Legea cu care Hagi vrea să schimbe faţa fotbalului românesc: "Cei de la minister săreau în sus, dar au ascuns-o! Aşa ai stabilitate, dai încredere jucătorilor. Dacă eram preşedinte... o făceam 100%". Planul grandios pus la cale de "Rege"

23 apr 2018 35948 afişări Comentează şi tu Liga 1
Legea cu care Hagi vrea să schimbe faţa fotbalului românesc: "Cei de la minister săreau în sus, dar au ascuns-o! Aşa ai stabilitate, dai încredere jucătorilor. Dacă eram preşedinte... o făceam 100%". Planul grandios pus la cale de "Rege" DRAGOS PASCANEANU/ MEDIAFAX FOTO
  • Patronul şi antrenorul campioanei FC Viitorul, Gheorghe Hagi, a vorbit din nou despre nevoia de bani a echipelor din Liga 1, spunând că trebuie să apară o lege care să le permită multinaţionalelor să investească în sport.

E finalul partidei Viitorul - FCSB 2-2, iar la conferinţa de presă Gheorghe Hagi nu fandează. Dezvoltă subiectele despre meci, vorbeşte desre aspecte tehnico-tactice, despre jucătorii cheie, dar şi despre traiectoria pe care o va lua fotbalul românesc după alegerea lui Răzvan Burleanu. Răspunde întrebărilor incomode, iar subiectele nu se epuizează. Prezent în sală, Sorin Pâslaru, redactor-şef la Ziarul Financiar, mută discuţia pe terenul investiţiilor şi îi adresează lui Hagi o întrebare despre un subiect care arde. "Ce s-ar putea face pentru ca în fotbal să investească marile companii din România? Când ne uităm în TOP 10, nu regăsim vreuna implicată în fotbal".

"Din miliardele pe care le produc ele... Multinaţionalele te organizează, te fac să arăţi bine. Trebuie să vadă că eşti un club organizat"

Tehnicianul şi-a început alocuţiunea susţinând că a participat la redactarea unui corp de lege, a discutat cu reprezentanţii Guvernului, dar proiectul s-a pierdut. Ideea lui Hagi e simplă. Acesta susţine că multinaţionalele ar trebui să vireze către sport maximum 3% din cifra de afaceri, nu să plătească un anumit procent din profitul obţinut. "Regele" a dezvăluit că politicienii au fost încântaţi de iniţiativa sa, dar totul a rămas la stadiul de discuţie. "În Franţa, Italia, Germania, Spania e câte o multinaţională care finanţează echipele mari. Trebuie dată o lege prin care să se deducă bani din cifra de afaceri, nu din profit, nu din taxe şi impozite. Eu am dat-o, e scrisă deja! Am vorbit şi cu cei de la finanţe, când am fost MTS (n.r. - Ministerul Tineretului şi Sportului). Săreau în sus toţi, erau fericiţi, <<Gata, ai dat-o, e cea mai bună>>. A rămas acolo! Cine a ascuns-o, cum a ascuns-o, nu ştiu... E deductibilă! 1-2-3% din cifra de afaceri. Din miliardele pe care le produc ele (n.r. - multinaţionalele)... Multinaţionalele te organizează, te fac să arăţi bine. Trebuie să vadă că eşti un club organizat. Banii aceia, 70%, se duc înapoi la stat. Eu plătesc 70% impozit", a demarat omul care a pus pe picioare Academia Hagi.

"Ele produc bani la noi în ţară. Dacă produci, trebuie să susţii un fenomen social, sportul! Nu doar fotbalul! Şi cultura... E o simplă lege"

Fostul decar al naţionalei şi-a continuat discursul într-un ritm alert. Şi-a însoţit declaraţiile cu gesturi largi şi a încercat să ofere soluţii. "Nimeni nu se întreabă, în România, cum se face un buget competitiv. E simplu: TV+multinaţionale+suporteri. La noi, astea două sunt zero barat. Şi nu se dă legea! De ce? Ele produc bani la noi în ţară. Dacă produci, trebuie să susţii un fenomen social, sportul! Nu doar fotbalul! Şi cultura... E o simplă lege. Dacă eram preşedinte o făceam 100%. Era primul lucru pe care l-aş fi făcut. Să fac o lege prin care să aduc bani cluburilor care formează jucători. Cluburile din România formează jucători. Polonia ne-a depăşit, Cehia ne-a depăşit, Ungaria e în curs să ne depăşească... Noi o să rămânem în spate. Întrebaţi-vă cum se face bugetul. Asta ar fi o discuţie interesantă pentru mine. Eu ştiu cum se face, pentru că fac şi partea administrativă. Anul trecut am ieşit pe plus (n.r. - zâmbeşte ironic). Deci înseamnă că suntem un club, o societate comercială bună. Ne-a mers bine", şi-a continuat discursul fostul număr 10.

Diferenţa dintre Viitorul şi Real Madrid

Subiectul dezbătut cu foc de Hagi i-a făcut pe jurnalişti să clipească cu interes şi să intervină cu întrebări. "Regele" a venit cu exemple concrete şi a dat o adevărată reprezentaţie artistică, una care nu s-a văzut la televizor. "Acum vreo doi, trei ani am fost la minister, pe 8 ianuarie. Erau toţi marii sportivi acolo şi m-au desemnat pe mine să vorbesc. Au sărit în sus, au zis că e o lege foarte bună şi eu cred în continuare că e cea mai bună! 1-2-3% din cifra de afaceri, deductibilă, pe sponsorizare. Jumate se duc la stat, jumate la salarii. Salariile înseamnă bunăstare, jucătorii au ce să cheltuie. Ai siguranţă că plăteşti salariile. Nu se pierde nimic! Doar merge roata. Ai stabilitate, dai încredere jucătorilor. Aduci multă calitate! Multinaţionalele te obligă să vorbeşti frumos, să arăţi bine, pentru că altfel nu vin. Trebuie să-i dai şi tu ceva, să se vadă... Te organizează, pentru că altfel multinaţionala fuge, se duce dincolo. Când eşti Real Madrid o să iei milioane, când eşti Viitorul o să iei sute de mii (n.r. - se uită descumpănit spre jurnalişti). Şi cam asta e diferenţa de brand. Ministerul şi federaţia trebuie să facă lucrul acesta. Apropo de politic, tot la el ajungem. Asta e cea mai mare calitate a preşedintelui. Să ştii să baţi la uşi, să faci bugetul, să finanţezi. După trebuie să faci performanţă, pentru că o să ceară performanţă", a încheiat Hagi.

Hagi avea acelaşi discurs şi în 2013: "Cred că dacă România nu investeşte în sport în următorii trei, patru ani, ne vom duce jos de tot. Aproape că nu vom mai exista. Sunt peste 100 de multinaţionale în România care fac un profit de peste 350 de milioane de euro. Ele trebuie obligate să investească 15-20 de milioane de euro pe an în sport"

Top 10 cele mai mari companii din România, în funcţie de cifra de afaceri (sursă Ziarul Financiar - Top 1.000 Cele mai mari companii din România)

  1.     Automobile-Dacia (nu sponsorizează echipe din Liga 1)
  2.     OMV Petrom Marketing (nu sponsorizează echipe din Liga 1)
  3.     OMV (nu sponsorizează echipe din Liga 1)
  4.     Kaufland (nu sponsorizează echipe din Liga 1)
  5.     Rompetrol (nu sponsorizează echipe din Liga 1)
  6.     Rompetrol Marketing (nu sponsorizează echipe din Liga 1)
  7.     British American Tabacco (nu sponsorizează echipe din Liga 1)
  8.     Carrefour (nu sponsorizează echipe din Liga 1)
  9.     Lidl (nu sponsorizează echipe din Liga 1)
  10.     Lukoil (nu sponsorizează echipe din Liga  1)
     
Versiune selectata: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.