Handbalul, sport naţional! Exemplu de urmat pentru fotbal, tenis şi alte sporturi

25 iul 2017 2437 afişări Handbal
Handbalul, sport naţional! Exemplu de urmat pentru fotbal, tenis şi alte sporturi
GALERIE (2 de imagini) VEZI GALERIA

Lorand Balint, director de marketing al Federaţiei Române de Handbal în mandatul preşedintelui Alexandru Dedu, a vorbit la Sports Business Academy depre cum şi-a propus FRH să facă din handbal un sport naţional.

De fapt, handbalul trebuia să fie declarat sport naţional de la Oţelea şi Birtalan încoace, de când dominam lumea în acest sport şi deveneam campioni mondiali. E bine însă că ne gândim şi acum la aşa ceva şi că încercăm să reaşezăm acest sport acolo unde îi e locul.

În ziua de azi, fără marketing şi comunicare, eşti zero pe piaţă, sau aproape de zero. Iar Alexandru Dedu, preşedintele FRH din 2014, ştie foarte bine ce înseamnă imaginea, ce înseamnă fanii prezenţi în număr mare la evenimentele sportive, pentru că a jucat la marea Barcelona. El l-a adus la Federaţie, să se ocupe de marketing, pe Lorand Balint, cel care a vorbit la SBA despre încercările şi reuşitele din ultima vreme.

„Dacă ne uităm la marketing-ul din România, cel mai greu e să păstrăm proiectele aici, să nu plece în alte destinaţii. Sunt cel puţin 3 zone în care nu poate să dispară comunicarea şi marketing-ul dezvoltate local: umorul, muzica şi sportul. Marea provocare pentru noi e să reuşim ca marketing local, să facem oamenii să stea mai aproape de sportul local decât de cel internaţional”, îşi expune Balint filozofia.

În handbal, au tot fost succese în ultima vreme: bronz la CM, CSM a luat Liga Campionilor în 2016, fetele de sub 20 de ani au medalie de bronz la CM şi au fost campioane mondiale la precedenta ediţie, campioni universitari la băieţi, vicecampioni universitari la fete, Odorheiu Secuiesc a câştigat Challenge Cup la masculin în 2015. Deci am avea de unde să construim pe baze solide. Şi asta a încercat FRH în ultimii trei ani.

„Mi-a spus directorul de marketing de la Telekom, macedonean, că e o performanţă foarte mare faptul că am luat medalia de bronz la Mondiale, dar să vedem când o luăm pe a doua sau a treia, deoarece în Balcani nu prea se întâmplă să ai constanţă în rezultate. Marea provocare este să creezi un sistem care să asigure consistenţă, consecvenţă în ceea ce întreprinzi şi în final o continuare a rezultatelor bune şi foarte bune. Asta trebuie să facă Federaţiile, pentru că am dat şi vom da campioni, dar vrem o constanţă la vârful performanţelor”, dezvăluie Lorand Balint planul FRH.

La handbal, publicul român se împarte în 4 categorii, ne spune directorul de marketing al Federaţiei de Handbal, exclusiv pentru Sports Business Academy:

  • Fanaticii, cei care urmăresc zilnic handbal, ştiu clasamente, etc. Sunt cam 3% din populaţia României.
  • Urmăresc handbalul, dar numai dacă le dai pe tavă, dacă le apare cumva în faţă o transmisie live sau o ştire – 25% din populaţie.
  • Vin la succes, adică numai atunci când un sportiv sau o echipă câştigă medalii, titluri sau meciuri -  40% din populaţie. Aceştia apar la succes, dar dispar la înfrângeri, şi se întâmplă la toate sporturile.
  • Publicul care vine la sport din plăcere sau invitat de un prieten sau ca obligaţie faţă de cineva sau ca o ieşire mondenă.

Aceste 4 grupuri sunt diferite, astfel că şi comunicarea cu fiecare dintre ele e diferită pentru a avea rezultate.

Pe sporturi, fotbalul are 42% din oamenii care sunt atenţi sau dedicaţi, cu 40% care se uită zilnic, la handbal - cam 30% se uită zilnic. Gimnastica feminină are cam 36% public atent sau dedicat, patinajul artistic 35%, handbalul 29%, tenis 15%, baschet 5%, rugby 1%, scrima sub 1%.

Buget de 11 ori mai mic decât Federaţia ungară!

Am aflat tot de la directorul de marketing al FRH că acest for a avut în ultimii ani un buget de 11 ori mai mic decăt cel maghiar (1,8 mil. euro faţă de 20 milioane euro), iar Ungaria e aproximativ jumătate din ţara noastră.

E greu să ajungi de la 1,8 la 10 milioane euro din sponsori privaţi, deoarece în afară de Cluj, cu 7.000 de locuri în sală, şi Bucureşti, cu 5000, sălile de la noi sunt foarte mici. Ne îndreptăm şi noi spre 3,5 milioane euro, acesta fiind un nivel maxim pe care îl putem atinge în condiţiile actuale.

Scopul e ca mai mulţi oameni să urmărească handbalul, pentru ca acesta să fie declarat sport naţional şi să beneficiezi de susţinere, în funcţie de proiectul pe care îl ai. De asemenea, e nevoie şi de Centre de Excelenţă pentru atragerea tinerilor şi dezvoltarea acestui sport.     

Ce au făcut cei de la FRH pentru a fi relevanţi pentru cât mai multă lume? Unul din primele succese a fost organizarea Trofeului Carpaţi din 2015, la care a participat, printre altele, şi Brazilia, campioana mondială en-titre.

A fost şi  un meci de handbal amatori între United Cluj şi Zalău, ceva extraordinar, plin de viaţă, cele două echipe jucând într-un campionat în care se organizează singuri, fără nici un ajutor.

Implicarea părinţilor

Lorand Balint a abordat apoi segmentul fanilor latenţi, cărora le-a plăcut odată handbalul, dar, pentru că au copii sau din cauza problemelor vieţii, nu au mai interacţionat cu acest sport.

Un studiu din Australia spune că bărbaţii care au copii cu vârste între 6 şi 12 ani vin mai des la meci decât ceilalţi bărbaţi. „Am încercat să vorbim cu taţii de copii, care ar fi trebuit să meargă la meciuri pentru că aşa ar fi  procedat şi părinţii lor, iar din statistici a reieşit că nu şi-au dus copiii la handbal. Am avut o campanie, în care am interacţionat la sală cu copiii şi părinţii lor, explicându-le atractiv ce înseamnă acest sport, şi la care au participat celebrităţi ale handbalului nostru”, a explicat directorul de marketing al FRH în exclusivitate pentru Sports Business Academy.

Implicarea profesorilor de sport

Alt grup de latenţi e format din profesorii de sport. La ora de sport, profesorul întreabă ce minge au elevii în ziua aceea şi, în funcţie de răspuns, acel sport se face. Cu ajutorul partenerului  Henckel, Federaţia a distribuit foarte multe mingi de handbal către şcoli.

Au fost organizate, de asemenea, sesiuni de antrenamente de o oră şi jumătate cu profesorii de sport, cu antrenorul echipei naţionale feminine, cu preparator fizic. „Profesorii au jucat, s-au distrat, au transpirat, pentru a redescoperi handbalul, scopul nostru fiind să se ducă apoi la clasă şi să-i înveţe pe copii acest sport, cu metode noi”, dezvăluie Nagy.

Există şi o campanie care cuprinde o serie de filmuleţe de câte un minut, în care sunt prezentate tehnici de încălzire, de predare a handbalului în şcoli, tactici de joc, cu filmări ale naţionalei feminine şi ale Ştiinţei Bucureşti. Avem o şcoală bună de profesori de handbal, dar aceştia trebuie treziţi puţin, mulţi dintre ei fiind latenţi.

Implicarea studenţilor

Când a organizat Trofeul Carpaţi la Cluj-Napoca, un oraş apropiat mai mult de baschet decât de handbal, FRH a făcut proiectul „Trăieşte experienţa de jurnalist sportiv!”, cu echipa de marketing a FRH, tineri reporteri şi jurnalistul Cătălin Striblea.

Au fost zeci de studenţi care au aplicat, iar dintre aceştia au fost selectate două tinere care, cu ajutorul BRD - partener FRH, au avut o săptămână de activitate de jurnalist, inclusiv cu spaţiu de scris la gsp.

„Am făcut studenţii să vorbească între ei de handbal şi chiar profesorii, care îi sfătuiau pe studenţi să se implice. Altfel, pe studenţi e dificil să îî atragi”, spune Lorand Balint.

Implicarea oamenilor de afaceri

Pe oamenii de afaceri foarte greu îi faci să vorbească despre handbal – ne împărtăşeşte Balint din experienţa lui. Federaţia a organizat o conferinţă de marketing sportiv, cu invitaţi de la echipele Germaniei, Braziliei şi Suediei, la care s-a discutat, logic, despre marketing, cum se recrutează tineri, cum se promovează meciurile, etc. Au fost invitaţi din companii (BRD, Petrom, etc.), care au prezentat studii de caz din marketing sportiv. Au venit peste 100 de oameni de afaceri din Cluj, iar întâlnirea a însemnat un succes total.

Au fost implicaţi şi 50 de voluntari selectaţi de la Cluj, care a fost Capitală Europeană de Tineret în 2015. Aceştia nu erau din handbal, nu iubeau neapărat acest sport, şi atunci FRH le-a făcut tricouri de hipsteri, pentru a fi mulţumiţi şi interesaţi de ceea ce fac.

În episodul 2, puteţi citi superideile FRH pentru atragerea şi fidelizarea fanilor.

Ştiaţi că avem o pagină de Facebook dedicată handbalului? 

.

Versiune selectată: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul S.C. WEB EDITING DEVELOPMENT SRL.