Planul pentru Euro 2024: stadioane de milioane €, autostrăzi și hoteluri noi!** FOTBALUL SALVEAZĂ‚ ROMÂNIA!

Planul lui Mircea Sandu, șeful FRF, de a înscrie România în
cursa pentru organizarea Europenelor de fotbal din 2024, se poate
solda, dacă va fi încununat de succes, cu cel mai mare efort de
modernizare a țării noastre din ultimii 50 de ani! Pentru ca ideea
să aibă șanse de reușită, trebuie ca în coaliție să intre ferm
întreaga clasă politică, guvernul și pătura oamenilor de
afaceri.

Pe inițiator, ideea nu-l va costa nimic, în schimb, țara se va
înhăma la un proiect fără precedent. Va fi nevoie de investiții de
zeci de miliarde de euro făcute într-un ritm foarte rapid și de
stoparea creșterilor salariale pentru bugetari în următorii ani,
dar ar aduce un boom economic și o infrastructură la nivel
european.

ProSport, în
colaborare cu Ziarul Financiar, a calculat ce
înseamnă, în cifre și fapte, această tentativă a României de a
organiza Euro 2024 împreună cu Ungaria.

Idee
veche, perspective noi

Ideea ca România să candideze la organizarea Europenelor în
comun cu unul dintre vecinii noștri – Ungaria sau Bulgaria – nu e
nouă. Mircea Sandu a mai pus pe tapet problema în urmă cu cinci
ani. Acum suntem însă într-o postură care ne favorizează: am
devenit membri UE, s-au demarat lucrările la autostrăzi, șeful UEFA
a devenit Michel Platini, prietenul lui Mircea Sandu.

Totul
trebuie terminat în șase ani

Problemele încep când privim spre infrastructura țării –
principalul criteriu. Nu e vorba doar despre stadioane și baze de
pregătire moderne. Pentru a spera că primim Euro 2024, trebuie să
avem, la data ultimei inspecții (probabil în 2016-2017), lucruri
care acum par de domeniul SF: mii de kilometri de autostrăzi, căi
ferate moderne, aeroporturi de nivel european, capacitatea de a
găzdui sute de mii de turiști în condiții civilizate și multe
altele. O primă evaluare arată că, fără 15-20 de miliarde de euro,
toate acestea nu sunt posibile.

Alianță
cu Ungaria – da. Cu Bulgaria – ba

Singura variantă viabilă e alianța cu Ungaria. Vecinii de la
Vest sunt mult mai avansați la capitolul infrastructură decât noi
și bulgarii. Meciurile de la Euro se joacă în opt orașe. Fiind
vorba de un parteneriat cu Ungaria, noi vom asigura jumătate dintre
acestea. Ținând cont de actualele lucrări de infrastructură din
România, dar și de nivelul de dezvoltare al orașelor, favorite par
București, Brașov, Cluj și Timișoara. În discuție ar mai putea
intra Constanța. Autostrăzile către Cluj și Timișoara au fost
începute deja, finanțarea pentru coridorul IV pan-european
(București – Pitești – Sibiu – Timișoara) e asigurată, în mare
parte, de UE, toate orașele vizate sunt importante centre
economice, în plus au o lungă tradiție în fotbal.

Există însă și obstacole foarte mari: terminarea autostrăzilor
în următorii cinci-șase ani presupune o accelerare decisivă în
acest domeniu. Trebuie reabilitate și modernizate complet căile
ferate spre Cluj și Timișoara. Trebuie construite din temelii
stadioane la Timișoara și Brașov. În ultimul caz, mai trebuie
ridicat, tot de la zero, și un aeroport.

Cu totul, e vorba despre o sumă care poate oscila, dacă nu se va
fura excesiv de mult, între 16 și 20 de miliarde de euro.

Grecia
– de evitat, Portugalia – de urmat

Întrebarea principală e dacă se merită acest efort imens.
România va beneficia, până în 2020, de un boom economic, sporul
suplimentar anual fiind de 3-4%. Investițiile masive în
infrastructură vor genera multe locuri de muncă, șomajul se va
reduce simțitor, întreaga economie pe orizontală va lua avânt,
probabil că și PIB-ul și salariile în zona privată vor spori
vizibil. România va depăși rapid efectele actualei crize
economice.

Pe de altă parte, din acest peisaj îmbietor va lipsi Moldova.
Mai este problema salariilor din zona bugetară: România nu poate
susține investițiile și spori permanent salariile concomitent.

Avem și experiența altor țări. Polonia și Ucraina gâfâie, fiind
în urmă cu lucrările pentru Euro 2012. Grecia încă mai plătește de
pe urma organizării Olimpiadei din 2004. Localnicii din Africa de
Sud se tem că vor avea de tras încă un deceniu pentru onoarea de a
ține Cupa Mondială astă-vară.

Există însă și un contraexemplu încurajator: pentru Portugalia,
organizarea Europenelor din 2004 a însemnat o importantă
modernizare a țării și un mare avânt economic.

Candidatura la EURO
costă 23 miliarde de euro

Cluj

• Lucrări de infrastructură
• Modernizarea aeroportului
• Hoteluri

Brașov

• Lucrări de infrastructură
• Stadion
• Aeroport
• Hoteluri

București

• Lucrări de infrastructură
• Modernizarea aeroportului

Timișoara

• Lucrări de infrastructură
• Stadion
• Modernizarea aeroportului
• Hoteluri

Publicat: 11 01. 2011, 13:55
Actualizat: 11 01. 2011, 14:03