Cum merge comerțul în zona Național Arena la o partidă cu Ungaria. „Zilele de meci sunt groaznice și sunt zeci de meciuri pe an. Pierd mai mult de 40% față de zilele normale”

Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.

  • Restricțiile legate de consumul de alcool îi afectează pe proprietarii de mici afaceri din strada Maior Coravu, însă nu reprezintă o piedică pentru cei care au afaceri pe bulevardul Basarabiei. Primii susțin că încasările lor în zilele de meciuri scad chiar și cu peste 40 la sută. Cauza o reprezintă vigilența forțelor de ordine pe artera de acces a VIP-urilor
  • Firma de catering aleasă de FRF pentru meciurile naționalei încasează la fiecare partidă aproximativ 80.000 de euro

Pentru echipa națională de fotbal a României, cel mai important meci din preliminariile pentru turneul final Euro 2016 s-a disputat sâmbătă seară, pe Național Arena, în fața a 49.000 de spectatori, împotriva reprezentativei Ungariei (1-1). Interesul generat de această partidă înseamnă bani în sportul modern. ProSport a făcut un experiment: cum se traduce meciul cu Ungaria în cifre.

Cel de-al doilea joc din preliminarii a fost transmis de televiziunea națională. În intervalul orar care corespunde partidei, 19:00-20:55, audiența înregistrată de TVR pe segmentul național a fost de 18 procente. Share-ul, adică numărul de telespectatori care aveau televizorul deschis și au ales să vadă meciul, s-a ridicat la 37,9%. Pe segmental comercial, audiența meciului a fost de 15,3%, iar share-ul 40,7%.

Creșterea față de primul meci din grupa F, Grecia – România 0-1, este semnificativă. În 7 septembrie, pe segmentul național, partida de la Pireu a avut o audiență de 11 procente și un share de 25,2%.

Comerțul pe Maior Coravu vs Basarabiei

Dincolo de impactul mediatic, partida cu Ungaria a atras de la sine un paradox. Comerțul din zona Național Arena a fost puternic influențat, însă în moduri diferite.

Potrivit Dispoziției nr. 2880 din 9 octombrie 2014, semnată de primarul sectorului 2, Nicolai Onțanu, în ziua meciului, între orele 14:00 și 23:00, era interzisă servirea cu băuturi alcoolice în localuri publice și în afara acestora, în perimetrul stadionului.


Dispoziția primarului Onțaru, afișată în geamurile magazinelor din zona Național Arena în ziua meciului cu Ungaria

Această decizie are impact diferit pe strada Maior Coravu care leagă bulevardul Mihai Bravu de intrarea la tribuna oficială a stadionului și pe bulevardul Basarabiei, unde se află intrarea spre peluza Sud a arenei.  ProSport a discutat cu mai mulți proprietari și vânzători de magazine din ambele locații. Aceștia au dorit să-și păstreze anonimatul.

Pe strada Maior Coravu sunt trei mici afaceri care au obiect de activitate comerțul cu amănuntul. Pentru proprietarul unei terase cu un panou pe care scrie Mini Market, decizia  înseamnă o pierdere la vânzări de 40 la sută în ziua meciului. „Eu am terasă și nu am voie să vând alcool nici vecinilor din blocurile din jur. Cei care nu au terasă pot vinde. Trec VIP-urile pe strada asta, le e teamă să nu le dea suporterii cu sticle în cap”, spune patronul femeie în ziua partidei.

În următorul magazin, o alimentară care funcționează în fostul spațiu al unei tutungerii din perioada de dinainte de 1989, vânzătoarea, o doamnă trecută de 50 de ani, susține că „vânzarea e la fel ca într-o zi normală. Nu se mai vând semințele, nici alcoolul, deși avem voie. Doar alcoolicii mai intră și cumpără în zi de meci, apoi beau în parc”.

La câțiva metri distanță, în ultimul magazin pe care-l întâlnești înainte de a intra în incinta Arenei Naționale, proprietarii sunt extrem de nemulțumiți. „Este insuportabil, nu am voie nici măcar să vând legume în afara magazinului. Ieri am luat amendă 1.000 de lei pentru că aveam afară o ladă cu roșii. I-am întrebat pe polițiști de ce mă amendează și mi-au spus că șefii lor trec pe Maior Coravu și văd că se vând lucruri în exteriorul magazinului. Zilele de meci sunt groaznice și sunt zeci de meciuri pe an. Pierd mai mult de 40% față de zilele normale. Mă gândesc să renunț„, spune  proprietarul magazinului Ideal.

La câteva sute de metri distanță, lângă intrarea dinspre bulevardul Basarabia, comerțul în zi de meci e înfloritor. La șaormeria „Socului”, coada de zeci de persoane certifică succesul unei afaceri în domeniul alimentației publice într-o zonă în care se adună, în anumite zile, zeci de mii de oameni.
Vânzătoarea de la Mini market ‘Maj Ambient” susține că nu se simte diferența, mai ales din cauza faptului că nu au voie să vândă alcool. Totuși, admite o creștere a vânzărilor cu 5 la sută.

Zece metri mai în față, în alimentara „Meridian Universal”, decizia de interzicere a comerțului cu alcool a fost afișată la vedere. Reporterii ProSport au asistat la momentul în care vânzătoarele au refuzat să îi vândă bere unui bătrân care susținea că berea nu e alcool. „Se simte diferența față de o zi obișnuită. Vindem cu cel puțin 20 la sută mai mult într-o zi de meci”, declară un angajat, iar coada din magazine certifică spusele.

138,8 milioane de euro pe an reprezintă încasările în zi de meci la Manchester United

Marketing cu leucoplast la FRF

Meciul cu Ungaria a reprezentat o oportunitate financiară și pentru Federația Română de Fotbal. Din vânzarea de bilete, forul condus de Răzvan Burleanu a obținut suma aproximativă de un milion de euro. În schimb, eforturile de a monetiza prezența la partidă a 50.000 de oameni a eșuat lamentabil. În încercarea de a comercializa produse originale Adidas în culorile echipei naționale, oficialii FRF au folosit spațiile din exteriorul tribunelor Național Arena, însă expunerea produselor a fost arhaică. Tricourile, șepcile și celelalte produse erau prinse de pereții de faianță cu leucoplast.
La finalul meciului, reporterii l-au testat pe unul dintre vânzătorii de la standurile FRF cu produse Adidas. „Am vândut doar două tricouri și două șepci”. Un total de 510 lei la un magazin prin fața căruia s-au perindat mii de oameni interesați.


Articolele Adidas prinse cu leucoplast în magazinul oficial al FRF din tribunele Național Arena. Priviți și pardoseala

Cu totul altfel au mers lucrurile la standurile pentru catering. 50 de chioșcuri au stat la dispoziția spectatorilor prezenți la partida cu Ungaria, iar potrivit angajaților încasările pentru fiecare chioșc sunt în medie de 6.000 de lei pe seară. Un calcul simplu arată că firma care a obținut contractul de la FRF încasează în medie 300.000 de lei la fiecare meci al naționalei.

articol scris de Emanuel Ivan

Publicat: 14 10. 2014, 08:31
Actualizat: 14 10. 2014, 12:45