Consumul de bere în anii de Mondial, între estimări și realitate. Vânzările au fost direct proporționale cu succesul țării în care s-a comercializat produsul

Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.

  • Odată cu terminarea Campionatului Mondial, producătorii și comercianții de bere trag linie și evaluează profitul estimat, cu gândul la strategia pentru următoarele turnee finale

Timp de o lună, berea a fost unul dintre alimentele cele mai consumate de publicul Campionatului Mondial și cifrele vânzărilor trebuie să confirme o creștere semnificativă. Interesant este că nu toate mărcile de bere și companiile producătoare profită în aceeași măsură, vânzările fiind de cele mai multe ori direct proporționale cu succesul țării în care se comercializează. Aceste indicii împing companiile mari să ia cu asalt în special țările organizatoare ale evenimentelor, dat fiind numărul însemnat de turiști, dar și așteptările publicului gazdă.

Consumul de bere, sub influența victoriilor

Piața berii nu este una ușor de anticipat însă. Ca o dovadă, pe durata Campionatului Mondial din 2010, din Africa de Sud, vânzările au crescut cu 15% în Brazilia, în timp ce în mai multe state europene s-au înregistrat scăderi. Discrepanța dintre rezultatele financiare este greu de simulat înainte să se întâmple, fiind influențate de prea mulți factori: de la succesul echipei favorite, până la originea unor anumite branduri și agresivitatea cu care sunt ele promovate pe piață, pe durata turneelor finale. Astfel, vânzările brandurilor internaționale au mai puțin de suferit decât cele locale. Aceasta e o veste excelentă pentru Anheuser-Busch InBev (AB Inbev), producătorul berii Budweiser, sponsor oficial al FIFA 2014 World Cup, care nu va fi probabil afectat de eliminările premature ale Angliei, Spaniei sau Italiei. Singurul lucru de care acesta ar trebui să se teamă este „efectul de mahmureală”, așa cum îl denumesc cei de la Bernstein. Conform acestui fenomen, cifrele vânzărilor cresc semnificativ în perioada desfășurării competițiilor și scad la fel de brusc imediat după. Producătorii locali nu au însă această problemă, încasările fiind ridicate pe toată durata anului în care turneul se desfășoară în țara lor.

Datele înregistrate până acum confirmă teoria potrivit căreia vânzările de bere sunt afectate de succesul țării organizatoare a turneului. Mulți o percepeau pe Brazilia mare favorită să ajungă până în finala Campionatului Mondial. Cum cei de la AB Inbev dețin 68% din piața statului sud-american, investițiile făcute de producătorul de bere păreau că vor aduce un profit istoric. Brazilia a pierdut însă umilitor cu Germania, 1-7 în semifinale, iar finala mică a fost câștigată de Olanda cu 3-0. Rămâne de văzut cum au influențat aceste rezultate previziunile unei creșteri de 37% a vânzărilor, exprimate înainte de începerea Mondialului.

Pregătiri pentru Rusia și Qatar

Ce s-a întâmplat în Brazilia vom afla concret odată cu afișarea rezultatelor financiare finale. Până atunci însă, a început lupta pentru asigurarea unui loc fruntaș pe piața Rusiei și a Qatarului, următoarele organizatoare de turnee finale ale Campionatului Mondial din 2018, respectiv 2022. Carlsberg a început deja să investească serios în Rusia, o țară ale cărei vânzări de bere stagnează de ani buni, iar acest lucru ar putea avea un rezultat pozitiv pentru ambele părți. Pe de altă parte, AB Inbev are de gând să achiziționeze câteva fabrici de bere în Orientul Mijlociu pentru a pregăti terenul pentru Mondialul din Qatar, ținând cont și de faptul că turneul din 2022 este ultimul din contractul de sponsorizare pe care producătorul belgiano-brazilian îl are cu FIFA.

120 până la 160 de milioane de euro au plătit sponsorii către FIFA pentru CM din 2010 și 2014

  • Sab Miller are în portofoliu branduri ca Peroni, Pilsner Urquell, Ursus, Timișoreana
  • Heineken are în portofoliu mărcile Heineken, Zipfer, Edelweiss, Gosser, Schlossgold, Silva, Ciuc, Golden Brau, Bucegi, Gambrinus, Harghita și Hațegana
  • AB InBev are în portofoliu mărcile Stella Artois, Budweisser, Beck”s, Leffe, Hoegaarden, Bergenbier, Lowenbrau, Noroc

Publicat: 27 07. 2014, 10:24
Actualizat: 27 07. 2014, 22:33