Unde-s** spectatorii?

Când drepturile TV ale Ligii I au fost câștigate de o televiziune care acoperă doar o treime din public, multă lume se aștepta ca efectul imediat să fie creșterea numărului de spectatori.

Socoteala din birouri nu se prea potrivește însă cu cea din tribune. Cu două etape înaintea finalului de sezon este evident că nu vom asista la o schimbare spectaculoasă. Media pe meci a crescut la 5.856 de spectatori, cu doar câteva sute mai mult decât în ultimii trei ani. În schimb, numărul e cu 25% mai mic față de sezonul 2002 – 2003. Iar situațiile sunt similare: atunci nu se transmiteau atâtea meciuri la TV, acum se transmit, dar nu se vede decât unul.

Cluburilor le convine

Cluburile stau însă liniștite. Din televizări cluburile câștigă 27 de milioane de euro pe sezon. Este imposibil ca numărul de spectatori să crească astfel încât să "rivalizeze" cu suma asta. Chiar și la nivelul din 2002-2003, adică un plus de aproape 2.000 de spectatori pe meci, la o medie chiar de trei euro pe biletul de intrare. Plusul de venit ar fi de doar 2,5 milioane de euro. Pe termen lungă însă ignorarea spectatorilor nu este o soluție. "Milan nu o va ajunge pe Arsenal câtă vreme ei încasează 2,5 milioane de euro la un meci din bilete", spunea recent Adriano Galliani. Problema e prețul biletelor. O analiză a www.futebolfinance.com relevă că în Anglia în acest sezon media celor mai ieftine bilete pe meci a fost 16 euro. Iar Manchester și Liverpool au vândut cel mai ieftin tichete în medie cu 29 de euro, Arsenal cu 37, iar Chelsea cu 50! Cele mai scumpe au fost la "tunari" în medie 105 euro!

Păstrând proporțiile, cu siguranță modelul englezesc este mai "sănătos". Și acolo, drepturile TV sunt uriașe, dar grosul încasărilor este generat de stadioane. Chiar dacă sumele sunt, logic, altele, proporția probabil ar fi bine să fie aceeași. Acolo, acoperă până la 40% din buget! La noi, rar reprezintă 5%! Singura rețetă financiară serioasă de încasări din bilete a reușit-o Steaua în Liga Campionilor, unde în 2006 strângea aproximativ trei milioane de euro. În ultimul an a dat-o în bară și acolo însă.

Jumătate de stadion

Pentru că prețul biletelor nu poate fi crescut prea mult, este evident că pe termen scurt veniturile nu pot crește spectaculos. Însă pe termen lung, fidelizarea spectatorilor este evident importantă. În acest moment, puține cluburi umplu mai mult de 40% din stadion, iar acelea au arene mici. Cluburile cu fani mai mulți – Steaua, Timișoara, Dinamo, Craiova, Rapid, CRR – se învârt la 40% din stadion umplut. Un amănunt important pentru construirea de noi stadioane, atunci când va fi cazul. Avem prea rar nevoie de stadion mai mare de 15.000 – 20.000 de locuri ca să merite să-l construim.


 

Publicat: 28 05. 2009, 22:43
Actualizat: 29 05. 2009, 09:51