Care-i mai frumos?** Aviva Stadium versus National Arena

În primul rând, costurile. 410 milioane de euro, plus 190
suplimentat de la bugetul statului pentru finalizarea arenei.
Înainte de asta, se cheltuiseră și vreo 20 de milioane pentru
dărâmarea vechii arene, „Lansdowne Road”. Cheltuieli imense pentru
o arenă care nu strălucește prin absolut nimic. Cum s-a ajuns la
asta, e o poveste care la noi ar fi de domeniul SF-ului: s-a ținut
cont de dorințele comunității.

„Aviva Stadium” a fost construit în mijlocul cartierului
rezidențial al Dublinului, ceea ce a atras însă numai probleme. Pe
locul unde se înalță acum arena era „Lansdowne Road” care, evident,
a trebuit dărâmat. Imediat, municipalitatea a primit o listă lungă
de semnături, prin care se cerea ca șinele de tren, care treceau pe
sub stadionul vechi, să rămână pe loc. La fel ca și stația de tren
de lângă arenă! Așa că, din start, dărâmarea lui „Lansdowne” a
costat imens, pentru că a trebuit să nu afecteze trenurile,
tronsonul de cale ferată nefiind închis nici măcar o secundă!

Soarele-problemă

A urmat o nouă serie de probleme, tot legate de arhitectura
stadionului. Pentru că o nouă petiție venită din partea comunității
i-a făcut pe constructori să apeleze și la fonduri suplimentare și
la tot felul de artificii. Anume, oamenii care locuiesc lângă
stadion au cerut ca una dintre tribune (a doua) să fie mai mică
decât cealaltă, pentru că altfel soarele n-ar fi ajuns în cartier
pe tot parcursul zilei! Apoi, s-au luat și măsuri pentru ca
liniștea cartierului să nu fie perturbată de prea multe ori: anume,
s-a semnat un contract prin care primăria a asigurat că „Aviva
Stadium” va găzdui maximum 10 meciuri pe an!

Parcările
nu există!

O problemă cel puțin surprinzătoare: parcările! Vă vine să
credeți sau nu, la „Aviva Stadium” acestea nu există! Tot cartierul
a trebuit să suporte și înghesuiala maximă în zi de meci, pentru că
în jurul arenei nu era niciun spațiu liber! Deși UEFA cere pentru o
arenă de cinci stele vreo 2.000 de locuri de parcare, irlandezii au
rezolvat problema simplu: au trecut ca „parcări” străzi aflate la
aproximativ un kilometru de arenă!

CUM ARATĂ‚ NAȚIONAL ARENA
Cost: 150 de milioane de euro
Capacitate: 55.200
Locuri VIP: 3.600
Destinație: exclusiv fotbal
Finalizare: iunie 2011
Categoria: UEFA Elite

180
de voluntari au lucrat pentru UEFA în jurul stadionului
pentru a le oferi oamenilor informații despre locul în stadion și
pentru a ajuta la bunul mers al organizării

50
de mii de locuri are „Aviva Stadium”

Poliția irlandeză s-a limitat la a observa de departe mersul
evenimentelor. Chiar și când fanii erau aproape să se „încingă” pe
străzile Dublinului nu apărea mai mult de un polițist, care stătea,
se uita și apoi pleca liniștit să se asigure că vizita Reginei
merge conform planului!

Și după meci lucrurile nu mergeau chiar ca pe roate. Stewarzii
se chinuiau și nu prea să-i direcționeze pe fani după o „metodă
inovatoare”: țipând și plângându-se de lipsa unei portavoce! Nici
aici nu a mers prea bine, deși arena e înconjurată de străzi, iar
până la autocare erau cam doi kilometri de parcurs pe jos! Din nou
au ieșit încurcături, astfel că la două ore după meci încă era plin
de lume în jurul stadionului!

Publicat: 27 05. 2011, 10:02
Actualizat: 27 05. 2011, 10:03