Mihai Rotaru, strategie de tip „Moneyball” pentru a suplini plecarea lui Mitriţă. Omul de afaceri s-a inspirat dintr-un film de Oscar, cu Brad Pitt în rolul principal. SPECIAL
În vara aceasta, lotul Universităţii Craiova a suferit o revoluţie, plecând 14 jucători şi fiind aduşi alţi 13, iar schimbările încă nu s-au terminat, fapt confirmat şi de finanţator şi de antrenor. În ceea ce priveşte linia ofensivă, în special plecarea lui Alexandru Mitriţă, Mihai Rotaru a încercat să aplice o strategie inspirată din „Moneyball: Arta de a învinge” – un film bazat pe o carte bazată pe fapte reale despre sezonul 2002 al echipei de baseball Oakland Athletics.
„Ceea ce s-a făcut la Universitatea Craiova odată cu plecarea lui Mitriță e foarte simplu. Mitriță a avut 18 de goluri și Baiaram 12, iar atacanţii ceilalţi 3 goluri (Lukic şi Safira, n.r). Trebuia să aducem doi oameni, plus Baiaram care să facă 33 de goluri ca să îl înlocuim pe Mitriță, sau 40 ca să ne batem la campionat. Baiaram îl estimăm la 12 de goluri. Suntem în grafic acum. Echipa e mult mai echilibrată acum. Am pierdut din magia asta a lui Mitriţă, dar suntem mai echilibrați”, a declarat Mihai Rotaru, la DigiSport.
Ca şi în filmul respectiv, inspirat din fapte reale, filosofia de la Universitatea Craiova a fost de a transfera jucători ale căror cifre adunate pot egala sau chiar depăşi reuşitele vedetei care a părăsit echipa.
Mihai Rotaru s-a inspirat în mercato dintr-un film de Oscar despre baseball
„Moneyball” este un film american apărut în 2011, adaptat după cartea din 2003, „Moneyball: The Art of Winning an Unfair Game” de Michael Lewis. În rolurile principale sunt Brad Pitt, interpretându-l pe Billy Beane, managerul echipei de baseball Oakland Athletics, şi Jonah Hill, ca Peter Brand (Paul de Podesta, în viaţa reală), adjunctul lui Beane.
Cu un buget modest pentru Major League Baseball şi rămas fără vedetele echipei, achiziţionate de echipe mai bogate, managerul lui Oakland, Billy Beane, îl aduce în club, în rol de consilier, pe Peter Brand, absolvent în economie la Colegiul Yale, au ajutorul căruia întocmeşte o strategie de scouting neconvenţională, bazată pe analiză sofisticată, pe statistici, ecuaţii, cifre puse cap la cap. E vorba de o aşa-zisă „metodă sabermetrică”, neobişnuită în Major League Baseball, care contravenea normelor de până atunci şi era ironizată de scouterii vechi din club, foşti jucători şi antrenori de baseball, precum şi de specialişti şi de mass-media.
Beane şi Brand îndepărtează jucătorii supraevaluaţi, care pe hârtie nu se ridicau la nivelul imaginii pe care o posedau, şi reuşesc să alcătuiască o echipă competitivă, cu un buget mult mai mic decât al rivalelor. Cei doi strategi recrutează jucători ieftini, subevaluaţi, reprofilează alţi jucători pe posturi pe care nici ei nu ştiau că pot da randament, atrag jucători care la alte echipe nu erau exploataţi pe măsura valorii. Mai mult, atunci când antrenorul echipei se opune folosirii anumitor jucători aduşi de conducere, managerul nu intervine în alcătuirea echipei, dar îi vinde sau îi oferă la schimb pe titularii preferaţi de antrenor, acesta fiind nevoit să-i trimită în teren pe cei consideraţi potriviţi de manager. În aceste condiţii „inedite”, Oakland Athletics are o serie incredibilă de victorii şi reuşeşte să se califice în play-off, dar în cele din urmă nu ajunge să câştige titlul, respectiv World Series, diferenţa de buget fiind totuşi prea mare faţă de „granzi”.
Folosind filosofia respectivă, o altă echipă, Boston Red Sox reuşeşte să devină campioană, doi ani mai târziu, deşi Billy Beane a refuzat propunerea de a deveni managerul echipei din Massachussets. Filmul „Moneyball – Arta de a învinge” a avut șase nominalizări la Oscar în 2012, la categoriile: „Cel mai bun film”, „Cel mai bun scenariu adaptat”, „Cel mai bun actor în rol principal” – pentru Brad Pitt, „Cel mai bun actor în rol secundar” – pentru Jonah Hill, „Cel mai bun montaj” şi „Cel mai bun mixaj sonor”.