Super Mario Maker 2 Review: make Mario great again

Super Mario Maker a fost una dintre bijuteriile consolei Wii U și s-a numărat printre ultimele jocuri cu adevărat importante dedicate vechii platforme de la Nintendo. Pentru prima dată, producătorul japonez a permis gamerilor să creeze niveluri pentru cel mai faimos joc al lor, Super Mario Bros., în patru dintre cele mai populare variante ale sale. Imediat ce consola Switch a ajuns pe piață, fanii Mario Maker au așteptat cu sufletul la gură o portare, însă Nintendo a venit doi ani mai târziu cu un adevărat „sequel”, îmbunătățit aproape din toate punctele de vedere. Spunem „aproape” pentru că nu totul este obligatoriu superior în Super Mario Maker 2.

Jocul original de pe Wii U era mai degrabă un schelet, pe bazele căruia se putea construi în plus, însă Nintendo pare să fi încercat mai întâi piața pentru a vedea interesul pentru un astfel de joc, axat în mare parte pe conținutul generat de comunitate. Acesta oferea majoritatea uneltelor necesare pentru realizarea de niveluri în universurile Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World și New Super Mario Bros. Din păcate însă, conținutul single player era limitat, iar componenta online suferea de lipsuri la multe capitole.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Pentru Super Mario Maker 2, Nintendo pare să fi ascultat cerințele comunității și a integrat un mod „Story”. Acesta nu este foarte complex și este centrat pe jucarea celor 100 de niveluri create de Nintendo, pentru a câștiga monede care ajută la reconstruirea castelului Prințesei Peach. Castelul poate fi terminat în aproximativ 5-6 ore de joc, în funcție de abilitățile jucătorilor, existând mai multe niveluri decât sunt necesare pentru terminarea „poveștii”. Toate aceste niveluri sunt excelent realizate și folosesc toate cele patru șabloane inițiale de niveluri disponibile în Mario Maker, cât și unul nou: Super Mario 3D World.

Acesta din urmă, chiar dacă este diferit în materie de inamici și obiecte, nu este Mario 3D în adevăratul sens al cuvântului, ci folosește mecanicile care au debutat în jocul Mario 3D World de pe Wii U, aplicate însă unui plan 2D. Rezultatul este puțin ciudat, însă comunitatea pare să fie foarte atrasă de acest stil, multe dintre nivelurile disponibile online fiind bazate pe el.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Rolul tuturor nivelurilor realizate de Nintendo este însă de a demonstra tot ceea ce este posibil în cadrul Super Mario Maker 2, fiecare stagiu în parte fiind concentrat pe un anume stil de nivel, sau o anumită mecanică de joc deja existentă în jocurile Mario, sau complet nouă, introdusă în titlul de față. Chiar dacă Mario Maker folosește istoria seriei, acesta devine astfel, la rândul său, un titlu Mario de sine stătător, anumite reguli fiind valabile doar în jocului de față.

De exemplu, toate nivelurile realizate în stilul Mario 1 și până la New SMB sunt compatibile. Acest lucru înseamnă că inamici, obstacole și alte elemente care nu existau în jocul original și care au fost introduse în Mario 3, World sau NSMB apar și în stilul Mario 1. Lucru valabil pentru oricare combinație dintre aceste stiluri. Singurul care nu este compatibil este Mario 3D World, care face parte dintr-o altă categorie, iar modul în care este listat în editorul de niveluri sugerează că Nintendo ar putea lansa mai multe opțiuni în viitor.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Alte elemente care fac Mario Maker 2 unic ar fi posibilitățile de a merge înapoi în niveluri, de a realiza niveluri pe verticală în toate stilurile, cât și elemente exclusive, precum macaralele, o mecanică nouă realizată special pentru acest titlu. Față de Mario Maker 1, a apărut opțiunea de a realiza teren înclinat, pe care Mario poate să alunece, dar au apărut și alte elemente care permit realizarea de niveluri mai compexe, precum butoanele ON/OFF, setarea de obiective pentru a putea duce la bun sfârșit nivelul (de exemplu colectarea unui număr de monede, sau eliminarea anumitor inamici), cât și necesitatea colectării unui număr de chei sau monede speciale care deblochează apoi calea către steagul de la final.

Toate aceste elemente sunt mai întâi prezentate în cadrul „campaniei”, iar utilizatorii se pot astfel inspira pentru a realiza niveluri în modul de creație numit Course Maker. Acesta nu s-a schimbat extrem de mult de la primul Mario Maker, însă interfața sa a avut puțin de suferit în tranziția de la Wii U la Switch. Știind că nu toți utilizatorii vor dori să realizeze niveluri în modul portabil, Nintendo a introdus și un mod de creație cu gamepad-ul. Evident, precizia mișcării unui cursor cu stick-urile analogice nu este tocmai plăcută, în timp ce obiectele au fost mutate în niște meniuri radiale, mai ușor de folosit cu butoane. Totuși, realizarea unui nivel este prea complicată în acest mod.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

De aceea recomandarea noastră este ca unealta de creație să fie folosită exclusiv în mod portabil. Nintendo Switch nu este echipat cu un stylus, deci degetul ar fi prima alegere a utilizatorilor, însă noi sugerăm utilizarea unui stylus capacitiv. Am cumpărat special un astfel de accesoriu din supermarket la prețul de 5 lei, iar experiența de creație a nivelurilor a fost cu mult îmbunătățită față de utilizarea degetelor. În mod portabil poți folosi o combinație de butoane și atingeri de ecran (poți naviga prin nivel cu stick-ul și poți accesa funcțiile Undo și Erase cu butoane), însă nu poți să folosești cursorul asemeni modului „docked”.

Astfel, experiența din Course Maker este puțin inconsistentă, însă uneltele pe care le ai la îndemână sunt foarte puternice, permițând realizarea majorității proiectelor pe care le-ai putea imagina în limitele unui joc Mario. Conceperea unui nivel a fost ca o întoarcere în copilărie pentru mine, cel puțin, care obișnuiam să desenez din memorie niveluri din Super Mario Bros. atunci când nu aveam acces la o consolă pe care să mă joc. Totuși, personal, nu pot decât să recreez nivelurile originale din memorie, întrucât nu am inspirația necesară pentru a concepe niveluri 100% noi sau prea complexe.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Aici intră însă în discuție Course World, componenta online a jocului. Nintendo permite oricui să „urce” nivelurile create pe platforma sa online, cu condiția ca aceste niveluri să poată fi terminate de către creator. Astfel, se asigură că nivelurile măcar sunt „terminabile”, chiar dacă unele par de-a dreptul imposibile la prima vedere.

Browser-ul de niveluri este structurat pe categorii precum „hot”, „popular” sau „new”, cu posibilitatea de a căuta niveluri după multe criterii, precum stilul grafic al jocului, tipul nivelului în funcție de anumite tag-uri (puzzle, speedrun, etc.) și chiar nivelul de dificultate. Există destule opțiuni pentru a găsi tot timpul ceva nou de jucat, comunitatea fiind extrem de activă în preajma lansării și probabil că va rămâne așa multă vreme de acum înainte. Primul Mario Maker, spre exemplu, a rămas activ multă vreme după lansare, chiar până la apariția noului Super Mario Maker 2.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2

Din păcate însă, serviciile online de calitate și Nintendo sunt doi termeni rar folosiți în aceeași frază. Pe de-o parte, upload-ul și download-ul de niveluri este rapid și simplu. Pe de altă parte, platforma online a lui Super Mario Maker 2 nu este integrată cu sistemul de prieteni al serviciilor online de pe Switch. Practic, fiecare „creator” în parte primește un cod de prieten de 9 cifre pe care îl poate oferi celorlalți care doresc să îl urmărească. Importul de prieteni din lista de pe Switch nu este posibilă. Apoi, fiecare nivel în parte poate fi distribuit printr-un cod de 9 cifre, dacă nu urmărești deja creatorul. Aceștia sunt niște pași inutili, care nu ar mai trebui să existe în 2019, mai ales după ce Mario Maker 1 a avut un sistem similar, la fel de criticat la momentul respectiv.

Super Mario Maker 2 a introdus pentru prima dată și posibilitatea de a juca Mario online. Niciun alt titlu al seriei din trecut nu a permis asta, însă având în vedere experiența oferită în jocul de față, probabil că există un motiv destul de bun: conexiunile slabe. Există șansa de a juca local cu prieteni pe mai multe Switch-uri și să ai parte de un rezultat mai bun, însă prin modul online experiența este aproape de nejucat. Latența mare afectează inclusiv framerate-ul jocului, în timp ce fizica este ba prea rapidă, ba prea lentă, în funcție de conexiunile celorlalți jucători.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Având în vedere cât de important este framerate-ul de 60 FPS într-un platformer precis precum Mario, mai bine stați departe de modul co-op. De fapt, stați departe și de modul competitiv, care desemnează drept câștigător jucătorul care ajunge primul la sfârșitul nivelului. Desigur, nu te lupți doar cu alți 3 jucători, ci și cu conexiunile lor, dar și cu latența.

Desigur, aceste neajunsuri nu sunt nici pe departe destul de grave încât să nu aducă o recomandare din partea noastră. Super Mario Maker 2 este totodată un joc Mario original, cât și o colecție de „best of” pentru celebra serie de platformere. Oferă posibilități fără limite pentru comunitate în cele cinci stiluri de joc posibile și 100 dintre cele mai distractive niveluri dintr-un joc Mario de până acum. Desigur, va trebui să „săpați” pentru nivelurile acelea care merită cu adevărat jucate, multe dintre cele populare fiind ori foarte grele, ori foarte scurte, ori bazate pe muzică, sau chiar niveluri care „se joacă singure”.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Din fericire, nu trebuie să așteptați după nimeni, dacă nu găsiți ceva distractiv sau pe gustul vostru în Course World. Super Mario Maker 2 plasează „puterea” în mâinile jucătorilor, permițând oricui să creeze o nouă capodoperă de design în universul Mario. Și dacă nu vă pricepeți, nu e nicio problemă, jocul oferă un tutorial cuprinzător pentru crearea de niveluri, iar dacă aveți nevoie de ajutor, puteți face asta alături de un prieten, fiind posibilă crearea de niveluri în co-op pe aceeași consolă.

Super Mario Maker 2 este jocul pe care îl poți juca la infinit, atât timp cât stai departe de modurile sale online, care pot fi cu adevărat frustrante.

Super Mario Maker 2

Publicat: 20 07. 2019, 10:35
Actualizat: 20 07. 2019, 10:36