EXCLUSIV | FR de Handbal are un contract în valoare de 450.000 de euro cu o societate care asigură servicii de „transport aerian”. Dovezile unor lucruri cel puţin ciudate. „Ce condiţii bune sunt când te culci în avion, te scoli în avion?”

28 mar 2019 2216 afişări Handbal
EXCLUSIV | FR de Handbal are un contract în valoare de 450.000 de euro cu o societate care asigură servicii de „transport aerian”. Dovezile unor lucruri cel puţin ciudate. „Ce condiţii bune sunt când te culci în avion, te scoli în avion?”

Naţionala masculină de handbal a avut parte de nişte deplasări „interminabile” ca durată înaintea unor jocuri extrem de importante în tentativa de a se califica la turneele finale. Iar asta poate fi una dintre cauzele pentru care rezultatele nu au fost cele de aşteptate de toată lumea. Uneori i-am criticat pe jucători, pentru faptul că nu au avut atitudine la anumite jocuri. Dar oare au fost, ei, mereu în plenitudinea forţelor? Au avut ei toate condiţiile pentru a avea rezultate?

„Păi în primul rând, la noi zborurile sunt doar noaptea. Iar drumurile sunt şi de 17-18 ore. La meciul de baraj cu Macedonia pentru calificarea la Campionatul Mondial am avut un drum de 17 ore, cu escală de vreo 6 ore prin Viena”, ne-a declarat Valentin Ghionea, care şi-a anunţat retragerea de la echipa naţională după 15 ani. Drumuri interminabile, fonduri lipsă pentru mese în tot acest timp de deplasare, ba chiar RMN-uri şi consultaţii plătite din propriile buzunare urmate de drumuri sau telefoane pe la federaţie pentru recuperarea banilor, aceeaşi situaţie fiind şi în cazul deconturilor biletelor de avion, achitate în primă fază de sportivii de afară chemaţi la loturi. Toate aceste lucruri fac parte dintr-un tablou ascuns, la care publicul nu a avut acces.

„Nu mă surprinde ceea ce a spus Valentin Ghionea. El este un tip foarte civilizat şi foarte conştiincios. Nu scotea un cuvânt, dar probabil că i-a ajuns şi lui cuţitul la os”, a tras o concluzie Cristian Gaţu, fostul preşedinte al FR de Handbal, în momentul în care l-am chestionat cu privire asupra unor lucruri din sânul echipelor naţionale de seniori din timpul mandatelor avute la dispoziţie. Jucătorul de la Sportig a mărturisit faptul că s-a accidentat de două ori la echipa naţională în ultimul an şi jumătate şi de fiecare dată şi-a achitat el în primă fază consultaţiile medicale. Ba chiar, la Cluj, i s-a recomandat: „Achită tu, Vali! Apoi îţi decontăm”.

Care era procedura când un sportiv se accidenta la echipa naţională? Mergea la spital şi îşi plătea consultaţiile, RMN-urile, apoi venea la federaţie să-şi recupereze banii? „Nu, nu, absolut deloc! Noi plăteam totul, federaţia. Noi şi societatea de asigurări cu care aveam contract”, a venit răspunsul lui Cristian Gaţu.

Cum se proceda în privinţa transportului aerian? „Aveam o echipă care lucra. Le spuneam clar, alegeţi cea mai optimă linie de zbor pentru echipe. Deschid cutia cu amintiri. În 2005, la St. Petersburg s-a plecat cu charter şi înapoi s-a întâmplat la fel. În 2008 în Macedonia, a fost charter. În Croaţia, la băieţi, cu charter. Am văzut şi eu nişte date, vizavi de ce se întâmplă. Nu se poate ca o cursă de vreo 3 ore să o faci în 17 ore”, a spus dublul campion mondial. Şi în mandatul lui Gaţu, România a călătorit până la Skopje şi cu băieţii, şi cu fetele. „Spun eu când mergeam cu maşina până la Skopje, făceam 7-8 ore. Ce să mai discutăm? Unul dintre obiectivele federaţiei este să asigure cele mai bune condiţii pentru participarea la competiţii. Ce condiţii bune sunt când te culci în avion, te scoli în avion şi aşa mai departe?”, a adăugat fostul preşedinte al FR de Handbal.

Astăzi, sunt sportivi care au venit la echipe naţionale şi încă mai au de recuperat bani de la FR de Handbal pentru transportul pe care şi l-au plătit. Au fost cazuri în care s-a aşteptat şi câteva luni pentru decontul unor sume de câteva sute de euro. Cristian Gaţu a recunoscut că şi în perioada în care a condus federaţia, jucătorii care veneau din străinătate îşi plăteau bilete: „De multe ori se întîmpla şi asta, pentru că ei alegeau linia. Îşi alegeau zborurile, le plăteau, dar noi le decontam sumele imediat ce veneau în ţară”.

Detalii despre transportul echipelor naţionale

De o bună bucată de vreme, Federaţia Română de Handbal lucrează pe servicii „transport aerian” cu firma SC Best Travel International SRL. Societatea respectivă a câştigat ultima licitaţie cu o propunere financiară de aproximativ 450.000 de euro pentru o perioadă de 12 luni (2018-2019), o sumă destul de consistentă.

În caietul de sarcini, FRH a estimat o cantitate de minimum 1.050 de bilete şi maximum de 1.869 de bilete, în funcţie şi de anumite meciuri oficiale care pot apărea între timp, în funcţie de anumite turnee la toate loturile naţionale.

Pentru perioada 29 noiembrie 2018 – decembrie 2019, Federaţia Română de Handbal a estimat că ar putea avea 89 de rute cu echipele naţionale (85 internaţionale şi 4 interne)! Locurile de disputare ale unor meciuri oficiale încă nu au fost stabilite, astfel că au fost propuse mai multe variante. În primele trei luni ale anului, în deplasare, loturile masculine au fost în câte 1-2 deplasări, iar la feminin doar senioarele au fost plecate în Franţa. Mai mult de 10 deplasări însă nu au fost efectuate.

„Firma de transport, după ce a licitat un preţ îşi caută varianta cea mai ieftină”, povesteşte o sursă ProSport. Chiar dacă în caietul de sarcini sunt puse condiţii legate de durata maximă a unei escale şi a orarelor de zbor, aceste lucruri se mai trec cu vederea de către FR de Handbal! În principiu, condiţiile din caietul de sarcini nu s-au modificat foarte mult faţă de cele de anul trecut. Dovezile sunt chiar deplasările recente ale băieţilor în Macedonia şi Portugalia din 2018, la jocuri oficiale, înaintea altor partide oficiale, unde s-a stat prin aeroporturi, la Viena şi Frankfurt, în jur de vreo 6 ore. În caietul de sarcini se specifică, printre altele, că acolo unde nu există linie directă, cursele cu escală nu trebuie să aibă, de regulă, o escală mai mare de 120 minute.

Plecând de la rutele estimate de FRH, aproape jumătate se fac, dar altă jumăte nu se fac. Aici se pot face anumite speculaţii şi poate că federaţia nu ar trebui să ascundă, măcar în faţa Consiliului de Administraţie, ce valoare preţ a oferit firma de trasport pentru fiecare rută în parte. Pentru că anumite rute, despre care se ştie sigur că nu vor fi efectuate, ar avea un preţ, iar la rutele sigure să pare că ar fi un alt preţ, mai mare.

Speculaţii legate de faptul că anumite lucruri mai ciudate sunt alimentate şi de faptul că unii dintre angajaţii FRH ar circula în acest moment cu un autoturism care în trecut ar fi aparţinut firmei Best Travel.

Valentin Ghionea, dar şi alţi jucători importanţi ai echipei naţionale nu fac parte din lotul României pentru „dubla” cu Lituania.

Versiune selectată: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.