DEZBATERE | Valorează brandul Steaua zeci de milioane €? Moise Guran: „Mi se pare subevaluat. Sunt banii statului, Becali a profitat de pe urma acestui brand”. Năstase și Dragomir: „O prostie, o rușine!”

  • Moise Guran, jurnalist Digi24, apreciază că brandul Steaua a fost subevaluat de firma care a apreciat valoarea la 57,3 milioane de euro
  • Șerban Alexandrescu, creative director Headvertising, spune că evaluarea este corectă și că potențialul brandului face ca o potențială investiție să fie profitabilă
  • Aliații finanțatorului FCSB sunt Ilie Năstase și Dumitru Dragomir, cei care au criticat în termeni duri raportul de evaluare comandat de MApN

Liniștea aparentă în duelul CSA Steaua – FCSB a fost tulburată în startul acestei săptămâni de un comunicat eliberat de MApN în care au fost prezentate rezultatele evaluării brandului Steaua. Potrivit studiului comandat de Armată, valoarea brandului a fost stabilită la 57.306.150 euro, o sumă uriașă în peisajul sportiv autohton. Chiar dacă în comunicatul de presă cei de la MApN nu fac precizarea importantă că valoarea acoperă plaja tuturor disciplinelor sportive de la clubul Steaua și este dată de performanțele sportivilor de la înființare și până în prezent, ulterior a fost lămurit și acest aspect. În ciuda acestor lămuriri, discuția la nivel public a rămas pe coordonatele FC Steaua = 57,3 milioane de euro, iar reacțiile oficialilor FCSB au fost tranșante.

Discursul finanțatorului FCSB a fost în nota obișnuită: „Tu faci evaluare de 57 de milioane de euro, ceva care costă bani și toacă bani de la bugetul statului. Milioane și milioane, asta e rugina„. Aliații lui Gigi Becali au venit imediat pentru a-i susține discursul. Ilie Năstase a izbucnit public la adresa Armatei, instituție în cadrul căreia este încadrat ca general maior cu două stele, fostul lider ATP fiind înaintat în grad printr-un decret prezidențial în 2008. „E o mare rușine ce se întâmplă la Steaua. Mi-e rușine că sunt fost stelist, mi-e rușine că sunt general în Armata Română. Nu pot să fac nimic, chiar mi-e rușine„, a spus Ilie Năstase. Dumitru Dragomir a grăit în aceeași notă: „Evaluarea de 57 de milioane de euro e o glumă. Brandul nu valorează nici doi bani„.


Chiar dacă susține că îi este rușine că este general în Armata Română, Ilie Năstase nu a ezitat să apară în lojele marilor turnee de tenis ale lumii îmbrăcat cu un costum al Armatei


„57 de milioane sunt banii statului. Becali i-a folosit, s-a îmbogățit”

Teoriile celor trei sunt contrazise de Moise Guran, realizator Digi24 și unul dintre cei mai apreciați jurnaliști pe teme economice din România. În cadrul emisiunii Biziday, Guran a comentat pe larg subiectul evaluării brandului Steaua, iar concluziile sale sunt diferite de cele ale oamenilor din sport. „Cred că Gigi Becali va trebui să renunțe la ideea de a mai folosi numele Steaua. Au evaluat-o la 57,3 milioane de euro, iar în banii ăștia e toată performanța. Dincolo de valoarea sentimentală, această siglă și acest nume au valoare comercială. Adică dacă pun sigla asta pe o pungă de covrigi și fac covrigi Steaua am șanse mult mai mari să iau bani pe ia decât dacă vând „covrigi Guran” sau „covrigi Popescu„, a spus Guran.


Subiectul evaluării brandului Steaua a fost tratat de Moise Guran în emisiunea Biziday de la Digi24 pe 22 februarie 2016. Captură: Digi24


Mai mult, potrivit lui Moise Guran, suma de 57 de milioane de euro este prea mică pentru potențialul de exploatare al brandului. „Mie mi se pare subevaluată. La 57 de milioane de euro, mie mi se pare valoarea brandului Steaua subevaluată. E adevărat că de când nu mai e pe piață și-a pierdut și o bună parte dintre suporteri„. În finalul intervenției pe acest subiect, jurnalistul Digi24 a vorbit și despre felul în care Gigi Becali a beneficiat de pe urma folosirii brandului, chiar dacă evaluatorul angajat de MApN nu a stabilit cuantumul despăgubirilor pe care le va cere din partea finanțatorului FCSB. „57 de milioane de euro sunt banii statului pe care care Becali i-a folosit, adică s-a îmbogățit pe banii statului. Că zice el că a investit, da, a investit! Dar a și vândut și a profitat de pe urma acestui brand. Despre asta vorbim atunci când vorbim de branduri, nu despre valoarea sentimentală, despre valoarea comercială„.

Șerban Alexandrescu, creative director Headvertising: „Nu e nimic absurd în evaluarea asta, cine dă bani și-i scoate înapoi”

O poziție asemănătoare a avut și Șerban Alexandrescu, creative director Headvertising. „Nu pare nimic absurd în evaluarea asta, cred că cine dă banii ăștia și-i scoate înapoi. Când vorbim despre evaluarea unei mărci, vorbim de potențial, de ceea ce ai putea să faci în viitor dacă nu ești foarte dobitoc„, spune Alexandrescu într-un interviu acordat ProTV. Acesta a comentat și întârzierile în a valorifica brandul: „E absolut idiot ca la 25 de ani de libertate tu să nu te fi prins cu merchandisingul și n-ai făcut nimic pentru că nu te-a interesat”, dar a comentat și comparația cu Fiorentina, marcă evaluată la 70 milioane de euro. 

Fiorentina îi interesează pe florentini, n-o să vezi pe nimeni în Sicilia că își taie venele pentru Fiorentina. Steaua e cam echipa României, că vrem că nu vrem, asta e. Suntem o țară din UE cu 20 de milioane de oameni în care asta e cea mai iubită echipă din cel mai iubit sport. Eu cred că face mai mult decât Fiorentina„, a spus Șerban Alexandrescu.

Publicat: 25 02. 2016, 13:35
Actualizat: 25 02. 2016, 16:32