Cum arată fotbalul românesc în social media: echipele din ligile inferioare au lăsat în urmă cluburile din Liga 1. Craiova e din altă lume, Steaua şi Carmen şi-au format o bază solidă. Aţi auzit de Ozana Târgu Neamţ sau Speranţa Răuceşti?

25 apr 2019 9786 afişări Liga 3
Cum arată fotbalul românesc în social media: echipele din ligile inferioare au lăsat în urmă cluburile din Liga 1. Craiova e din altă lume, Steaua şi Carmen şi-au format o bază solidă. Aţi auzit de Ozana Târgu Neamţ sau Speranţa Răuceşti?

Modul în care echipele din Liga 1 Betano interacţionează cu fanii în mediul online se poate situa, pe o scară de la 1 la 10, undeva lângă a doua treaptă. Există şi exemple pozitive. Dacă în campionat au pierdut teren în lupta pentru titlu, Craiova domină detaşat competiţia ]n mediul online. Suporterii olteni sunt atraşi la meciuri nu doar de aspectul noului "Oblemenco", ci şi de campaniile de promovare făcute de club pe Facebook şi Instagram.

În mod paradoxal, echipele din ligile inferioare sunt mult mai active în social media decât majoritatea formaţiilor din Liga 1 Betano. La prima vedere, pagina de Facebook a echipei Carmen Bucureşti ne duce cu gândul la o formaţie de primă ligă, care se luptă pentru accederea în grupele cupelor europene. În realitatea, Carmen Bucureşti evoluează în Liga 4, dar clubul îşi desfăşoară activitatea într-un mod cât se poate de profesionist.

La fel se întâmplă şi în cazul Stelei, acolo unde Asociaţia Steliştilor 1947 a construit o comunitate extrem de solidă. Fiind vorba de Liga 4, meciurile sunt transmise în direct pe canalul de YouTube al AS47. Totul la iniţiativa suporterilor. Site-ul AS47 este de asemenea destul de bogat şi oferă suporterilor toate informaţiile necesare, cu privire la club, campionat, adversari, etc.

O altă echipă care se foloseşte de YouTube pentru a difuza meciurile din campionat este Flacăra Moreni. Echipa antrenată de Gabi Paraschiv, campion în 2011 cu Oţelul Galaţi, se bucură de o promovare foarte puternică şi pe Facebook. Că tot vorbim de Galaţi, trebuie menţionat şi proiectul suporterilor, care au pus pe picioare o nouă echipă, după dispariţia celei care a produs o surpriză de proporţii în prima ligă. Fiind vorba de un proiect pornit de suporteri, Oţelul Galaţi se poate mândri cu o imagine mai mult decât decentă în social media, pentru o echipă din Liga 3. Gălăţenii se înscriu şi ei pe lista cluburilor care îşi difuzează meciurile. Atât cele de acasă, cât şi cele din deplasare. La fel se întâmplă şi în cazul celor de la Csikszereda Miercurea Ciuc.

ASU Poli Timişoara a fost de asemenea, până de curând, o echipă care defila în social media. Până să ajungă la Liga 2, bănăţenii îşi difuzau toate jocurile din ligile inferioare. Lucrurile au mers bine şi după promovarea în eşalonul secund, dar în iarna trecută a apărut o problemă legată de actuala situaţie financiară a clubului. Omul care se ocupa de promovarea echipei în social media s-a despărţit de echipă, astfel că timişorenii au "retrogradat" la acest capitol.

Mergând mai departe, Rapid e de asemenea o echipă care se preocupă de imaginea pe care o are în social media. Giuleştenii anunţă la fiecare meci echipa de start, modificările de scor, respectiv acţiunile în care sunt implicaţi jucătorii echipei în timpul liber. La fel se întâmplă şi cu Progresul Spartac, club care creşte încet, dar într-un ritm sănătos. La un club de tradiţie, "engagement-ul" e oarecum asigurat. Dacă ai câţiva oameni care să se ocupe de reputaţia echipei în mediul online, suporterii vor fi prezenţi în comunitatea respectivă. Pe această linie merg şi Petrolul sau "U" Cluj.

Aţi auzit de FC Speranţa Răuceşti, FC Ozana Târgu Neamţ, Viitorul Osica de Jos sau ASFC Pucioasa? Sunt doar câteva dintre echipele cu o activitate mai mult decât decentă în social media. Primele trei evoluează în Liga 4, iar Pucioasa în Liga 3. Nu vorbim de un conţinut care să revoluţioneze piaţa, ci de nişte postări normale, de care echipele din prima ligă se pare că n-au timp.

Dacă ne uităm la formaţiile din Liga 1 Betano, singura performanţă notabilă ar fi ecusonul albastru primit recent de toate formaţiile din campionat, din partea Facebook. Ecusonul albastru atestă faptul că pagina respectivă este pagina oficială a echipei. Formaţiile de top, cum ar fi CFR, FCSB, Craiova sau Dinamo, aveau deja acest ecuson. Recent au primit distincţia şi Concordia Chiajna sau Gaz Metan Mediaş. La cum arată conţinutul echipelor din Liga 1 Betano şi cel al echipelor din ligile inferioare, toată lumea ar trebui să primească ecusonul albastru. Desigur, ideea ca toate echipele din Liga 1 Betano să beneficieze de pagini care au ecusonul albastru a fost mai mult o campanie a LPF, nu o iniţiativă a cluburilor.

Conţinutul din social media al echipelor din Liga 1 Betano lasă de dorit. În marea majoritatea a cazurilor sunt anunţate doar meciurile, echipele de start, plecările antrenorilor sau zilele de naştere ale jucătorilor şi angajaţilor din afara terenului. După ce Fortes a semnat cu Craiova, fostul atacant al Mediaşului a fost prezentat printr-un filmuleţ în care erau introduse scene din filmul Predator. Nu putem spune că a fost o prezentare "wow", dar a fost altceva. O idee prin care clubul a ieşit din rutină. Au gândit în afara cutiei. La FCSB, până de curând, transferurile erau anunţate printr-o poză în care preşedintele Vali Argăseală îi strângea mâna jucătorului, în faţa unei vitrine. Din cadru era nelipsit un ficus care a devenit celebru printre suporteri. Pe lângă Craiova, o altă echipă care a mai atras atenţia suporterilor în social media a fost Poli Iaşi, care nu s-a ferit să-şi "trolleze" rivalii de la FCSB în două rânduri. Prin această metodă au câştigat foarte multă popularitate.

În ligile inferioare stăm bine la capitolul social media. Poate nesperat de bine. În Liga 1 Betano lasă de dorit atât jocul echipelor, dar şi preocuparea oficialilor cu privire la social media. În caz că vă întrebaţi de ce fanii aleg să nu mai vină la meciurile din prima ligă, ar trebui să luaţi în considerare următorii factori: jocuri programate la ore nepotrivite pentru majoritatea suporterilor, un sistem competiţional care la finalul sezonului regular lasă câteva echipe să joace fără vreo miză reală şi în final, cluburi pe care nu le interesează promovarea pe platformele de socializare.

Internetul oferă numeroase avantaje. În primul rând, administratorul paginii poate comunica oricând, 24/7, cu utilizatorii. Audienţa este una globală, pentru că nu există graniţe în mediul online. Costurile sunt mult mai reduse, comparativ cu cele din publicitate. Se elimină din start costuri de tipărire, de distribuire, etc. Şi în final trebuie să reamintim faptul că România ocupă locul 5 în lume la viteza internetului (în medie peste 100 de megabiţi / secundă). Să nu mai spunem că preţul unui abonament de internet este foarte accesibil.

Clasament like-uri Liga 1

Clasament like-uri Liga 2

Alte performanţe notabile

Versiune selectată: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.