ANALIZĂ | Marca e acum la Armată, media de spectatori e în picaj. De la 46.330 fani, la doar 7.500: cum a scăzut dramatic asistenţa Stelei în Europa

4 dec 2014 1992 afişări Comentează şi tu Europa League
ANALIZĂ | Marca e acum la Armată, media de spectatori e în picaj. De la 46.330 fani, la doar 7.500: cum a scăzut dramatic asistenţa Stelei în Europa

Dacă în sezonul 2012-2013, media de spectatori la meciurile disputate acasă în Europa League de către Steaua era de 46.330 de fani, în actualul sezon aceasta a scăzut la 7.500, cu un meci rămas de jucat. Scăderea de aproape 40.000 de suporteri pe meci se datorează jocului inconstant al echipei campioane, dar şi distanţei faţă de fani, din cauza lipsei unui departament de comunicare şi marketing puternic

  • Ultimul meci al Stelei în acest an în Europa League va fi cel cu Dinamo Kiev, de joia viitoare. Jocul va avea loc tot pe Arena Naţională
  • În sezonul precedent, când Steaua a jucat în Liga Campionilor, clubul din Ghencea a vândut pachete pentru meciurile cu Schalke, Chelsea şi Basel. În cazul în care un suporter achiziţiona un pachet, el nu primea nici măcar 1% reducere, singurul avantaj fiind că putea sta pe scaunul ales la toate cele trei jocuri

Sezonul 2012-2013. La debutul lui Laurenţiu Reghecampf pe banca Stelei, echipa joacă din ce în ce mai bine. Suporterii cred în câştigarea titlului 24, primul după o pauză de şapte ani. Aşa că vin la stadion şi îşi încurajează echipa preferată. Calificarea în ”16-imile” Europa League şi meciul cu Ajax creează o emulaţie incredibilă în Bucureşti. Biletele se vând repede, iar Arena Naţională este la capacitate maximă. Victoria la penalty-uri face un întreg stadion să explodeze, iar biletele la optimea de finală cu Chelsea se vând şi mai repede, într-o singură noapte.

Nu e de mirare, astfel, că Steaua are o medie de spectatori incredibilă. Concret, potrivit site-ului worldfootball.net, care agreghează raporturile oficiale de meci ale UEFA, media de suporteri prezenţi la meciurile din Europa League este de 46.330, a doua cea mai mare din competiţie. Însă, de fapt, ar fi trebuit să fie prima, având în vedere că în top s-a plasat Ajax, cu 51.493 de fani, însă cu un singur meci, chiar victoria din turul cu Steaua, scor 2-0. În total, 231.651 de fani au asistat la meciurile cu FC Copenhaga, Molde, VfB Stuttgart, Ajax şi Chelsea, Steaua clasându-se pe locul secund în acest top, după Fenerbahce, echipă care a strâns 234.173 de spectatori, dar în şapte meciuri!


Fanii Stelei pot face o atmosferă senzaţională, dar în acest sezon nu s-au mai înghesuit la meciurile favoriţilor

Scădere de aproape 40.000 de fani pe meci

Fast forward până în decembrie 2014. Steaua a ratat calificarea în grupele Ligii Campionilor, după un play-off dramatic cu Ludogoreţ Razgrad. În Europa League, echipa lui Gâlcă a fost considerată favorită într-o grupă cu Dinamo Kiev, Aalborg şi Rio Ave, dar a dezamăgit, fiind pe marginea prăpastiei, la un pas să rateze primăvara europeană. Iar evoluţiile slabe se observă şi în audienţă. În acest moment, Steaua nu ocupă decât locul 36 în topul asistenţei medii în Europa League, cu 7.500 de spectatori pe meci şi 15.000 în total. E drept, aici se consideră şi meciul cu Aalborg, care s-a disputat cu porţile închise din cauza suspendării primite de la UEFA în urma meciului cu Ludogoreţ, din play-off-ul Ligii. Însă dacă asistenţa de la meciul cu Rio Ave s-ar fi păstrat şi la jocul cu Aalborg, media de 15.000 de fani nu ar fi fost suficientă decât pentru locul 20! Aşadar, scăderea e incredibilă, de aproape 40.000 de fani!


Fanii Stelei au umplut, cu adevărat, peluza Arenei Naţionale doar la meciul cu Dinamo în acest sezon

Strategia slabă de marketing, una dintre cauze

Care sunt cauzele acestei căderi incredibile? În primul rând, dispariţia elementului ”nou” şi al celui ”wow” ale Arenei Naţionale. Mulţi dintre fani veneau la meciuri pentru a merge pentru prima dată pe noul stadion aflat la intersecţia cartierelor Pantelimon şi Titan. Odată cu trecerea timpului, efectul arenei despre care toţi jurnaliştii străini spun că arată impresionant, a trecut, iar acum fanii se gândesc de două ori înainte să decidă să vină la un meci. Evoluţiile inconstante ale Stelei sunt un alt motiv important pentru care suporterii nu se mai înghesuie pe stadion. Totodată, lipsa unei strategii de marketing care să fidelizeze publicul, lipsa unui magazin oficial şi, în general, relaţia gestionată prost cu fanii.

Cine merită să câştige Balonul de Aur?
Versiune selectata: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.