UPDATE Prăbușirea unui mit!** Milan – Manchester, minim istoric de audiență pentru UCL!

UPDATE Situația s-a repetat miercuri seara,
când Bayern – Fiorentina a reușit un rating de doar 3,5 punct pe
publicul comerical (urban, 18-49 ani)

„Bă, ești nebun, azi începe Liga Campionilor? Am și
uitat!”. Replica e reală, aparține unor oameni care urmăresc
regulat fotbal și, cel mai important, este reprezentativă pentru
audiența actuală a Champions League în România.

Liga Campionilor este un produs de top. Global este devansat ca
audiență doar de Jocurile Olimpice și Campionate Mondiale și
Europene de fotbal. Finala Barcelona – Manchester United din 2009 a
avut, conform Reuters, o medie de 109 milioane de telespectatori. A
depășit Super Bowl din fotbalul american cu trei milioane, iar la
audiența totală diferența a fost mai mare: 206 milioane față de
162.

Contextul global s-a regăsit la noi până în 2008-2009. Meciuri de
calibru ca Arsenal – AC Milan, Manchester – Chelsea sau Barcelona –
Manchester au făcut din Pro TV lider de piață pe publicul comercial
(urban, 18-49 de ani). Ratinguri între 8,4 și 13,2, cote de piață
între 24,1 și 35,5%! Sezonul actual e diferit. Un supermeci, ca
Milan – Manchester 2-3, a stabilit marți seara pe TVR un minimum
istoric de audiență!

A scăzut
mai mult de jumătate!

Meciuri similare – fără români, optimi de finală – s-au comportat
la distanță de doi ani diferit. Arsenal – Milan 0-0 în 20 februarie
2008 a avut rating 8,4. Milan – Manchester 2-3 din 16 februarie
2010 a făcut mai puțin de jumătate, 3,2!

„Diferența o face
marketingul”

De ce nu s-au mutat toți oamenii de pe Pro TV pe TVR odată cu
drepturile? „Sunt două tipuri de consumatori. Microbiștii se uită
indiferent de post, caută meciurile pe toate canalele. Cei
ocazionali știau că Liga e pe Pro TV; n-au găsit acolo, n-au mai
căutat”, explică analistul media Petrișor Obae. Cum se atrage acest
public? „Diferența este făcută de marketingul Pro TV, care e cât se
poate de agresiv, în sensul eficient al cuvântului. Când Pro TV
avea Liga, totul se centra pe meciul de fotbal, ceea ce dădea forță
programului”, spune Obae.

70 de procente a pierdut din
audiență Formula 1. În 2001 pe Pro TV avea o medie de 4,3 și 22,1%
cotă de piață. În 2009, pe TVR, a ajuns la 1,4

Și echipele românești au scăzut în audiență pe TVR. CFR n-a
avut rating sub 11,6 pe PRO TV (minim cu AS Roma acasă), în timp ce
Urziceniul n-a trecut peste 9,1 (maximul, cu Rangers
acasă)

De ce a fost Milan – Manchester un
supershow mediatic

Cele două echipe au câștigat, împreună, de 10 ori Liga Campionilor
∞Pe „San Siro” a venit echipa care a jucat ultimele două ediții ale
Ligii, câștigând-o pe penultima ∞S-au încasat 4 milioane de euro
din vânzarea de bilete și de la abonați, iar pentru acest meci nu
au mai existat bilete încă de la două săptămâni de la tragerea la
sorți a optimilor ∞Salariile jucătorilor celor două echipe sunt
printre cele mai mari din lume. La Milan, cel mai bine plătit e
Ronaldinho (7,5 milioane de euro), iar la United, cel mai mult
câștigă Rio Ferdinand (6,5 milioane de euro pe sezon)

Pierderi financiare
colosale

TVR plătește
în medie 500.000 de euro pentru un meci. De fapt, plătim noi toți.
Marți, conform primelor estimări, nu a produs din publicitate mai
mult de 30.000, rezultând astfel un minus de 470.000 de euro într-o
zi! „Pierderea nu poate fi limitată. Renunțarea la drepturi nu e o
soluție, sunt clauze stricte. Soluția trebuia văzută înainte de a
lua drepturile, era clar de atunci că va pierde, mai ales la prețul
oferit. Este și motivul pentru care Pro TV nu a plusat”, spune
analistul media Petrișor Obae.

Publicat: 18 02. 2010, 09:28
Actualizat: 18 02. 2010, 15:27