EFECTUL „COLECTIV” | Parcarea subterană de la Arena Națională n-are scări, ieșire de incendiu și guri de evacuare a fumului! Motivul: „Au făcut economie și au lăsat doar două lifturi”. Stadionul a costat 235 de milioane de euro

Dezastrul de la clubul „Colectiv”, unde zeci de persoane au murit și sute au fost rănite într-un incendiu, scoate la iveală probleme inimaginabile la Arena Națională, locul unde, de patru ani, se dispută meciuri de fotbal cu zeci de mii de spectatori. Dumitru Dragomir, fostul președinte al LPF și, în calitate de dezvoltator imobiliar, foarte bine pus la punct cu normele în domeniu, a declarat pentru ProSport căn parcarea subterană a Arenei Naționale n-are scări și nici desfumări, iar în caz de incendiu oamenii de acolo n-au nicio șansă de salvare: „Mor toți ca șobolanii!”.

Contactat de ProSport, Dragomir spune că a atras atenția asupra încălcării grosolane a tuturor normelor încă din timpul construirii stadionului. „Domnule, înțelegeți că nu sunt scări în parcarea subterană la Arena Națională? E o parcare de 500 de mașini, deci foarte mulți oameni, și toți așteaptă la două lifturi. Atât s-a făcut acolo: două lifturi. Să vedeți ce coadă e la ele! Și asta, în condiții normale, când nu e nicio urgență”, spune, indignat, Dragomir. „N-aveau nevoie, până acum, de nicio autorizație. Se dădea drumul la funcționare cu o declarație pe propria răspundere. Nici pompierii, nici altcineva nu putea să închidă o clădire. Abia de acum încolo se poate, după ordonanța asta ieșită ieri (n.r. – marți). Eu le-am atras atenția încă din faza de proiect că se face o mare eroare. Domnule, scările existau în planul inițial, dar au fost anulate de constructor, care a lăsat doar lifturile. Nicăieri în lume nu există așa ceva! E un pericol iminent acolo”, avertizează Dragomir.

Acesta arată și cine își pune de fiecare dată viața în pericol: „Jos, la subsol, sunt vestiarele unde se schimbă jucătorii și arbitrii și parcarea cu 500 de mașini. Dacă, Doamne ferește, ia foc o mașină, mor toți ca șobolanii, nu au nicio șansă. Nu se poate ieși de acolo decât cu lifturile sau pe unde ies mașinile, dar asta înseamnă să fugi vreo 500 de metri. Până apuci să ieși, mori asfixiat de la fum sau ars, dacă se extinde incendiul”.

Dragomir spune că de vină este constructorul: „Oprescu a vrut să se facă și scări, dar constructorul a făcut economie. Cred că a fost o intervenție politică, altfel nu-mi explic cum și-au permis așa ceva. Acum, ca să faci scări acolo, te costă încă 1.000.000 de euro. Scările costau mai mulți bani și au fost tăiate din plan. Nu sunt nici desfumări. Tot fumul rămâne acolo, în subsol, dacă ia foc ceva. În mod normal, trebuie să fie hidrant. Nu știu dacă este sau nu acolo, în parcarea subterană. Dar chiar dacă este și reușesc să stingă focul, ce fac cu fumul care rămâne? Fumul e mult mai periculos decât focul în astfel de situații, pentru că se propagă mai repede și persistă, nu poți scăpa de el dacă nu sunt guri de evacuare. Stingi focul, dar mori asfixiat de la fum. Vă spun, acolo, la Arena Națională, e o capcană mortală”.

Stadionul Național, unde s-a făcut economie la scări în parcarea subterană, s-a inaugurat în 2011 și a costat 235 de milioane de euro, de aproape două ori mai mult decât arena similară de la Frankfurt.

Dragomir spune că noua lege va da peste cap foarte multe afaceri și, dacă va fi aplicată, va însemna închiderea a foarte multe cluburi și baruri. „Cine sparge, domnule, pereții unor clădiri vechi ca să facă două-trei uși și să bage hidranți? Vedeți-vă de treabă!”

Publicat: 04 11. 2015, 11:59
Actualizat: 04 11. 2015, 12:18