ANALIZĂ | Ce uneşte şi ce desparte Petrolul, Oţelul, U Cluj şi Farul după ce au promovat în Liga 3. Buget, principii şi obiective similare pe termen scurt, strategii şi ţinte diferite pe termen lung

27 iun 2017 6525 afişări Comentează şi tu Fotbal Intern
ANALIZĂ | Ce uneşte şi ce desparte Petrolul, Oţelul, U Cluj şi Farul după ce au promovat în Liga 3. Buget, principii şi obiective similare pe termen scurt, strategii şi ţinte diferite pe termen lung 4 imagini http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/401/581/7906/16516836/2/u-cluj-banner.jpg

Cea mai importantă asemănare dintre noile proiecte Petrolul, Oţelul, U Cluj şi Farul, abia promovate în Liga 3, este obsesia pentru corectitudine, transparenţă şi seriozitate. ProSport a stat de vorbă cu reprezentanţii celor patru cluburi şi a descoperit că toţi insistă cu precădere pe ideea rupturii cu trecutul şi cu actuala clasă a „oamenilor de fotbal“ care a falimentat acest sport parazitându-l până la exterminare.

Cele patru proiecte, expuse de oameni care au pus umărul la primul an din existenţa „noilor“ Petrolul Ploieşti, Oţelul Galaţi, Universitatea Cluj şi Farul Constanţa, seamănă în multe puncte şi vizează, în esenţă, acelaşi scop, dar diferă prin modul în care se dezvoltă.

În esenţă, Petrolul, Oţelul, U Cluj şi Farul mizează pe susţinerea suporterilor care le-au fost alături şi în sezonul petrecut în Liga 4, au în conducere foşti jucători ai acestor echipe, promit că în continuare transparenţa va fi vitală pentru evoluţia proiectelor. Oficialii tuturor celor patru echipe preconizează un buget de 350-500.000 de euro în Liga 3 şi vor să promoveze neapărat, la anul, în Liga 2. De asemenea, toate cele patru cluburi iau în calcul o eventuală sincopă în primul sezon de Liga 2, dar nu acceptă ideea că vor promova în Liga 1 mai târziu de 2020, deşi obiectivul primordial este revenirea în elită cu un an mai devreme, la startul campionatului 2019-2020.

O altă particularitate comună este conştientizarea obligaţiei de a rămâne conectate aceste echipe la suporterii care le-au susţinut în sezonul trecut. Pentru asta, conducătorii acestor echipe promit în continuare că vor avea mare grijă de banii cluburilor şi că vor face publice toate cheltuielile, astfel încât suporterii să ştie ce se întâmplă. Pare puţin probabil, în acest moment, ca vreunul din personajele care se mută de la un club la altul în Liga 1 şi Liga 2 să reuşească să intre în conducerea vreuneia din formaţiile despre care e vorba în acest material.

Diferenţele dintre cele patru proiecte sunt generate atât de ambiţiile diferite, cât şi de evoluţia situaţiei şi strategia pe termen lung.

Petrolul: suporterii au cedat echipa către compania Veolia. Până în 2021, „găzarii“ trebuie să fie între primele 10 echipe din România


Spectacolul făcut de suporterii ploieşteni la promovarea în Liga 3 a fost unic în România. Petrolul a fost cedat de fani, după un an, către compania Veolia. Credit foto: Facebook, contul suporterilor echipei Petrolul

La Petrolul Ploieşti, suporterii au cedat conducerea clubului companiei Veolia, care va finanţa în continuare echipa. După un an foarte greu, în care au cheltuit mulţi bani şi au reuşit să ducă Petrolul spre Liga 3, ploieştenii spun că au ajuns la o înţelegere cu compania franceză, iar ei vor rămâne mai departe alături de echipă în tribună. „N-aveam forţă să finanţăm clubul la un nivel îndeajuns de ridicat ca să îl ducem în Liga 1. Puteam asigura, cel mult, un buget de 150-200.000 de euro. Dar pentru Liga 3 va fi nevoie, estimăm noi, de vreo 400.000 de euro. Iar pentru Liga 2, de circa 1.000.000. N-aveam banii ăştia. Banii pentru Liga 3 sunt deja în conturile clubului, din ce ştiu eu“, a declarat pentru ProSport Bogdan Dinu, unul dintre suporterii implicaţi încă de la început în proiectul Petrolul.

Primăria Ploieşti a închiriat clubului, pentru patru ani şi contra sumei de aproximativ 100.000 de lei pe sezon, brandul şi toate mărcile Petrolul. Există nişte clauze clare de performanţă, în lipsa cărora înţelegerea va deveni nulă de drept.

> La finalul sezonului 2017-2018 este obligatorie promovarea în Liga 2.

> Cel mai târziu la finalul sezonului 2019-2020, echipa trebuie să urce în Liga 1.

> Finalul acestui interval de patru ani, adică în 2021, trebuie să găsească Petrolul Ploieşti între primele 10 echipe ale României.

Până acum, cât a fost a suporterilor, echipa Petrolul nu a avut de-a face cu politicienii locali. Ba, din contră, fanii au acuzat că sunt şicanaţi şi că li se pun beţe în roate. Chiria de 6.000 de lei pe meci pusă de Primărie pentru meciurile de acasă a fost unul din motivele de fricţiune. În acest context, despre eventuala finanţare de la buget nici nu a putut fi vorba. Nu este clar dacă, după schimbarea factorului de decizie la Petrolul, relaţiile cu autorităţile locale se vor îmbunătăţi, iar clubul va avea acces la fondurile publice.

Oţelul: cei mai puţini bani cheltuiţi pentru promovarea în Liga 3. Echipa va fi sprijinită de autorităţile locale şi trebuie să urce imediat în Liga 2


Oţelul Galaţi a avut în tribune 9.000 de spectatori la returul barajului de promovare în Liga 3. Foarte puţine echipe din Liga 1 pot pretinde că reuşesc să strângă o asemenea audienţă pe propriul stadion. Credit foto: contul de Facebook al echipei Oţelul

La Oţelul Galaţi, relaţiile dintre conducătorii clubului şi autorităţi sunt ceva mai bune. Echipa nu a cumpărat la licitaţie brandul şi marca vechiului Oţelul, deoarece s-a constatat că acestea expiraseră. De la bugetul local au fost alocaţi, spre finalul sezonului, circa 200.000 de lei. Echipa a cheltuit, în sezonul petrecut în Liga 4, cei mai puţini bani dintre cele patru formaţii analizate aici: circa 300.000 de lei (aproximativ 65.000 de euro).

Strategia este creionată cu precizie doar pentru sezonul următor. „Categoric, vrem promovarea în Liga 2 sezonul viitor. Nici nu poate fi vorba de altceva. Cred că un buget de 400.000 de euro va fi suficient. Faptul că suntem transparenţi, că am demonstrat seriozitate, ne-a ajutat enorm. Autorităţile locale manifestă deschidere şi ne vor ajuta. După ce vom intra în Liga 2, vom vedea. Sigur că obiectivul va fi revenirea în Liga 1, dar rămâne de văzut dacă putem să îl atingem din primul an“, a explicat Iulian Apostol, fostul fotbalist care acum este directorul de comunicare al Oţelului Galaţi. „Prioritar, pentru noi, este să confirmăm încrederea gălăţenilor, să arătăm că echipa există pentru ei şi nu pentru unul sau altul. Prin statut, deciziile la Oţelul le aparţin membrilor cotizanţi. Nu se pune problema să cedăm puterea unui singur om, chiar de-ar fi el, să zicem, Ţiriac“, a detaliat acesta. Apostol este însă optimis: „Dacă vom dispune de bugetul pe care-l facem anual, am spus că vrem să ajungem cât mai repede în Liga 1. Nu vrem să pierdem etape. Dar asta depinde de noi, de bugetul pe care-l avem la dispoziţie. Oricum, nu vrem să pierdem foarte mult timp. Noi am avut aseară (n.r. – sâmbătă) 9.000 de oameni în tribune, începuse meciul, era minutul 20 şi încă mai erau oameni la porţi, să intre. Pe ei nu vrem să-i pierdem. Aşa că tot ceea ce se va face aici va fi corect şi transparent“.

U Cluj: echipa e finanţată de Primărie. Ovidiu Sabău nu se grăbeşte spre Liga 1 chiar dacă are deja echipă cu nume grele: „Avem nevoie întâi de o bază de pregătire“


U Cluj rămâne, chiar şi în ligile inferioare, prima echipă a oraşului. În acest moment, numărul suporterilor cotizanţi este de circa 1.100. Credit foto: contul de Facebook "Peluza şepcile roşii"

La Universitatea Cluj, modelul este diferit: echipa se bazează mai mult decât toţi ceilalţi la un loc pe banii Primăriei. Manager general este un nume greu în fotbalul românesc: Ovidiu Sabău. Acesta spune că finanţarea pentru următorul campionat este deja asigurată, motiv pentru care a reuşit deja să facă achiziţiile dorite. În sezonul 2017-2018 este obligatorie promovarea în Liga 2. În continuare, însă, traiectoria echipei va depinde de mai mulţi factori. „Obiectivul este să fac o echipă foarte bună de Liga 2 şi să promovez imediat. Nu avem timp de pierdut. Mai departe, vom vedea... Eu văd un pic diferit lucrurile. U Cluj este o echipă care nu are, în acest moment, absolut nimic al ei. Prioritară este construirea unei baze proprii, unde să ne putem organiza, pregăti, forma un centru puternic de copii şi juniori. Dacă se va putea, sigur că vom încerca şi promovarea în Liga 1 încă din primul sezon. Dar eu aşa văd lucrurile: mai întâi o bază solidă, o organizare temeinică, apoi promovarea. Vom vedea cum gândesc şi ceilalţi care au putere de decizie“, a explicat Sabău pentru ProSport.

„Cel mai important, pentru mine, este cuvântul dat. Am fost foarte preocupat să îmi respect promisiunile făcute jucătorilor. Poate că plătim mai puţin decât alţii, dar facem ceea ce spunem. Dacă am spus că banii intră în cont pe 25, atunci să ştiţi că pe 25 intră! Această preocupare pentru transparenţă şi seriozitate a făcut lucrurile foarte uşoare. Jucătorii ştiu că nu vor fi păcăliţi, că aici sunt respectaţi“, a adăugat fostul internaţional.

Privind lotul echipei clujene – care, din noul sezon, se va denumi U Cluj deoarece Primăria a cedat clubului brandul şi marca –, reţinerile lui Sabău faţă de obiectivele de performanţă par mai degrabă o modestie excesivă. La U Cluj joacă în acest moment Dorin Goga, Octavian Abrudan şi Gabriel Giurgiu. Sabău spune că i-a convins să vină şi pe Albuţ şi Onicaş. Cu mici retuşuri, acest lot începe să arate chiar de Liga 1.

Farul: s-a obţinut finanţare de la autorităţile locale şi obiectivul este promovarea imediată în Liga 2. Problema brandului nu este rezolvată


Principala problemă a SSC Farul rămâne, în acest moment, obţinerea brandului şi a siglei de la vechea societate. Suporterii au obţinut suportul financiar al autorităţilor locale. Credit foto: contul de Facebook al SSC Farul

La Farul Constanţa, cei aproape 300 de socios care au susţinut echipa în sezonul trecut lucrează împreună cu Marcel Lică, fostul fotbalist şi arbitru care are funcţia de preşedinte la club, iar din noul sezon au promisiuni că vor fi susţinuţi puternic, financiar, de autorităţile locale. „Anul trecut, când am început, credeam că ne va costa 30-40.000 de euro să promovăm. Până la urmă, am cheltuit vreo 140.000. A fost atât de scump pentru că noi suntem Farul, nu ne permiteam să avem emoţii, să ne facem de râs pe unde mergem să jucăm. Obrazul subţire cu cheltuială se ţine“, a declarat pentru ProSport fostul lider al galeriei „marinarilor“, Sorin Mihăilescu, acum unul dintre membrii cotizanţi ai noii echipe.

„În sezonul viitor estimăm la 300-400.000 de euro bugetul din acelaşi motiv: suntem Farul, nu oricine! Este obligatoriu să promovăm din prima. Avem condiţii pentru echipă, facem contracte cu jucătorii, îi plătim la zi, suntem serioşi. Nu vrem să facem cum fac atâţia alţii inclusiv prin Liga 1, să aducem jucători, să ne folosim de ei şi pe urmă să-i dăm afară şi să nu le dăm banii. Aici este şi va fi seriozitate. Avem promisiuni de finanţare, pe proiecte, de la Consiliul Judeţean şi de la Primărie“, a completat acesta. Indiferent de sursa finanţării, suporterii spun însă că vor să aibă în continuare cuvântul decisiv în ceea ce priveşte soarta clubului, pentru a evita o soartă similară cu a vechiului Farul.

Problema brandului de la vechiul Farul, intrat în faliment, este mai spinoasă. SSC Farul, noua societate, are stipulată în actul fondator obligativitatea de a achiziţiona brandul şi marca, atunci când vor fi scoase la licitaţie. Deocamdată, însă, lichidatorul vechii societăţi nu a făcut nici măcar evaluarea, iar despre licitaţie nici nu poate fi vorba.


Rămâne de văzut dacă toate aceste patru echipe care azi plănuiesc o revenire triumfală în Liga 1 vor şi reuşi să îşi vadă visul cu ochii. Finanţarea de la bugetul local – în trei din cazuri – şi apariţia unei companii puternice – în cazul Petrolul a rezolvat cea mai spinoasă problemă – cea a banilor. La meciurile de baraj, toate cele patru echipe au avut mii de suporteri în tribună, ceea ce arată că există în continuare o priză mare la public în Ploieşti, Galaţi, Constanţa şi Cluj. Federaţia intenţionează să le dea o mână de ajutor mărind numărul echipelor promovate în Liga 1.

Mai rămâne ca aceste proiecte să şi continue cum au plecat şi să nu facă implozie, pe parcurs, în cel mai pur stil românesc.

 

 

 

 

Versiune selectata: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.