TOP 10 sportivi pe care marile companii se vor bate cu oferte. Bouchard e lider, Halep nici nu apare în clasament. Cum arată "ţintele perfecte" pentru noi contracte de sponsorizare, în următorii trei ani

23 mai 2015 9077 afişări Alte sporturi
TOP 10 sportivi pe care marile companii se vor bate cu oferte. Bouchard e lider, Halep nici nu apare în clasament. Cum arată "ţintele perfecte" pentru noi contracte de sponsorizare, în următorii trei ani

Sportspromedia a publicat topul sportivilor care vor reprezenta pariurile cele mai bune pentru marile nume de pe piaţa publicităţii, în materie de brand-ambasadori pentru următorii trei ani. Scopul cercetării este de a identifica starurile comerciale de mâine, un fel de predicţii de "smart investment" care promit să aducă profituri fabuloase pe termen mediu şi lung. Potrivit acestui clasament, tenisul bate fotbalul, pentru că are doi reprezentanţi în Top 10 în loc de unul, iar Eugenie Bouchard - o sportivă tânără, extrem de carismatică şi care se simte în largul ei pe covorul roşu alături de actori, cântăreţi şi modele - este lider mondial, în ciuda unui 2015 dezastruos pe terenul de tenis, în care abia a reuşit, la Roma, să spargă o serie de cinci meciuri fără victorie. Topul bine documentat şi argumentat la fiecare dintre cele 50 de poziţii, oferă în egală măsură fanilor o oportunitate de a înţelege mecanismele care stau în spatele alegerilor făcute de marile firme şi felul în care "se construiesc" imperiile unor staruri din sport.

Pentru o multinaţională cu milioane de euro investite în construirea unei identităţi puternice pe piaţă, care să aducă şi vânzări pe măsură, ţinta pentru un nou contract ar trebui să fie sportivele din generaţia 1992 (media rezultată fiind de 22,92 ani) sau sportivii între 25 şi 26 de ani (25,45 ani, media) cu carismă, cu o piaţă naţională puternică în spate, deschidere către idei de promovare nonconformiste şi cu o carieră de durată în faţă. Astfel, "numele grele", consacrate, pierd multe puncte, iar sportivi precum Roger Federer, David Beckham sau Tiger Woods ies automat din discuţie. 24 de nume noi propune ediţia din 2015 a topului lansat de Sportspromedia.

Totodată, Messi şi Cristiano Ronaldo ies, surprinzător, din Top 10! Nu înseamnă că cei doi nu vor mai câştiga sume fabuloase din contracte de publicitate, ci doar că pentru firmele care nu au deja contracte cu unul dintre cei doi, miza semnării unui angajament scade. Portughezul este pus pe locul 16 în acest top, pentru că deţinătorull trofeului "Balonul de Aur" a redus, la 30 de ani, ritmul achiziţiilor în ceea ce înseamnă noile contracte, asta chiar dacă, potrivit Forbes, 2014, i-a adus în conturi 80 de milioane de euro, dintre care 28 de milioane din vânzarea numelui, prin contracte de publicitate. Leo Messi este pe 22, pentru că şi el pare a fi exploatat deja peste-aşteptări super-performanţele din teren.

"Genie" Bouchard, "mina de aur" supremă

Eugenie Bouchard este doar a 32-a jucătoare ca performanţe, în 2015. însă la 21 de ani şi cu un nou colos al marketing-ului în spate (WME│IMG - din decembrie 2014), contracte cu Nike, Coca-Cola şi o înclinaţie spre modă, este desemnată "premiul cel mare" pentru firme în vederea contractelor pentru următorii trei ani. Potrivit Sportsmedia, ea surprinde cel mai bine esenţa circuitului feminin de tenis, care se doreşte din ce în ce mai "glamour", mai strălucitor, mai înclinat spre film şi arte. Analiza pune din prima inevitabilul asterisc - dacă revine la jocul din 2014, care i-a adus finală la Wimbledon, semifinală la Paris, apropiind-o şi de piaţa europeană.

Bouchard i-a suflat coroana lui Neymar, "campionul din 2013 şi 2014", superstarul Braziliei şi al echipei FC Barcelona. Sportspromedia apreciează că deşi are doar 23 de ani şi niciun Balon de Aur sau Cupă Mondială în palmares, cel mai propice moment din punct de vedere al promovării pe piaţa de marketing a fost Cupa Mondială din Brazilia. Tot ce urmează, va fi sub CM Brazilia 2014 - iar acest mod de a gândi pare a fi secretul pentru fiecare companie interesată de găsirea celui mai eficient ambasador, conform propriilor valori, a raportului cost / rezultate şi vizibilitate.

Lewis Hamilton tocmai a semnat un nou contract în Formula 1, în valoare de 100 de milioane de euro, dar este doar al cincilea în acest top în care, graţie apropierii Jocurilor Olimpice de la Rio, se regăsesc trei sportivi din atletism şi înot - unele dintre cele mai populare şi prestigioase discipline olimpice.

Top 10 ţinte pe piaţa de marketing

    1. Eugenie Bouchard (Tenis)
    2. Neymar (Fotbal)
    3. Jordan Spieth (Golf)
    4. Missy Franklin (Înot)
    5. Lewis Hamilton (Formula 1)
    6. Virat Kohli (Cricket)
    7. Stephen Curry (Baschet)
    8. Kei Nishikori (Tenis)
    9. Katarina Johnson-Thompson (Atletism)
    10. Usain Bolt (Atletism)

Cum se face diferenţa între reprezentanţii aceluiaşi sport

Kei Nishikori (5 ATP, finalist la US Open 2014) este cel mai interesant jucător de tenis (din ATP), pentru că are Japonia la picioare şi performanţe impresionante în 2014, reuşind să se ia la trântă cu Nadal pe zgură şi cu Djokovic pe ciment. Mai important este însă faptul că cei de la firma de management IMG au deja planul pentru a-l transforma pe Kei în marele ambasador al Jocurilor Olimpice de la Tokio, din 2020, printr-un contract cu producătorul de bere Asahi Brewery.

Nishikori l-a depăşit pe Grigor Dimitrov, un sportiv pe care îl domină şi prin performanţe (13 în acest top, faţă de poziţia 11 ATP), dar şi pe liderul la zi al sportului alb masculin, Novak Djokovic (care se mulţumeşte cu locul 14 în topul rentabilităţii în marketing în următorii trei ani). Dimitrov este manageriat de firma co-deţinută de Roger Federer şi deja a preluat una dintre cele mai importante sponsorizări ale super-campionului elveţian, cu producătorul de ceasuri Rolex (exact aceeaşi firmă din portofoliul Swiss Timing care l-a avut ca imagine şi pe Federer). Argumentul în plus al lui Dimitrov este conceptul de "cuplu monden" cu Maria Şarapova, un punct mai puternic decât orice altceva.

Djokovic este catalogat drept jucătorul al cărui succes a fost sub-apreciat şi sub-valorificat de sponsori, un sentiment care pluteşte în aer şi atunci când vine vorba despre armate de fani, "Nole" pierzând net, ca percepţie generală, duelul popularităţii cu Roger Federer şi Rafael Nadal, cei doi granzi care au fixat reperele tenisului actual. Şansa lui Djokovic ar fi, consideră Sportpromedia, ca sârbul să aibă genul de succes avut în carierele solo de membrii formaţiei după destrămarea Beatles. Sârbul ar apărea ca ultim reprezentant al "Big Four"-ului tenisului masculin, ce ar urma să fie dizolvat în viitorul apropiat de accidentări şi retrageri. Federer, Nadal şi Murray ar trebui să dispară definitiv din prim-plan în acest scenariu, iar Djokovic, anihilând asalturile noii generaţii, să preia întreg capitalul de simpatie şi interes. Analiza oferită arată unul dintre paradoxurile marketingului: valoarea de pe teren şi dominaţia ultimilor ani (2011, 2012 şi 2014) nu îi este suficientă sârbului pentru a deveni la fel de dominant şi înafara terenului.

Ce îl împinge în faţă pe Ding?

Ronnie O'Sullivan este purtătorul fanionului în snooker, considerat cel mai bun promotor al sportului. Dintre jucătorii mai tineri, foarte bine cotaţi şi cu joc seducător şi rezultate notabile - Judd Trump şi Niel Robertson. Totuşi, în topul oferit de Sportpromedia, Ding Junhui, cel mai valoros jucător de snooker al Chinei şi bine înfipt în Top 16 printre magicienii tacului de ani buni, cu o trecere prin fotoliul de lider mondial în 2014, este singurul care punctează, pe locul 49. Ding este tânăr raportat la standardele sportului său. Valoarea sa este inestimabilă pentru firmele care ţintesc piaţa asiatică, mai ales în condiţiile în care snooker-ul contemplează o mutare a celui mai important turneu - Campionatul Mondial - în China, după 2017.

Versiune selectată: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.