REPORTAJ | Formula 1 văzută din spatele cortinei. Câţi oameni lucrează pentru a duce "Marele Circ" aproape de perfecţiune, tehnologia revoluţionară utilizată de ingineri şi explicaţia volanului cu 1.000 de butoane

13 mar 2018 4037 afişări Comentează şi tu Auto-Moto
REPORTAJ | Formula 1 văzută din spatele cortinei. Câţi oameni lucrează pentru a duce "Marele Circ" aproape de perfecţiune, tehnologia revoluţionară utilizată de ingineri şi explicaţia volanului cu 1.000 de butoane 3 imagini http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/401/581/7959/17056946/1/spate.jpg

Din faţa micului ecran, "Marele Circ" pare o simplă cursă de maşini, în care mecanicii schimbă pneurile după câteva ture. De la faţa locului îţi dai seama că e mult mai mult de atât. Echipa ProSport a acceptat invitaţia Renault şi a participat la ultimele două zile de teste de la Barcelona. Pentru început putem spune că e o altă lume, în care totul e dus la superlativ.

Încă de la intrarea în complex rămâi uimit şi realizezi că n-ai văzut atâtea Ferrari-uri în toată viaţa ta. Pe alocuri mai găseşti şi un McLaren sau un Type-R de la Honda, dar bolizii din "Cizmă" fură toate privirile. Paddock-ul, zona în care este găzduită presa şi unde sunt cazaţi mecanicii, inginerii etc, e cu adevărat un mic oraş. Tirurile celor zece echipe din Formula 1 formează clădiri la fel de înalte precum casele construite de CFR în apropierea Gării de Nord. Pe partea stângă sunt restaurantele, zona alocată presei, iar pe partea opusă sunt birourile şi dormitoarele celor din staff. Până de curând, cele două clădiri pe roţi erau poziţionate faţă în faţă. Acum, sunt poziţionate pe diagonală, pentru ca piloţii să ajungă mai greu dintr-o parte în cealaltă, iar astfel fanii au o şansă în plus de a se poza cu Vettel sau Alonso. În jur de 100 de oameni numără fiecare echipă din Formula 1. "Marele Circ" reprezintă o adevărată desfăşurare de forţe, în spatele cortinei.

Când ajungi în garajul unei echipe, datele problemei se schimbă. Eşti atenţionat încă din prag că e interzisă folosirea telefonului mobil în interior. Cuvânt cheie: secretomanie. Chiar dacă Federaţia Internaţională de Automobilism (FIA) vrea să aducă echipele pe aceeaşi lungime de undă, inginerii îşi păstrează informaţiile departe de public. Garajul de Formula 1 e împărţit în două părţi. De exemplu, în partea stângă a garajului Renault parchează Nico Hülkenberg, iar în partea dreaptă Carlos Sainz. Pe un ecran imens este conturat traseul, pe care se mişcă haotic câteva puncte colorate (piloţii). Urmează panoul unde sunt afişate rezultatele fiecărui tur. Mai departe avem un alt ecran dedicat exclusiv pneurilor. Este afişată presiunea, temperatura pneurilor, temperatura de la nivelul asfaltului, temperatura generală din zonă... Orice factor care ar putea influenţa gumele, apare pe acel ecran şi este monitorizat. Pneurile aflate în garaj sunt ţinute în huse speciale, inscripţionate cu zona de acţiune (ex: dreapta faţă, stânga spate). Husele respective sunt încălzite la temperatura optimă prevăzută de ingineri. Unele sunt ţinute la 30 de grade celsius, altele la 100. Totul e gândit şi regândit. Există un om în staff-ul echipei care nu se murdăreşte pe mâini! Acesta umblă prin garaj cu o pereche de ochelari VR (realitate virtuală), cu care poate vedea o hologramă a monopostului în garaj. Ochelarii sunt folosiţi pentru ca piesele maşinii să fie analizate mult mai rapid. În loc să iei la mână piesă cu piesă până găseşti problema, vine acest Siri în carne şi oase care dezmembrează virtual maşina şi vine cu o soluţie. Câteva tubulaturi sunt realizate manual, pentru că roboţii din fabrică nu sunt atât de inteligenţi să modeleze ţevile după dorinţa echipei.

Ştiaţi că... Nico Hülkenberg joacă fotbal cu câţiva oameni din echipa sa înainte să intre pe circuit? Neamţul spune că asta îl relaxează extrem de mult. Printre trusele de unelte şi cabluri se află două baloane colorate, cu care pilotul Renault îşi face încălzirea. Un obicei asemănător avea şi Nico Roseberg, campionul mondial din 2016.


Volanul folosit de Renault în acest sezon. E identic cu cel de anul trecut. Foto: Octavian Vasilescu

Volanul cu 1000 de butoane, aşa cum este poreclit în folclor, nu e atât de complicat precum pare. Da, are destul de multe butoane, dar pilotul nu trebuie să bage coduri de GTA în timpul unui viraj în care maşina merge cu 150 de km/h. Spre exemplu, primul buton din stânga, PIT, limitează viteza maximă a maşinii la 100 de km/h, 80 pe circuite precum Monaco, pentru intrarea la boxe. Cele două portocalii sunt folosite numai la indicaţiile venite din garaj, la fel şi cele rotative din centru. Inginerii îi dictează pilotului o anumită comandă, iar aceştia execută. Aici e vorba de partea tehnică, unde inginerii au primul cuvânt şi nu pilotul. Butonul RCH e folosit pentru reîncărcarea bateriilor şi este acţionat la unison cu frâna. Butonul violet BO e folosit înainte de startul cursei şi se referă la Burn Out. Piloţii îl acţionează pentru a-şi încălzi pneurile la grilă. Cel galben inscripţionat cu litera D îl ajută pe pilot să se hidrateze în timpul cursei. Fiecare cască are prevăzută un furtun, iar când pilotul apasă butonul D, poate bea apă. Cel roşu din dreapta e folosit pentru linia de comunicaţii. După ce a discutat cu inginerii din garaj, pilotul apasă butonul R pentru a închide apelul, exact ca la telefon. Butonul OIL afişează pe ecran date referitoare la comubstibil, cum ar fi consumul sau volumul care a mai rămas în rezervor. Butonul OK e folosit de pilot atunci când nu poate lua legătura cu echipa. După ce a primit indicaţiile de la boxe, acesta apasă butonul pentru ca staff-ul să ştie că mesajul a fost recepţionat.  N-ul de la ultimul buton reprezintă prescurtarea de Neutru. Atunci când pilotul vrea să intre în garaj, apasă pe N, iar mecanicii împing maşina înăuntru.

Ecranul e folosit pentru a afişa viteza, numărul de tururi efectuat, dar scopul principal este acela de a trasmite mesaje codate. De exemplu, dacă Vettel se apropie ameninţător de Hamilton, lui Bottas nu o să i se transmită prin cască mesajul "Scoate-l de pe circuit, avem nevoie de victorie". Mesajul o să fie afişat pe ecran, deoarece linia de comunicaţii e publică. Desigur, exemplul dat e un simplu exerciţiu de imaginaţie.


Pedalele. Cele din mijloc sunt folosite pentru schimbarea vitezei, iar cele de jos pentru a frâna de urgenţă. Foto: Octavian Vasilescu

Noul sezon al Formulei 1 va debuta pe 25 martie, cu Marele Premiu al Australiei, desfăşurat la Melbourne. Piloţii care vor pleca de la grila de start sunt: Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen (Ferrari), Sergio Perez, Esteban Ocon (Force India), Romain Grosjean, Kevin Magnussen (Haas), Stoffel Vandoorne, Fernando Alonso (McLaren), Lewis Hamilton, Valtteri Bottas (Mercedes), Daniel Ricciardo, Max Verstappen (Aston Martin Red Bull Racing), Nico Hulkenberg, Carlos Sainz Jr (Renault), Marcus Ericsson, Charles Leclerc (Sauber Alfa Romeo), Pierre Gasly, Brendon Hartley (Toro Rosso), Lance Stroll, Sergey Şirotkin (Williams).

Versiune selectata: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.