Call of Duty: Modern Warfare 3 Review: Spectacolul războiului

Call of Duty pur și simplu definește termenul de joc video în zilele noastre. Anual, seria-mamut de la Activision vinde zeci de milioane de copii, aceste titlurile fiind îmbrățișate atât de gamerii hardcore, cât și de jucătorii de ocazie. Campaniile scurte, dar extrem de spectaculoase, și mai ales multiplayer-ul rapid și foarte ușor de prins au rămas elementele definitorii ale seriei încă de la primul titlu Modern Warfare (2007), popularitatea Call of Duty (și conturile celor de la Activision) crescând de la un an la următorul.

Semne de întrebare au apărut după lansarea lui Call of Duty: Modern Warfare 2, când, după un proces cu publisher-ul Activision, o parte a studioului producător Infinity Ward a părăsit compania, trecând în curtea Electronic Arts. Din fericire, în timp ce Treyarch s-au ocupat de Call of Duty: Black Ops, Infinity Ward a beneficiat de intervalul de timp necesar pentru a se pune din nou pe picioare. Și, cu ajutorul celor de la Sledgehammer Games, au reușit să finalizeze Call of Duty: Modern Warfare 3, poate cel mai spectaculos titlu Call of Duty al ultimilor ani și un final demn de trilogia Modern Warfare.

Trebuie spus încă de la început, dacă vă așteptați la cine știe ce revelație de la acest al treilea titlu al subseriei Modern Warfare, ar trebui s-o cautăți în altă parte. Noul Call of Duty respectă la sânge regulile după care s-a ghidat seria în ultimii ani, îmbunătățind însă aproape fiecare aspect ce putea fi îmbunătățit. Povestea, să fim sinceri, nu prea conteaza atât de mult: este de ajuns să știm că Makarov este un ultranaționalist rus, care prin intermediul evenimentelor ce au avut loc în primele două titluri Modern Warfare, a reușit să asmută întreaga armată rusească asupra Statelor Unite ale Americii și aliaților acestora din Europa.

Așa cum îi stă bine oricărui titlu Call of Duty, și în Modern Warfare 3 vom fi nevoiți să întruchipăm mai mulți soldați pe diferite câmpuri de luptă, în încercarea de a stopa planurile malefice ale lui Makarov. Personaje îndrăgite ale seriei precum căpitanul Price și Soap MacTavish se întorc și în Modern Warfare 3, alături de eroi noi, cum ar fi Frost (un agent Delta Force) sau o gardă de corp a președintelui Federației Ruse.

Mai importante decât numele personajelor sunt situațiile în care acestea sunt aruncate pe parcursul jocului. Și în cadrul titlurilor anterioare seria Call of Duty s-a făcut remarcată grație anumitor misiuni foarte teatrale și spectaculoase, însă niciodată lucrurile parca nu au fost atât de explozive precum în Modern Warfare 3.

Practic, fiecare nivel al acestui joc este un adevărat spectacol din acest punct de vedere, cu bătălii care se duc pe străzile distruse ale New York-ului, în metroul londonez, la baza Turnului Eiffel, pe plaja din Hamburg sau chiar în avionul prezidențial rusesc. Lăsând la o parte impactul de moment al acestui gen de situații, Modern Warfare 3 reușește să se apropie poate cel mai mult de intensitatea primelor titluri Call of Duty, în care senzația de război real era mult mai pronunțată.

Totuși, pe cât de dramatice și spectaculoase sunt misiunile din Modern Warfare 3, pe atât de simplist a rămas gameplay-ul, jocul produs de Infinity Ward și Sledgehammer limitându-se la fi un shooter scriptat, fără prea multă libertate de mișcare. Sunt păstrate și momentele în care acțiunea alternează între controlarea directă a unui grup de soldați de la sol și susținerea acestora din înaltul cerului, cu ajutorul suportului aerian.

Conform tradiției seriei, campania single player compensează spectaculozitatea extremă cu o durată de joc limitată, povestea din Call of Duty: Modern Warfare 3 putând fi dusă la bun sfârșit în 5-6 ore pe dificultate normală. Totuși, punctul forte al seriei, cel puțin în ultimii ani, n-a fost campania single player, ci nebunia din multiplayer. Din acest punct de vedere, Modern Warfare 3 este exact ceea ce ți-ai putea dori de la un titlu Call of Duty.

Sunt incluse nu mai puțin de 16 hărți dedicate modurilor competitive din Modern Warfare 3, un număr arhisuficient de niveluri pentru a-i ține ocupați și pe cei mai infocați fani ai seriei, cel puțin până la apariția primelor pachete DLC. Ca o bilă neagră, toate aceste hărți merg pe aceeași idee: spații închise, claustrofobice câteodată, în care viteza de reacție contează mai mult decât o eventuală planificare atentă. Însă cam aceasta a fost rețeta Call of Duty în ultimii ani, iar producătorii au preferat să nu modifice radical o formulă care s-a dovedit a avea succes.

Totuși, anumite sisteme au fost regândite, cum ar fi killstreak-urile sau upgrade-urile armelor. Jucătorii sunt lăsați acum să-și personalizeze răsplățile pe care le primesc în urma killstreak-urilor, existând trei clase din care poate alege: Assault (dedicat jucătorilor care pun accentul pe eliminarea constantă a adversarilor), Specialist (pentru jucătorii cu adevărat buni, oferă până la trei perk-uri suplimentare pe măsura ce killstreak-ul crește) și Support (streak dedicat celor ce nu pun neapărat accentul pe uciderea adversarilor, ci mai degrabă pe îndeplinirea de obiective, nu se resetează atunci când personajul controlat moare).

În ceea ce privește armele, acestea beneficiază acum de propriul lor sistem de progresie în nivel: cu cât mai mult folosești o armă, cu atât mai eficientă devine aceasta. De asemenea, diferitele accesorii ce pot fi deblocate sunt atribuite fiecărei arme în parte, nemaifiind posibilă montarea unei lunete pe o armă pe care n-ai folosit-o niciodată. Au fost introduse și moduri de joc noi, precum Kill Confirmed, în care, pentru a acumula punctele rezultate din doborârea unui oponent, trebuie să-i culegi și dogtag-ul. Astfel, camperii sunt forțați să iasă la vedere, desfășurarea jocului devenind astfel mai fluentă și mai plăcută.

Pe lângă multiplayer-ul competitiv, în Call of Duty: Modern Warfare 3 se întoarce și componenta cooperativă Spec Ops, de această dată divizată însă în două moduri de abordare diferite. Pe de-o parte, avem de-a face cu misiunile cooperative clasice, în care doi jucători trebuie să lucreze împreună pentru a rezolva o serie întreaga de obiective. Alternativ, Survival îi pune pe jucători față în față cu val după val de atacatori, obiectivul fiind, după cum o spune și numele, supraviețuirea cu orice preț. Deși nu este nimic nemaivăzut până acum, această adiție adaugă și mai multă valoare unui pachet și așa foarte cuprinzător.

Lăsând la o parte însă gameplay-ul propriu-zis, o surpriză cu adevărat plăcută a fost modul cum se prezintă Modern Warfare 3 din punct de vedere grafic. Deși au avut la dispoziție o tehnologie nu tocmai de ultima oră, studiourile Infinity Ward și Sledgehammer au folosit-o cum nu se poate mai bine, eventualele lipsuri fiind compensate din plin de punerea în scenă foarte atentă a tuturor situațiilor din joc, precum și de fluența cu care Modern Warfare 3 rulează, atât pe PC, cât și pe console. Și restul elementelor ce țin de prezentare sunt la fel de bine realizate, sunetul sau vocile actorilor fiind din nou la înălțime.

Deși anul acesta Call of Duty a avut de infruntat o concurență acerbă (vezi Battlefield 3), putem spune că Infinity Ward și Sledgehammer s-au achitat cu brio de mai toate sarcinile pe care și le-au propus. Campania single player concluzionează într-un mod mai mult decât satisfăcător trilogia Modern Warfare, iar multiplayer-ul îi va ține în priză mult timp de acum încolo pe fani. Într-adevăr, Call of Duty: Modern Warfare 3 nu revoluționează, însă șlefuiește până aproape de perfecțiune elementele care au consacrat această serie de-a lungul timpului.

Publicat: 18 11. 2011, 12:17
Actualizat: 18 11. 2011, 12:18