Mincinosul mincinoșilor: Burleanu a pretins pe 22 martie, într-o emisiune televizată, că „media veniturilor FRF din sponsorizări este de 4.000.000 de euro”. ACTE: care e, de fapt, cifra adevărată | GRAFICE

„Contul 733 – Venituri din donații și sume sau bunuri primite prin sponsorizare.”
Aceasta este cheia de boltă a sarcofagului de vorbe ridicat de Răzvan Burleanu peste fotbalul românesc.

Tânărul președinte al FRF a repetat mecanic, timp de patru ani, până când „opinia publică” a acceptat ideea ca fiind axiomatic adevărată, că în mandatul său federația a realizat venituri-record din sponsorizări.

Burleanu nu a prezentat niciodată – dar niciodată! – probe în sprijinul afirmațiilor sale.


„Când te uiți, pur și simplu, în cifre, și vezi că media veniturilor FRF, din 2005 până în 2011, din sponsorizări, când Lupescu a fost director general, media veniturilor din sponsorizări era de 1,5 milioane de euro… Bașca, ca să nu mai vorbim, că perioada aceea, din 2005 până în 2009, a fost o perioadă foarte bună din punct de vedere economic pentru această țară. În mod normal, veniturile de atunci, din sponsorizări, dar și din drepturi TV, trebuia să depășească ceea ce încasăm astăzi. Iar astăzi, media veniturilor din sponsorizări este de 4 milioane de euro!”

Răzvan Burleanu, 22 martie, DigiSport, în fața moderatorului Radu Naum, a jurnalistului Cristian Geambașu, de la Gazeta sporturilor – ambii în platoul postului TV -, și a tuturor românilor care urmăreau emisiunea la televizor
Înregistrarea emisiunii poate fi găsită pe YouTube aici: https://www.youtube.com/watch?v=WfNUuPIwAxE
Momentul afirmațiilor lui Burleanu redate mai sus îl puteți urmări începând cu minutul 9:07.



Evoluția sumelor în euro încasate de FRF din contracte de sponsorizare în perioada 2006-2011 (director general Ionuț Lupescu) și 2014-2017 (președinte Răzvan Burleanu)

După intrarea lui Ionuț Lupescu în cursa pentru alegerile din 18 aprilie, președintele în funcție al FRF și-a intensificat tirul pe această temă, adăugând că performanțele excepționale din mandatul său trebuie neapărat puse în oglindă cu dezastrul din perioada 2005-2011, atunci când fostul internațional era director general al FRF.

Ultima din aceste intervenții ale lui Răzvan Burleanu pe tema banilor atrași din sponsorizări poate fi urmărită pe YouTube, în timpul unui interviu acordat lui Radu Naum, pentru DigiSport: „Când te uiți, pur și simplu, în cifre, și vezi că media veniturilor FRF, din 2005 până în 2011, din sponsorizări, când Lupescu a fost director general, media veniturilor din sponsorizări era de 1,5 milioane de euro… Bașca, ca să nu mai vorbim, că perioada aceea, din 2005 până în 2009, a fost o perioadă foarte bună din punct de vedere economic pentru această țară. În mod normal, veniturile de atunci, din sponsorizări, dar și din drepturi TV, trebuia să depășească ceea ce încasăm astăzi. Iar astăzi, media veniturilor din sponsorizări este de 4 milioane de euro!„.


22 noiembrie 2005
este data la care a fost numit Ionuț Lupescu director general al FRF

22 august 2011
este data la care Ionuț Lupescu a anunțat oficial că se retrage din postul de secretar general al FRF pentru a pleca la UEFA, în funcția de director tehnic


Din nou, la fel ca în toate celelalte ocazii, Burleanu nu le-a prezentat nicio probă jurnaliștilor prezenți în studioul DigiSport: moderatorul Radu Naum și editorialistul Cristian Geambașu, de la Gazeta sporturilor. Mai mult decât atât, în timpul emisiunii, pus în dificultate cu întrebări despre alte subiecte, a cerut să fie crezut pe cuvânt.

ProSport a căutat, în ultimele săptămâni, să verifice cu date concrete aceste afirmații despre care, cel puțin în ceea ce privește anul 2017, se știa deja că sunt false (conform documentelor trimise membrilor FRF chiar de către Burleanu, anul trecut au fost încasări de aproape 2,1 milioane de euro din sponsorizări, subiectul fiind prezentat pe larg de publicația noastră, împreună cu dovezile, aici).


Pagina privind situația financiară a FRF din raportul trimis în mod oficial către membrii federației arată, negru pe alb, că Burleanu i-a mințit în direct, atât pe jurnaliștii care îl intervievau, cât și pe telespectatori. Pentru a rezulta o creștere spectaculoasă, Burleanu a adunat, pur și simplu, veniturile din sponsorizări și publicitate (care au statut diferit în contabilitate) și le-a comparat cu veniturile obținute de FRF în mandatul lui Lupescu DOAR din sponsorizări

Ceea ce nu a făcut Burleanu – în ciuda promisiunilor sale de transparență – face ProSport: am obținut informațiile complete privind balanța de verificare a FRF în perioada 2006-2017, pe care vi le punem la dispoziție în materialul de față.

Cifrele sunt clare. Nici în perioada lui Ionuț Lupescu (noiembrie 2005-august 2011), nici în cea a lui Răzvan Burleanu (martie 2014-aprilie 2018), FRF nu a reușit să atingă o medie anuală de 1,5 milioane de euro din sponsorizări.

În fiecare din cele două mandate (Lupescu 2006-2011 și Burleanu 2014-2017) au existat ani cu „vârfuri” care au tins spre 2.000.000 de euro și ani foarte slabi, cu venituri sub 1.000.000 de euro.

Menționând că datele sunt conforme cu ceea ce este trecut în contabilitatea FRF în dreptul Contului 733, cel unde asociațiile de felul FRF sunt obligate să treacă toate veniturile obținute din donații și sponsorizări, iată cifrele.


Acestea sunt cifrele reale din contabilitatea FRF, consemnate în Contul 733, destinat veniturilor din donații și sponsorizări. Președintele Burleanu a invocat tot mai des, în ultimul an, performanțele excepționale ale administrației sale, afirmând chiar că s-a ajuns la 4 milioane de euro/an din sponsorizări. Minciuna a fost repetată inclusiv în comunicate oficiale asumate de FRF.

Datele de mai sus merită câteva explicații importante, atât obiective, cât și contextuale.

1. Așa cum se poate vedea, mari diferențe nu sunt între cele două perioade. Asta înseamnă că, până la urmă, tot scandalul făcut de actualul președinte al FRF pe tema faptului că Lupescu a externalizat serviciul de marketing n-a fost decât unul de imagine. Și cu un departament intern, și fără acesta, banii au fost cam aceiași.
Măsluind și înfățișând trunchiat realitatea, Burleanu a căutat astfel să înșele publicul inventând o temă care se dovedește a fi falsă.

2. Diferența în lei pare mai mare din cauza diferenței de curs euro/leu între cele două perioade. ProSport a calculat sumele în euro la cursul BNR din ultima zi a anilor respectivi. În mandatul lui Lupescu au fost 3 ani cu un curs sub 4 lei/euro. În mandatul lui Burleanu n-a existat așa ceva. Din contră, a fost un an (2017) când cursul a fost chiar de peste 4,65 lei/euro.

Asta îl avantajează pe Burleanu la capitolul imagine, el putând să se laude cu sume mai mari, dar îl dezavantajează, în realitate, pentru că banii veniți din sponsorizări sunt erodați de inflație.


Veniturile din sponsorizări ale FRF sunt consemnate în contabilitate în lei. De aceea, ele au valoare relativă în moneda internă, pentru că aceasta este erodată de inflație mai repede decât euro. Cele 9,56 milioane de lei din 2017 trebuie împărțite la un curs de 4,65 lei/euro, pe când cele 7,23 milioane de lei din 2009 trebuie împărțite la numai 4,23 lei/euro.

3. Burleanu a mai afirmat în emisiunea de la DigiSport că, în perioada 2005-2009, când Lupescu era director general la FRF, România traversa o perioadă de boom economic.
Ceea ce a spus Burleanu a fost, ca de fiecare dată, o doză mică de adevăr amestecată cu multă minciună. În realitate,
a) anul 2005 nu are ce căuta în discuție, pentru că Lupescu a fost anunțat ca director general al FRF pe 22 noiembrie 2005, când până la sfârșitul anului mai erau 39 de zile.
b) cu adevărat prosperi, din perioada invocată de Burleanu, au fost doar anii 2007-2008. Anul 2006 a fost sub piața din 2017, iar anul 2009 – sub piața din 2016.

Acestea sunt cifrele pieței de publicitate din România. În intervalul 2006-2008 au fost sume uriașe disponibile. În schimb, începând cu 2009, a fost o prăbușire. Burleanu a încercat să manipuleze publicul pretinzând că Lupescu a beneficiat, pe toată durata mandatului său, de o piață de publicitate înfloritoare

4. Datele din contabilitatea FRF explică de ce actualul președinte al FRF nu a îndrăznit niciodată, în intervențiile publice, să prezinte documente în sprijinul afirmațiilor făcute. Acestea infirmă, pur și simplu, toate teoriile sale.

5. Cifrele arată că atât cea mai proastă, cât și cea mai bună performanță în materie de venituri obținute din sponsorizări îi revine lui Burleanu, dar, indiferent cum am întoarce cifrele, acestea nu reușesc nici măcar să se apropie de ceea ce susține el în public.
n 2014, administrația Burleanu a stabilit o contraperformanță istorică, numai 610.000 de euro din sponsorizări. Are scuza că a preluat treburile din mers, cu o situație grea lăsată de Mircea Sandu în această privință, și că n-a avut timp suficient, în cele 10 luni rămase, să ridice veniturile.
Dar și anul următor, 2015, a fost dezastruos, cu nici măcar 800.000 de euro din sponsorizări. Din cei 10 ani analizați de ProSport (6 Lupescu, 4 Burleanu), ultimele două locuri îi revin actualului șef al FRF.
Acesta deține însă recordul și la polul opus, anii 2016 și 2017 sunt primii, din intervalul analizat, în materie de sponsorizări.
Trăgând linie, Burleanu a avut o jumătate de mandat catastrofală și o altă jumătate bună.
Cel mai bun an a fost 2017, cu 2,05 milioane euro, iar cel mai prost – 2014, cu 0,61 milioane euro. Media mandatului său este de 1,29 milioane de euro/an, de peste 3 ori mai mică decât cea proclamată în emisiunile TV, conferințele de presă și comunicatele pe care nu le-a susținut niciodată cu probe.

Realitatea încasărilor din sponsorizări este la 31% din suma proclamată de Burleanu în direct, la DigiSport.

6. Mandatul lui Ionuț Lupescu are 2 ani slabi din totalul de aproape 6 petrecuți la FRF ca director general (el a venit când 2005 era ca și încheiat și a anunțat oficial că pleacă în august 2011, cu 4 luni înainte să se încheie acest an). Pentru a putea face o prezentare sintetică a celor două mandate, ProSport a rotunjit atât perioada Burleanu (alocându-i 2014) cât și perioada Lupescu (trecându-i în cont 2011).

Anii 2006 și 2011 (primul și ultimul) au fost slabi. Nu chiar atât de slabi precum cei ai lui Burleanu, dar, totuși, sub 1.000.000 de euro din sponsorizări.

Anul 2009, când a fost semnat contractul cu Ursus, a fost unul bun, de peste 1,7 milioane de euro. Și anul următor a fost unul important, peste 1,5 milioane, în condițiile în care criza se instalase deja la nivel mondial și piețele se prăbușeau. Alți doi ani, 2007 și 2008, au fost rezonabili, cu 1,36 și 1,37 milioane de euro veniți din sponsorizări.

Concluzionând, Lupescu a avut patru ani mulțumitori și doi slabi la capitolul veniturilor obținute din sponsorizări.

Media mandatului său a fost apropiată de cea a lui Burleanu, aproape 1,9 milioane de euro/an. Dacă eliminăm anul 2011, marcat de nimicitoarea criză economică, atunci media anuală a veniturilor din publicitate în mandatul Lupescu devine aproape identică aceleia reușite de Burleanu: 1,24 milioane de euro/an.

 

 

 

 

 

 

Publicat: 15 04. 2018, 15:15
Actualizat: 15 04. 2018, 15:16