Cursa contracronometru pentru al patrulea stadion construit pe banii statului înainte de Euro 2020: soarta arenei Dinamo se decide în culise. HG-ul imposibil și elementul-surpriză: un stadion pentru Primărie

O schemă complicată de interese partizane și slăbiciuni instituționale pare să pună în pericol speranțele suporterilor dinamoviști că arena echipei lor favorite va fi, până la urmă, reconstruită pe banii statului român. Stadionul din Șoseaua Ștefan cel Mare este prins la mijloc între privilegiile lui Nicolae Badea, ezitarea șefilor de la Interne și ceea ce pare a fi interesul ca Dinamo să fie înlocuit de Cotroceni, iar termenul-limită de 30 aprilie se apropie cu viteză fără să se anunțe vreun acord.

În acest moment, lucrurile sunt greu de descurcat tocmai pentru că, la fel ca și în cazul Stelei și al Rapidului, la un moment dat reprezentanții ministerului au făcut înțelegeri dezavantajoase pentru stat. Clubul Sportiv Dinamo i-a cedat stadionul construit în 1951 lui Nicolae Badea, în 2002, pe termen nelimitat, printr-un contract de asociere. Problema, susțin sursele ProSport, este că statul nu poate investi zeci de milioane de euro într-un stadion care este folosit de altcineva. Nicolae Badea, dezvăluie aceleași surse, este dispus să renunțe la drepturile asupra stadionului doar pe durata reconstrucției acestuia, pentru ca lucrarea să se poată realiza tehnic, din punct de vedere legal. Apoi, omul de afaceri vrea reluarea contractului de asociere.

De ce nu se poate la Dinamo ce s-a putut la Steaua

SC FC Dinamo, entitate controlată de Nicolae Badea, a primit stadionul (care are statut de proprietate privată a statului român) în baza Hotărârii de Guvern (HG) 1086/2000 (premier Mugur Isărescu), modificată prin HG 207/2002 (premier Adrian Năstase). În baza acestei ultime HG s-a încheiat un contract de asociere între CS Dinamo (care ține de Ministerul de Interne) și CS FC Dinamo (club privat condus atunci de Badea). Conform contractului, înțelegerea poate fi denunțată doar prin acordul părților, dispariția uneia dintre părți sau pieirea bazei materiale (stadionul). Cum Badea nu este dispus să cedeze, lucrurile sunt, din acest unghi, în impas.

Situația trenează deja de două luni și lucrurile n-au avansat deloc. News.ro a publicat la începutul lunii martie un material documentat pe această temă în care era descrisă exact aceeași fază a negocierilor.

Însă mai există o cale legală și relativ simplă de deblocare a situației. O Hotărâre de Guvern poate fi revocată printr-o altă Hotărâre de Guvern. Așadar, la inițiativa ministrului de interne Carmen Dan, guvernul Grindeanu poate emite oricând o altă HG prin care să se anuleze HG-ul care a încredințat stadionul grupării lui Badea. S-ar aplica, în acest mod, exact rețeta din cazul Steaua: o HG emisă de guvernul Radu Vasile (acesta nu a semnat-o, însă, fiind prezenți pe act doar Victor Babiuc, Decebal Traian Remeș și Crin Antonescu) prin care AFC Steaua primea stadionul Ghencea cu dependințe a fost anulată de o altă HG emisă ulterior de guvernul Adrian Năstase.

Aici intervine însă specificul cazului Dinamo. Sursele noastre spun că șefii Ministerului de Interne nu îndrăznesc să-și asume o astfel de Hotărâre de Guvern care să-l lase pe Badea fără stadion.

Un element extern care complică lucrurile: Primăria București vrea stadion pentru propria echipă de fotbal

În acest moment, spun sursele noastre, lupta se poartă în culise, existând speranțe că lucrurile se pot debloca în ultima clipă tot pe linie politică, în culise. Informațiile ProSport sunt că noul comandant al CS Dinamo, fosta atletă Monica Iagăr, face chiar în aceste zile eforturi să obțină acest sprijin politic. „Am sărit 2 metri în carieră, voi reuși să deblochez și această situație!”, s-a mărginit campioana la săritura în înălțime să comenteze pentru ProSport, atunci când a fost chestionată pe această temă.

La aceste elemente care macină Dinamo se adaugă o altă tabără externă, care susține cauza unui alt stadion: cel din Cotroceni. Teoretic, acesta n-ar putea intra în programul de reabilitare pentru Euro 2020 deoarece nu îndeplinește toate criteriile UEFA. Accesul se face greu, nu există transport în comun în imediata apropiere (metroul și troleibuzele sunt la capătul Străzii Doctor Staicovici).

Însă există interesul ca, sub umbrela acestei necesități a reabilitării unor stadioane de antrenament pentru echipele care vor juca la Euro 2020, stadionul deținut acum de BNR să fie reconstruit. Apoi, el ar urma – dezvăluie sursele noastre – să fie dat spre folosință Primăriei București, care nu a renunțat la ideea de a-și face echipă de fotbal în Liga 1.

Publicat: 28 04. 2017, 17:25
Actualizat: 29 04. 2017, 11:51