Domnul Magnet. Povestea voleibalistului care a ridicat la fileu o afacere de 350.000 de euro

Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.

  • Cristian Brînză (25 de ani), fost voleibalist la Steaua și CVM Tomis, e proprietarul unei companii care produce magneți pentru evenimentele corporate și pentru nunți. A început în 2009 cu 20.000 de euro

Cu buzunarele grele de magneți. Din ceramică, de plastic sau din fier. Și cu caracter de fier. Așa au înaintat și el, și ea, și voi în vacanțele care vi s-au lipit de suflet. Roma, Sighișoara, Monte Carlo sau vreun oraș banal rămân tatuate pe inimă sau devin bucăți din harta-puzzle care tapetează cea mai rece ușă din bucătărie. Fizic, orice metropolă n-ar încăpea pe o palmă de magnet. Dar spiritul locului nu s-ar sufoca niciodată pe doi centimetri pătrați încremeniți și pe cel mai nesopitalier frigider. Și pentu că timpul se scurge înnebunitor de repede, amintirile sunt păstrate într-un colț neînsemnat al unui sertar. Sau într-o cută a memoriei. Dar ProSport l-a găsit pe omul care ridică mingea la fileu. Pune cele mai frumoase amintiri sub pleoapele protagonistului. Investește orbește, se duce la serviciu ca un automat, își dezvoltă afacerea cu atenție de arheolog, primește feed-back-uri de toate soiurile și mai face și profit. Arhitectul ideii deține centura neagră în inovații.

Timp de două decenii, Cristian Brînză a ținut în rucsacul colorat o minge din piele sofisticată. Dar în urmă cu ceva ani, accesoriul preferat s-a spart în zeci de bucăți. Magnetice. A hotărât să nu lipească cioburile  și a cârmit spre afaceri. A conjugat verbul „a face(ri)” numai la prezent și viitor, iar acum, în servietă, poartă numai obiectele pe care și-a ridicat businessul.
Cristian provine dintr-un sport bazat pe un melanj seducător de forță, intuiție, tehnică, joacă, detentă și inteligență: voleiul. Prins în plasa în unei accidentări căreia nu-i mai găsea leacul, fostul jucător de la Steaua și Tomis Constanța și-a pus mintea la contribuție și a aprins scânteia prin 2009. „Am început cu partea de grafică și design, am lucrat pentru AFI Palace Cotroceni, aveam un grup de firme acolo. Tot făceam grafică publicitară și siteuri. Era hobyul pe care-l aveam în timpul în care jucam și volei. Și ușor-ușor s-a dezvoltat”, stă Cristi la primire. În plan sportiv se afla într-o continuă ascensiune, juca titular la Steaua, avea mintea invadată de medalii, dar hernia de disc era diagnosticul care-i grăbea trecerea spre banca afacerilor. „Chiar când mai jucam la Steaua am făcut niște evenimente în  care am reușit să strângem câte 50.000 de oameni în AFI Cotroceni”, e o nouă inflexiune a vocii de bariton a tipului de 1,95 m.

SUA și Israel ca inspirație

Schimburile de tatonare nu țin prea mult și trecem direct spre punct. Să modificăm tabela.  „În timp ce discutam cu un prieten despre nunta surorii mele, am accesat un site din Statele Unite. De acolo m-am inspirat în afacerea cu magneți. Există vreo 16 companii în SUA, iar în Europa doar Israelul mai deține astfel de afaceri. Practic, din informațiile mele, pe continent nu mai există astfel de businessuri”, continuă speechul Brînză. Dar ce legătură au magneții, voleiul și nunțile? Din labirintul explicațiilor ajungem în locul unde se întâmplă totul: petrecerile corporatiștilor și  ca orice tânăr întreprinzător, Cristian a pășit timid în vestiarul banilor. „La început am investit 20.000 de euro și am încercat să luăm câteva echipe. Aveam două-trei echipe să ne mobilizăm, am cumpărat o mașină cât să putem să începem, dar nu ieșeau atât de mulți bani. Tot ce câștigam… reinvesteam. Așa am ajuns ca acum să avem  60 de colaboratori și 6 angajati. Noi suntem foarte bine organizați”, mai pune o tușă afaceristul în vârstă de 25 de ani.

Dar unde sunt prezenți solii fostului voleibalist? Nunțile și evenimentele marilor companii i-au stârnit mereu o curiozitate. Să nu credeți că trimite vreun dublu de spărgători de nunți. Nu, ci echipe de fotografi. Nași care se umflă-n pene, meseni cu carafele de culoarea vinului roșu, bebeluși șturlubatici, miri care se iubesc la infinit și alte zeci de chipuri clipesc vesel în fața blițului. Nici nu se gândesc că în câteva minute vor deveni protagoniștii suvenirurilor plantate pe un panou uriaș. „Pentru ei e o chestie foarte mișto să le dăm chiar în acea seară! Prima reacție e «De unde a apărut magnetul ăsta!? De unde le-ați făcut, fraților» și stau zeci de minute în fața panoului”, ne introduce Cristi în atmosfera momentului surpriză. Brînză a cumpărat niște laboratoare speciale din America și susține că businessul său marșează pe cantitate, pentru că nimeni nu ar oferi 10 lei pe un magnet. Tratează, după caz, cu actorii principali ai unei nunți sau direct cu liderul unei companii cu care relaționează pentru eveniment. „Compania plătește un număr de 1.000 – 1.500 de magneți. Eu le dau magneții și tu, ca invitat, îl primești gratis. Niciodată eu nu vând magneții către invitați. Contractele se fac doar cu oamenii care conduc respectiva firmă”. Vă imaginați că sunt perioade și perioade? Că raza de acțiune se întinde doar prin București? Nici vorbă! „Din luna mai până în noiembrie e full de nunți. Plus evenimente corporate. La corporaate, cei de la Cosmote au peste 60 de evenimente cu noi. Toți angajații lor au magneți de la toate conferințele. E o amintire frumoasă să știi pe unde ai fost și cu cine ai fost. Nu-ți trebuie un album pe care să-l deschizi sau să-l arunci într-un colț al dulapului”, atacă omul-magnet. Iar ofensiva s-a declanșat nu numai în Capitală, ci și în alte cinci orașe din țară: Cluj, Timișoara, Iași, Constanța și Brașov. „Acum mă gândesc să investesc în Austria și în Spania”, mai aruncă o privire în viitor tipul care a mai lucrat cu companii precum Mercedes sau Finlandia.

15.000 de magneți într-o seară

Și pentru că mecanismul n-a cunoscut niciodată vreo fisură, Cristi Brînză spune că după șase luni de la start a cunoscut un profit de 10.000 de euro, iar cifra de afaceri pentru 2013 s-a ridicat la pragul de 350.000 de euro. „Pentru că am și oameni buni, care rezistă unui ritm infernal, cu alergătură. Am foști colegi voleibailiști, un rugbist… Recordul de cei mai mullți magneți într-o seară a fost stabilit anul trecut la o petrecere Cosmote – Romtelecom: 15.000 de magneți. Am avut 20 de oameni trimiși acolo. Și la petrecerea de Revelion de la Palatul Parlamentului, The Great Gatsby, am avut o mare mobilizare de forțe”.

Într-o continuă expansiune, afacerea fostului voleibalist poate fi privită din ochii beneficiarilor produselor „Brînză” ca o mașinărie generatoare de bine. De întoarcere într-un trecut cu amintiri intense, mai ales atunci când prezentul e cenușiu. „Nu e doar o mărturie acest magnet. E și un motiv de enternainment în diferite etape ale vieții”, întărește interlocutorul. În loc de încheiere, vă spunem numele firmei lui Cristian Brînză. Nu, nu se centrează pe teremenul magnet. Are cea mai potrivită denumire. Momentos.


„Voleiul e un sport foarte spectaculos, păcat că în România oamenii care sunt la conducerea acestui sport nu reușesc să-l promoveze cum trebuie”

Cristian Brînză

„Anul acesta voi organiza o nouă ediție a turneului de volei pe plajă de la Mamaia”

Cristian Brînză

„Pe partea de promovare a firmei Momentos mă ajută foarte mult și Clara Ilie”

Cristian Brînză


 

Publicat: 27 03. 2014, 13:59
Actualizat: 27 03. 2014, 15:49