Zborurile private, de tip charter, dar și închirirea avioanelor cu tot cu personal (ACMI), au adus sume considerabile companiilor aeriene din România, ale căror cifre de afaceri au explodat anul trecut. Printre acestea se numără și Ion Țiriac Air, compania legendei tenisului românesc.
Potrivit unei analize făcute de Economica.net, în baza bilanțurilor publicate la Ministerul Finanțelor Publice, au fost cifre de afaceri care au crescut de cinci ori față de anul 2023, iar o cifră record a înregistrat firma cu care circula fostul președinte Iohannis în vizitele oficiale.
Amintim că Administrația Prezidențială a desecretizat, în martie 2025, costurile pentru zborurile efectuate de Klaus Iohannis începând cu 2015, iar numai în ultimii patru ani acesta a cheltuit 15.000.000 de euro pentru închirierea de avioane private.
Pe primul loc în în rândul cifrelor de afaceri al companiilor aeriene din România se află Toyo Aviation, firma de la care fostul președinte Klaus Iohannis închiria avioanele private pentru efectuarea vizitelor oficiale.
Astfel, în 2024 compania a depășit „borna” celor 100.000.000 de lei cifră de afaceri, iar față de anul precedent creșterea este de 18%. Compania deținută de milionarul Tarek El Feki, care are în portofoliu și o reprezentanță Toyota în România, are șase avioane autorizate pentru zbor, conform datelor de la Autoritatea Aeronautică Civilă.
Potrivit Administrației Prezidențiale, în 2024, Iohannis a cheltuit aproape 21.000.000 de lei pentru cele 22 de zboruri private, în scădere față de 2023, un an record, în care a cheltuit aproximativ 36.500.000 de lei pentru 26 de zboruri externe.
Locul secund în clasamentul cifrelor de afaceri al companiilor aeriene din România este ocupat de Ion Țiriac Air. Compania deținută de omul de afaceri Ion Țiriac a încheiat anul 2024 cu afaceri de 32.700.000 de lei, în creștere față de anul precedent, însă trebuie menționat că firma fostului jucător de tenis trece printr-un proces de reorganizare și are o flotă redusă, un avion și un elicopter.
Potrivit sursei menționate, pierderea raportată în 2024 este de 2.600.000 de lei, mai mică față de cele 7.000.000 de lei raportate în 2023.
Pe locul al treilea, la o distanță mică față de compania lui Țiriac, se află My Jet, care a înregisttat o scădere cu 21% în 2024 față de 2023. Compania a realizat o cifră de afaceri de 32.200.000 de lei, față de 41.000.000 de lei din anul precedent.
Profitul firmei a fost de peste 50.000 de lei, de opt ori mai mare decât cel din 2023.
Firma are înregistrate zece avioane, printre care și cel al fraților Pavăl, proprietarii Dedeman.
Zborurile de tip charter, precum și închirierea avioanelor cu tot cu personal (ACMI) au fost profitabile pentru companiile aeriene din România.
Compania Fly One a raportat o cifră de afaceri de 190.000.000 de lei în 2024 – în creștere de peste cinci ori față de anul precedent.
Fly One este specializată pe curse de tip charter și are înregistrate trei avioane Airbus în România, iar în acest an și-a anunțat intrarea pe piața zborurilor regulate.
În 2024, Legend Airlines și-a dublat cifra de afaceri, ajungând la 189.600.000 de lei, iar în premieră a raportat și un profit, de 280.000 de lei. Potrivit sursei menționate, Legend are trei avioane înmatriculate în România.
Hello Jets, compania fondată de Cristian Rada, care a preluat Blue Air în 2013, a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de aproape 172.000.000 de lei, cu un profit de 30.000.000 de lei, iar flota de care dispune este de opt avioane.