Radiografia financiară a celor patru semifinaliste din ediţia 2013-2014 a Ligii Campionilor

23 apr 2014 3117 afişări Liga Campionilor
Radiografia financiară a celor patru semifinaliste din ediţia 2013-2014 a Ligii Campionilor

Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marţi, împreună cu Ziarul Financiar

  • Cele mai valoroase echipe din Europa în actualul sezon, Atletico Madrid, Bayern München, Chelsea şi Real Madrid reprezintă patru moduri diferite de administrare

În penultimul act al celei mai importante competiţii intercluburi din Europa, se vor întâlni trei coloşi din punct de vedere economic, Real, Bayern şi Chelsea şi Atletico Madrid, un club mai modest, însufleţit de aportul celor 64.000 de socios.

Supremaţia numelui

Echipa din capitala Spaniei este cel mai bine cotat club de fotbal, conform Forbes. Valorea de piaţă a madrilenilor se ridică la 2,6 miliarde de euro.

În ceea ce priveşte forma de proprietate, formaţia „blanco“ este deţinută de un număr de peste 96.000 de membrii afiliaţi, cunoscuţi ca „socios“. La fiecare patru ani, aceştia sunt supuşi unui vot, în urma căruia este desemnat noul preşedinte executiv. În momentul de faţă, funcţia este ocupată de Florentino Perez. Raportat la ultimul sezon, trupa de pe Bernabeu a înregistrat venituri în valoare de 513 milioane de euro, dar presa spaniolă a scris în mod constant despre datoriile clubului, care ar fi de peste 500 de milioane de euro.

Cooperare financiară cu tradiţie nemţească

Managementul financiar al fotbalului german se remarcă printr-un mecanism de decizie reciproc al membrilor afiliaţi şi al principalilor sponsori. Astfel, suporterii care au acţiuni reprezintă 75% din club, sfertul rămas fiind împărţit egal de către trei mari companii: 8,33% aferente Adidas AG, Audi AG, Allianz SE. Asta pentru că legea din Germania spune că orice acţionar care deţine mai mult de 25% dintr-o societate îşi poate exercita dreptul de veto în consiliul de administraţie. Allianz a plătit 110 milioane, în februarie 2014, pentru procentul mai sus menţionat.

La capitolul cotă de piaţă, bavarezii sunt plasaţi de Forbes pe locul al cincilea în topul echipelor de fotbal, cu valoarea stabilită la 1.03 miliarde de euro, fiind lideri în fotbalul german. După arestarea lui Uli Hoeness pentru evaziune fiscală, noul preşedinte al munchenezilor este Herbert Hainer.

Conturi modeste pentru o semifinalistă de Ligă

Asemănător rivalilor locali, trupa „rojiblanco“ este deţinută de capacităţile financiare ale aproximativ 64.000 de socios. Preşedintele clubului este Enrique Cerezo, iar directorul executiv al madrilenilor este Miguel Angel Gil Marin, deţinător a peste 56% din acţiuni. În pofida faptului că este situat pe locul al treilea în clasamentul bugetelor din La Liga, Atletico se mândreşte cu doar 192 de milioane de euro.

Inferioritatea clubului de pe Vicente Calderon intervine şi într-un clasament al veniturilor din ediţia anterioară, cu o cifră de patru ori mai mică, în raport cu cele mai galonate trupe din LaLiga: 120 de milioane de euro. Datoriile din sezonul anterior au fost de 180 de milioane de euro, conform The Independent.

Colacul de salvare întins de Abramovic

Cu o cotă de 696 de milioane de euro,  Chelsea este inferioară pe plan intern doar  lui Manchester United. În 2003, Roman Abramovic a plătit 140 de milioane de lire pentru a prelua clubul, a plăti datoriile, în valoare de 80 de milioane de euro, şi a deveni finanţatorul trupei de pe Stamford Bridge. Până în 2014, acesta a investit peste 1.08 miliarde de euro în formaţia londoneză.

În sezonul precedent, veniturile s-au ridicat la 316 de milioane de euro, o cifră inferioară celorlalte semifinaliste. În sezonul în care Chelsea a câştigat Liga Campionilor şi Cupa Angliei, 2011-2012, peste 92 de milioane de euro au intrat în conturile clubului datorită acestor performanţe.

La sfârşitul lui iunie 2012, Chelsea declara un profit de 1.59 milioane de euro, în timp ce datoriile erau de 82.1 milioane de euro, cu un în urmă.
 

articol scris de Cătălin Rusu

Versiune selectată: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.