Mincinosul mincinoşilor: Burleanu a pretins pe 22 martie, într-o emisiune televizată, că "media veniturilor FRF din sponsorizări este de 4.000.000 de euro". ACTE: care e, de fapt, cifra adevărată | GRAFICE

15 apr 2018 9857 afişări Comentează şi tu Special
Mincinosul mincinoşilor: Burleanu a pretins pe 22 martie, într-o emisiune televizată, că "media veniturilor FRF din sponsorizări este de 4.000.000 de euro". ACTE: care e, de fapt, cifra adevărată | GRAFICE 5 imagini http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/401/581/7969/17130541/1/sumele-in-lei-obtinute-din-sponsorizari-de-frf-in-mandatele-lupe.png

„Contul 733 – Venituri din donaţii şi sume sau bunuri primite prin sponsorizare.“

Aceasta este cheia de boltă a sarcofagului de vorbe ridicat de Răzvan Burleanu peste fotbalul românesc.

Tânărul preşedinte al FRF a repetat mecanic, timp de patru ani, până când „opinia publică“ a acceptat ideea ca fiind axiomatic adevărată, că în mandatul său federaţia a realizat venituri-record din sponsorizări.

Burleanu nu a prezentat niciodată – dar niciodată! – probe în sprijinul afirmaţiilor sale.


„Când te uiţi, pur şi simplu, în cifre, şi vezi că media veniturilor FRF, din 2005 până în 2011, din sponsorizări, când Lupescu a fost director general, media veniturilor din sponsorizări era de 1,5 milioane de euro... Başca, ca să nu mai vorbim, că perioada aceea, din 2005 până în 2009, a fost o perioadă foarte bună din punct de vedere economic pentru această ţară. În mod normal, veniturile de atunci, din sponsorizări, dar şi din drepturi TV, trebuia să depăşească ceea ce încasăm astăzi. Iar astăzi, media veniturilor din sponsorizări este de 4 milioane de euro!“

Răzvan Burleanu, 22 martie, DigiSport, în faţa moderatorului Radu Naum, a jurnalistului Cristian Geambaşu, de la Gazeta sporturilor - ambii în platoul postului TV -, şi a tuturor românilor care urmăreau emisiunea la televizor
Înregistrarea emisiunii poate fi găsită pe YouTube aici: https://www.youtube.com/watch?v=WfNUuPIwAxE
Momentul afirmaţiilor lui Burleanu redate mai sus îl puteţi urmări începând cu minutul 9:07.



Evoluţia sumelor în euro încasate de FRF din contracte de sponsorizare în perioada 2006-2011 (director general Ionuţ Lupescu) şi 2014-2017 (preşedinte Răzvan Burleanu)

După intrarea lui Ionuţ Lupescu în cursa pentru alegerile din 18 aprilie, preşedintele în funcţie al FRF şi-a intensificat tirul pe această temă, adăugând că performanţele excepţionale din mandatul său trebuie neapărat puse în oglindă cu dezastrul din perioada 2005-2011, atunci când fostul internaţional era director general al FRF.

Ultima din aceste intervenţii ale lui Răzvan Burleanu pe tema banilor atraşi din sponsorizări poate fi urmărită pe YouTube, în timpul unui interviu acordat lui Radu Naum, pentru DigiSport: „Când te uiţi, pur şi simplu, în cifre, şi vezi că media veniturilor FRF, din 2005 până în 2011, din sponsorizări, când Lupescu a fost director general, media veniturilor din sponsorizări era de 1,5 milioane de euro... Başca, ca să nu mai vorbim, că perioada aceea, din 2005 până în 2009, a fost o perioadă foarte bună din punct de vedere economic pentru această ţară. În mod normal, veniturile de atunci, din sponsorizări, dar şi din drepturi TV, trebuia să depăşească ceea ce încasăm astăzi. Iar astăzi, media veniturilor din sponsorizări este de 4 milioane de euro!“.


22 noiembrie 2005
este data la care a fost numit Ionuţ Lupescu director general al FRF

22 august 2011
este data la care Ionuţ Lupescu a anunţat oficial că se retrage din postul de secretar general al FRF pentru a pleca la UEFA, în funcţia de director tehnic


Din nou, la fel ca în toate celelalte ocazii, Burleanu nu le-a prezentat nicio probă jurnaliştilor prezenţi în studioul DigiSport: moderatorul Radu Naum şi editorialistul Cristian Geambaşu, de la Gazeta sporturilor. Mai mult decât atât, în timpul emisiunii, pus în dificultate cu întrebări despre alte subiecte, a cerut să fie crezut pe cuvânt.

ProSport a căutat, în ultimele săptămâni, să verifice cu date concrete aceste afirmaţii despre care, cel puţin în ceea ce priveşte anul 2017, se ştia deja că sunt false (conform documentelor trimise membrilor FRF chiar de către Burleanu, anul trecut au fost încasări de aproape 2,1 milioane de euro din sponsorizări, subiectul fiind prezentat pe larg de publicaţia noastră, împreună cu dovezile, aici).


Pagina privind situaţia financiară a FRF din raportul trimis în mod oficial către membrii federaţiei arată, negru pe alb, că Burleanu i-a minţit în direct, atât pe jurnaliştii care îl intervievau, cât şi pe telespectatori. Pentru a rezulta o creştere spectaculoasă, Burleanu a adunat, pur şi simplu, veniturile din sponsorizări şi publicitate (care au statut diferit în contabilitate) şi le-a comparat cu veniturile obţinute de FRF în mandatul lui Lupescu DOAR din sponsorizări

Ceea ce nu a făcut Burleanu - în ciuda promisiunilor sale de transparenţă - face ProSport: am obţinut informaţiile complete privind balanţa de verificare a FRF în perioada 2006-2017, pe care vi le punem la dispoziţie în materialul de faţă.

Cifrele sunt clare. Nici în perioada lui Ionuţ Lupescu (noiembrie 2005-august 2011), nici în cea a lui Răzvan Burleanu (martie 2014-aprilie 2018), FRF nu a reuşit să atingă o medie anuală de 1,5 milioane de euro din sponsorizări.

În fiecare din cele două mandate (Lupescu 2006-2011 şi Burleanu 2014-2017) au existat ani cu „vârfuri“ care au tins spre 2.000.000 de euro şi ani foarte slabi, cu venituri sub 1.000.000 de euro.

Menţionând că datele sunt conforme cu ceea ce este trecut în contabilitatea FRF în dreptul Contului 733, cel unde asociaţiile de felul FRF sunt obligate să treacă toate veniturile obţinute din donaţii şi sponsorizări, iată cifrele.


Acestea sunt cifrele reale din contabilitatea FRF, consemnate în Contul 733, destinat veniturilor din donaţii şi sponsorizări. Preşedintele Burleanu a invocat tot mai des, în ultimul an, performanţele excepţionale ale administraţiei sale, afirmând chiar că s-a ajuns la 4 milioane de euro/an din sponsorizări. Minciuna a fost repetată inclusiv în comunicate oficiale asumate de FRF.

Datele de mai sus merită câteva explicaţii importante, atât obiective, cât şi contextuale.

1. Aşa cum se poate vedea, mari diferenţe nu sunt între cele două perioade. Asta înseamnă că, până la urmă, tot scandalul făcut de actualul preşedinte al FRF pe tema faptului că Lupescu a externalizat serviciul de marketing n-a fost decât unul de imagine. Şi cu un departament intern, şi fără acesta, banii au fost cam aceiaşi.
Măsluind şi înfăţişând trunchiat realitatea, Burleanu a căutat astfel să înşele publicul inventând o temă care se dovedeşte a fi falsă.

2. Diferenţa în lei pare mai mare din cauza diferenţei de curs euro/leu între cele două perioade. ProSport a calculat sumele în euro la cursul BNR din ultima zi a anilor respectivi. În mandatul lui Lupescu au fost 3 ani cu un curs sub 4 lei/euro. În mandatul lui Burleanu n-a existat aşa ceva. Din contră, a fost un an (2017) când cursul a fost chiar de peste 4,65 lei/euro.

Asta îl avantajează pe Burleanu la capitolul imagine, el putând să se laude cu sume mai mari, dar îl dezavantajează, în realitate, pentru că banii veniţi din sponsorizări sunt erodaţi de inflaţie.


Veniturile din sponsorizări ale FRF sunt consemnate în contabilitate în lei. De aceea, ele au valoare relativă în moneda internă, pentru că aceasta este erodată de inflaţie mai repede decât euro. Cele 9,56 milioane de lei din 2017 trebuie împărţite la un curs de 4,65 lei/euro, pe când cele 7,23 milioane de lei din 2009 trebuie împărţite la numai 4,23 lei/euro.

3. Burleanu a mai afirmat în emisiunea de la DigiSport că, în perioada 2005-2009, când Lupescu era director general la FRF, România traversa o perioadă de boom economic.
Ceea ce a spus Burleanu a fost, ca de fiecare dată, o doză mică de adevăr amestecată cu multă minciună. În realitate,
a) anul 2005 nu are ce căuta în discuţie, pentru că Lupescu a fost anunţat ca director general al FRF pe 22 noiembrie 2005, când până la sfârşitul anului mai erau 39 de zile.
b) cu adevărat prosperi, din perioada invocată de Burleanu, au fost doar anii 2007-2008. Anul 2006 a fost sub piaţa din 2017, iar anul 2009 - sub piaţa din 2016.

Acestea sunt cifrele pieţei de publicitate din România. În intervalul 2006-2008 au fost sume uriaşe disponibile. În schimb, începând cu 2009, a fost o prăbuşire. Burleanu a încercat să manipuleze publicul pretinzând că Lupescu a beneficiat, pe toată durata mandatului său, de o piaţă de publicitate înfloritoare

4. Datele din contabilitatea FRF explică de ce actualul preşedinte al FRF nu a îndrăznit niciodată, în intervenţiile publice, să prezinte documente în sprijinul afirmaţiilor făcute. Acestea infirmă, pur şi simplu, toate teoriile sale.

5. Cifrele arată că atât cea mai proastă, cât şi cea mai bună performanţă în materie de venituri obţinute din sponsorizări îi revine lui Burleanu, dar, indiferent cum am întoarce cifrele, acestea nu reuşesc nici măcar să se apropie de ceea ce susţine el în public.
n 2014, administraţia Burleanu a stabilit o contraperformanţă istorică, numai 610.000 de euro din sponsorizări. Are scuza că a preluat treburile din mers, cu o situaţie grea lăsată de Mircea Sandu în această privinţă, şi că n-a avut timp suficient, în cele 10 luni rămase, să ridice veniturile.
Dar şi anul următor, 2015, a fost dezastruos, cu nici măcar 800.000 de euro din sponsorizări. Din cei 10 ani analizaţi de ProSport (6 Lupescu, 4 Burleanu), ultimele două locuri îi revin actualului şef al FRF.
Acesta deţine însă recordul şi la polul opus, anii 2016 şi 2017 sunt primii, din intervalul analizat, în materie de sponsorizări.
Trăgând linie, Burleanu a avut o jumătate de mandat catastrofală şi o altă jumătate bună.
Cel mai bun an a fost 2017, cu 2,05 milioane euro, iar cel mai prost – 2014, cu 0,61 milioane euro. Media mandatului său este de 1,29 milioane de euro/an, de peste 3 ori mai mică decât cea proclamată în emisiunile TV, conferinţele de presă şi comunicatele pe care nu le-a susţinut niciodată cu probe.

Realitatea încasărilor din sponsorizări este la 31% din suma proclamată de Burleanu în direct, la DigiSport.

6. Mandatul lui Ionuţ Lupescu are 2 ani slabi din totalul de aproape 6 petrecuţi la FRF ca director general (el a venit când 2005 era ca şi încheiat şi a anunţat oficial că pleacă în august 2011, cu 4 luni înainte să se încheie acest an). Pentru a putea face o prezentare sintetică a celor două mandate, ProSport a rotunjit atât perioada Burleanu (alocându-i 2014) cât şi perioada Lupescu (trecându-i în cont 2011).

Anii 2006 şi 2011 (primul şi ultimul) au fost slabi. Nu chiar atât de slabi precum cei ai lui Burleanu, dar, totuşi, sub 1.000.000 de euro din sponsorizări.

Anul 2009, când a fost semnat contractul cu Ursus, a fost unul bun, de peste 1,7 milioane de euro. Şi anul următor a fost unul important, peste 1,5 milioane, în condiţiile în care criza se instalase deja la nivel mondial şi pieţele se prăbuşeau. Alţi doi ani, 2007 şi 2008, au fost rezonabili, cu 1,36 şi 1,37 milioane de euro veniţi din sponsorizări.

Concluzionând, Lupescu a avut patru ani mulţumitori şi doi slabi la capitolul veniturilor obţinute din sponsorizări.

Media mandatului său a fost apropiată de cea a lui Burleanu, aproape 1,9 milioane de euro/an. Dacă eliminăm anul 2011, marcat de nimicitoarea criză economică, atunci media anuală a veniturilor din publicitate în mandatul Lupescu devine aproape identică aceleia reuşite de Burleanu: 1,24 milioane de euro/an.

 

 

 

 

 

 

Versiune selectata: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.