Cine sunt cei care administrează bugetele de sute de milioane de euro pe an ale granzilor din fotbal. Oamenii din umbră de la United, City, Real, Barcelona şi Bayern

13 feb 2014 3575 afişări Campionate Externe
Cine sunt cei care administrează bugetele de sute de milioane de euro pe an ale granzilor din fotbal. Oamenii din umbră de la United, City, Real, Barcelona şi Bayern

Material publicat în ediţia tipărită săptămânală ProSport, distribuită în fiecare marţi, împreună cu Ziarul Financiar

  • Manchester United este aproape de a semna o prelungire a contractului cu firma de echipament sportiv Nike pentru următorii 13 ani. Această înţelegere ar putea aduce în conturile „diavolilor“ aproximativ un miliard de lire sterline.
  • Sumele la care s-a ajuns în fotbal se datorează în primul rând expunerii foarte ridicate în rândul fanilor, dar şi celor care administrează bugetele echipelor, respectiv preşedinţii consiliilor de administraţie.
  • Sunt persoane care nu ies în faţă, care vorbesc puţin şi călătoresc mult. Oameni care caută tot timpul contracte noi şi care, pe timp de criză, au reuşit să crească veniturile echipelor importante vânzând suporterilor cel mai popular sport din Europa.


Bancherul „diavolilor“
Unul dintre ei este cel care se zbate să îi convingă pe directorii companiei „Nike“ să plătească cel mai mare contract al unei echipei cu o firmă de echipament sportiv din istorie. Ed Woodward (40 de ani) este numele său, iar postul pe care îl ocupă la Manchester United este cel de vice-preşedinte executiv. „Vice“, pentru că patronii Joel şi Malcolm Glazer au preferat să ocupe funcţii oficiale în organigramă.

Practic, Ed este cel care decide şi semnează cele mai importante acte legate de club. Întrebarea este cum ajungi să conduci un club de talia lui Manchester United. O astfel de echipă a ajuns la acest nivel ridicat făcând bani şi cheltuind bani, iar cel mai nimerit om să o conducă este cel care ştie să facă bani. Ed Woodward se potriveşte descrierii, asta pentru că, din 1999 până în 2005, CEO-ul lui United a fost bancher pentru J.P. Morgan & Co. Pasul către fotbal l-a făcut când familia Glazer a preluat clubul englez, în 2005, Woodward fiind consultantul oamenilor de afaceri americani. Ulterior, i s-a oferit un post în cadrul clubului, iar în 2007 avea pe mână operaţiunile comerciale şi media ale celui mai de succes club din Marea Britanie. Faţă de momentul în care a fost cooptat, până în 2012, încasările comerciale ale lui United au crescut de la 48,7 la 117,6 milioane de lire sterline. Aceste rezultate l-au convins pe Malcolm Glazer să-l facă pe Woodward principalul om de decizie al „diavolilor“ în iulie 2013, după demisia fostului CEO, David Gill. Adică, pe lângă îndatoririle comerciale, Woodward a preluat şi eventualele negocieri pentru transferuri. Un job inedit pentru el având în vedere că până în 2012 nu interacţionase absolut deloc cu oamenii de fotbal. Totuşi, în ciuda unor transferuri ratate, United este una dintre echipele care sunt „pe plus“. În primele luni ale anului financiar 2013, încasările crescuseră cu 29%, iar Manchester United este echipa cu cele mai mari venituri din Premier League.

Catalanul, clubul englez şi banii şeicilor
Dacă United a preferat să promoveze un om din cadrul clubului în cea mai importantă funcţie din organigramă, nu acelaşi lucru se poate spune despre vecinii lor din Manchester. Şeicul Mansour, care deţine City, a preferat să meargă la sigur. A ştiut cu ce echipă vrea să semene bijuteria sa şi l-a angajat pe Ferran Soriano (46 de ani) în funcţia de CEO, în septembrie 2012. Background-ul lui Soriano îl recomanda pentru postul pe care îl ocupă, dar şi pentru ambiţiile lui City. Între 2003 şi 2008 spaniolul a ocupat funcţia de vicepreşedinte financiar la FC Barcelona, perioadă în care încasările clubului catalan au crescut de la 123 la 308 milioane de euro. Ulterior a trecut în fruntea companiei aeriene Spanair, care şi-a încetat operaţiunile în ianuarie 2012, din cauza problemelor financiare. Spre deosebire de Woodward, legăturile lui Soriano cu lumea fotbalului sunt foarte puternice, având o relaţie de prietenie cu cel mai cunoscut agent de jucători, Jorge Mendes. În plus, CEO-ul lui City a stat şi la masa grupului G14, format din cele mai puternice cluburi din lume.

În acest moment, Soriano este văzut ca fiind singurul om capabil să crească imaginea lui Manchester City şi să jongleze corect cu legea fair-play-ului financiar, capitol la care clubul deţinut de şeicul Mansour avea mari probleme, având în vedere că de multe ori cheltuielile depăşeau cu mult încasările. Pe scurt, a fost adus pentru a mări încasările şi a face din clubul pe care îl conduce un brand capabil să îl depăşească pe cel al lui United.

Iar lucrurile par că se îndreaptă în acea direcţie. Conform specialiştilor citaţi de presa britanică, Manchester City a devenit un model pentru cluburile moderne. A fost desemnată echipa care şi-a folosit cel mai bine imaginea prin intermediul social-media, acesta fiind primul pas în a deveni cunoscut la nivel mondial.

„Consumatorii tind să reţină 5-6 branduri din fiecare categorie, nu 20. În 2003, când eram la Barcelona, clubul risca să piardă teren în faţa marilor echipe şi să rămână doar un brand local. Câţiva ani mai târziu, eram în Tokyo şi un barman m-a auzit vorbind catalană. Mi-a zis: <watashi wa kaiin desu!> (n.r – sunt membru) şi a scos o legitimaţie de „socio“ al Barcelonei. Asta vreau să fac şi aici“, îşi descrie Soriano planul pe care îl are pentru Manchester City. La Barcelona a reuşit, iar la City procesul este în plină desfăşurare, cu semne bune, având în vedere că Soriano vrea să exploateze şi o altă piaţă decât Asia. Clubul britanic a cumpărat o franciză pentru un loc în campionatul Nord-American de fotbal şi a înfiinţat echipa New York City. Astfel, proiectul lui Ferran Soriano va putea fi văzut de lângă Empire State Building.

A înlocuit ghetele cu costumul
Diferit faţă de exemplele prezentate mai sus este modelul lui Bayern Munchen, campioana Europei. Asta pentru că în ultimii 20 de ani clubul german a înregistrat profit, un lucru neobişnuit pentru echipele care primesc infuzii generoase de la patronii ruşi sau arabi. Acest lucru se întâmplă pentru că Bayern nu are patron, 82% dintre acţiuni fiind deţinute de către fani. Totuşi, afacerea este condusă de cineva, iar numele său este Karl Heinz Rummenigge. Fost jucător al bavarezilor, Rummenigge avea ca să transforme Bayern nu doar în cea mai puternică echipă din punct de vedere fotbalistic, ci şi în una care să fie cunoscută în toată lumea. Iar treaba a fost începută cu oamenii de lângă stadion: „Ne-am gândit că dacă o să avem preţuri mari la bilete pentru zona VIP şi bussines, o să putem să avem bilete de 7,5 euro în alte zone ale stadionului. Vrem ca un om fără serviciu să poată veni la meciurile noastre.

Asta e obligaţia mea faţă de ei“. Perioada în care a fost jucător îi foloseşte şi acum: „Am învăţat că trebuie să fim atenţi cu fotbalul. La Bayern noi implicăm oamenii care au jucat aici şi sper să fac din Bayern un exemplu pentru celelalte echipe din Bundesliga“. Totuşi, pentru a deveni un exemplu demn de urmat, nemţii aveau nevoie de o figură cunoscută în orice colţ al lumii. Chiar dacă anul trecut a câştigat campionatul Germaniei, Cupa Germaniei şi Liga Campionilor, Rummenigge l-a adus pe Guardiola: „El poate duce Bayern la alt nivel. E dedicat fotbalului şi ne creează o imagine extraordinară. Este probabil cel mai important antrenor al momentului, iar echipa noastră creşte în popularitate“. Următorul pas al CEO-ului este să crească cota echipei sale din drepturile de televizare. „Bayern a câştigat Liga Campionilor în 2001, a jucat finala în 1999 şi Leverkusen a fost finalistă în 2002. Germania a fost campioana Europei în 1996 şi a fost în finala Mondialului în 2002, aşa că nu cred că englezii au fost mai buni ca noi, doar că în Germania a fost o greşeală de marketing în acea perioadă“, analizează Rummenigge diferenţa de bani veniţi anual din drepturile TV vândute în afara ţării dintre Premier League (800 milioane de euro) şi Bundesliga (70 milioane de euro). „Dar trebuie să învăţăm de la ei. Să începem cu turnee în toată lumea şi să câştigăm simpatizanţi“, adaugă el.

Inventatorul „Galacticilor“
Ultimii zece ani au fost dominaţi de două forţe, care veneau din aceeaşi ţară şi care erau conduse într-un stil asemănător. Este vorba despre Real Madrid şi Barcelona, poate cele mai iubite echipe din lume la ora actuală. Iar motivul pentru care sunt iubite ar putea fi faptul că la aceste cluburi fanii au un rol foarte important, şi anume, acela de „socios“ (n.r – acţionari). Concret, oricine deţine o acţiune poate vota preşedintele clubului.

Tocmai din acest motiv, funcţia de preşedinte este una pentru care luptele electorale sunt foarte dure. Dacă la Barcelona Sandro Rosell tocmai şi-a dat demisia din cauza unor neconcordanţe în transferul lui Neymar, la Real Madrid lucrurile par destul de stabile. Asta pentru că Florentino Perez este poate cel mai nimerit om să conducă un club de talia madrilenilor. Om de afaceri, inginer şi fost politician, Perez a câştigat pentru prima dată alegerile în 2000, după o mişcare inteligentă de marketing. Le-a promis fanilor că îl va aduce pe Luis Figo de la marea rivală FC Barcelona. În 2004 a câştigat al doilea mandat, iar veniturile din operaţiunile comerciale erau uriaşe. Tricourile lui Zidane, Beckham şi Ronaldo aduceau venituri uriaşe mai ales din Asia, iar numele de „Los Galacticos“ era atribuit vedetelor lui Real Madrid. Totuşi, în 2006, Perez a fost nevoit să demisioneze din cauza rezultatelor slabe ale echipei, dar în 2009 a candidat din nou şi a câştigat.

Real s-a întors astfel la celebra strategie de marketing, iar Cristiano Ronaldo a fost cel care a asigurat vânzarea tricourilor. La începutul acestui sezon, Perez a câştigat un nou mandat şi totul a fost sărbătorit cu transferul lui Gareth Bale, de la Tottenham, pentru 100 de milioane de euro.

„Modelul economic al nostru a fost creat de Santiago Bernabeu (n.r – preşedintele lui Real Madrid între 1943 şi 1978). Când Alfredo Di Stefano a fost cumpărat pentru 5 milioane de pesetas (n.r – moneda Spaniei) lumea a spus că lucrurile scapă de sub control. Dar atunci s-a creat o mare echipă care a atras simpatia tuturor. Asta continuăm acum. Aici vrem un mixt între cei mai buni fotbalişti din lume şi cei creaţi de noi. Noi vrem să îi mulţumim pe toţi fanii noştri din întreaga lume. Astfel, o să creştem din punct de vedere financiar şi o să ne permitem să rămân independenţi“, este viziunea lui Florentino Perez.

Faptul că avem datorii nu este neapărat o tragedie. E ca şi cum ai sta într-o casă pe care ai ipotecă. Chiar dacă proprietarul se îmbogăţeşte de la an la an, casa ta este în continuare ipotecată
Ed Woodward, despre datoriile lui United

În ultimii trei ani am avut 200 de milioane pierderi, apoi 100, iar în acest an suntem cu 50 de milioane de euro pe minus. Dar am investit 150 de milioane de euro în centrul de copii şi juniori
Ferrand Soriano, preşedinte Manchester City

959de milioane de euro a cheltuit Real Madrid în cei 10 ani de mandat al lui Florentino Perez

Versiune selectată: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul S.C. WEB EDITING DEVELOPMENT SRL.