Acasa » Fotbal Intern » Superliga » Rapid – CFR Cluj, derby feroviar doar cu numele: ce s-a ales de echipele Căilor Ferate Române care împânzeau țara și câte astfel de cluburi mai supraviețuiesc în Europa

Rapid – CFR Cluj, derby feroviar doar cu numele: ce s-a ales de echipele Căilor Ferate Române care împânzeau țara și câte astfel de cluburi mai supraviețuiesc în Europa

Rapid - CFR Cluj, derby feroviar doar cu numele: ce s-a ales de echipele Căilor Ferate Române care împânzeau țara și câte astfel de cluburi mai supraviețuiesc în Europa
Fotomontaj ProSport

Rapid – CFR Cluj ține capul de afiș al etapei 2 din Superliga 2025/2026, un derby feroviar însă doar cu numele, căci de mult cele două cluburi au intrat în era modernă a privatizării, fără legături cu autoritatea Căilor Ferate Române.

Rapid București și CFR Cluj își construiesc azi destinul în prim-planul competiției interne, iar băieții din Gruia chiar apăsat și marcând profund istoria ei recentă, fiind finanțate de Dan Șucu și Nelu Varga. Dar giuleștenii s-au născut în 1923 din inițiativa muncitorilor de la Atelierele Grivița, sub titulatura Asociația culturală și sportivă C.F.R., în vreme ardelenii, ceva mai devreme, în 1907, sub denumirea  Kolozsvári Vasutas Sport Club, pe când orașul ce îl reprezintă era parte a Austro-Ungariei.

Ani la rând, dincolo de Rapid și CFR Cluj, în fotbalul românesc au activat la diverse eșaloane echipe feroviare. La început direct legate de CFR, prin forma de organizare și funcționare, iar mai apoi păstrând măcar denumirea cu parfum romantic, preferată de fani ori conducători, deși conexiunea cu instituția nu mai exista. Treptat însă, denumirile noilor generații și vremuri, multe cu influențe din campionatele vest-europene, ori reproducând branduri și societăți comerciale ce sponsorizează clubul, mai ales în eșaloanele inferioare, au devenit dominante.

Mai găsim azi în fotbalul românesc echipe cu aer feroviar măcar, dincolo de Rapid București și CFR Cluj? Pe unde sunt cele mai performante dintre fostele grupări? Și cum stau lucrurile în alte țări ale Europei?

La Miercurea Ciuc a fost Rapid înainte de Csikszereda! Iar Farul era Locomotiva

În sezonul 2024/2025, ultimul disputat în România, nici măcar o formație din Liga 2 sau din cele 100 care au luat startul în Liga 3 nu mai aveau în denumire CFR, Rapid ori Locomotiva. Am avut un Rapid Brodoc, din Vaslui, dar care s-a mutat în alt județ și și-a schimbat denumirea în Gloria Ultra Dorohoi! Nici măcar în barajele de promovare din Liga 4 spre Liga 3 pentru noul sezon, disputate recent, la final de iunie, nu regăsim o titulatură feroviară.

Interesant este că, din Superliga de azi, nou-promovata Csikszereda Miercurea Ciuc a purtat ani buni denumirea Rapid! Mai exact, între 1987 și 2010, trecând așadar din comunism, decenii la rând, spre prezent.

Totodată, Farul Constanța s-a numit în intervalul 1949 – 1958 Locomotiva PCA și apoi Locomotiva, pierzând din 1953 abrevierea autorității portuare și rămânând exclusiv sub auspicii feroviare.

Pare greu de crezut, dar toată harta României aproape avea CFR în fotbal

La Galați, înainte ca Oțelul să fie fondat în 1964, echipa Gloria CFR făcea furori, creată din 1932, cu două sezoane de prim eșalon și aflată pe locul 2 în România când Al Doilea Război Mondial a întrerupt campionatul! A mai rezistat doar șase ani după apariția Oțelului, s-a stins în 1970. Denumirea avea să mai fie folosită de Dunărea CSU Galați în perioada 1988 – 1994, dar fără legătură cu clubul inițial:

Foto Gloria CFR Galati anii 90 poza 1

CSM Focșani, retrogradată vara asta din Liga 2 și care se pare că încearcă să continue în L3, s-a numit Rapid în perioada 1960-163.

CFR Timișoara, club fondat în 1933 și care devenea în 1948 vicecampion național, disputând și finala Cupei României, a terminat sezonul trecut abia pe locul 5 din 8 echipe în, atenție!, seria 4 din Liga 6 a județului Timiș!

În 2013, cel mai vechi club din județul Brașov, fondat încă din 1921, AS CFR Brașov, se dizolva lăsând un gust amar în fața imposibilității de a-și sărbători curând centenarul.

Ce alte orașe au mai avut echipe importante din această categorie specială?  Doar exemplificativ, am avut formații CFR, cel puțin la nivel de Liga 3, în localități precum Arad (și Vagonul!), Pașcani, Caransebeș, Oradea, Satu Mare, Pitești, Simeria, Târgu Mureș, Carei, Turda, Dej, Iași, Buzău, Târgoviște, Craiova, Constanța, Caracal… Pe toată harta României. Ulterior, multe din aceste formații și-au schimbat denumirea în „Locomotiva”. Prin ani, am avut Rapid la Jibou, Fetești sau Arad, dar și în câte alte comune și orașe!

Lokomotiv, Zeleznicar, Zeleznik și nu numai

În Europa, firește, găsim încă multe semne feroviare în fotbal la categoria țărilor ex-comuniste. Cluburi semi-profesioniste ori de amatori sunt și în Anglia, Irlanda sau Scoția, cu fundament feroviar, dar zona central și est-europeană oferă cele mai multe reprezentante încă la nivel înalt.

În Ucraina, multe cluburi au fost Lokomotiv, începând din perioada URSS, dar marea majoritate au dispărut. Azi, la nivel de Liga 3, funcționează încă FC Lokomotiv Kiev. Și e deținută de regionala Sud-Vest a Căilor Ferate din Ucraina! Și clubul FC Nyva Vinnytsia, din același eșalon, a fost fondat în 1958 drept „Lokomotiv”: în 1993 a cucerit al doilea sezon de campionat din Ucraina după independența țării, iar în 1996 juca în Cupa Cupelor!

În Rusia, RZD este echivalentul CFR-ului și deține încă celebra Lokomotiv Moscova (la care a evoluat tricolorul Răzvan Cociș), echipă de trei ori campioană națională, cu multiple participări europene.

În Serbia și Bosnia-Herțegovina, spre exemply, o arie largă de formații cu titulatura Zeleznicar (muncitor la căile ferate), „trădează” istoria clubului. Cel din Pancevo evoluează în prima ligă sârbă acum. În 2004, FCSB a eliminat pe Zeleznik Belgrad din preliminariile Cupei UEFA, în sezonul de poveste ce avea să aducă eliminarea Valenciei! Acum, echipa e în liga a cincea de la vecini.Zeljeznicar Sarajevo e unul din „granzii” bosniaci și azi. Dar mai funcționează multe pe acest tipar în aceste două țări ex-iugoslave.

FOTO: Facebook FK Zeljeznicar

Debreceni VSC în Ungaria și marea rivală a lui Edi Iordănescu în Polonia

În Ungaria, Debreceni VSC din prima ligă e club de sorginte feroviară, la fel ca mai modestele, în contextul prezentului, Elore Budapesta și Szolnoki MAV, ambele în eșalonul trei acum. La Debrecen au evoluat Marius Șumudică, Sabin Ilie, Liviu Goian, Tibor Selymes, printre alții.

La vecinii bulgari, listă lungă de echipe care încă funcționează pe titulatura Lokomotiv, cele mai performante azi, din primul eșalon, fiind cele din Sofia și Plovdiv. Interesant e că, format și lansat de CFR Cluj, mijlocașul Cătălin Itu tocmai a semnat cu… Lokomotiv Plovdiv!

FOTO: Facebook Lech Poznan

În Polonia, de la fondare în 1922 și până în 1994, Lech Poznan a fost legată de PKP, echivalentul CFR-ului nostru. E de departe cea mai reprezentativă echipă feroviară din această țară. Și marea rivală pentru Legia Varșovia pregătită azi de Edi Iordănescu, echipă rămasă „a armatei” doar prin tradiție. Lech e cumva Rapidul polonez: club 100% privat în prezent, dar încă alintat cu terminologii feroviare de către public și presă.

Pentru Slovacia, reprezentativă este Lokomotiva Kosice, azi doar în eșalonul trei. Pe timpul Cehoslovaciei, a fost de două ori vicecampioană națională și a cucerit o Cupă. În 1978, AC Milan o elimina cu greu, la penalty-uri, din Cupa UEFA! După 1-0 și 0-1 în dublă manșă!

Pe zona Germaniei cu aer RDG avem Lokomotive Leipzig, fostă campioană națională, care a disputat finala Cupei Cupelor 1987 cu Ajax Amsterdam pierzând 0-1. Și care, anterior, în aceeași competiție, elimina pe Poli Timișoara (1981). Tocmai ce a promovat în Liga 3 din Germania vara asta!

A existat și Cupa Feroviarilor Europeni! Trei finale pentru Rapid București

S-au disputat 15 ediții din competiția care punea față în față echipele susținute de Ministerul Transporturilor din țările comuniste, iar una dintre ele a fost câștigată de Rapid București! Turneul amical s-a numit Cupa Feroviarilor Europeni, dar titulatura s-a tot schimbat, între Cupa Europeană a Căilor Ferate, Cupa Uniunii Internaționale a Feroviarului Sportiv sau Cupa Uniunii Sportive Europene a Lucrătorilor Feroviari.

Inițial, pe intervalul 1947-1958, participau echipe reprezentative ale țărilor! Și nu era vorba doar de comunism pe-atunci. S-au jucat patru astfel de turnee, câștigate de trei ori de Iugoslavia și o dată de Austria, în finale cu Ungaria, Franța și Germania.

Din 1959 până în 2003, pentru că nu s-a mai disputat anual, au avut loc alte 11 ediții, dar într-un format care reunea echipe de club aparținând zonei transporturilor în țări comuniste. Rapid București a ajuns de trei ori în finală: 1961, 1968 și 1971. A pierdut prima dintre ele cu Lokomotiv Sofia, iar pe ultima, cu Kairat Almaty, pe-atunci din URSS, azi echipă de top în Kazahstan. Cât interes era pentru această competiție? În finala cu Kairat, după 1-1 la București, au fost peste 32.000 de spectatori în Kazahstan, unde Kairat s-a impus cu 1-0!

În 1968, giuleștenii au cucerit trofeul trecând de Lokomotiv Sofia, 3-1 și 0-1. Ultima ediție a competiției, înainte de dizolvare, a fost câștigată, în 2003, de bulgarii de la Lokomotiv Mezdra, azi formație din eșaloanele amatoare ale vecinilor. Într-un calendar competițional atât de încărcat, sub presiunea banilor, Cupa Feroviarilor Europeni s-a stins. „Regină” rămâne, pentru posteritate, Lokomotiv Moscova: 5 turnee câștigate.