MotoGP, competiția unde, pe lângă talent, ai nevoie și de 3 milioane de euro

Autor: Cristian Scutariu Publicat: 05 Feb. 2014, 08:36 Actualizat: 05 Feb. 2014, 08:37 Auto-Moto

Material publicat în ediția tipărită săptămânală ProSport, distribuită în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar

  • Cea mai importantă competiție moto la nivel mondial presupune costuri uriașe pentru aspiranți. Din acest motiv, în MotoGP își fac apariția tot mai mulți piloți a căror principală „calitate” este suma pe care o virează în conturile echipelor care le permit să concureze. Pilotul Robert Mureșan crede că pentru o echipă românească ar trebui circa 3 milioane de euro

Peste 2 miliarde de telespectatori într-un sezon. Zeci de milioane de produse promoționale vândute pe durata desfășurării curselor. Milioane de spectatori care plătesc între 60 și 1.000 de euro pentru un bilet. Și, în final, aproape 100 de piloți care își petrec finalul de săptămână întrecându-se cu viteze de până la 340 de kilometri pe oră în lupta pentru titlul mondial. Este vorba despre MotoGP, campionatul mondial de motociclism viteză, competiția de top la capitolul două roți în ceea ce privește spectacolul, banii și audiența. Dar și una în care, deși există piloți talentați, România nu are deocamdată acces din cauza cerințelor financiare greu de suportat, dar și pentru că locurile sunt ocupate de către piloți mai puțin talentați, dar cu susținere financiară importantă din partea sponsorilor. Excepția s-a numit Robert Mureșan, pilot care în 2006, la 15 ani, a pătruns în MotoGP la clasa 125 cmc. Mureșan a explicat care sunt costurile necesare unei participări la cele trei clase ale competiției și de ce România nu poate, cel puțin deocamdată, emite pretenția de a avea un reprezentant.

Costuri mari doar la debut

La startul sezonului 2013 a apărut informația că Federația Română de Motociclism lucrează la un proiect care urma să ducă în MotoGP, la clasa Moto2, o echipă din România, cu doi piloți, dintre care unul să fie chiar Robert Mureșan. Proiectul nu a avut succes, printre altele, și din cauza condițiilor stricte ale organizatorilor, însă pilotul român a explicat care ar fi fost costurile. „În ceea ce privește formarea unei echipe a României, costurile sunt mari în primul an, pentru că pleci de la zero. Dorna, compania care deține drepturile comerciale ale MotoGP, impune niște condiții pe care, pentru a le respecta, trebuie să ai un buget care să depășească bine de tot un milion de euro. Trebuie să îți cumperi camioanele, minimum două, ceea ce presupune un efort uriaș. Am mai spus, în trecut, că suma totală ar fi de aproape 3 milioane de euro în primul sezon, mulți m-au acuzat că exagerez, dar nu e așa. Chiar asta e suma necesară”, a declarat Robert Mureșan. Potrivit acestuia, suma ar urma să scadă drastic începând cu cel de-al doilea sezon de participare, atunci când o eventuală echipă românească ar avea deja infrastructura formată și ar trebui să suporte doar cheltuielile cu produse consumabile și de îmbunătățire a motocicletelor.

Companiile românești au bani, dar nu se implică

Un exemplu de succes în ceea ce privește suportul financiar pentru participarea în MotoGP este dat de către piloții de top, cei care au adus ori s-au asociat cu sponsori din țările lor. Spaniolii Marc Marquez și Dani Pedrosa concurează pentru o echipă sponsorizată de compania petrolieră spaniolă Repsol. Stefan Bradl, german, i-a adus la MotoGP pe Viessmann, companie din Germania, iar italianul Andrea Iannone este sponsorizat de Energy T.I., companie din Italia. Totuși, Robert Mureșan crede că ideea nu poate fi aplicată cu succes și în cazul nostru, asta din cauza lipsei de interes din partea sponsorilor. „Există companii din România suficient de puternice astfel încât să poată suporta costurile unor participări în MotoGP, dar nu vor să se implice. Eu am renunțat să mai am speranțe după ani la rând în care am făcut prezentări în căutare de sponsori”, spune pilotul român. Mureșan a aproximat și bugetul pe care un pilot ar trebui să îl aducă unei echipe pentru a pilota în MotoGP. „La Moto3 poți intra dacă aduci cam 200.000 de euro pe sezon, iar la Moto2, în funcție de valoarea echipei în care vrei să intri, suma variază între 300.000 de euro și 700.000 de euro. La clasa MotoGP lucrurile se schimbă. Cu doar câteva mici excepții, piloții sunt selectați în funcție de calități. Chiar și așa, Danilo Petrucci, spre exemplu, nu ar fi avut ce căuta la MotoGP dacă nu venea cu bani de acasă”, explică el. Acest subiect a fost atins, recent, de către Loris Capirossi, fost pilot de top în MotoGP. Italianul a avut un discurs dur la adresa piloților plătitori, acuzând echipele care îi angajează că sunt responsabile de diluarea calității competiției și de creșterea distanței pe circuit între piloții de top și cei a căror principală calitate este dată de banii aduși.

„E imposibil să ajungi în top fără bani, doar cu talent”

Poveștile de succes din sportul mondial au, deseori, coordonate similare. Un tânăr talentat care, prin muncă multă, reușește să treacă peste obstacole și să ajungă campion mondial. Nu și în MotoGP, crede Robert Mureșan. „Este imposibil să ajungi în topul MotoGP doar cu talentul de pilot, ai nevoie și de o susținere financiară”, spune românul care dă exemplul lui Marc Marquez, copilul-minune al motociclismului mondial, cel care în sezonul său de debut la clasa MotoGP a reușit să câștige titlul mondial. „Dacă nu avea susținere din partea Repsol, din partea Dorna, nu reușea. S-au schimbat regulamentele pentru el, a fost primul pilot debutant care a venit direct la o echipă de uzină, nu se putea așa ceva înainte”, crede Mureșan. Momentan, Robert concurează în World Superbike, la clasa Superstock 1000, pentru echipa H-Moto, acolo unde a contribuit cu aproape 100.000 de euro la buget. Obiectivul este clasarea, la finalul sezonului, în primii 15 piloți și mai multe clasări în top 10.

Piloții de top au salarii de până la 10 milioane de euro

Care este motivul pentru care tineri precum Robert Mureșan își consumă energia în căutarea sponsorilor care să le permită să ia startul în una dintre clasele MotoGP? Recompensa financiară venită în momentul în care ajung în top. Conform unui top publicat de Crash.net, cel mai bine plătit pilot din MotoGP în sezonul trecut a fost italianul Valentino Rossi, cel care a încasat de la Yamaha 10 milioane de euro. În plus, nivelul de popularitate la care a ajuns Rossi îi aduce beneficii financiare, din drepturi de imagine, care se apropie de suma cu care este plătit de echipa japoneză, aproape dublându-i veniturile anuale. Pe o pantă ascendentă se află și Marc Marquez, noul campion mondial din MotoGP, pilot care la doar 20 de ani și în sezonul său de debut primea aproximativ trei milioane de euro de la Honda. După câștigarea titlului, Marquez a primit o creștere substanțială de salariu de la echipă japoneză și multe alte oferte de contracte de publicitate cu o serie de companii de renume mondial. Specialiștii estimează că, în 2014, Marquez va atrage, din salariu și din alte bonusuri, aproximativ 10 milioane de euro, cea mai mare sumă încasată de un pilot din MotoGP la o vârstă atât de fragedă.

 

Autor: Cristian Scutariu Publicat: 05 Feb. 2014, 08:36 Actualizat: 05 Feb. 2014, 08:37 Auto-Moto
Pe aceeași temă
Antonia e insarcinata din nou! Alex Velea a anuntat sexul bebelusului! Ce surpriza
Antonia e insarcinata din nou! Alex Velea a anuntat sexul bebelusului! Ce surpriza
Mărturii de la bătălia navală româno-rusă din 26 iunie 1941: „Explozii ca erupţia unui vulcan ce aruncă foc“
Mărturii de la bătălia navală româno-rusă din 26 iunie 1941: „Explozii ca erupţia unui vulcan ce aruncă foc“
Imaginile groazei după cutremur, în Izmir, Turcia: Un ministru turc vorbeşte cu o persoană prinsă sub dărâmături/ Medicii aşteaptă victimele, aliniaţi în faţa spitalului
Imaginile groazei după cutremur, în Izmir, Turcia: Un ministru turc vorbeşte cu o persoană prinsă sub dărâmături/ ...
Neymar si-a DECIS viitorul! Adio, BARCELONA! Ce mesaj categoric le-a transmis seicilor de la PSG
Neymar si-a DECIS viitorul! Adio, BARCELONA! Ce mesaj categoric le-a transmis seicilor de la PSG
Dieta anti-COVID. Alimentele pentru imunitate care pot lupta cu infecția coronavirus
Dieta anti-COVID. Alimentele pentru imunitate care pot lupta cu infecția coronavirus
Vestea trista a zilei! S-a intamplat in urma cu putin timp
Vestea trista a zilei! S-a intamplat in urma cu putin timp
CTP, atacat de preoţi pentru criticarea Patriarhului Daniel: „Iadul şi-a trimis mesagerii pe pământ“
CTP, atacat de preoţi pentru criticarea Patriarhului Daniel: „Iadul şi-a trimis mesagerii pe pământ“
Povestea unei doctorițe de la Floreasca. A plâns în gardă: 'Mărturisesc, după 33 de ore...'
Povestea unei doctorițe de la Floreasca. A plâns în gardă: 'Mărturisesc, după 33 de ore...'
Sexul din spatele porţilor lagărului de la AUSCHWITZ era ”răsplata” naziştilor pentru deţinuţi. Existau, desigur, anumite condiţii care ilustrează CRUZIMEA ofiţerilor SS
Sexul din spatele porţilor lagărului de la AUSCHWITZ era ”răsplata” naziştilor pentru deţinuţi. Existau, desigur, ...
Un băiat vorbea online cu o adolescentă aflată la 8.000 km distanță. Peste un timp, părinții lui s-au trezit cu poliția la ușă
Un băiat vorbea online cu o adolescentă aflată la 8.000 km distanță. Peste un timp, părinții lui s-au trezit cu poliția ...
Horoscop 31 octombrie. O zodie începe weekend-ul în impas: Revine o problemă veche
Horoscop 31 octombrie. O zodie începe weekend-ul în impas: Revine o problemă veche
BOMBĂ! De ce NU a mers Bianca Drăgușanu, de fapt, niciodată la Poliție! S-a aflat adevărul chiar ACUM
BOMBĂ! De ce NU a mers Bianca Drăgușanu, de fapt, niciodată la Poliție! S-a aflat adevărul chiar ACUM
"Ploaie cu bani" de la Guvern. Se anunţă creşteri pentru veniturile acestor categorii de persoane
10 motive pentru care o femeie căsătorită îşi înşală soţul
10 motive pentru care o femeie căsătorită îşi înşală soţul
Amanta unui șofer din Botoșani i-a lăsat un mesaj de NEUITAT pe mașină. Acum îl știe tot INTERNETUL - FOTO
Amanta unui șofer din Botoșani i-a lăsat un mesaj de NEUITAT pe mașină. Acum îl știe tot INTERNETUL - FOTO
Și-a luat fetița în brațe și a simțit un miros familiar. A dus-o urgent la spital, iar bănuiala s-a confirmat...
Și-a luat fetița în brațe și a simțit un miros familiar. A dus-o urgent la spital, iar bănuiala s-a confirmat...
Emmanuel Macron condamnă dur
Emmanuel Macron condamnă dur "atacul terorist" din Nisa: "A fost atacată întreaga Franţă/ "Nu vom ceda"
A rupt audiența cu sânii ei uriași! Dar s-o vezi când se întoarce cu spatele...
A rupt audiența cu sânii ei uriași! Dar s-o vezi când se întoarce cu spatele...
De ce nu și-a declarat iubirea George Burcea pentru Viviana Sposub la ‘Ferma’
De ce nu și-a declarat iubirea George Burcea pentru Viviana Sposub la ‘Ferma’
Cum să renunţi la jobul din corporaţie şi să dai lovitura în business
Cum să renunţi la jobul din corporaţie şi să dai lovitura în business
Viața luxoasă pe care o ducea prințul Azim, fiul sultanului din Brunei! A murit la 38 de ani, iar motivele nu se cunosc
Viața luxoasă pe care o ducea prințul Azim, fiul sultanului din Brunei! A murit la 38 de ani, iar motivele nu se cunosc
Fanii Familiei Addams îl vor pe Johnny Depp în rolul lui Gomez în noua adaptare a filmului care se anunţă
Fanii Familiei Addams îl vor pe Johnny Depp în rolul lui Gomez în noua adaptare a filmului care se anunţă
VIDEO - Doi hoți nu au reușit să fure o Tesla. Proprietara mașinii i-a umilit de la distanță cu o aplicație instalată pe telefon
VIDEO - Doi hoți nu au reușit să fure o Tesla. Proprietara mașinii i-a umilit de la distanță cu o aplicație instalată ...
IMAGINI EXCLUSIVE. Celebra asistentă TV, cu o rochiță prea scurtă, la spălătorie! Toți bărbații se uitau la formele ei
IMAGINI EXCLUSIVE. Celebra asistentă TV, cu o rochiță prea scurtă, la spălătorie! Toți bărbații se uitau la formele ei
FOTO. Carmen Grebenișan, topless. A pozat provocator în camera de hotel
FOTO. Carmen Grebenișan, topless. A pozat provocator în camera de hotel
Horoscopul de weekend. Ce-i așteaptă pe nativi până pe 1 noiembrie
Horoscopul de weekend. Ce-i așteaptă pe nativi până pe 1 noiembrie