Sportul, finanțat pe rute aeriene. Emirates a luat prim-planul la finala CM, alți 4 giganți aerieni își promovează imaginea prin peste 100 de contracte de sponsorizare

Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.

  • Emirates a ieșit în față în timpul unuia dintre cele mai vizionate evenimente sportive de pe glob. Compania aeriană a avut reprezentante în primul rând al tribunei oficiale de pe Maracana în momentul în care Philipp Lahm, căpitanul Germaniei, a primit trofeul Campionatului Mondial. Gigantul din Dubai și-a obținut poziția printre sponsorii principali ai FIFA investind 100 de milioane de dolari în ultimii patru ani

Mulți telespectatori s-au întrebat de ce, la fiecare meci disputat la Campionatul Mondial, camerele insistau secunde bune pe cadre cu stewardese prezente pe stadion. Chiar la festivitatea de premiere, un moment extrem de așteptat și urmărit, o echipă de femei în uniformă specifică însoțitoarelor de zbor a avut rolul de a aduce medaliile nemților campioni mondiali (1-0 în finala cu Argentina, gol Götze min.113). Explicația este una cât se poate de simplă și derivă din strategia de marketing a companiei aeriene Emirates Airline. De la curse de cai, până la cricket și tenis, Emirates își asociază imaginea cu echipe, turnee sau chiar foruri internaționale.
Banii investiți în fotbal însă, și mai ales în FIFA World Cup, au probabil cea mai mare pondere, dar și cea mai mare vizibilitate în rândul populației la nivel mondial. Pentru acest an, Emirates și-a asigurat locul între sponsorii principali ai FIFA, poziție obținută și prin cheltuirea a peste 100 de milioane de euro în ultimii patru ani. Implicarea „gigantului” arab în fotbal nu se oprește însă aici. În Europa, numele companiei din Dubai apare pe tricourile celor de la Arsenal, AC Milan, PSG, Hamburg, Real Madrid și Olympiacos. Cu Arsenal, Emirates a încheiat în 2004 cel mai mare contract de sponsorizare din istoria fotbalului englez, prin care a redenumit și arena clubului din nordul Londrei. „Emirates a devenit probabil cel mai important brand din fotbal”, susține compania din Dubai. Pentru a sublinia acest lucru, Emirates și-a bombat pieptul susținând că avioanele sale asigură traficul aerian în nu mai puțin de 22 dintre cele 32 de țări participante la Campionatul Mondial.

Vocea expertului

Conform lui Dave Chattaway, analist al valorii sportive la Brand Finance, Emirates va rămâne în grupul select al sponsorilor FIFA și pentru Cupa Mondială din Rusia, în 2018, alături de Adidas, Coca-Cola, Hyundai Motor / Kia Motors, Sony și Visa. „Au făcut investiții strategice și deja s-au integrat excelent în acest joc. După ce le-am văzut contribuția la decernarea medaliilor după finala Campionatului Mondial, pot să spun că sunt un brand deja global”, a declarat expertul companiei londoneze.

Politica Emirates, contestată

O consecință directă a investițiilor masive făcute în ultima perioadă este creșterea zonei de influență și a reputației celor de la Emirates. Zonele vizate de aceștia, Europa și America de Nord nu sunt însă pe placul companiilor aeriene deja prezente pe cele două maluri ale Oceanului Atlantic. Creșterea bruscă pe piața aviatică, prin care a furat clientela companiilor existente, a atras numeroase plângeri, în special din partea europenilor, în frunte cu Lufthansa. Aceștia contestă situația celor de la Emirates, subvenționați de guvernul din Dubai. Mai mult, comenzile uriașe ale celor de la Emirates pentru avioane Boeing a devenit subiect de discuție în Congresul American, care negociază reautorizarea U.S. Export-Import Bank, instituiție ce garantează și acordă împrumuturi pentru a „îndulci” condițiile tranzacțiilor cu țări de peste ocean.

Patru giganți aerieni implicați în sport

Emirates Airlines e numai una dintre cele trei mari companii aeriene din zona Orientului Mijlociu care prosperă în ultima perioadă. Chiar dacă investițiile în sport ale celorlalte trei, Etihad Airways, Qatar Airways și Turkish Airlines nu se ridică la nivelul celor făcute de compania din Dubai, o bună parte din bugetele celor trei competitoare a început să ia, de asemenea, drumul fotbalului, al tenisului sau al sporturilor cu motor.

În total, cei patru giganți aviatici dețin în acest moment peste 100 de contracte de sponsorizare în sport. Rata de creștere a acestor companii aeriene este, de asemenea, mult mai ridicată decât a altor branduri globale, cum ar fi Qantas, Lufthansa sau Air Asia, iar această diferență se poate explica și prin sumele uriașe de bani direcționate către sport.

272,25 de milioane de dolari este valoarea tuturor sponsorizărilor în sport făcute de Emirates în 2013

Publicat: 23 07. 2014, 15:30
Actualizat: 23 07. 2014, 16:40