În timp ce sportul rege atrage zeci de milioane de euro din sponsorizări și ține capul de afiș cu transferuri și contracte ce implică sume fabuloase, alte sporturi din România fac performanță cu bugete infime. Tenisul de masă, de exemplu, acolo unde sportivii români oferă an de an meciuri spectaculoase și participă la competiții internaționale din care tot revin cu trofee și medalii, a beneficiat anul trecut de un buget total de 7 milioane lei, aproximativ 1,4 milioane euro, iar bugetul afișat pentru anul curent era în februarie 2025 unul de numai 400.000 lei. La handbal, situația este asemănătoare. Federația Română de Handbal (FRH) a fost nevoită să se descurce în 2024 cu un buget de aproximativ 5 milioane de euro (26.370.250 lei) pentru a organiza 15 competiții naționale de seniori și zeci de serii pentru juniori. Din același buget, FRH a pregătit și loturile naționale ce reprezintă România pe scenele internaționale. Iar participările internaționale sunt costisitoare, din bugetul total de anul trecut, 2 mil. de euro mergând spre calendarul sportiv internațional, conform bugetului afișat de federație.
Chiar dacă finanțarea handbalului românesc nu este una consistentă, mai ales când este pusă în balanță cu rezultatele, Constantin Din, președintele Federației Române de Handbal, nu acuză lipsa banilor.
Întrebat ce îi lipsește handbalului românesc pentru a deveni o forță internațională, Președintele FRH a declarat: ”Pentru a fi constant în elita mondială, handbalul românesc are nevoie de educație, muncă, responsabilitate și o mentalitate de învingători. Nu trebuie să ne mulțumim cu puțin sau să trăim din amintiri, ci să construim un sistem solid, care să producă performanță an de an. Educația sportivă este esențială – de la antrenori și jucători, până la părinți și conducători. Trebuie să înțelegem că succesul nu vine peste noapte și că fiecare detaliu contează: alimentația, odihna, pregătirea mentală. În plus, trebuie să promovăm o cultură a muncii susținute și a responsabilității. Performanța se construiește pe termen lung, iar rezultatele vin atunci când investim constant în tineri, în infrastructură și în dezvoltarea competițiilor”.
Totuși, educația, promovarea sportului și a unei culturi ce vizează performanța, cât și atragerea tinerelor talente, sunt sarcini dificile și costisitoare. Asta mai ales în condițiile în care tinerele generații sunt tot mai mult expuse unor modele izolate care plasează popularitatea artificială în locul performanțelor palpabile și stilurile de viață exuberante și perene în locul carierelor de succes realizate prin antrenament și perfecționare continuă. Luând drept exemplu echipele de handbal care domină scena internațională, sprijinul adus handbalului românesc poate fi lesne accentuat de companiile private din România, iar câteva dintre acestea o fac deja. Una dintre ele este producătorul lactatelor Olympus, care susține eforturile FRH începând din anul 2023. Prezent în România de peste 25 de ani, brandul Olympus a oferit de-a lungul timpului sprijin mai multor organizații sportive și de binefacere din România, promovând în același timp stilul de viață sănătos, bazat pe mișcare și diete echilibrate. În spatele mărcii Olympus se află grupul Hellenic Dairies, originar din Grecia și care a evoluat în cei peste 70 de ani de existență, de la o mică afacere de familie la o companie prezentă pe toate marile piețe europene. Păstrând mereu aproape valorile unei companii de familie, cei de la Olympus România aleg mereu să ofere suport organizațiilor cu impact pozitiv major în dezvoltarea comunităților. Astfel, colaborarea cu FRH este mai mult decât un acord menit să aducă vizibilitate. Parteneriatul reprezintă un efort comun de promovare a beneficiilor pe care le aduc practicarea sportului de performanță, alimentația sănătoasă și educația, fiecărui individ, comunităților și societății.
”Handbalul este un sport dinamic, rapid și spectaculos, care pune accent pe spiritul de echipă și performanța individuală, trăsături pe care le apreciem foarte mult. În plus, valorile Federației Române de Handbal se aliniază perfect cu valorile companiei noastre. Toate aceste aspecte ne-au determinat să luăm decizia de a contribui la dezvoltarea și promovarea acestui sport. Totuși, este important să sprijinim toate inițiativele care inspiră noile generații și sperăm ca tot mai multe companii să aleagă cel puțin un sport pe care să-l susțină”, a declarat Athanasios Giannousis, director comercial Olympus Foods Romania.
Înființată în 1936, Federația Română de Handbal are un palmares impresionant, acumulând în cei aproape 90 de ani medalii și trofee obținute în mai multe ediții ale JO și la competiții internaționale. În prezent, competițiile interne organizate de federație găzduiesc aproape 200 de meciuri săptămânal.
Grupul Hellenic Dairies, din care Olympus face parte, are peste 15 ani de prezență la raft pe piața românească, perioadă în care a investit aproape 200 milioane de euro pe plan local. Fabrica de Lapte Brașov, în care sunt produse local lactate Olympus, a fost inaugurată în 2011, iar producția sa este destinată atât pieței locale, cât și exporturilor. Mulțumită investițiilor continue, Olympus România contribuie și la dezvoltarea economiei locale, fiind lider în colectarea laptelui de la fermierii români.
Cu sediul în orașul Trikala din Grecia, Hellenic Dairies este o afacere de familie aflată la a treia generație, cu operațiuni în 47 de țări din toată lumea. În prezent, Olympus deține opt fabrici în patru țări (Grecia, România, Bulgaria și Cipru), care produc o gamă completă de lactate, brânzeturi, băuturi vegetale, sucuri naturale, dar și apă minerală naturală sau băuturi răcoritoare.