SPECIAL | Povestea ciclistului care prin moartea sa a schimbat sportul. Inima Muntelui Ventoux şi ultimele clipe ale lui Tom Simpson. "Puneţi-mă înapoi pe bicicletă"

27 apr 2016 7246 afişări Ciclism
SPECIAL | Povestea ciclistului care prin moartea sa a schimbat sportul. Inima Muntelui Ventoux şi ultimele clipe ale lui Tom Simpson. "Puneţi-mă înapoi pe bicicletă"

Turul Franţei se apropie, iar ediţia din 2016 se va desfăşura pe o distanţă de 3.519 kilometri ce vor fi parcurşi în 21 de etape. Cursa se anunţă mai echilibrată decât cea precedentă, startul fiind dat pe 2 iulie la Mont-Saint-Michel, cu destinaţia Paris, 24 iulie. Britanicul Chris Froome e câştigătorul de anul trecut.

ProSport vă prezintă povestea emoţionantă şi tragică a ciclistului britanic Tom Simpson, poreclit “Major” pentru pasiunea faţă de sport şi pentru dorinţa de a ajunge acolo unde simţea că îi este locul: pe culmile gloriei. Cu o tehnică nemaîntâlnită, Tom Simpson (1937-1967), unul dintre cei mai de succes ciclişti britanici ai tuturor timpurilor, şi-a pus amprenta în sportul anilor ’60. În etapa a 13-a a Turului Franţei, ediţia 1967, liderul incontestabil al echipei britanice s-a prăbuşit şi a murit în încercarea de a escalada Muntele Ventoux.

Tom Simpson s-a născut în County Durham în 1937 şi a devenit pasionat de ciclism la scurt timp după ce familia lui s-a mutat în Nottingham şi a început să concureze în diferite competiţii, unde a început să simtă gustul succesului. A caştigat medalia de bronz la Jocurile Olimpice din 1956, unde a făcut parte din echipa de urmărire a Marii Britanii, însă prezenţa pe podium nu i-a îndulcit sufletul. Simpson nu era mulţumit. Simţea că poate mai mult şi se gândea să părăsească ţara în încercarea de a se alătura unei echipe profesioniste de ciclism, competiţiile britanice oferind prea puţin pentru un sportiv cu aspiraţii înalte. În 1959, după ce a cunoscut-o pe Helen Sherbur, care avea să îi devină ulterior soţie, a decis că este timpul să plece.

BBC l-a declarat personalitatea sportivă a anului

După câştigarea mai multor curse de amatori, echipa Rapha Geminiani, pentru care mai activa şi britanicul Brian Robinson, i-a oferit un contract. Astfel, în 1960 a participat pentru prima dată la Turul Franţei şi a terminat pe poziţia a 29-a. Doi ani mai târziu, a devenit primul ciclist britanic care a îmbrăcat tricoul galben al Turului şi s-a clasat pe locul 6 în clasamentul general.

Anul 1963 avea să-i aducă lui Simpson un nou contract, de această dată din partea echipei Peugeot BP. O nouă provocare şi noi vârfuri de atins. Tom nu avea să pedaleze în gol şi, la doar un an distanţă, avea să câştige ediţia Milano – San Remo classic. 1965 a fost cel mai de succes an din carieră, devenind campion la World Road Race, în San Sebastian, Spania şi câştigând la scurt timp şi Giro Di Lombardia. După aceste performanţe, a fost declarat de BBC personalitatea sportivă a anului. La scurt timp a survenit picajul, iar 1966 s-a dovedit a fi un an dezamăgitor. Simpson a ratat toate competiţiile în urma unui accident de schi. A revenit în forţă un an mai târziu şi a dovedit o formă excelentă, câştigand cursa Paris – Nice şi două etape din Vuelta a Espagne. Performanţele i-au adus un vagon de încredere, iar Simpson devenea tot mai sigur într-o clasare pe podium în Turul Franţei. Ce a urmat?

Ultimele bătăi de inimă, în inima Muntelui Ventoux

Etapa a 13-a a Turului Franţei din 13 Iulie 1967 a fost ultima cursă din cariera lui Tom “Major” Simpson (pornind din Marseille, traversând Muntele Ventoux şi terminându-se în Carpentras). Vremea era caniculară, iar efectele deshidratării nu erau foarte bine cunoscute la acea vreme. Cicliştii aveau voie să bea doar o anumită cantitate de apă înainte de cursă. Nici doctorii nu erau foarte mult implicaţi în sport, amfetaminele şi alte medicamente sau droguri fiind des utilizate de sportivi.

La linia de start, unul dintre jurnalişti a observat că Simpson părea foarte obosit şi palid. Şi, mai mult, privea în gol. “Nu căldura este problema, ci Turul”, i-a spus Simpson. Se estimează că temperatura a atins 54 de grade Celsius în timpul cursei. Aceasta, împreună cu alcoolul din recipientul lui Simpson, aveau să îi fie fatale. Pe măsură ce cursa se apropia de vârful Muntelui Ventoux, plutonul s-a rupt şi i-a permis britanicului să stea pentru o vreme în frunte. A încetinit pe parcurs şi a fost prins din spate de un grup de ciclişti, pentru ca după doar un minut să înceapă să piardă controlul bicicletei şi să meargă în zig zag.

Nu a mai trecut mult timp şi s-a prăbuşit. Managerul echipei, Alec Taylor, a încercat să îl oprească, însă Simpson avea un ţel. Ajutat de câţiva spectatori, a urcat înapoi pe bicicletă, dar după doar 500 de metri, a căzut din nou. Încercările doctorului cursei de a-l resuscita au fost zadarnice. Simpson a fost transportat la spital şi a fost declarat mort la sosire.

“Puneţi-mă înapoi pe bicicletă”

Potrivit declaraţiilor coechipierilor, ultimele cuvinte ale lui Simpson au fost “Go on, go on!” (Continuă, continuă!). Totuşi, jurnalistul Sid Saltmarsh, care scria pentru Cycling şi The Sun, i-a atribuit britanicului expresia “Put me back on my bike!” (Puneţi-mă înapoi pe bicicletă!), pentru a scoate în evidenţă atitudinea şi dorinţa lui Simpson de a-şi atinge scopul cu orice preţ.

Următoarea etapă a Turului Franţei s-a desfăşurat ca o procesiune, iar cicliştilor britanici li s-a permis să treacă primii linia de sosire, cu Barry Hoban în frunte. Cauza morţii a fost atribuită atacului de cord cauzat de caniculă, deshidratare şi consum exagerat de alcool şi amfetamine. După incident, forurile sportive au început să acorde o mai mare importanţă implicării medicilor în viaţa sportivă. Ultimele sale cuvinte sunt însă generatoare de voinţă şi au rolul de a le oferi rutierilor o supradoză de motivaţie. Şi nu doar rutierilor. Ci tuturor sportivilor. "Put me back on my bike, put me back on my bike".

Articol scris de Claudiu Surmei

 

Versiune selectată: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.