesc. Antrenori bine pregătiți care puteau ajuta în dezvoltarea fotbalului nostru.

Problema SFA este că cuntem o concurență puternică pentru cursurile organizate de ea și CNFPA. Cum poți să contești calitatea procesului educațional CRSSE, când din 14 absolvenți ai promoției 2021 care s-au înscris la licența B, au intrat 13, dintre care 3 s-au clasat în primii 5 admiși. Examen organizat de SFA!

„De asemenea, Universitățile pot organiza cursuri UEFA C, permițând absolvenților să obțină licența încă din timpul studiilor”

Întrebarea este de ce doar universitățile pot organiza Cursuri de licența C și scolile postliceale nu, dacă luăm in considerare că ambele tipuri de unități de învățământ formează antrenori asistenti? UEFA, în Convenția din 2020, stabilește asta, nu SFA.

Aberație: cum poate fi semnat Protocolul?

„Un alt lucru important de menționat este faptul că, din respect față de prevederile legale, față de viitorii studenți, față de partenerii lor (ANS și FRF), față de statutul pe care îl are învățământul superior, toate instituțiile formatoare de antrenori se asigură astăzi ca, anual, Protocolul de colaborare cu FRF și ANS să fie semnat și parafat înainte de demararea cursurilor pentru o nouă generație de viitori antrenori!”

Este foarte interesant. Interpretările abuzive și subiective ale legilor de către SFA ies acum la iveală. O aberație de care am mai vorbit. Cum poate fi semnat Protocolul înainte de inceperea cursurilor, dacă trebuie monitorizate??? Cum se face monitorizare inaintea inceperii cursurilor?

„În urma întâlnirii decizia părților semnatare a fost că nu pot fi încheiate protocoale retroactiv, din cauza întârzierii depunerii solicitării CRSSE privind semnarea Protocolul tripartit pentru aceste două promoții și imposibilității monitorizării și sprijinului FRF în timpul derulării activităților specifice de formare, conform obligațiilor care îi revin conform ordinului 553/2019, menționate mai sus.

S-a stabilit, de asemenea, că CRSSE va înainta o altă solicitare de încheiere a unui Protocol de colaborare pentru promoția 2024, care va înlocui solicitarea depusă pentru promoțiile 2022 și 2023. FRF a precizat că monitorizarea în locațiile de desfășurare a procesului educațional la disciplina „Fotbal” se va efectua atât anunțat cât și neanunțat”

Revenim la felul in care SFA se ascunde dupa cuvinte. Retroactiv, in dictionar, inseamna după ce actiunea s-a incheiat. In cazul nostru, cursurile promotiei 2023 se aflau in desfasurare pentru inca 6 luni de la momentul cererii adresate CNFPA.

Menționîm că CRSSE. nu a avut o promoție in 2022, iar pentru promoția 2024 cererea s-a făcut la câteva zile după această întrevedere.

„Este ca și cum la un curs de licența A de exemplu, numești tutore un formator care posedă licența B. UEFA nu permite acest lucru”

Deși părțile semnatare au decis că nu se semnează un protocol retroactiv, SFA a dat dovadă de bună credință și a ieșit pozitiv în întâmpinarea CRSSE și a cursanților săi, fiind de acord ca pentru promoția 2024 (2022-2024) să înceapă totuși activitatea de monitorizare, deși solicitarea CRSSE de semnare a protocolului a fost depusă la 8 luni după începerea cursurilor.

Procesul de monitorizare început în aprilie 2023, a constat în (doar) două vizite efectuate de expertul desemnat de către SFA pentru această activitate. Vizitele au fost anunțate în dimineața zilei de lucru, conform programului de activități pus la dispoziție de CRSSE.

Prima dintre vizite a fost la o activitate de lucrări practice, pe teren, desfășurată cu 2 grupe de studenți în același timp sub comanda unui cadru didactic, altul decât cel desemnat în documente ca fiind responsabil de disciplina „Fotbal”.

În cadrul intalnirii, SFA nu a sustinut ca va incepe procesul de monitorizare doar pentru promotia 2024. Mai mult, revenim la noul sistem pe care il anunta mai sus SFA. Semnarea Protocolului se face la inceputul deschiderii cursurilor. Este o rupture de logică.

La respectiva vizită, la practica se aflau doua cadre didactice, nu unul. Directorul Ciprian Urican, cadrul didactic desemnat în documente pentru specializarea FOTBAL și profesorul care predă Teoria Antrenamentului Sportiv la școala noastră, dl. Costel Enache, fost antrenor Liga 1 și naționale de juniori a României.

Pentru a crea emulație și motivație cursanților, s-a stabilit organizarea unui curs comun Fotbal+TAS tocmai pentru a demonstra SFA nivelul ridicat al procesului educational, vizita de monitorizare fiind anunțată.

Am crezut că vor fi încântați. Însă când trimiți „expertul”, un profesor cu activitate notabilă în sistemul de învățămînt de altfel, să verifice antrenori cu licență UEFA PRO la o lecție de antrenament, el fiind posesorul unei licențe inferioare, înseamnă lipsă de respect față de sistemul de licențiere UEFA!

Este ca și cum la un curs de licența A de exemplu, numești tutore un formator care posedă licența B. UEFA nu permite acest lucru.

În cadrul cursului respectiv s-a urmărit: corelarea teoriei cu – corelarea teoriei cu partea practică, planificarea si aplicarea lectiei de antrenament, realizarea in practică a obiectivelor Tehnico-Tactice-Fizice propuse in planificare. accesarea sistemelor energetice planificate, structura sesiunii de antrenament (3 sau 4 parti). Dar, pentru SFA nu a fost bine, nu s-a încadrat în sistemul lor de evaluare.

S-a solicitat de la expertul SFA un raport de monitorizare

A doua vizită a fost la o activitate teoretică. Activitatea teoretică s-a desfășurat în comuna Șag, cu cca 8 cursanți prezenți fizic. Erau conectați online și alți studenți din cele 2 grupe de 25 (conform raportului, fotografiilor și înregistrărilor efectuate de expertul SFA în timpul monitorizării).

Important pentru SFA este ca actul educațional să se desfășoare după conceptele lor învechite, nu după noile recomandări privitoare la procesul de învățare. Conform specialiștilor în formare profesională, eficacitatea procesului educational nu ține de modul de prezentare, ci de calitatea proiectării și organizării cursurilor!
Faptul că am fost de acord să primim un reprezentant SFA la o lecție teoretică a școlii noastre, deși acest drept îl au doar reprezentanții Ministerului Educației, sub a cărei autoritate funcționăm, nu a contat pentru SFA. Și tot ei susțin că dau dovadă de bună credință.

La finalul fiecarei vizite din cadrul procesului de monitorizare am solicitat expertul desemnat de către SFA un raport de monitorizare sau un proces verbal care sa contina constatări, aprecieri și recomandări, dar nu ne-a fost înmânat.

„FRF a demonstrat și demonstrează prin fapte deschiderea și sprijinul tuturor instituțiilor de formare a antrenorului de fotbal în România, obiectivul comun fiind ca la finalul procesului de formare, antrenorul de copii și juniori să aibă cunoștințele necesare educării, formării jucătorului român al unui viitor frumos și plin de succese.

FRF rămâne deschisă cu orice instituție formatoare, inclusiv CRSSE, dar numai prin respectarea legislației și al standardelor educaționale”

Demonstratia FRF este făcută prin faptul că în acest moment sunt înscriși la Licențele UEFA cursanți care nu posedă o diplomă de calificare de antrenor emisă de Ministerul Educației sau de Ministerul Muncii singurele autoritati abilitate sa ofere diplome de calificare in Romania.

Care sunt cele 7 concluzii desprinse din aceste informații?

1. Începând din 2021, SFA „pregătește terenul” pentru a monopoliza întreaga activitate fotbalistică de formare a antrenorilor, instructorilor, preparatorilor fizici, directorilor sportivi, analiștilor de informații.

2. Deși nu au dreptul conform legilor din România să facă acest lucru, ei organizând doar perfecționarea acestor meserii prin intermediul sistemului de licențiere UEFA, introduc condiții abuzive pentru cei care doresc să stea pe banca tehnică a unei echipe.

3. SFA are datoria de a instrui și specializa antrenorii adulți (NU de a-i forma!), de a stimula achiziția abilităților și cunoștințelor dorite astfel încât aceștia să dobândească încrederea de sine și competențele necesare desfășurării meseriei de antrenor. La momentul actual, SFA conduce procesul educațional al cursanților ei prin arhaica metodă “bâta sau cecul”: ori faci cum zic eu, ori nu-ți iei licența!

4. În România, în ultimii ani, după emiterea Convențiilor UEFA din 2015 și 2020, FRF prin SFA nici nu a mai cerut carnetul de antrenori, ci doar diploma de absolvire Antrenor, pentru cei care doreau să se înscrie la Licențele UEFA.

Pentru conformitate, declarația președintelui FRF Răzvan Burleanu în presa românească despre carnetul de antrenor:
“FRF, împreună cu alte 53 de Federații europene, suntem parte a unei convenții UEFA. În ceea ce privește carnetul de antrenor, comunic poziția noastră. Cunoaște o istorie destul de zbuciumată în România. Acest carnet de antrenori s-a eliberat ca urmare al unor performanțe sportive, apoi nu s-a mai eliberat deloc, apoi ca urmare a parcurgerii mai multor forme de învățământ. Fotbalul e singura Federație care are propriul sistem de licențiere.” – Răzvan Burleanu, președinte FRF – 27.01.2023.

5. Celebrul Protocol trebuie semnat de 3 entități:
– Instituția formatoare de antrenori
– Federația de specialitate = FRF
– Agenția Națională de Sport, prin Centrul Național de Formare al Antrenorilor (CNFPA).

La momentul actual două din cele trei entități (FRF + CNFPA) organizează împreună cursuri la sfârșitul cărora acordă absolvenților carnetul de antrenor. Cum să credem că exista transparență și echitate în deciziile SFA? Dacă semnează Protocolul vor pierde cursanți. Dar suntem în 2025 și piața muncii este liberă (sau așa ar trebui să fie)!

6. SFA nu-și înțelege rolul și semnificația: trebuie să instruiască și să dezvolte Antrenori, SFA trebuie să funcționeze după cerințele și obligațiile transmise de UEFA: să creeze un mediu valoros, centrat pe cursantul adult, să-I acorde respect, iar instruirea să fie bazată pe realitate, și să fie transmisă prin formatori, tutori, mentori, oameni cu experiență în antrenarea echipelor de diferite niveluri, care au stat în fața jucătorilor într-un vestiar, care au transpirat pe teren, au atins un obiectiv sau au fost demiși!

7. Am vorbit atât de SFA pentru că ei au interzis, ilegal, dreptul absolvenților noștri dreptul de a participa la licențele UEFA. De ce ilegal? Pentru că Ordinul 553/2019 – Ministerul Tineretului și Sportului, emis de Ministerul Tineretului și Sportului, trebuie semnat de 3 entități:

a) Agenția Națională de Sport, prin Centrul Național de Formare al Antrenorilor (CNFPA)
b) Federația de specialitate = FRF
c) Instituția formatoare de antrenori = Școala Postliceală CRSSE Timișoara (sau alt CFI!)

În ordinul amintit este specificat că Ministerul Sportului este reprezentat de CNFPA. Așadar, cu ce drept a refuzat SFA dreptul la muncă a unor oameni care au făcut eforturi considerabile pentru a se educa, cu speranța că vor avea acces la meseria pe care o vizează?”, se arată în comunicatul semnat de Ciprian Urican.