Cât investesc cluburile în marketing. Unde putea să fie Steaua

Cât investesc cluburile românești în marketing, spre deosebire de cele din străinătate? Ne spune Robert Pongracz (35 de ani), vicepreședinte LPF, care a lucrat șase ani și jumătate, între iulie 2007 și decembrie 2013, pentru Liga Profesionistă Spaniolă de Fotbal, ca responsabil cu relațiile internaționale.

În Liga 1: maxim 6% din buget merge spre marketing

Pongracz a vorbit la cursurile Sports Business Academy despre acest subiect și a făcut o comparație cu fotbalul spaniol, pentru că nu degaeba a lucrat acolo. Diferențele sunt imense. Un club spaniol alocă pentru marketing până spre 30% din buget, adică mai bine de un sfert, pe când o grupare din România abia dacă ajunge șla 6%! Iar investiția făcută de cluburile noastre, mică așa cum e ea, este de cele mai multe ori  neprofesionistă și inconstantă.

„În România, cluburile știu că au un venit constant din drepturile de televizare, venit pentru care nu fac un efort foarte mare. Și se mulțumesc cu acel venit. Problema e că se dă sută la sută din acest venit pe salariile jucătorilor, ba chiar 120%, în ideea că se vor califica în Champions League. Din această cauză sunt atâtea cluburi în insolvență: cred că vor obține venitul ăla din Ligă și nu se opresc la ce au. Ce se întâmplă la ora actuală în România, reprezintă o greșeală imensă. Cu ce ai sigur, cu ăla trebuie să îți faci planul. Nu pe ce o să fie!„, explică Pongracz în exclusivitate pentru Sports Business Academy.

Steaua poate deveni o forță, dar „are nevoie de propriul stadion”

Ce ar trebui să facă grupările de la noi? Ne spune același Robert Pongracz: „Să aibă o strategie pe 3-4-5 ani. Din venituri, să dea automat 20% la copii. Să aloce mai puțin la salarii.  Dar dacă dai tu salariu mic, jucătorul nu acceptă. Alt club dă mai mult și uite așa se ajunge la 100% sau peste”

Pongracz e de părere că Steaua putea deveni o forță în estul Europei, ținând cont de câți bani a câștigat din Champions League și Europa League. „Era necesar să investească în centrul de copii, să își construiască propriul stadion„, și-a spus părerea Robert Pongracz.

Publicat: 07 07. 2016, 08:34
Actualizat: 07 07. 2016, 08:35