REPORTAJ | Formula 1 văzută din spatele cortinei. Câți oameni lucrează pentru a duce „Marele Circ” aproape de perfecțiune, tehnologia revoluționară utilizată de ingineri și explicația volanului cu 1.000 de butoane

REPORTAJ | Formula 1 văzută din spatele cortinei. Câți oameni lucrează pentru a duce
  • Publicat:
  • Actualizat:

Din fața micului ecran, „Marele Circ” pare o simplă cursă de mașini, în care mecanicii schimbă pneurile după câteva ture. De la fața locului îți dai seama că e mult mai mult de atât. Echipa ProSport a acceptat invitația Renault și a participat la ultimele două zile de teste de la Barcelona. Pentru început putem spune că e o altă lume, în care totul e dus la superlativ.

Încă de la intrarea în complex rămâi uimit și realizezi că n-ai văzut atâtea Ferrari-uri în toată viața ta. Pe alocuri mai găsești și un McLaren sau un Type-R de la Honda, dar bolizii din „Cizmă” fură toate privirile. Paddock-ul, zona în care este găzduită presa și unde sunt cazați mecanicii, inginerii etc, e cu adevărat un mic oraș. Tirurile celor zece echipe din Formula 1 formează clădiri la fel de înalte precum casele construite de CFR în apropierea Gării de Nord. Pe partea stângă sunt restaurantele, zona alocată presei, iar pe partea opusă sunt birourile și dormitoarele celor din staff. Până de curând, cele două clădiri pe roți erau poziționate față în față. Acum, sunt poziționate pe diagonală, pentru ca piloții să ajungă mai greu dintr-o parte în cealaltă, iar astfel fanii au o șansă în plus de a se poza cu Vettel sau Alonso. În jur de 100 de oameni numără fiecare echipă din Formula 1. „Marele Circ” reprezintă o adevărată desfășurare de forțe, în spatele cortinei.

Când ajungi în garajul unei echipe, datele problemei se schimbă. Ești atenționat încă din prag că e interzisă folosirea telefonului mobil în interior. Cuvânt cheie: secretomanie. Chiar dacă Federația Internațională de Automobilism (FIA) vrea să aducă echipele pe aceeași lungime de undă, inginerii își păstrează informațiile departe de public. Garajul de Formula 1 e împărțit în două părți. De exemplu, în partea stângă a garajului Renault parchează Nico Hülkenberg, iar în partea dreaptă Carlos Sainz. Pe un ecran imens este conturat traseul, pe care se mișcă haotic câteva puncte colorate (piloții). Urmează panoul unde sunt afișate rezultatele fiecărui tur. Mai departe avem un alt ecran dedicat exclusiv pneurilor. Este afișată presiunea, temperatura pneurilor, temperatura de la nivelul asfaltului, temperatura generală din zonă… Orice factor care ar putea influența gumele, apare pe acel ecran și este monitorizat. Pneurile aflate în garaj sunt ținute în huse speciale, inscripționate cu zona de acțiune (ex: dreapta față, stânga spate). Husele respective sunt încălzite la temperatura optimă prevăzută de ingineri. Unele sunt ținute la 30 de grade celsius, altele la 100. Totul e gândit și regândit. Există un om în staff-ul echipei care nu se murdărește pe mâini! Acesta umblă prin garaj cu o pereche de ochelari VR (realitate virtuală), cu care poate vedea o hologramă a monopostului în garaj. Ochelarii sunt folosiți pentru ca piesele mașinii să fie analizate mult mai rapid. În loc să iei la mână piesă cu piesă până găsești problema, vine acest Siri în carne și oase care dezmembrează virtual mașina și vine cu o soluție. Câteva tubulaturi sunt realizate manual, pentru că roboții din fabrică nu sunt atât de inteligenți să modeleze țevile după dorința echipei.

Știați că… Nico Hülkenberg joacă fotbal cu câțiva oameni din echipa sa înainte să intre pe circuit? Neamțul spune că asta îl relaxează extrem de mult. Printre trusele de unelte și cabluri se află două baloane colorate, cu care pilotul Renault își face încălzirea. Un obicei asemănător avea și Nico Roseberg, campionul mondial din 2016.


Volanul folosit de Renault în acest sezon. E identic cu cel de anul trecut. Foto: Octavian Vasilescu

Volanul cu 1000 de butoane, așa cum este poreclit în folclor, nu e atât de complicat precum pare. Da, are destul de multe butoane, dar pilotul nu trebuie să bage coduri de GTA în timpul unui viraj în care mașina merge cu 150 de km/h. Spre exemplu, primul buton din stânga, PIT, limitează viteza maximă a mașinii la 100 de km/h, 80 pe circuite precum Monaco, pentru intrarea la boxe. Cele două portocalii sunt folosite numai la indicațiile venite din garaj, la fel și cele rotative din centru. Inginerii îi dictează pilotului o anumită comandă, iar aceștia execută. Aici e vorba de partea tehnică, unde inginerii au primul cuvânt și nu pilotul. Butonul RCH e folosit pentru reîncărcarea bateriilor și este acționat la unison cu frâna. Butonul violet BO e folosit înainte de startul cursei și se referă la Burn Out. Piloții îl acționează pentru a-și încălzi pneurile la grilă. Cel galben inscripționat cu litera D îl ajută pe pilot să se hidrateze în timpul cursei. Fiecare cască are prevăzută un furtun, iar când pilotul apasă butonul D, poate bea apă. Cel roșu din dreapta e folosit pentru linia de comunicații. După ce a discutat cu inginerii din garaj, pilotul apasă butonul R pentru a închide apelul, exact ca la telefon. Butonul OIL afișează pe ecran date referitoare la comubstibil, cum ar fi consumul sau volumul care a mai rămas în rezervor. Butonul OK e folosit de pilot atunci când nu poate lua legătura cu echipa. După ce a primit indicațiile de la boxe, acesta apasă butonul pentru ca staff-ul să știe că mesajul a fost recepționat.  N-ul de la ultimul buton reprezintă prescurtarea de Neutru. Atunci când pilotul vrea să intre în garaj, apasă pe N, iar mecanicii împing mașina înăuntru.

Ecranul e folosit pentru a afișa viteza, numărul de tururi efectuat, dar scopul principal este acela de a trasmite mesaje codate. De exemplu, dacă Vettel se apropie amenințător de Hamilton, lui Bottas nu o să i se transmită prin cască mesajul „Scoate-l de pe circuit, avem nevoie de victorie”. Mesajul o să fie afișat pe ecran, deoarece linia de comunicații e publică. Desigur, exemplul dat e un simplu exercițiu de imaginație.


Pedalele. Cele din mijloc sunt folosite pentru schimbarea vitezei, iar cele de jos pentru a frâna de urgență. Foto: Octavian Vasilescu

Noul sezon al Formulei 1 va debuta pe 25 martie, cu Marele Premiu al Australiei, desfășurat la Melbourne. Piloții care vor pleca de la grila de start sunt: Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen (Ferrari), Sergio Perez, Esteban Ocon (Force India), Romain Grosjean, Kevin Magnussen (Haas), Stoffel Vandoorne, Fernando Alonso (McLaren), Lewis Hamilton, Valtteri Bottas (Mercedes), Daniel Ricciardo, Max Verstappen (Aston Martin Red Bull Racing), Nico Hulkenberg, Carlos Sainz Jr (Renault), Marcus Ericsson, Charles Leclerc (Sauber Alfa Romeo), Pierre Gasly, Brendon Hartley (Toro Rosso), Lance Stroll, Sergey Șirotkin (Williams).

Octavian Vasilescu / Redactor
Urmărește ProSport.ro pe Google News
Știri despre
Pe aceeași temă
Ce s-a ales de Maria Sharapova. Considerată cândva cea mai frumoasă sportivă din lume, a ajuns acum de nerecunoscut
Ce s-a ales de Maria Sharapova. Considerată cândva cea mai frumoasă sportivă din lume, a ajuns acum de nerecunoscut
A murit la câteva ore după ce a jucat în prima ligă: ”Durere mare”
A murit la câteva ore după ce a jucat în prima ligă: ”Durere mare”
Val de reacții după ce Gabriela Cristea și-a filmat soacra „la cratiță”: „Poate înveți măcar de la ea ceva”
Val de reacții după ce Gabriela Cristea și-a filmat soacra „la cratiță”: „Poate înveți măcar de la ea ceva”
Ce a scris presa din Olanda după evoluția lui Radu Drăgușin, înlocuitorul lui Micky van de Ven, din eșecul lui Tottenham
Ce a scris presa din Olanda după evoluția lui Radu Drăgușin, înlocuitorul lui Micky van de Ven, din eșecul lui…
Câtă vechime trebuie să ai ca să primești pensie. Condițiile necesare ca să poți cere pensie anticipată
Câtă vechime trebuie să ai ca să primești pensie. Condițiile necesare ca să poți cere pensie anticipată
BANCUL ZILEI. Bulă și Bubulina dorm. Întins pe tot patul, Bulă sforăie...
BANCUL ZILEI. Bulă și Bubulina dorm. Întins pe tot patul, Bulă sforăie...
Misterul morţii avocatei Monica Cioată, dezlegat după 3 ani. Înregistrarea cu ultimele minute din viaţa femeii
Misterul morţii avocatei Monica Cioată, dezlegat după 3 ani. Înregistrarea cu ultimele minute din viaţa femeii
Un MARE savant AVERTIZEAZĂ: Se va ajunge la o luptă între mașinărie și om
Un MARE savant AVERTIZEAZĂ: Se va ajunge la o luptă între mașinărie și om
Tânăra acuzată că i-a fost amantă lui Laurenţiu Reghecampf, apariţie electrizantă la piscină. Cât de frumoasă este Florentina
Tânăra acuzată că i-a fost amantă lui Laurenţiu Reghecampf, apariţie electrizantă la piscină. Cât de frumoasă este Florentina
Ștefan Bănică Jr. forțează... tinerețea! A scos din dulap cei mai strâmți blugi și... 😲
Ștefan Bănică Jr. forțează... tinerețea! A scos din dulap cei mai strâmți blugi și... 😲
Se poate reține PERMISUL PE NEDREPT. Este obligatoriu ca șoferii din ROMÂNIA să știe acest lucru
Se poate reține PERMISUL PE NEDREPT. Este obligatoriu ca șoferii din ROMÂNIA să știe acest lucru
"Plângea acolo lângă schit". Primele imagini cu Radu Ayan, copilul de 2 ani găsit după 24 de ore de la…
Vedete din România care s-au luat la trântă cu sticlele și au pierdut lupta! Imagini amețitoare
Vedete din România care s-au luat la trântă cu sticlele și au pierdut lupta! Imagini amețitoare
F1 Manager 2024 va permite crearea și gestionarea unor noi echipe de Formula 1
F1 Manager 2024 va permite crearea și gestionarea unor noi echipe de Formula 1
Avionul supersonic mai rapid decât Concorde: Londra-New York în 2,5 ore. Incidentul care a pus cruce proiectului
Avionul supersonic mai rapid decât Concorde: Londra-New York în 2,5 ore. Incidentul care a pus cruce proiectului
Când joacă Simona Halep cu Badosa la Miami şi pe cine ar putea întâlni în turul doi
Când joacă Simona Halep cu Badosa la Miami şi pe cine ar putea întâlni în turul doi
Cele mai fiabile SUV-uri în 2024. Mașini care țin cu buzunarul - VIDEO
Cele mai fiabile SUV-uri în 2024. Mașini care țin cu buzunarul - VIDEO
Ce jurat a câștigat prima amuletă din sezonul 13 Chefi la cuțite: „Cineva a vrut să mă omoare!”. De ce a intervenit Irina Fodor: „Știe ce are de făcut!”
Ce jurat a câștigat prima amuletă din sezonul 13 Chefi la cuțite: „Cineva a vrut să mă omoare!”. De ce…