Giro 2014: O afacere muntoasă în doi. Nairo Quintana și Joaquim Rodriguez sunt principalii favoriți la victorie. Cinci finaluri în cățărare în ultimele opt etape

Giro 2014: O afacere muntoasă în doi. Nairo Quintana și Joaquim Rodriguez sunt principalii favoriți la victorie. Cinci finaluri în cățărare în ultimele opt etape
  • Publicat:
  • Actualizat:

A 97-a ediție a Turului Italiei debutează vineri cu un contratimp pe echipe de 21,7 kilometri în Belfast, în jurul atelierelor în care s-a construit legendarul Titanic. Principalii favoriți ai cursei de 3.455 de kilometri sunt columbianul Nairo Quintana (Movistar) și spaniolul Joaquim Rodriguez (Katiușa)

  • Organizatorii au trasat în acest an 8 etape de plat, 5 etape cu final în ascensiune de categorie 1, 4 etape de munte mediu, 2 contratimpuri individuale și unul pe echipe
  • Dintre rutierii care au câștigat în carieră Giro, pe lista de start se află Damiano Cunego (Lampre-Merida), Ivan Basso (Cannondale), Michele Scarponi (Astana) și Ryder Hesjedal (Garmin-Sharp)
  • Quintana s-a impus în acest an în clasamentul general al Turului San Luis, în timp ce Joaquim Rodriguez a câștigat în Turul Cataluniei


Zoncolan, Gavia, Monte Grappa plus o excursie superbă prin Toscana. Cam asta îi așteaptă în această ediție a Turului Italiei pe cei 198 de rutieri, într-o ediție care se anunță nebună: 5 finaluri în cățărări dure, 4 etape cu final în ascensiune pe munți de categorie inferioară, 8 etape de plat, un contratimp indvidiual plat de 41,9 kilometri, un contratimp în ascensiune pe Cima Grappa de 26,8 kilometri, plus un contratimp pe echipe de 21,7 kilometri, în prima manșă, care va avea loc vineri la Belfast.


O infografie superbă cu etapele din acest an din Giro, realizată de „Gazzetta dello Sport”, parte a companiei RCS Sport, care organizează Turul Italiei

Ultima săptămână, un infern pentru cicliști

Cum arată însă exact parcursul acestei ediții din Giro? Pentru a populariza competiția în Europa, organizatorii au luat decizia de a trimite primele trei etape din Turul Italiei în Irlanda și în Irlanda de Nord. După prima manșă, un contratimp pe echipe de 21,7 kilometri, urmează două etape plate, rezervate sprinterilor, care pot fi „deranjați” doar de vântul care ar trebui să bată destul de puternic din cauza curentului Atlanticului de Nord. După o zi de pauză, rutierii ajung, în sfârșit, în Italia, iar prima etapă care va pune probleme cicliștilor este a cincea, între Taranto și Viggiano, cu final în ascensiune cu rampe de 5-6%.

Prima rundă cu adevărat importantă este, însă, cea cu numărul 8, programată pe 17 mai. Ascensiunea lui Montecopiolo vine chiar la finalul celor 179 de kilometri ai rundei, iar cei 18,3 kilometri la rampă medie de 6,3% până în vârf se anunță criminali pentru rutieri, mai ales că rampele maxime sunt de 13%. Un alt moment important este contratimpul individual din etapa a 12-a, dintre Barbaresco și Barolo. Plasată în zona Piemontului, manșa va dinamita, cu siguranță, ierarhia generală, deși în prima parte a ITT-ului există o ascensiune care ar putea micșora diferența pe care specialiștii la contratimp ar putea-o crea față de cățărători.


Așa arată diferența de nivel a competiției din acest an. Se observă dificultatea etapelor din ultima săptămână a Giro 2014

Revanșa rutierilor puternici în munți urmează să vină însă în ultima săptămână a cursei. Ultimele opt etape cuprind cinci finaluri în cățărare, inclusiv o manșă care are pe parcurs legendarele Gavia și Stelvio. Un contratimp individual de 26 de kilometri pe Cima Grappa (8% rampă medie și 14% rampă maximă) în etapa a 19-a va pregăti, cu siguranță, penultima etapă a cursei, cu final pe Zoncolan, o cățărare mitică, pe care orice rutier dorește să o câștige. Rampa medie de 12% pe parcursul celor 10 kilometri va crea diferențe uriașe, iar Turul poate fi pierdut chiar în penultima etapă, dacă liderul nu are o echipă suficient de puternică sau nu mai are picioare.


Nairo Quintana speră să îl lase din nou în spate pe Joaquim Rodriguez, la fel ca în ediția trecută a Turului Franței

Cine îi poate opri pe Quintana și Purito?

La capitolul favoriți, Turul Italiei nu stă deloc rău. Absența câștigătorului din sezonul trecut, Vincenzo Nibali (Astana), va fi compensată din plin de debutul columbianului Nairo Quintana (Movistar), locul 2 în Turul Franței în 2013. Columbianul de 23 de ani este principalul favorit la victorie, însă forma sa este o adevărată enigmă. După evoluția senzațională din Le Tour, Quintana a dispărut de pe radar, preferând să se întoarcă în Columbia în toamna anului trecut, pentru a sta alături de soția sa, care i-a dăruit primul copil. Quintana a revenit în acest an în curse în Turul San Luis, pe care l-a și câștigat, iar evoluțiile din Tirreno-Adriatico, unde a terminat pe locul secund, și din Turul Cataluniei, unde a venit pe 5, susțin candidatura lui Quintana la victorie. Mai ales că rutierul columbian și-a ameliorat serios și contratimpul, venind pe locul 20 într-un exercițiu plat de 9,1 kilometri în Tirreno-Adriatico, la doar 38 de secunde de câștigătorul Adriano Malori. Și echipa lui Quintana – Movistar – este construită pentru rutierul columbian, el urmând să fie ajutat pe munți de Igor Anton, Gorka Izagirre sau Eros Capecchi.

5 Tururi ale Italiei au câștigat Alfredo Binda, Fausto Coppi și Eddy Merckx, recordmeni pentru Giro

Principalul rival al lui Quintana pare a fi Joaquim Rodriguez (Katiușa). „Purito” ar putea deveni cel mai vârstnic câștigător de Giro din ultimii 59 de ani, după Fiorenzo Magni în 1955, care s-a impus la vârsta de 34 de ani și 180 de zile, urmând să împlinească 35 de ani chiar în timpul Giro. Avantajul lui Rodriguez este, clar, forța și explozia sa pe cățărări, dar și experiența superioară lui Quintana, terminând deja Giro pe 4 în 2011 și pe 2 în 2012. În plus, „Purito” îl va avea alături pe Dani Moreno, un ajutor de nădejde pe cățărările dificile din Giro. Spaniolul, care a acordat un interviu în exclusivitate pentru ProSport, vine după ce a câștigat Turul Cataluniei în stil de mare campion, dar și după o căzătură teribilă în Amstel Gold Race, care i-a provocat o contuzie la abdomen și la piept.


Nici Cadel Evans nu trebuie neglijat. La 37 de ani, rutierul australian de la BMC pare din nou în cea mai bună formă, reușind să câștige Turul Trentino în urmă cu aproape trei săptămâni. Echipa elvețiano-americană va fi puternică la contratimpul pe echipe de vineri, însă nu are forța necesară pentru a-l susține pe Evans și în munți. Singurul locotenent al australianului va fi Samuel Sanchez, proaspăt transferat în această iarnă de la defuncta Euskaltel-Euskadi. Meticulos și bun tactician, Evans poate reprezenta un adversar puternic pentru Quintana sau Rodriguez, în cazul în care rezistă din punct de vedere fizic într-un tur de trei săptămâni.


Pe Monte Zoncolan se așteaptă crearea unor diferențe uriașe de timp în clasamentul general

Printre outsideri se numără și Rigoberto Uran (Omega Pharma-Quick Step) și Domenico Pozzovivo (AG2R-La Mondiale). Columbianul de 27 de ani s-a transferat de la echipa Sky în acest an tocmai pentru a primi șansa de a fi liderul unei echipe într-un Mare Tur și încearcă să își apere locul secund cucerit în sezonul trecut. Cu un loc 4 în contratimpul din Turul Romandiei de acum două săptămâni, chiar în spatele lui Chris Froome, Uran a demonstrat că este într-o formă destul de bună. Forma sa pe munte este însă chestionabilă, pierzând aproape 3 minute și jumătate față de Chris Froome în etapa regină de munte din acest tur. În schimb, forma lui Pozzovivo a fost excelentă. Fostul rutier de la Colnago a venit pe 6 la general în Tirreno-Adriatico, pe 8 în Turul Cataluniei și pe 2 în Turul Trentino. Cea mai bună performanță a sa în Giro este locul 8 din 2012, loc pe care italianul de 31 de ani va dori, cu siguranță, să îl îmbunătățească.

Daniel Martin (Garmin-Sharp), Michele Scarponi (Astana), Nicolas Roche (Tinkoff-Saxo) sau Przemyslaw Niemiec (Lampre-Merida) sunt, la rândul lor, candidați serioși pentru un loc în top 10 la finalul Giro, având în vedere forța echipelor din care fac parte, dar și a experienței și formei de moment.

FAVORIȚII DIN ACEST AN DIN GIRO

***** Nairo Quintana
**** Joaquim Rodriguez
*** Rigoberto Uran, Cadel Evans, Domenico Pozzovivo
** Michele Scarponi, Nicolas Roche, Przemyslaw Niemiec
* Daniel Martin, Fabio Aru, Rafal Majka


Tricoul roz, al doilea din stânga, va reprezenta liderul clasamentului general. Foto: inrng.com

Ghidul tricourilor – rozul ia totul

Dacă în Turul Franței liderul este remarcat prin tunica galbenă purtată etapă de etapă, primul rutier din clasamentul general al Turului Italiei va purta tricoul roz. Interesant este însă că în fiecare etapă, cu excepția contratimpurilor, câștigătorul va primi 10 secunde bonus, în timp ce următorii rutieri vor primi 6, respectiv 4 secunde bonificație, ceea ce înseamnă că rutierii vor forța pe finalurile de etapă pentru a-și apropia victoriile.

Tricoul celui mai bun cățărător este cel albastru, iar punctele sunt împărțite după următorul algoritm:

  • Pe ascensiuni de categoria a patra, primii trei rutieri câștigă 3, 2, respectiv 1 punct
  • Pe ascensiuni de categoria a treia, primii patru rutieri câștigă 7, 4, 2, respectiv 1 punct
  • Pe ascensiuni de categoria a doua, primii șase rutieri câștigă 14, 9, 5, 3, 2, respectiv 1 punct
  • Pe ascensiuni de categoria întâi, primii opt rutieri câștigă 32, 20, 14, 10, 7, 4, 2, respectiv 1 punct
  • Pe Cima Coppi, cea mai înaltă ascensiune din Giro, Passo Stelvio în acest an, primii nouă cicliști câștigă 40, 28, 21, 15, 10, 7, 4, 2, respectiv 1 punct

Tricoul care răsplătește rutierul cu cele mai multe puncte este roșu în acest an. Alocarea numărului de puncte depinde de dificultatea manșelor.

  • Pentru etapele de categoria A+B (2-3-4-7-10-13-17-21), primii 20 de rutieri primesc puncte: 50, 40, 34, 28, 25, 22, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. For the TV there are points for the first 10: 20, 16, 12, 9, 7, 6, 4, 3, 2, 1.
  • Pentru etapele de categoria C (5-6-9-11), se oferă puncte pentru primii 15 rutieri: 25, 22, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1.
  • Pentru etapele de categoria D (1-8-12-14-15-16-18-19-20) se oferă puncte pentru primii 10 rutieri: 15, 12, 9, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.

În fine, tricoul alb îl răsplătește pe cel mai bun rutier din clasamentul general, care nu a împlinit încă 25 de ani. În ultimii trei ani, Roman Kreuziger (Astana), Rigoberto Uran (Omega Pharma-Quick Step) și Carlos Betancur (AG2R-La Mondiale) au fost câștigătorii acestui tricou.

Adrian Costeiu / Redactor
Urmărește ProSport.ro pe Google News
Știri despre
BREAKING NEWS | Elicopterul cu președintele Iranului în el s-ar fi prăbușit!
BREAKING NEWS | Elicopterul cu președintele Iranului în el s-ar fi prăbușit!
Meciul din Serie A care i-a băgat în cont 800.000 de euro lui CFR Cluj
Meciul din Serie A care i-a băgat în cont 800.000 de euro lui CFR Cluj
Nimeni nu mai știe nimic de Riana. Cum a fost filmată înainte să dispară fără urmă
Nimeni nu mai știe nimic de Riana. Cum a fost filmată înainte să dispară fără urmă
Neil Lennon a ajuns la București! Prima reacție a noului antrenor de la Rapid
Neil Lennon a ajuns la București! Prima reacție a noului antrenor de la Rapid
Cel mai iubit CUPLU și-a spus ADIO! Apropiații lor sunt șocați: „Nu ar fi putut dura”
Cel mai iubit CUPLU și-a spus ADIO! Apropiații lor sunt șocați: „Nu ar fi putut dura”
Monica Tatoiu, dezamăgită de băiatul ei. Victoraș a supărat-o foarte tare. ”Este cinic, am o mare problemă cu el. Înseamnă că în viața mea am făcut niște prostii și plătesc”
Monica Tatoiu, dezamăgită de băiatul ei. Victoraș a supărat-o foarte tare. ”Este cinic, am o mare problemă cu el. Înseamnă…
BANCUL ZILEI. Bulă e cu o tipă în pat. Gagica: - Bulă, ai un clopoțel cam mic!
BANCUL ZILEI. Bulă e cu o tipă în pat. Gagica: - Bulă, ai un clopoțel cam mic!
Se schimbă CNP-urile. De ce va apărea numărul unic
Se schimbă CNP-urile. De ce va apărea numărul unic "70" în toate codurile numerice personale
CERCETĂTORII cred că au AFLAT care este FORMA UNIVERSULUI!
CERCETĂTORII cred că au AFLAT care este FORMA UNIVERSULUI!
Ce pensie poate avea, de fapt, Irinel Columbeanu, şi ce face cu banii fostul milionar în euro
Ce pensie poate avea, de fapt, Irinel Columbeanu, şi ce face cu banii fostul milionar în euro
Imagini controversate din Iași, devenite virale. Gestul rușinos făcut de această blondă, în autobuz
Imagini controversate din Iași, devenite virale. Gestul rușinos făcut de această blondă, în autobuz
Ungaria a pus interzis la frontieră. Șoferii români care nu pot trece granița. Toleranță zero
Ungaria a pus interzis la frontieră. Șoferii români care nu pot trece granița. Toleranță zero
"Te iubesc, îngerul meu". Mesajul cutremurător al mamei Ioanei Beatrice, tânăra ucisă de proprietarul magazinului în care muncea. Familia fetei…
Ce bust, ce posterioare! Divele sunt bine tare din cap până în picioare
Ce bust, ce posterioare! Divele sunt bine tare din cap până în picioare
Testul inedit ce-ți distruge computerul. Experimentul unui vlogger - VIDEO
Testul inedit ce-ți distruge computerul. Experimentul unui vlogger - VIDEO
„Cel mai rău lucru din istoria umanității!” Internauții se revoltă din cauza măsurilor de mediu luate de producătorii de băuturi răcoritoare
„Cel mai rău lucru din istoria umanității!” Internauții se revoltă din cauza măsurilor de mediu luate de producătorii de băuturi…
Baraj pentru cupele europene: Oţelul Galaţi întâlneşte pe U Cluj
Baraj pentru cupele europene: Oţelul Galaţi întâlneşte pe U Cluj
E nevoie de omologare dacă schimbi motorul cu unul de la dezmembrări?
E nevoie de omologare dacă schimbi motorul cu unul de la dezmembrări?
Ilona Brezoianu și-a ales rochia de mireasă. Florin Ristei: „O să plâng când o să te văd, nu o să pot să cânt”
Ilona Brezoianu și-a ales rochia de mireasă. Florin Ristei: „O să plâng când o să te văd, nu o să…
×