INTERVIU EVENIMENT | Cowboy-ul Marlboro al Formulei 1, omul care l-a scos din foc pe Niki Lauda. ProSport a stat de vorbă cu Arturo Merzario în paddock-ul de la Monza: „A fost găselnița mea!”. Unde a greșit Bernie Ecclestone și ce lipsește din F1

INTERVIU EVENIMENT | Cowboy-ul Marlboro al Formulei 1, omul care l-a scos din foc pe Niki Lauda. ProSport a stat de vorbă cu Arturo Merzario în paddock-ul de la Monza:
  • Publicat:
  • Actualizat:

„Cu siguranță, am fost unul dintre băieții care au trăit cel mai intens. Asta cred că lipsește astăzi Formulei 1: acea stare de bine care înconjura cursele a dispărut”. În paddock-ul de la Monza, atrage ușor privirile. Pletele crețe, extrem de dese pentru un tip de 74 de ani, se revarsă de pe dedesubtul unei pălării de cowboy.

Italianul Arturo Merzario a disputat 85 de curse de Formula 1. Pe 1 august 1976, la Nurburging,  a rămas însă în istorie. În urmă cu 41 de ani, era omul zilei, erou, pentru că i-a salvat viața lui Nikki Lauda. „Nu, nu îmi place să vorbesc despre asta. A fost un lucru natural pentru mine. Ce altceva puteam face? Și nu îmi place să retrăiesc acele momente. Au fost clipe groaznice. Nu îmi place să mă întorc acolo… Ce-a fost, a fost„, se eschivează omul care a luat loc în zona de Ospitalitate Ferrari, cu ocazia Marelui Premiu al Italiei, deși la gât are un pass (n.r. – echivalentul unei acreditări sau invitații) oferit de nemții de la Mercedes. Cei doi – Lauda și Merzario – se întâlnesc și în paddock. Este mult spus că se evită, dar nici nu se caută din priviri. „Am fost > atunci și tot așa suntem și acum. Nu era un > nici atunci, nu este nici acum„, a completat Merzario, pentru ProSport, în Italiană – limba maternă, deși se descurcă și în engleză.

  • Cursa de la Nurburgring, din 1976, a început cu o ședință convocată de Niki Lauda. Austriacul se temea că, în condițiile unui weekend ploios, pista care găzduia Marela Premiu al Germaniei nu era sigură. Le-a cerut colegilor de paddock să voteze boicotarea cursei, însă propunerea sa nu a primit suficiente voturi. BBC relatează faptul că monopostul Ferrari 312T2 al lui Niki Lauda a lovit în timpul cursei movila de pământ de la marginea circuitului, ca delimita pista. Bolidul a ricoșat înapoi pe pistă și a lovit alte două mașini, pilotate de Brett Lunger și Harald Ertl. Flăcările au cuprins rapid monopostul lui Lauda. în timp ce alți doi piloți – Arturo Merzario și Guy Edwards – ajungeau la locul accidentului. Cei doi s-au oprit și s-au îndreptat rapid spre monopostul în flăcări. Potrivit relatărilor, cei patru au folosit singurul extinctor disponibil în acea zonă a pistei pentru a domoli focul și l-au scos din mașină pe austriac, salvându-i astfel viața.

A fost un tip – pe numele său Arturo Merzario – care a sărit în flăcări și, de unul singur, m-a scos din acea epavă – așa am supraviețuit. Pot spune că într-adevăr mi-a salvat viața, pentru că dacă mai rămâneam acolo preț de câteva secunde, nu aș mai fi scăpat cu viață„:
Niki Lauda, la câțiva ani după accident

Italianul Arturo Merzario întâmpină lumea cu gesturi ample, prietenoase și cu multe zâmbete. Se vede din prima că este jucăuș, șăgalnic, pus pe șotii. Un tip căruia îi place viața. Între 1972 și 1979, Merzario învârtea fani și domnițe pe degete. Cucerește și acum, decade bune după retragere.

Ce vă aduce înapoi, la pistă?
Pentru mine, este clar că Monza este un templu al vitezei. Este o pistă care îți aduce spectcol de cea mai înaltă calitate, prin senzația incredibilă de viteză pe care o produce, iar condițiile de astăzi (n.r. sâmbătă, din timpul calificărilor), de ploaie, fac totul mult, mult mai dificil.
 
Ce era mai bun în Formula 1 a acelor vremuri, în care concurați?
Ce era mai bun? Piloții făceau diferența. În toate sensurile. Piloții făceau diferența în spatele volanului, dar tot piloții făceau diferența și în ceea ce însemna pusul la punct al mașinii. Astăzi, vezi atâta electronică și contează atât de mult electronica, iar toată această tehnologie parcă umbrește puțin. Întreg efortul echipei este fantastic și acolo pierzi sau câștigi.

Și Formula 1 de astăzi, ce are mai bun?
Siguranța. Doar siguranța. Pentru piloți, este mai sigur. În rest, totul este negativ.


Un tip tonic, un tip care frapează prin volubilitate Foto: Cezara Paraschiv

„Unde era bordura circuitului – acolo se termina această rivalitate”

Care sunt amintirile și lucrurile despre care vă face plăcere să vorbiți, privind în urmă la acele zile?
Prieteniile adevărate dintre trei piloți. Era invidie – clar, se putea vorbi de invidie – dar atunci, pur și simplu, voiai să fii mai bun decât celălalt. Nu exista un asemenea interes financiar. Interesul era unul pur sportiv. Invidia – pur sportivă. Totul se reducea la întrecerea de pe pistă, la ceea ce puteai să faci cu volanul. Doar competiția asta conta. Pe pistă eram așa (n.r. și mușcă demonstrativ din propriul pumn, cu toți dinții încleștați). Dar acolo unde era bordura circuitului – acolo se termina această rivalitate. Mai departe – era doar amiciție. Prietenie. Adevărată. Toți eram prieteni, dar, în mod special, eu am avut o legătură specială cu François Cévert (n.r. – locul trei în 1972 în clasamentul mondial al piloților, a reușit o victorie în 47 de starturi – a murit pe circuit, la Grand Prix-ul Statelor Unite), Clay Regazzoni (n.r. – elvețian, cu cinci curse câștigate din 132 de starturi) și Jackie Stewart (n.r. – triplu campion mondial în 1969, 1971 și 1973). Între noi, sunt atâtea momente haioase, în seara dinaintea cursei. Era un party pentru piloți – dar sunt lucruri care nu se pot spune!  Ce se întâmpla sâmbătă noapte, rămâne sâmbătă noapte. Sâmbătă seară era Discoteca!

Și după cursă?
Și mai și!

„Eram americanofil, nu filo-comunist! Rețineți asta!”

Văd că purtați în continuare același tip de pălărie ca în perioada Marlboro. Care este povestea?
Pălăria asta a fost găselnița mea. Nu a lui Marlboro! Eu le-am dat-o! A fost ideea mea. În 1968 (n.r. – brusc, fiecare cuvânt este mai apăsat, iar pentru a fi sigur că fiecare cifră este înțeleasă corect, Arturo Merzario o desenează cu degetul pe măsuța din fața sa). Eu am fost în Statele Unite, în Texas, să caut o astfel de pălărie. Am cumpărat-o. Și apoi, în 1971, cu mulți bani, a apărut pe pălăria mea numele Marlboro. De mic am fost îndrăgostit de legendele vestului, de poveștile cu cowboy americani. Eram un fan al cowboy-ilor și eram un mare admirator al Statelor Unite. Eram americanofil, nu filo-comunist! Rețineți asta!

Încă păstrați această afinitate?
Da! Categoric!

Deci – încântat de faptul că americanii se află acum la cârma Formulei 1?
Da, deși îmi displace mult faptul că asta i s-a întâmplat lui Bernie. Sunt prieten cu Ecclestone de foarte mulți ani. El este cel care a reușit să urce Formula 1 incredibil de rapid, dar părerea mea este că nu a știut unde să pună frână și unde să se oprească. Și astfel, a transformat Formula 1 într-un casino.

„Formula 1 însemna mult mai mult divertisment pe vremea mea. În fiecare seară gustam viața din plin!”,
Arturo Merzario
 

Urmărește ProSport.ro pe Google News
Știri despre
Pe aceeași temă
Starea de sănătate a Prințesei Kate Middleton s-a înrăutățit?! Gestul disperat al Prințului William
Starea de sănătate a Prințesei Kate Middleton s-a înrăutățit?! Gestul disperat al Prințului William
Surprinzător! A văzut cine s-a calificat în semifinalele UCL și a spus clar ce echipă va câștiga trofeul
Surprinzător! A văzut cine s-a calificat în semifinalele UCL și a spus clar ce echipă va câștiga trofeul
Tânărul pe care Mădălin îl urmărea cu mașina rupe tăcerea: „A murit din prostia lui”
Tânărul pe care Mădălin îl urmărea cu mașina rupe tăcerea: „A murit din prostia lui”
S-a transformat total după ce a fost diagnosticat cu cancer. Fostul prezentator i-a ȘOCAT pe toți cu prezența lui
S-a transformat total după ce a fost diagnosticat cu cancer. Fostul prezentator i-a ȘOCAT pe toți cu prezența lui
Câți bani li s-au promis chefilor Bontea, Scărlătescu și Dumitrescu ca să revină la Masterchef. Suma care i-a convins să-și adio de la Antena 1
Câți bani li s-au promis chefilor Bontea, Scărlătescu și Dumitrescu ca să revină la Masterchef. Suma care i-a convins să-și…
BANCUL ZILEI. O moldoveancă la McDonald’s: - O rație di șolduri di pui cu barabuli pârjoliti, două…
BANCUL ZILEI. O moldoveancă la McDonald’s: - O rație di șolduri di pui cu barabuli pârjoliti, două…
Filmul exploziei care a devastat, azi noapte, un bloc din Craiova: Țipete de groază și oameni sub dărâmături care imploră să fie salvați
Filmul exploziei care a devastat, azi noapte, un bloc din Craiova: Țipete de groază și oameni sub dărâmături care imploră…
A fost SPART codul celui mai TEMUT criminal în serie din istoria Americii
A fost SPART codul celui mai TEMUT criminal în serie din istoria Americii
Ronald Gavril a apărut dezbrăcat în pat, alături de iubita lui, Anamaria Prodan: Viaţa nu se aşteaptă, se trăieşte!
Ronald Gavril a apărut dezbrăcat în pat, alături de iubita lui, Anamaria Prodan: Viaţa nu se aşteaptă, se trăieşte!
Cât costă sicriul în care a fost depus trupul neînsuflețit al lui Costel Corduneanu. 'Stăpânul Moldovei', înmormântat regește!
Cât costă sicriul în care a fost depus trupul neînsuflețit al lui Costel Corduneanu. 'Stăpânul Moldovei', înmormântat regește!
Ungaria, SFIDARE TOTALĂ în România. S-a întâmplat chiar acum în TRANSILVANIA
Ungaria, SFIDARE TOTALĂ în România. S-a întâmplat chiar acum în TRANSILVANIA
IREAL ce s-a întâmplat cu sicriul lui Corduneanu! Avem VIDEO de la priveghi
IREAL ce s-a întâmplat cu sicriul lui Corduneanu! Avem VIDEO de la priveghi
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
AI-urile, capabile să discute între ele sau chiar să se joace - VIDEO
AI-urile, capabile să discute între ele sau chiar să se joace - VIDEO
Istvan Kovacs, răplata unei prestații stelare: poate bifa o premieră fabuloasă pentru România
Istvan Kovacs, răplata unei prestații stelare: poate bifa o premieră fabuloasă pentru România
De Rossi va continua ca antrenor al Romei
De Rossi va continua ca antrenor al Romei
❗ Modificare: Trusa de prim ajutor și stingătorul NU mai sunt obligatorii pentru aceste vehicule❗
❗ Modificare: Trusa de prim ajutor și stingătorul NU mai sunt obligatorii pentru aceste vehicule❗
Ce avere are Paul Nicolau, zis Pescobar. Suma impresionantă pe care o câștigă patronul de la Taverna Racilor într-o singură zi
Ce avere are Paul Nicolau, zis Pescobar. Suma impresionantă pe care o câștigă patronul de la Taverna Racilor într-o singură…