REPORTAJ | Roma, la nivel ‘grande’, dar cu aceleași probleme ca la București! 5 concluzii după o vizită în cele 27 de magazine care oferă suveniruri și produse sport. De ce Simona Halep nu există în standurile de la Foro Italico | Corespondență din Roma

La Foro Italico nu se joacă un turneu de Grand Slam, dar totul este ‘Grande’. Aflat în inima sportivă a Romei, alături de Stadio Olimpico și centrele Comitetului Olimpic italian, complexul găzduiește nu doar elita tenisului, ci și un cartier general pentru comercianți. În zona care începe în dreptul centralului și se termină la arena NEXT Gen, sunt nu mai puțin de 27 de standuri în care se comercializează produse ale firmelor de echipament sportiv și suveniruri oficiale pentru ediția cu numărul 75 BNL Internazionali d’Italia. De la coloșii Nike, Adidas, Wilson, la branduri tradiționale italiene – Australian, Sergio Tacchini, Hydrogen.

Dacă vii să vezi turneul de la Roma, ar trebui să știi:

1. Suvenirurile se vând ca pâinea caldă în primele zile

Mai ales în cazul standurilor de suveniruri oficiale – adică acolo unde se vând mingi pentru autografe, tricouri pe care apare scris mare Roma – dar la prețuri pentru toate buzunarele (doar zece euro bucata în loc de 30-35, plus reducere la al treilea tricou cumpărat), brățări la 3 euro și brelocuri. Sunt cele mai ieftine produse și cele mai căutate. Tricourile sunt în loturi de câteva mii, culori și mărimi diferite ca și cum ai aduna marfa din depozitele mai multor retaileri mari de îmbrăcămite. Aceste tricouri sunt vânate mai ales de copii. Numerele mici sunt istorie de marți, iar pe joi-vineri, dacă vremea este bună, s-a cam ajuns la limita stocului.


Paradisul tricourilor, variante Foro Italico. Foto: Cezara Paraschiv

Comercianții explică pentru ProSport că vânzările sunt extrem de diferite. Fillippo Colosimo, manager Australian – partener tradițional al Federației Italiene de Tenis – spune că abia de vineri încolo încep să se vândă pălăriile inscripționate, cu o bandă verde, elegantă. Pentru că publicul se schimbă – vin oameni cu alte posibilități financiare, îmbrăcați la costum, care își permit să scoată din buzunar 35 de euro pentru o extrem de necesară protecție contra soarelui, dar în variantă elegantă.


Tricourile nu au nicio legătură cu Australian Open. Deși, cel mai probabil, la asta vă gândiți prima dată. Este o firmă tradițională italienească, mândră nevoie-mare că toate produsele sunt sută la sută fabricate în italia. Dar, grafica acestor tricouri împrumută multe și diverse detalii: în fiecare an, monumentul ales pentru desen este diferit, iar anul acesta una dintre cele mai reușite combinații imită steagul vecinilor din Peninsula Iberică – roșu și galben. Foto: Cezara Paraschiv

Dacă un produs s-a epuizat – slabe șanse ca a doua zi să apară stocul de rezervă, pentru că aprovizionarea este făcută la început. Accesoriile sunt scumpe – Babolat-ul lui Nadal și Wozniacki vinde mini-rachete cu 15 euro, și le vinde foarte bine, spre uimirea managerului Carlo Alberto Romiti. Sunt scumpe, însă anticipează că întreg stocul adus în 2018, de 1500 de bucăți, se va epuiza în zece zile.

2. E obligatorie prezența pentru a susține brandul

Oamenii de la Sergio Tacchini au pe mână un brad autentic, sută la sută italian. Italieni vero, vero, cu greu rup o boabă de engleză. Esența: exact ce spuneau în iulie 2014 comercianții români din Parcul cu Platani – dacă vrei să exiști pe piață, trebuie să fii prezent la turneu. Însă, pentru un brand luxury, cum este acest brand care are exclusivitate pentru turneul de la Monte Carlo și tot exclusivitate pentru a pune sigla Rolex pe produsele lor, profitul este aproape imposibil de atins.

Importanța prezenței numelui în complex este însă vitală, iar brandul care revine în tenis în forță după ce a fost aproape falimentat de succesul neașteptat al lui Djokovic consideră că efortul merită. Pentru Diadora, la fel.

Și pentru Babolat – este același lucru. 2017 a fost primul în care această reprezentanță locală s-a ocupat de stand, au trebuit ajustate listele de produse – chiar și Nike a renunțat să mai aducă încălăminte.

Doar colosul Nike își permite să spună, prin vocea unui neamț aflat la conducere, că la finalul turneului, sunt mulțumiți.

3. De ce Simona Halep nu există în standurile de la Foro Italico

Wilson sau Nike? Pentru Wilson, răspunsul este legat de faptul că sunt aduse doar cele mai noi modele de rachetă lansate. Simona nu face promovarea niciuneia dintre ele, așa că doar Serena Williams îți face cu ochiul în fotografii. Nike a ales, de la nivel central, să aducă un omagiu italiencei Roberta Vinci. Jucătoarea de 35 de ani, finalistă la US Open, joacă ultimul turneu al carierei la Foro Italico, în această săptămână. Așa că, excplică Max Wichelmann – store manager Nike & Tennis Point, ediția 2018 de la Italian Open este despre ea.

Mai mult, Wichelmann recunoaște că, în calitate de manager, este mare fan Rafa Nadal în acest an. Explicația ține tot de numere: Nike are două linii personalizate aduse la Foro Italico. Produsele din linia lui Roger Federer ar fi fost best-seller în condiții normale, dar, în absența elvețianului, scenariul se schimbă. Rafael Nadal trebuie să tragă după el vânzările producătorului american. Nike le propune fanilor excat tricoul portocaliu cu care Rafa evoluează pe zgură în acest sezon, iar vânzările vor fi direct proporționale cu numărul de meciuri câștigat de Matador la Foro Italico.

4. Comerț adaptat: ghiozdane pentru oamenii pe scutere

În țările nordice, bicicletele fac legea. La Roma – motoarele. În general, scuterele. Traficul este plin de bolizi pe două roți, micuțe, nu foarte puternice, care se strecoară cu ușurință pe străduțele virajate și de cele mai multe ori în pantă ale capitalei Italiei. În consecință, Babolat a luat decizia de a comercializa mult mai multe ghiozdane.

Atât de mare este cererea încât, mai nou, apar și mini-ghiozdănele care le imită pe cele de dimensiune normală, dar care arată ca un suvenir de pus peste un ghiozdan mare. Pentru mărunțiș, accesorii.


Unul ditnre cele mai vizitate standuri de la Foro italico. Desigur, nu luăm în calcul chioșcurile cu pizza, dulciuri, sucuri și bere. Foto: Cezara Paraschiv

5. Spectatorii nu cumpără rachete de la turneu nici în București, nici la Foro Italico

Chiar dacă Roma este la un cu totul alt nivel decât Bucureștiul, se pare că anumite probleme ale oamenirlor din zona comercială rămân aceleași. La turneu, fanii preferă suvenirurile, nu echipamentul sport. În 2017, Babolat a vândut 100 de rachete. Asta și pentru că, spre deosebire de site-urile de vânzare specializate, comercianții nu își permit să facă reduceri în interiorul complexului, explică managerul.

Astfel, recunoaște managerul Babolat, o rachetă cumpărată la Foro Italico ar fi, în medie, cu 70 de euro mai scumpă decât una cumpărată online.

  • Cel mai prețios suvenit râmnăne însă un autograf. Cele mai mici – mingi oficiale Dumlop Fort costă cinci euro bucata. Mingile intermediare – 25 de euro, iar cele mai mari depășesc 30 de euro. Primele zile de concurs sunt cu adevărat de neratat pentru vânătorii de autografe. Grupuri uriașe se formează la marginea terenurilor de antrament, la ieșirile e pe terenuri, la ieșirea de la vestiare. Iar cei mai norocoși strâng 10-15, chiar 20 de autografe.


Jack Sock a semnat zeci de mingi după victoria de duminică, scor 6-3, 6-3 în fața ibericului David Ferrer. Foto: Cezara Paraschiv

Publicat: 14 05. 2018, 08:18
Actualizat: 14 05. 2018, 08:34