Moştenirea lui Ayrton. 25 de ani de la moartea lui Senna şi accidentul care a schimbat Formula 1. Povestea omului care a pus condiţii înainte de a urca într-un cockpit de F1: banda adezivă pe radiator, izolarea, crezul şi pariurile

1 mai 2019 15165 afişări Auto-Moto
Moştenirea lui Ayrton. 25 de ani de la moartea lui Senna şi accidentul care a schimbat Formula 1. Povestea omului care a pus condiţii înainte de a urca într-un cockpit de F1: banda adezivă pe radiator, izolarea, crezul şi pariurile

"Cei care mor în floarea vârstei devin nemuritori, plasaţi cumva într-o tinereţe veşnică. Timpul nu-l mai poate atinge. Ayrton Senna va rămâne întotdeauna bărbatul sportiv, carismatic şi prezentabil, care se îndrepta spre grila de start, pe 1 mai 1994. Nu va fi niciodată măcar cu o zi mai bătrân."

Sunt cuvintele lui Christopher Hilton, autor al unei serii de cărţi biografice dedicate celui care, pentru milioane de oameni, este definiţia talentului, a măreţiei şi a unor zile romantice ale motorsportului. L-au iubit fanii, l-au iubit şi jurnaliştii vremii. A fost genial. Este al doilea nume care a tatuat pe suflete de copii, adolescenţi, tineri şi oameni cu multe primăveri un "S" nemuritor. După Superman. Totuşi, pentru Formula 1, există doar faimosul logo "dublu S“. Ah, şi ce-i mai plăceau lui Ayrton Senna imposibilele depăşiri şerpuitoare, şicanele... Adversarilor li se părea că brazilianul are patru mâini şi patru picioare la volan - cum spunea, plastic, James Watson, că apare în acelaşi timp în ambele retrovizoare. A murit însă la 34 de ani, 1 lună şi 10 zile. Era în fruntea Marelui Premiu al statului San Marino, în al 11-lea său sezon în competiţia regină a motorsportului.

"Nu e posibil. Sau este?"

1 mai 1994 este ziua care a schimbat faţa Formulei 1. Moartea geniului Marelui Circ a marcat o generaţie de fani şi de piloţi. Tragedia din urmă cu 25 de ani a schimbat regulile şi a determinat forurile mondiale să înceapă o luptă acerbă pentru securitate. Măsurile luate ca urmare a weekendului de la Imola, unul în care şi-au pierdut viaţa doi piloţi - austriacul Roland Ratzenberger, victimă în calificări, apoi brazilianul Ayrton Senna - au făcut posibil ca de exemplu, Felipe Massa - după accidentul din Ungaria, din 2009, sau Fernando Alonso, după ce a decolat cu monopostul după start, la Spa, anul trecut, trecând în zbor peste capul lui Charles Leclerc, să scape cu viaţă. Pentru Jules Bianchi, la Suzuka, în 2014, măsurile nu au fost de ajuns, francezul fiind, după Imola 1994, singurul pilot care şi-a mai pierdut viaţa în urma unui accident suferit într-un weekend de Grand Prix al F1.

Pentru această faţă a Formulei 1 s-a plătit cu viaţa unuia dintre cei mai iubiţi piloţi. Triplu campion mondial, Ayrton Senna a ieşit din scenă în cursa a treia a sezonului 1994, în turul al şaptelea, înainte de a avea şansa de a purta, pentru istorie, ceea ce mulţi speculează că ar fi trebuit să fie o rivalitate seducătoare cu Michael Schumacher (germanul a devenit cel mai titrat campion al F1, cu şapte coroane, cucerind un prim titlu mondial chiar la finele lui 1994).

  • Ancheta oficială a stabilit că Ayrton Senna a murit pe loc, la impact, în virajul Tamburello, ucis de debriuri care i-au perforat casca. Accidentul a durat 1,8 secunde, mai puţin decât le-ar fi luat fanilor, în tribune, să îi strige numele.

Christopher Hilton scria, în versiunea din 2004 a biografiei brazilianului, "Senna, povestea completă" - un omagiu la împlinirea a zece ani de la tragedia de la Imola: "Ceea ce l-a diferenţiat pe Senna de ceilalţi a fost că, şi la aceste viteze uriaşe, el era capabil să facă lucruri care rămân extraordinare. Într-un fel, totul i se revela, cu încetinitorul, atât de încet, încât prin capacităţile sale mentale, el putea juca rolul unui aparat care înregistrează datele, putând să-şi amintească maniera în care se comportase maşina. Era un dar".

ŞTIAŢI CĂ...? Senna este numele de fată al mamei lui Ayrton? Numele complet al triplului campion mondial din F1 este Ayrton Senna da Silva. În 1982, pilotul a decis să renunţe la al doilea nume, considerându-l unul prea comun în Brazilia natală.

Caracterizat de oamenii din motorsport, încă din perioada de karting, drept un individualist şi un perfecţionist pentru care nu exista decât locul întâi, Senna a fost pilotul care voia cea mai bună maşină, dar care ştia exact şi toate trucurile. Ştia mecanică, ştia să descrie mecanicilor problemele, sesizând chiar şi diferenţe imperceptibile. Ştia ce vrea. A fost un puşti timid, la limita introvertirii. Refuza, la început, contactul şi plăcerile vieţii alături de colegii de paddock. Dacă mergea la piscină, rămânea pe şezlong. Dacă ieşea în oraş, era tăcut. Vorbea însă agresiv cu volanul în mână. Îşi mustra rivalii. Şi-a cizelat însă imaginea, atitudinea, iar în F1 a fost reţinut de oamenii din echipă drept un tip care avea şi umor în rarele momente în care dădea puţin la o parte gândurile despre maşină şi timpi. La 25 de ani de la moartea sa, povestea pilotului devenit erou şi simbol rămâne vie. Omul Senna fascinează, la nivelul la care o făcuse şi pilotul Senna.

ŞTIAŢI CĂ...? La începuturi, Senna a urmat cursurile unei şcoli de pilotaj renumită în Sao Paulo, însă a fost descris drept un cursant mediocru, fiind mai curând interesant să obţină nota de trecere la fiecare examen. Pe pista de karting era însă mereu cel mai rapid, avea o dubiţă proprie, cu şofer-mecanic, Ayrton fiind la rândul său extrem de implicat în lucrul la maşină. Spre deosebire de ceilalţi copii însă, karturile sale erau făcute de un spaniol, bunul său prieten Tche.

Drumul spre Formula 1. Du-te-vino, izolare, geniu şi o condiţie la semnarea primului contract: "Dacă maşina nu e suficient de bună şi mă împiedicaţi să mă mut la altă echipă, renunţ la curse"

Ayrton Senna a venit în Europa, la 18 ani. Prima oprire: Italia. Angelo Parilla i-a cerut 6-7.000 de dolari pentru un kart produs de firma familiei sale, cu tot cu staff. Într-un restaurant milanez, Ayrton s-a îndrăgostit atât de spaghetele carbonara, cât şi de carnea de porc. A refuzat însă să bea altceva decât apă - obiciei pe care l-a păstrat la dineurile din ce în ce mai sofisticate din paddock-ul Formulei 1, spre surprinderea multora.

Abia după şapte ani, Senna a început să vorbească în mod confortabil în engleză. Pe pistă însă a uimit din prima: pilotând în premieră pe pneuri moi Bridgestone, a egalat timpii piloţilor consacraţi la Parma, însă se auto-izola în afara pistei.

"Era plăcut să concurezi împotriva lui Senna. Îl consideram însă prea sever cu el însuşi. Am văzut curse în care a ieşit de pe circuit, a fost dus la spital, s-a întors şi a concurat din nou. Îmi amintesc că la Jesolo (n.r. - mai, 1979, la karting) mecanicii au trebuit să îl urce în cockpit ca să concureze. Nu-ţi venea să crezi ce aşteptări avea de la el însuşi. În cursa aceea, s-a accidentat de patru ori. Era sever cu echipa, sever cu mecanicii, dar şi sever cu el însuşi. Dar aşa cred că trebuie să fie un pilot de curse"

Peter de Brujin, pilot olandez, fost adversar al lui Ayrton Senna, în karting

ŞTIAŢI CĂ...? Una dintre marile dezamăgiri ale carierei lui Ayrton Senna a venit în 1979. Concura pentru titlul mondial în karting, a câştigat seria a treia, ultima, şi, în faţa tribunei portugheze, ştiind că este la egalitate de puncte cu un alt pilot, a sărbătorit câştigarea titlului. Regulamentul abia se schimbase însă în ceea ce priveşte departajarea în caz de egalitate, astfel încât campionul a fost decis de poziţiile de pe grila de start a ultimei manşe, nu de clasamentul rundei finale. Senna a terminat, astfel, pe doi la general şi a plâns minute bune în spatele garajului echipei sale. Olandezul Peter Koene a fost desemnat campion mondial.

În 1981, Ayrton Senna avea să facă cunoştinţă în premieră cu lumea curselor de monoposturi - Formula Ford 1600. S-a mutat în Anglia până în 1985, ajungând în Formula Ford 2000, Formula 3 şi Formula 1.

Încă din Formula Ford, tenta agresivă a pilotajului lui Ayrton Senna a devenit evidentă pentru lumea motorsportului. Dar şi geniul pe ploaie. Nu se dădea în lături din clinciuri, depăşea în locuri în care alţi piloţi nu ar fi cutezat, iar spre deosebire de perioada kartingului, brazilianul începuse să gândească altfel sesiunile de teste, preferând să nu mai forţeze timpi de record în sesiuni fără miză. Observa însă şi calcula exact zecimile ce puteau fi apoi câştigate în bătăliile importante. Apoi, punea totul în practică având precizie de metronom. Putea să anunţe echipa cu precizie ce timp poate scoate pe un tur. În plus, starturile sale, riscul asumat pe pneuri neîncălzile (n.r. - în contextul unor curse scurte, de sub 15 tururi) începeau deja să îi clădească reputaţia. "În viraje ridica mereu praf, nu folosea doar pista, ci şi benzile laterale şi cinci sau zece centimetri de praf, dincolo de ele, şi nu într-un tur, ci în toate. Asta era neobişnuit, pentru că unul dintre cele mai dificile lucruri din Formula Ford 1600 este să conduci consecvent", îi descria stilul Rick Morris, protagonistul unei intense rivalităţi cu Senna la primele curse de monoposturi ale brazilianului.

ŞTIAŢI CĂ...? La finele primului sezon pe monopost, Ayrton Senna a revenit în Brazilia, decis să îşi ajute tatăl la fermă. Dezamăgirea cea mare: faptul că nu prinsese contract de sponsorizare, iar media braziliană îl ignora. Nu a rezistat "acasă" decât din octombrie 1981, până în februarie 1982

În mai 1982, chiar înaintea tragicului accident care îl costa viaţa pe Gilles Villneuve, în Belgia, Senna primea o ofertă reală pentru Formula 3, care l-ar fi propulsat spre Formula 1, din partea unei echipe abia intrate în competiţie, Toleman. Senna era deja recunoscut drept cel mai mare talent de la Jim Clark încoace. Ar fi avut nevoie doar de o nou-introdusă Superlicenţă şi câteva curse în Formula 3. Ayrton a refuzat însă, declarând că nu există scurtături. Voia cea mai bună maşină şi un debut în lupta pentru titlu chiar în Formula 1.

Au intrat pe fir Bernie Ecclestone, Frank Williams şi Eddie Jordan - care i-a oferit primul volan în Formula 3. Irlandezul îşi aminteşte că, la Silverstone, Senna a ajustat câteva setări ale monopostului pe care îl pilota în premieră, a egalat timpul scos de pilotul titular, iar apoi, cu modificările făcute de brazilian, maşina aceea i-a câştigat lui Jordan trei curse. În 1984 totuşi, din postura de campion al Formulei 3 şi, având dezamăgirea că McLaren şi Williams îşi completaseră super-linii de piloţi, Senna a semnat totuşi cu Toleman, echipă pentru care a debutat în F1, după ce Nelson Piquet, campion mondial şi important vector de imagine pentru sponsorul Parmalat, nu l-a acceptat în echipa Brabham.

Condiţia bizară pe care le-a pus-o celor care urmau să îi deschidă drumul în Formula 1 este o lecţie în sine despre mentalitatea lui Senna: "Dacă maşina nu e suficient de bună şi mă împiedicaţi să mă mut la altă echipă, renunţ la curse. Nu mă puteţi forţa să conduc o maşină de curse. Ori treceţi o clauză în contract prin care să îmi permiteţi o altă şansă, dacă apare, sau nu-mi daţi altă şansă decât să părăsesc cursele dacă nu cred că maşina e competitivă". Alex Hawkridge, din board-ul de conducere al echipei Toleman, îl descria pe negociatorul Ayrton Senna, cel care avea o obsesie pentru clauzele de reziliere.

Parior pe pistă: a intrat în Formula 1 aşa cum a şi părăsit-o

Despre accidentul de pe 1 mai 1994 s-a spus de multe ori, fără să se stabilească vreo culpă, că ar fi fost provocat de decizia de ultim moment de a schimba elemente ale maşinii Williams Renault. Cererea venea de la Senna, direct, iar mecanicii se conformau, după două abandonuri în primele două curse ale sezonului. S-a umblat la poziţia roţilor din faţă, dar şi a scaunului pilotului.

Se poate spune că Ayrton Senna mai făcuse ceva asemănător, într-o cursă ce avea ca miză chiar intrarea în Formula 1. În finala pentru titlul din Formula 3, în 1983, în duelul direct cu Martin Brundle, ştiind că cine ia cununa dintre ei va pilota un Toleman în sezonul următor în competiţia regină, Senna apela la un artificiu: şi-a acoperit cu bandă adezivă supapa radiatorului, pentru a încălzi uleiul mai rapid. Scopul fusese atins în start de cursă, însă rapid s-a ajuns la supraîncălzire. În turul al şaselea, Senna se întindea pentru a dezlipi banda. Nu a ajuns din prima şi şi-a decuplat centura de siguranţă. "Când m-am ridicat din nou, eram aproape de şicană. Pentru o clipă am crezut că s-a sfârşit. Deodată, nu mai eram componentă a maşinii, ci alunecam înăuntru", mărturisea Ayrton Senna. 

Brazilianul a reuşit totuşi să prindă la loc centura, scăpând dintr-o situaţie-limită, trecând linia de finiş primul. Fentase moartea.

ŞTIAŢI CĂ...? Ayrton Senna provenea dintr-o suburbie a oraşului Sao Paulo. Familia sa, cu tatăl Milton în frunte, avea o afacere de succes cu piese de maşini, dar şi 10 ferme, ce se întindeau pe suprafaţa de 400.000 de hectare, având peste 10.000 de vite. Milton i-a construit primul kart lui Ayrton pe când acesta era un puşti neindemânatic de patru anişori, căruia mereu i se cumpărau două îngheţate, întrucât prima ajungea, inevitabil, pe jos. Ayrton şi-a uimit tatăl, la şapte ani, când a condus timp de câteva minute jeep-ul vechi al familiei, fără să îl lovească, schimbând vitezele fără să apese ambreiajul.

Senna-Magia în Formula 1

Ayrton Senna a debutat în Formula 1, în 1984, chiar pe teren propriu, la Rio de Janeiro, având familia aproape, însă totul se încheia cu abandon şi lacrimi. Din prima, Senna stabilea o relaţie de dragoste şi ură cu maşina şi cu şefii echipei. În doar a doua sa cursă de F1 a carierei, Ayrton anunţa spre garaj că bolidul său este infect de condus, însă avea să termine în puncte, în ciuda faptului că a suferit teribil din punct de vedere fizic. Ironia sorţii: în anul de debut în Formula 1, Senna înregistra un record negativ pentru cariera sa pe circuitul de la Imola, acela fiind unicul Grand Prix la care nu a obţinut un timp care să îi asigure calificarea în cursă.

Explicaţia ţinea de context: în fieful Pirelli, Toleman avea de gestionat o situaţie delicată, având în vedere faptul că tocmai semnase un contract nou cu un alt furnizor de pneuri, Michelin. Pentru a evita un scandal imens şi consecinţe materiale, Senna şi colegul său nu au luat startul în prima şedinţă de calificare, au continuat să meargă pe gume Pirelli şi au încheiat prematur weekendul de cursă. În campionat însă, urmau zilele bune pentru Senna. Obligaţi de producătorul francez să folosească pneuri vechi de un an, pentru a păstra avantajul maşinilor McLaren, Senna şi Toleman dădeau o primă lovitură pe circuitul din Monte Carlo, când ploaia i-a obligat pe cei de la Michelin să le ofere pneurile de ultimă generaţie. Pe ud, "Rainman" Senna a făcut spectacol şi a fost la un pas să câştige cursa. Lumea Formulei 1 a rămas sub impresia că o decizie aberantă, de a opri arbitrar cursa la finele turului 32, în condiţiile în care vremea nu se înrăutăţise - ci din contră, l-a privat pe brazilian de o primă victorie a carierei, reţinând una dintre cursele de referinţă pentru brazilian: pornit din linia a şaptea a grilei, Ayrton a urcat până pe doi, tâind 25 de secunde în 10 tururi din avansul extraterestrului Alain Prost.

Rivalitatea cu Alain Prost i-a marcat cariera lui Senna. Duelurile celor doi rămân imposibil de descris şi reprodus. Dueluri bărbăteşti. Potenţată de faptul că cei doi aveau să devină coechipieri, rivalitatea profesională s-a transformat, în scurt timp, într-o răfuială personală. Descalificarea de la Suzuka, din 1989, după un duel cu Prost, l-a făcut pe Senna să ameninţe că va părăsi Formula 1. Acroşat de francez, brazilianul avea să revină pe pistă şi să câştige cursa, punând în pericol titlul francezului (Senna era deţinătorul trofeului, dar francezul avea un titlu mondial în plus în CV). Senna l-a suspectat pe preşedintele FIA, francezul Jean Marie Balestre, că l-a ajutat pe prietenul şi compatriotul său francez Alain Prost.

Pentru asta însă, a fost nevoie ca Ayrton Senna să mute pe tabla de şah a Formulei 1. Şi a mutat prompt. A decis că va pleca de la Toleman, după Grand Prix-ul din Dallas, a 9-a din 16 curse programate în sezonul 1984, când echipa i-a cerut să nu iasă pe pista nouă, plină de pietricele, din raţiuni de securitate. Brazilianul a ignorat ordinul, a ieşit pe circuit, iar ambele tabere aveau să accepte că acela a fost unul dintre primele momente ale rupturii. O cursă ce se încheia, totodată, cu abandon în zid pentru Senna şi o explicaţie aroganto-tipică: "sunt sigur că zidul s-a mutat".

Ceea ce au avut să-i reproşeze oamenii de la Toleman lui Senna a fost că nu este om de echipă. A semnat fără să anunţe cu Lotus, iar oamenii săi s-au trezit cu un teanc de comunicate de presă ale rivalei Lotus, fluturate de jurnalişti la un dineu în care se discutau sponsorizări importante pentru echipă, oamenii de acolo fiind luaţi total pe nepregătite. Ayrton Senna mergea însă mai departe, înlocuindu-l pe Nigel Mansell în cockpitul unei echipe care avusese o pleiadă de campioni mondiali (Clark, Graham Hill, Fittipaldi, Rindt, Andretti), chiar dacă pentru moment era pedepsit de Toleman, fiind scos din echipă pentru cursa de la Monza - sancţiune considerată mai dureroasă de apropiaţii săi decât orice amendă posibilă.

Portugalia înfrăţită cu Brazilia natală a fost tărâmul pe care Senna a obţinut, în acelaşi weekend, primul pole-position şi prima victorie din carieră, în 1985. Pe o ploaie draconică, un singur pilot reuşea să rămână în acelaşi tur de pistă cu Rainman Senna (n.r. - Omul ploii).

În era Lotus, Ayrton Senna şi-a dorit un coechipier cu statut clar de număr doi, nu de teama competiţiei - cum notează Hilton - ci pentru a fi sigur că toate forţele şi resursele, limitate comparativ cu cele ale altor coloşi, nu se disipă şi nu se împart. L-a refuzat pe britanicul Warwick, oferindu-i şansa vieţii contelui de Dumfries.

ŞTIAŢI CĂ...? Printre mecanicii întâlniţi de Ayrton Senna în garajul celor de la Lotus se afla şi un anume inginer Nigel Stepney, cel care avea să fie protagonistul scandalului de spionaj dintre Ferrari şi McLaren, în 2007. Stepney a devenit, oficial, mecanicul lui Senna, în 1986.

Decis la final de 1987 să părăsească şi Lotusul, echipă care îl plasa în prima parte a plutonului, dar îl lăsa la distanţă de un tur de McLaren şi Williams, Senna a gustat pelinul cu care îi servise la rândul său pe cei de la Toleman. Brazilianul anunţase că este interesant să plece, iar Lotus l-a luat imediat pe Nelson Piquet, veste pe care Senna a aflat-o, dezamăgit, din terţe părţi.

Aşa începea însă visul lui Ayrton numit McLaren şi rivalitatea fratricidă în interiorul echipei Senna - Prost (n.r. francezul era dublu campion mondial la acea oră, iar McLaren era considerată echipa Prost). Avea 27 de ani, iar Ayrton se catapulta spre un prim titlu mondial în anul următor. Restul avea să devină istorie.


282.000 de oameni urmăresc contul oficial de Twitter dedicat lui Ayrton Senna

5.858.247 de fani are în acest moment pagina oficială de Facebook dedicată lui Senna. Numărul de fani este de aproape patru ori mai mare decât strânge pagina dedicată lui Michael Schumacher (aproximativ 1,5 milioane de fani) şi cu peste 1,5 milioane de fani în plus faţă de actualul deţinător al titlului mondial în Formula 1, Lewis Hamilton (4,1 milioane de fani)

129 de titluri de cărţi, în peste cinci limbi, pot fi achiziţionate de pe site-ul oficial dedicat lui Ayrton Senna: cărţi biografice, albume etc.


Unde s-a oprit viaţa lui Ayrton Senna a continuat ceea ce englezii numesc legacy. Moştenirea.

Viviane, sora regretatului Ayrton Senna, psiholog de profesie, mărturisea pentru F1 Racing că doar cu puţin timp înainte de cursa fatală de la Imola, pilotul îi încredinţase misiunea de a pune pe picioare o fundaţie ce urma să aibă ca scop ajutorarea copiilor săraci din Brazilia. A doua conversaţie nu a mai avut loc, dar Fundaţia Senna a luat fiinţă la doar câteva luni după accident şi a oferit milioane de şanse, contribuind la moştenirea lui Senna. "Oamenii bogaţi nu pot trăi pe o insulă înconjurată de sărăcie. Toţi respirăm acelaşi aer. Trebuie să le dăm tuturor o şansă, oricât de mică ar fi ea“, declara Senna, un idol în Brazilia, cu puţin timp înainte de a muri.

La patru ani distanţă de la moartea lui Ayrton Senna, cu cheltuieli de nouă milioane de dolari, fundaţia sa a ajutat 180.000 de copii. Un program precum Speed Up Brasil îşi propunea să îi ajute pe copii să nu mai fie în situaţia ca, din cauza rezultatelor slabe la învăţătură, să repete anii de şcoală, media naţională a celor care, la vremea respectivă, încheiau opt ani de studiu în opt ani de şcoală fiind de 47 la 1.000. În acest moment, ONG-ul administrat de Viviane derulează un program care le oferă copiilor ore de programare pe calculator - ceva ce curiccula şcolară nu are în Brazilia. Fundaţia Ayrton Senna a investit 320 de milioane de dolari între 2012 şi 2017 în programe educaţionale, majoritatea banilor fiind obţinuţi din valorificarea brandului Senna şi din vânzări de produse licenţiate.

Nimic nu este mai adevărat în acest moment decât acele cuvinte scrise cu emoţie de Christopher Hilton în cartea sa, "Senna, povestea completă": "Cei care mor în floarea vârstei devin nemuritori, plasaţi cumva într-o tinereţe veşnică. Timpul nu-l mai poate atinge. Ayrton Senna va rămâne întotdeauna bărbatul sportiv, carismatic şi prezentabil, care se îndrepta spre grila de start, pe 1 mai 1994. Nu va fi niciodată măcar cu o zi mai bătrân. Moartea l-a învăluit într-o grandoare tragică şi innacesibilă, iar asta, în schimb, a creat şi susţinut o profundă fascinaţie faţă de figura lui - şi o curiozitate în ceea ce-l priveşte"


Cifrele lui Ayrton Senna în Formula 1

 3 titluri mondiale (1988, 1990, 1991)

 41 victorii

 65 plecări din pole-position

 161 starturi

 614 puncte în clasamentul mondial

 2.982 tururi parcurse în fruntea cursei

  • Miercuri, pe circuitul de la Interlagos, este organizat un tribut special în onoarea lui Ayrton Senna. Biletele au pornit de la 45 de euro.

Turul perfect prin ochii lui Ayrton Senna: "E ca şi cum ţi-ai lega ambele capete ale cravatei, ca să aibă exact aceeaşi lungime. Experienţa îţi spune că poţi s-o faci, dar de fapt nu poţi"

Startul, prin ochii lui Ayrton Senna: "Lumea crede că startul unei curse e ceva teribil, că inima îţi bate nebuneşte, iar creierul e gata să-ţi explodeze, dar e un moment total ireal, este ca un vis, ca şi cum ai intra într-o altă lume. Spiritul porneşte, iar corpul se eliberează. Când accelerezi, doar un lucru contează: să nu rămâi în urmă. (...) Totul se descarcă, bang, bang, bang, tensiunea, aşteptarea cu orele, minutele, totul dispare"

Crezul lui Ayrton Senna: "Eu nu mi-am schimbat niciodată motivaţia, am vrut întotdeauna să câştig. Întotdeauna vreau să fiu primul. E cel mai bun mod de a te consacra în cursele cu motor - dacă nu chiar singura modalitate"

 

Versiune selectată: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul S.C. WEB EDITING DEVELOPMENT SRL.