INTERVIU | „Sunt la primul Giro și nici nu mă gândesc să nu îl termin”. Ce își propune Sergei Țvetcov, reprezentantul României în Turul Italiei. Unde poate surprinde și ce crede despre ciclismul din Europa

INTERVIU |
  • Publicat:
  • Actualizat:

Pentru prima dată în istoria modernă a ciclismului, România va avea reprezentanți într-un Mare Tur. Dacă Edi Grosu a trecut peste momente dificile și a fost selecționat, după ce declarase în martie că va merge în Giro în proporție de 90%, Sergei Țvetcov a avut nevoie de aproape 5000 de kilometri pentru a se familiariza cu ciclismul european. Dar rutierul moldovean, naturalizat anul trecut de România, a primit undă verde de la managerul Gianni Savio și va lua startul în Turul Italiei, care începe sâmbătă, 9 mai. Bucuria lui Țvetcov este clară. Transferul la Androni Giocattoli-Sidermec l-a scos din circuitul ciclismului american, însă șansele sale de afirmare sunt acum mult mai mari. ProSport a stat de vorbă cu rutierul care țintește un rezultat cât mai bun în contratimpul de la Valdobbiadene, pentru a afla care sunt ambițiile sale înainte de primul Mare Tur din carieră

  • Anul trecut, Țvetcov a terminat pe locul 3 în US Pro Cycling Challenge, doar Tejay van Garderen (BMC) și Tom Danielson (Garmin-Cannondale) reușind să îl învingă
  • Românul vizează un rezultat cât mai bun în contratimpul de la Valdobbiadene, de 60 de kilometri, însă spune că nu ar fi exclus să-l vedem într-o evadare


La contratimpul pe echipe care va deschide ediția 2015 din Giro, Sergei Țvetcov este cel mai bun rutier al lui Androni Giocattoli-Sidermec

18 și 126. 18 și 126. 18 și 126!!!! Ați reținut, da? Pentru prima dată în istoria modernă a ciclismului, doi români vor participa într-un Mare Tur. O performanță care acum cinci ani ar fi părut fantasmagorică a fost confirmată în această săptămână, când Edi Grosu (Nippo-Vini Fantini) și Sergei Țvetcov (Androni Giocattoli-Sidermec) au primit confirmările oficiale din partea directorilor celor două echipe că vor merge în Giro d’Italia. Iar numerele menționate mai sus sunt dosarele celor doi rutieri, cunoscute pentru numerele prinse cu ace de siguranță de echipament pentru a-i identifica mai ușor pe aceștia. Nici Grosu, nici Țvetcov nu au avut un drum deloc ușor până în acest punct. De fapt, au fost două drumuri destul de diferite. Total opuse! Dacă tânărul sprinter de la Nippo-Vini Fantini a ales să concureze în Italia în ultimii trei ani, Țvetcov a ales o cale total atipică. Din 2012 până în 2014, basarabeanul cu cetățenie română a rulat în Statele Unite, pentru echipele Exergy (2012) și Jelly Belly p/b Maxxis (2013-2014).


Țvetcov este un personaj amuzant, fiind surprins în postze amuzante pe podium

Din America direct în circuitul european

Și încă din primul an, Țvetcov și-a demostrat potențialul. Un loc cinci dintr-o etapă din Turul Beauce, o cursă din Canada, plus un loc 4 în clasamentul pe puncte din USA Pro Cycling Challenge, l-au propulsat spre un contract către una dintre cele mai puternice echipe 100% americane. Iar acolo, Țvetcov a explodat. În 2013, a venit pe locul 9 într-o etapă din Turul Utah, dar și pe locul 2 într-o etapă din Turul Alberta, unde a pierdut la sprint în fața lui Silvan Dillier (BMC), dar i-a învins pe Peter Sagan sau Luka Mezgec. Iar 2014 a fost anul care i-a cimentat statutul de ciclist cu mare potențial, după o cursă senzațională în US Pro Cycling Challenge. Țvetcov a terminat etapele pe 13, 9, 3, 3, 7, 3, repectiv 4, încheind la general pe 3, fiind învins doar de Tejay van Garderen (BMC) și Tom Danielson (Garmin-Sharp). Românul a mers mai bine decât proaspăt încoronatul tricou cu buline roșii din Turul Franței, Rafal Majka (Tinkoff-Saxo) sau decât Frank Schleck (Trek), performanțe remarcabile pentru un rutier de la o echipă minusculă.

Pasul către circuitul european a fost logic. La fel și alegerea lui Țvetcov, Androni Giocattoli-Sidermec, o echipă care e invitată an de an în Giro și la care evoluează rutieri cu performanțe excelente în trecut, precum Franco Pellizotti sau Oscar Gatto. A participat deja în acest an la numeroase curse, din Argentina, în Franța, via Italia, totalizând 4432 de kilometri în aproape o lună de alergat. Cea mai bună performanță a fost un loc 4 într-un contratimp în Turul San Luis, însă Țvetcov spune că traiectoria carierei sale nu poate fi decât una ascendentă. A terminat Milano-Sanremo, una dintre cele mai grele curse de o zi din circuit și nici nu concepe să nu încheie Giro…Iată-l pe Sergei Țvetcov înaintea Turului Italiei!


Românul născut la Chișinău are ca rezultat de top la noua sa echipă un loc 4 la un contratimp în Turul San Luis

„Androni îmi oferă un calendar bun, cu curse importante”

Sergei, vreau să-mi spui, în primul rând, cum ai ajuns să concurezi pentru România?
Am vrut să merg pentru România încă din 2008, atunci când am ajuns la echipa Autoconstruct, a lui Ion Pîrlici, dar procedurile pentru obținerea pașaportului românesc și a cetățeniei au fost destul de dificile. A durat aproape cinci ani până când am reușit, dar am fost mulțumit atunci când totul s-a terminat. E adevărat, motivul a fost și pentru a călători fără viză în Uniunea Europeană. În 2014, am reușit să obțin dreptul de a concura sub cetățenie română și îmi doresc ca Federația să își facă treabă pentru a ne oferi cele mai bune condiții, la fel ca în țările mari.

Acum câteva luni erai în America, rulai pentru Jelly Belly, iar acum ai făcut pasul către Europa și ești în Giro. Cum ai evoluat într-un timp atât de scurt?
Nu a fost deloc un timp scurt! Am avut patru sezoane în care am muncit foarte, foarte mult și în care am crescut pas cu pas. Pentru mine a fost greu, dar rezultatele au fost excelente. Acum am făcut tranziția de la circuitul american la cel european și obiectivul meu e să cresc destul de repede, să arăt că merit să fiu aici.

Ce înseamnă experiența ta la Androni Giocattoli și ce e diferit în Europa față de ciclismul din Statele Unite?
Am venit de la una dintre cele mai bune echipe din Statele Unite, Jelly Belly p/b Maxxis, și am ajuns la una dintre echipele de top din Europa, Androni Giocattoli-Sidermec. Momentan, încercă să mă obișnuiesc cu stilul din Europa, pentru că e o mare diferență față de ceea ce eram obișnuit. Se concurează mai mult, la un ritm mai alert. Pentru mine, ideal ar fi să acumulez cât mai repede experiență și vreau să răsplătesc încrederea acordată. Nu cred că aș fi găsit o echipă mai potrivită cu care să încep să alerg în Europa. Androni îmi oferă un calendar bun, cu curse importante, în care ai posibilitatea să fii văzut și să crești.


Tvetcov, alături de Tejay van Garderen și Tom Danielson, la cea mai mare performanță a carierei: locul trei în US Pro Cycling Challenge

„Va fi un adevărat chin, sunt 3500 de kilometri”

În US Pro Cycling Challenge ai mers excelent pe munte, chiar în fața unor rutieri precum Tejay van Garderen sau Rafal Majka. De ce nu am văzut asta și în acest sezon?
Ți-am spus, tranziția de la Jelly Belly la Androni e una extrem de dificilă. Dar eu întotdeauna am mers mai bine în a doua parte a sezonului. Dacă îți amintești, am terminat pe locul 4 în Turul României, la general, în 2009, când mergeam la Tușnad Cycling Team. La fel, în USA Pro Cycling Challenge, unde am terminat pe 3 la general, în Turul Utah, unde am mers bine, și așa mai departe. Primăvara nu mă simt la fel de bine, s-a văzut asta și în rezultate, am avut și niște probleme medicale, dar până la urmă totul e OK.

Te afli în fața primei încercări într-un Tur de trei săptămâni. Ce presupune asta din punct de vedere fizic, dar și din punct de vedere psihologic?
Cea mai lungă competiție la care am participat a durat o săptămână, deci îți dai seama că e o schimbare majoră pentru mine. Știu că va fi foarte dificil, traseul e greu, o să mergem aproape 3500 de kilometri, deci, fizic, va fi un adevărat chin. Cred că sunt pregătit din punct de vedere psihic și îmi doresc să mă bucur de acastă zi.

Cât de dificil este acest Giro? Unde sunt cele mai grele puncte și unde te aștepți să suferi?
Colegii mei mi-au spus că Giro este o competiție foarte dificilă și îi cred pe cuvânt, fiindcă au experiență mare. Dacă te uiți pe parcursul competiției, cam în toate etapele există cel puțin o cățărare destul de  grea. Eu cred că nu vor fi multe sprinturi pure, ceea ce înseamnă că lucrurile în pluton o să se precipite, o să se meargă cu viteză mare și oboseala se va cunoaște repede.

„E primul meu Mare Tur, vreau să îl termin”

Ce v-a spus Gianni Savio, managerul vostru, înainte de competiție? Care sunt obiectivele echipei?
Suntem o echipă care își dorește să facă un Tur al Italiei bun, vrem să fim vizibili, să fim combativi. Obiectivul e clar, Franco Pellizotti e liderul nostru și vom încerca să îl protejăm și să termine cât mai bine în clasamentul general. În etapele mai valonate, Oscar Gatto, un alt rutier cu mare experiență, care are o etapă câștigată în Giro în carieră, va avea mână liberă. În rest, fiecare ciclist va avea șansa să meargă într-o evadare pentru a obține rezultate cât mai bune.

Tu ce-ți dorești?
În primul rând, să termin cursa. Este primul meu Mare Tur, o experiență senzațională, pe care să o duc la capăt. Pot spune că ar fi o victorie pentru mine. Orice lucru în plus ar fi minunat.

În ultimii ani, ai avut rezultate foarte bune la contratimp, inclusiv în acest an în Turul San Luis. Vizezi și ITT-ul din acest Giro?
E adevărat, am venit atunci pe 4, după rutieri precum Adriano Malori sau Michal Kwiatkowski, adevărați specialiști în acest domeniu. În Turul Italiei din acest an, însă, e un contratimp lung, foarte lung, de aproape 60 de kilometri. Și vine și în a doua săptămână, când deja oboseala se va fi acumulat din plin. Chiar nu știu la ce să mă aștept, știu parcursul de acolo și sper să fac un exercițiu individual cât mai bun.

Tu pe cine vezi favorit la victorie?
E un lineup excelent, cu câțiva cicliști senzaționali. Contador, Aru, Porte… Toți sunt valoroși și par în formă. Dar pentru mine, Richie Porte e principalul favorit. A mers excelent în acest sezon, a câștigat Turul Trentino, Turul Cataluniei și Paris-Nisa. Are și o echipă senzațională lângă el și cred că va cuceri 

Adrian Costeiu / Redactor
Urmărește ProSport.ro pe Google News
Știri despre
Marele absent de la înmormântarea lui Costel Corduneanu. Toți s-au mirat că nu l-au văzut: 'Dacă era în București, poate puteam să fug jumătate de oră'
Marele absent de la înmormântarea lui Costel Corduneanu. Toți s-au mirat că nu l-au văzut: 'Dacă era în București, poate…
Adio, Real Madrid! I-a spus „nu” lui Florentino Perez și pleacă la finalul sezonului
Adio, Real Madrid! I-a spus „nu” lui Florentino Perez și pleacă la finalul sezonului
Scene sfâșietoare la înmormântarea lui Costel Corduneanu! Ce s-a întâmplat la cimitir, în timp ce sicriul cu trupul neînsuflețit al bărbatului era coborât în groapă?
Scene sfâșietoare la înmormântarea lui Costel Corduneanu! Ce s-a întâmplat la cimitir, în timp ce sicriul cu trupul neînsuflețit al…
„Foarte bun!” Portar pentru naționala României: „El va fi opțiunea la EURO”
„Foarte bun!” Portar pentru naționala României: „El va fi opțiunea la EURO”
S-a transformat total după ce a fost diagnosticat cu cancer. Fostul prezentator i-a ȘOCAT pe toți cu prezența lui
S-a transformat total după ce a fost diagnosticat cu cancer. Fostul prezentator i-a ȘOCAT pe toți cu prezența lui
Câți bani li s-au promis chefilor Bontea, Scărlătescu și Dumitrescu ca să revină la Masterchef. Suma care i-a convins să-și adio de la Antena 1
Câți bani li s-au promis chefilor Bontea, Scărlătescu și Dumitrescu ca să revină la Masterchef. Suma care i-a convins să-și…
BANCUL ZILEI. Ștrulă: - Bulă, care este poziția ta preferată în timp ce faci amor?
BANCUL ZILEI. Ștrulă: - Bulă, care este poziția ta preferată în timp ce faci amor?
Investiţia de peste 1 miliard de euro pe care o fac arabii în România. Suma uriaşă e plătită de o companie a familiei conducătoare din Emirate
Investiţia de peste 1 miliard de euro pe care o fac arabii în România. Suma uriaşă e plătită de o…
L-au CREAT pe Dumnezeu! Inteligența Artificială Supremă este AICI?!
L-au CREAT pe Dumnezeu! Inteligența Artificială Supremă este AICI?!
Ce studii are cea mai frumoasă femeie din România. Interdicţia pe care i-a pus-o soţului ei: Doar două ore, în weekend!
Ce studii are cea mai frumoasă femeie din România. Interdicţia pe care i-a pus-o soţului ei: Doar două ore, în…
Alex Ciucu a ascuns 11 ani relația paralelǎ! EA i-a fost amantă. Avem imaginile
Alex Ciucu a ascuns 11 ani relația paralelǎ! EA i-a fost amantă. Avem imaginile
ITP 2024. OBLIGATORIU pentru toți șoferii care trebuie să facă inspecția tehnică periodică
ITP 2024. OBLIGATORIU pentru toți șoferii care trebuie să facă inspecția tehnică periodică
Ce a moștenit fiica lui Costel Corduneanu, la doar 12 ani. Elisa a...
Ce a moștenit fiica lui Costel Corduneanu, la doar 12 ani. Elisa a...
ProTV vs. Antena 1! Vedetele care au trădat şi s-au mutat de la un post la altul după ce au cunoscut celebritatea
ProTV vs. Antena 1! Vedetele care au trădat şi s-au mutat de la un post la altul după ce au…
AI-urile, capabile să discute între ele sau chiar să se joace - VIDEO
AI-urile, capabile să discute între ele sau chiar să se joace - VIDEO
Lavrov: Rusia nu va accepta un armistiţiu cu Ucraina nici în cazul reluării negocierilor de pace
Lavrov: Rusia nu va accepta un armistiţiu cu Ucraina nici în cazul reluării negocierilor de pace
11 sportivi români vor urca în ring la Campionatul European de box
11 sportivi români vor urca în ring la Campionatul European de box
Ce înregistrează, de fapt, „CUTIA NEAGRĂ” a mașinii? Devine obligatorie din iulie
Ce înregistrează, de fapt, „CUTIA NEAGRĂ” a mașinii? Devine obligatorie din iulie
„Nu mai e de trăit” O româncă stabilită în Italia este stupefiată de un nou fenomen
„Nu mai e de trăit” O româncă stabilită în Italia este stupefiată de un nou fenomen