Cazul "Cenuşăreasa.RO din Formula 1": Au băgat românii în insolvenţă Caterham pentru a facilita intrarea fostului ministru Bazac în F1? UPDATE | Răspunsul echipei româneşti Forza Rossa la întrebările ProSport

30 oct 2014 19826 afişări Comentează şi tu Auto-Moto
Cazul "Cenuşăreasa.RO din Formula 1": Au băgat românii în insolvenţă Caterham pentru a facilita intrarea fostului ministru Bazac în F1? UPDATE | Răspunsul echipei româneşti Forza Rossa la întrebările ProSport

Cotidianul britanic The Independent scrie joi despre un subiect extrem de misterios chiar şi la Bucureşti: intrarea în Formula 1 a echipei româneşti Forza Rossa. Proiectul este cunoscut  vag în ţară, fiind iniţiat şi condus de fostul ministru al sănătăţii, Ion Bazac, importatorul Ferrari în România, însă The Independent a obţinut un element care poate face legătura între Forza Rossa şi insolvenţa de la echipa Caterham, în care sunt implicaţi doi români, Călin Colesnic, cunoscut în F1 drept Colin Kolles, şi Constantin Ioan Cojocar.

Despre ultimul, ProSport a scris în ultima săptămână că este fostul atacant al Stelei din anii ’80, ajuns în mod incredibil director şi acţionar unic în F1 la câteva luni după ce posta pe un site românesc de joburi că doreşte o slujbă de muncitor necalificat ca “paznic sau curăţător”. Cojocar a devenit “boss” în Formula 1 la o lună după ce spăla podele în fabrica Caterham din Langley, Oxfordshire, un caz pe care ProSport îl numeşte "Cenuşăreasa.RO din Formula 1".

Povestea apariţiei misterioase a lui Cojocar, pe care Ştefan Iovan îl credea mort, şi interviul său în exclusivitate pentru ProSport, preluat ulterior de jurnalişti şi blogeri importanţi din lume, le puteţi citi în linkurile de mai jos.

Ce a spus Cojocar pentru ProSport

  • lucrează pentru Colin Kolles
  • a fost recunoscut de un italian în timp ce curăţa podele la fabrică şi făcut peste noapte director
  • după Revoluţie, a fost refuzat de Mircea Sandu şi Gică Popescu, după ce le-a cerut ajutor pentru a găsi un post de antrenor
  • a fost ajutat cu bani de George Becali
  • a lucrat ca şef de autogară la Braşov, însă creditul ipotecar l-a forţat să caute un loc de muncă în străinătate pe un site de profil, de unde a şi fost recrutat

Înainte de a vorbi din nou despre implicarea lui Cojocar în Formula 1, câteva vorbe despre proiectul românesc Forza Rossa. Numele vine de la firma condusă de afaceristul Ion Bazac, fost ministru al sănătăţii între 2008 şi 2009, în prima guvernare Boc, firmă care este importator oficial Ferrari în România, Bulgaria şi Republica Moldova. În iunie 2014, Forza Rossa a depus la Federaţia Internaţională de Automobilism (FIA) dosarul de înscriere în Formula 1.

Contactat de gândul.info pe 8 iunie 2014, Bogdan Sonea, markerting manager la Forza Rossa, a confirmat că noua echipă românească va colabora cu Colin Kolles, omul indicat pe 24 octombrie 2014 de Cojocar în ProSport că se află în spatele numirii fostului fotbalist ca director la Caterham Sports Limited.


“Am fost numit de partea celor care au cumpărat Caterham. De Kolles, da, da”
Constantin Cojocar, vineri, 24 octombrie, pentru ProSport


INFO - Călin Colesnic, alias Colin Kolles (foto stânga, alături de şeful F1, Bernie Ecclestone), este un român de 46 de ani născut în Timişoara şi plecat în anii ‘80 în Germania, unde a devenit doctor stomatolog. A condus din funcţia de director mai multe echipe de Formula 1: Hispania Racing F1, Jordan, Midland, Spyker şi Force India. În acest moment, el este “consilier” la Caterham, după preluarea echipei de firma elveţiană Engavest cu “acţionari necunoscuţi”,  şi neagă orice implicare în insolvenţa Caterham, însă potrivit lui Cojocar conduce din umbră operaţiunile echipei aflată oficială în administrare. 

„Collin Koles va fi partenerul nostru, având în vedere experienţa dumnealui în F1, în pregătirea şi punerea la punct a tuturor detaliilor cu privire la participarea noastră în Formula1”, declara reprezentantul Forza Rossa acum 4 luni.

Potrivit jurnalistului britanic de F1 Adam Cooper, pe lângă sprijinul româno-germanului Colesnic a.k.a. Kolles, noua echipă din România va beneficia şi de motorizare Renault. Coincidenţă, Caterham, echipa britanică introdusă în insolvenţă după cumpărarea ei de către misterioasa firmă Engavest de la omul de afaceri malaezian Tony Fernandes, este motorizată tot de Renault. Şi o altă coincidenţă, Forza Rossa a depus dosarul de înscriere în F1 în aceeaşi perioadă în care Engavest cumpăra Caterham şi se pregătea să o introducă în insolvenţă.

Şi acum, coincidenţele se întregesc după materialul publicat de The Independent care citează declaraţiile lui Constantin Cojocar, spălătorul devenit director peste noapte, date la tribunal în cazul de insolvenţă Caterham.

De la autogară, la proiectat şi construit monoposturi de F1

Cojocar a declarat în instanţă că a fost nevoit să introducă firma Caterham Sports Ltd în insolvenţă după ce “anumiţi investitori români nu şi-au respectat promisiunea de a vira săptămânal în conturile firmei suma de două milioane de lire sterline”. Chemat să vorbească despre Caterham, Cojocar a vorbit despre Forza Rossa. Atenţie la spusele lui:

“În iunie 2014, FIA a trimis o scrisoare de intenţie prin care confirma prezenţa Forza Rossa în sezonul 2015 de Formula 1. Forza Rossa speră să intre în Formula 1  în 2015, dar timpul pentru a se pregăti este foarte scurt. Am cumpărat Caterham Sports cu intenţia de a desena şi a construi maşini pentru Caterham şi Forza Rossa. Înţeleg însă că Forza Rossa caută alte variante posibile pentru 2015”

Aşadar, Cojocar a “cumpărat” Caterham, adică a fost numit de Călin Colesnic, aşa cum am văzut din interviul acordat pentru ProSport, pentru a desena şi construi maşini pentru Caterham şi Forza Rossa. Între timp, Caterham se pregăteşte să moară, după ce a fost exclusă de la cursele de F1 din SUA şi Brazilia.

Fostul fotbalist Cojocar, alături de o maşină a echipei Caterham care ar putea fi vândută la licitaţie. Va cumpăra Forza Rossa?

Rămâne Forza Rossa, echipă care va intra în Formula 1 cu Călin Colesnic, cel mai probabil, în funcţia de team-principal, adică director.

Întrebarea e simplă. Nu cumva s-a folosit Colesnic de criza de la Caterham, produsă după venirea misterioasei firme Engavest, pe care tot el o consilia, pentru a obţine o intrare mai ieftină a Forza Rossa în Formula 1? În urma intrării în insolvenţă a echipei, au fost confiscate următoarele bunuri, care pot fi ulterior scoase la licitaţie la preţuri mai mici pentru recuperarea datoriilor:

  • o maşină de teste Caterham F1 din 2013
  • părţi din maşina Caterham F1    pentru cursa din Japonia 2014
  • simulator 6DOF pe platformă de mişcare
  • volane Caterham F1
  • roţi cu cauciucuri de F1
  • echipament high-quality pentru servicii de F1
  • obiecte memorabilia Caterham şi Lotus F1
  • echipamente pentru garajul de cursă al echipei
  • televizoare, monitoare şi alte bunuri şi echipamente

Modul în care Colesnic, zis Kolles, l-a folosit pe fostul şef de autogară şi, apoi, spălătorul Cojocar ridică mari semne de întrebare. “Am intrat în horă, acum trebuie să joc până la capăt”, spunea pentru ProSport jucătorul lansat de Mircea Lucescu la Corvinul în 1982.

Joe McNamara, angajat Lotus, susţine pe pagina sa de Twitter că ultimele zvonuri din F1 anunţă că modelul de monopost Forza Rossa din sezonul viitor este identic cu cel aflat momentan sub sechestru în tunelul aerodinamic din interiorul fabricii Caterham din Langley. Practic, ieşirea din joc a Caterham poate însemna cumpărarea de către Forza Rossa, la un preţ redus, a activelor Caterham aflate în insolvenţă. Ipoteza este susţinută şi de Racecar Engineering, cea mai importantă revistă de tehnologie motorsport din lume: "Compania Caterham e acum la vânzare, iar toate bucăţile de care are nevoie Forza Rossa vor fi vândute la un preţ scăzut".

Ironiile britanice despre echipa românească

Intrarea în F1 a unei echipe româneşti conduse de un fost ministru al sănătăţii din România şi care va avea un director dentist este ironizată de britanici.

 

INFO - În iulie 2013, Călin Colesnic a fost acuzat de Toto Wolff, şeful diviziei de motorsport de la Mercedes, că a încercat să-l şantejeze după ce l-a înregistrat făcând remarci negative despre managementul echipei Mercedes de Formula 1, actuala campioană mondială. Cotidianul Bild a scris că Wolff şi Colesnic au rezolvat diferendul în mod privat.

Părerea specialistului de la Daily Mirror: "Kolles poate obţine părţi ieftine"

Într-o discuţie pe Twitter cu jurnalistul ProSport, Byron Young, corespondentul Daily Mirror în F1, comenta mişcările lui Colesnic, numit de el Kolles: “Încearcă să păstreze o imagine respectabilă. Poate obţine o mulţime de părţi ieftine la închiderea Caterham şi poate aranja contracte pentru motorizare şi design pentru sezonul următor”.

Cazul mai are o componentă interesantă. Adam Cooper a scris despre proiectul Forza Rossa ca fiind sprijinit de Bazac, "preşedintele unui consorţiu de investitori privaţi şi de stat al căror motiv este promovarea intereselor României şi care are sprijinul guvernului". Chestionat de Gândul.info, reprezentantul Forza Rossa, Bogdan Sonea, a negat orice finanţare cu bani publici.

INFO - Soţii Camelia şi Ion Bazac au o avere estimată la 15-16 milioane de euro de revista Forbes. Ambii au fost medici, însă în 2005 au obţinut dreptul de a importa marca Ferrari în România. Camelia Bazac este sora mamei Alexandrei Dinu, prima soţie a lui Adrian Mutu. Tatăl Alexandrei Dinu, Tiberiu, a facilitat soţilor Bazac negocierile cu partea italiană. În 2008, Ion Bazac a fost numit ministru al sănătăţii, fiind considerat un apropiat al familie Geoană. Cu câţiva ani înainte, el a fost audiat de DNA în dosarul Sănătatea, referitor la transferul ilegal a 5 miliarde de lei, bani destinaţi achiziţionării a 2.000 de aparate de purificare a aerului din spitale.

Există o implicare a Forza Rossa Holding, compania cu sediul într-o căsuţă poştală din Nicosia, Cipru, condusă de soţii Ion şi Camelia Bazac, în insolvenţa de la Caterham? ProSport a trimis un set de întrebări echipei de comunicare a afaceristului Ion Bazac şi aşteaptă răspunsurile.

Contactat de ProSport, Constantin Ioan Cojocar a refuzat să mai facă vreun comentariu referitor la implicarea sa la Caterham şi în proiectul Forza Rossa. Cazul fostului fotbalist-şef de autogară-spălător de podele devenit director în F1 pare a avea însă mult mai multe ramificaţii şi implicaţii decât o telenovelă bizară cu iz de Cenuşăreasa.


UPDATE 13:13 Potrivit cotidianului elveţian Blick, echipele care vor să se înscrie în sezonul următor de Formula 1 trebuie să achite suma de 500.000 de dolari până sâmbătă 1 noiembrie.


UPDATE 20:45 Echipa Forza Rossa a trimis un comunicat official drept răspuns la cele 8 întrebăr adresate de ProSport care aveau ca temă starea proiectului, modul de finanţare şi implicarea în insolvenţa de la Caterham. La toate acestea, Forza Rossa a răspuns următoarele prin intermediul unei firme de PR:

“Am dori să mulţumim echipei Prosport pentru interesul acordat unui subiect important în lumea Formulei 1.

Dorim sa va informam ca in acest moment nu avem un raspuns oficial si public din partea FIA in legatura cu participarea la Campionatul Mondial de Formula 1. Toate celelate activitati legate de participarea la CM pot demara doar dupa comunicarea oficiala a FIA, inclusiv stabilirea viitorilor parteneri si motorizarea. Pentru moment nu exista niciun angajament oficial intre domnul Colin Kolles si Forza Rossa Formula 1 Team.  Implicarea domnului Colles in  echipa Caterham este optiunea dumnealui profesionala si nu are nici o legatura cu proiectul Forza Rossa care se va desfasura in Romania. 

Dorim sa va informam ca imediat ce Federatia Internationala de Automobilism va avea o pozitie oficiala in legatura cu participarea Forza Rossa F1 Team in Campionatul Mondial, va face imediat publica aceasta pozitie si o va comunica si presei din Romania. Pana la transmiterea acestei comunicari oficiale, orice fel de informatii in legatura cu acest subiect sunt doar simple speculatii si nu le putem lua in considerare.

Va asiguram ca de indata ce vom avea un asemenea raspuns, publicatia dumneavoastra va fi prima care va benefia de informatii suplimentare, tocmai ca o forma de exprimare a aprecierii noastre pentru modul in care sprijiniti in mod constant promovarea fenomenului motorsport in general si a F1 in particular pe piata media romaneasca”.

Versiune selectata: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.