Incursiune prin Poltava!** Ce vor trăi fanii care își vor susține echipele la EURO 2012

Dacă la noi Autostrada Soarelui pare să nu ajungă niciodată la destinație, în Ucraina, autostrada care duce din capitală la mare, la Odessa, pare din altă lume. Nu are separatoare pe porțiuni lungi, putând astfel să schimbi aproape unde vrei direcția de mers, în timp ce banda de urgență servește uneori ca piață! Acestea sunt doar câteva dintre impresiile unui drum cu mașina pe ruta București-Poltava. Ucraina, gazdă alături de Polonia pentru Euro 2012, mai are multe de pus la punct.

La ieșirea din Republica Moldova, Ucraina ne primește cu o barieră. După ce o treci cu gajul pașapoartelor, ți se dă o hârtie pe care scrie ceva indescifrabil cu pixul. Nu știi pentru ce e, dar afli mai târziu. Durează cam o oră, cu amendamentul că ne considerăm niște persoane norocoase, asta pentru că în fața noastră sunt doar trei mașini, dintre care una e Lada. Îți recuperezi pașapoartele, iar apoi dai de o altă barieră. Nu se ridică, iar atunci când începi să te panichezi, un militar, pe cât de înarmat pe atât de iritat, încearcă să îți spună în toate limbile pe care le-a învățat la școală (rusa și atât) că trebuie să-i arăți hârtia. Care și-a dovedit într-un final utilitatea…

Nu există semnalizatoare

După ceasul de așteptare în vamă (de fapt două barăci cu o masă de tablă în față), din instinct încerci să accelerezi. Nu e rost, pentru că tocmai ai făcut cunoștință cu șoselele din Ucraina. La fel de firesc precum faza cu viteza, vine cea cu comparația cu România noastră dragă. „Hai, frate, că și la noi sunt găuri și denivelări. Noroc că nu joacă Vasluiul chiar la Vaslui ca să vezi râs”. Comparația continuă când ajungi în primul sat. Fix ca la noi, adică pustiu și prăfuit, apoi vine și în primul orășel. Au și ei birturi, au și ei consumatori, căruțe și bicicliști. Și, normal, au de toate, dar nu au semnalizatoare, astfel că, dacă te prinde noaptea pe drum, curbele le iei în stilul „ruleta rusească”: la ghici sau la noroc. Gata cu drumurile „europene” din Ucraina, au acest grad doar pe hartă, la fața locului… o să revenim cu nota de plată de la service-ul auto.

Pepeni, mere, roșii, pe banda de urgență!

Trecem la capitolul „autostrăzi”. Și începem cu „Autostrada Soarelui” varianta mai la est! Odessa-Kiev. Începe promițător cu trei benzi pe sensul de mers, dar revine în tabloul mioritic pe la kilometrul 30, cu o trecere de pietoni! Apoi dispar separatoarele de sensuri, dar apare o piață pe banda de urgență. De fapt, doar marfa e pe banda de urgență, pepeni, mere, roșii, chiar și miere de albine, din respect vânzătorii stau mai în spate (probabil au produsele asigurate).

Poltava, un soi de Belgrad

Și am ajuns și la Belgrad! Nu, nu e o glumă, asta a fost prima impresie în Poltava. Asta pentru că orășelul cu aproximativ 200.000 de locuitori ne primește cu o clădire care arată ca după bombardamentul americanilor din capitala Serbiei. „Este un fost hotel”, ne lămurește un trecător, stabiliment care acum mai cazează doar un pom crescut dintre ruine pe la etajul al șaptelea. De astfel de aventuri vor avea parte suporterii ce vor veni la Euro de anul viitor. Când vezi pe pielea ta că o țară ca Ucraina a primit statut de gazdă, te întrebi de ce n-am putea face și noi asta… Cel puțin, n‑avem treceri de pietoni pe autostrăzi. Pe cele două autostrăzi…


Începând cu 2008, Michel Platini, președintele UEFA, a lansat mai multe avertismente din cauza întârzierii lucrărilor din Ucraina. Francezul a oferit de-a lungul timpului câteva alternative pentru gazda EURO 2012: Scoția, Germania sau Ungaria


Wroclaw: comunism și istorie

Oraș-gazdă la Euro 2012, Wroclaw încă nu a intrat în euforia turneului final. Cu aproape un an înaintea competiției organizate în Polonia și Ucraina, cel de-al treilea oraș ca mărime din țara lui Sobieski încă mai miroase a „comunism”. Blocurile făcute după același tipar ca și în România te întâmpină încă de la intrarea în oraș. Imaginea ți se modifică subit în momentul în care calci în centrul orașului. Pe o rază de 500 de metri dai de șase biserici construite în stil gotic, iar mulțimea de turiști chiar te fac să te gândești că în vara anului viitor Wroclaw va fi un loc aparte. Am văzut doar un punct de marketing pentru Euro 2012, noul stadion este neterminat, dar polonezii sunt fericiți că forțele Europei vor ajunge la ei acasă.

Din cele patru stadioane ale ucrainenilor pentru Euro 2012, doar două sunt terminate: Donbass Arena, din Donețk, și Metalist, din Harkov. Stadionul Olimpic din Kiev, cel care ar trebui să găzduiască finala, dar și cel din Lvov, sunt în urmă cu construcția

Publicat: 18 08. 2011, 09:09
Actualizat: 18 08. 2011, 14:27