Povestea unei campioane! Cum a reușit Alice Ene să ne facă mândri că suntem români, când sportul de la noi este în moarte clinică! Tânăra pilot care, la doar 14 ani, a dat marea lovitură | INTERVIU EXCLUSIV

Alice Ene, adolescenta care a reușit să uimească după ce a devenit cea mai tânără „Regină a drifturilor” din istorie, a vorbit, alături de tatăl ei, Sorin Ene, în exclusivitate pentru ProSport. Tânăra pilot a reușit să câștige prima etapă din competiția Drift Kings International Series 2021, desfășurată la Serres, în Grecia, la începutul acestei veri,

Alice, în vârstă de doar 14 ani, nu deține numai titlul de cel mai tânăr pilot de drift din Europa, ci și cea mai tânără deținătoare a trofeului „Queen of Drift”.

Totodată, tatăl ei, Sorin Ene, este unul dintre oamenii care au reușit să facă din drift o disciplină sportivă în România, deci Alice avea de unde să moștenească pasiunea pentru sportul cu motor. Tot Sorin Ene a pus bazele Campionatului Național de Drift, sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv.

Interviu cu Alice Ene, tânăra pilot care să ne facă mândri că suntem români, când sportul românesc este în moarte clinică! 

Alice Ene și tatăl ei, experimentatul pilot Sorin Ene, au stat de vorbă cu ProSport despre provocările pe care le-au întâmpinat, cum a reușit Alice să obțină o performanță atât de mare la o vârstă atât de fragedă, dar și ce planuri au pentru viitorul apropiat.

Alice concurează pe o mașină BMW Seria 3 E46, modificată special pentru derapajele controlate. Autovehiculul are un motor de 2.8 litri Turbo și 420 de cai putere. De asemenea, Sorin Ene concurează și el pe un BMW Seria 3, care are însă 600 de cai putere.

ProSport Cum au reacționat colegii tăi de clasă când au văzut că începi să faci performanță în acest domeniu?

Alice Ene: Colegii mei de clasă nu realizau, eu le povesteam, dar nici nu intram în detalii. Nu am ținut secret, departe de mine gândul de așa ceva, pentru că erau publice antrenamentele și mai puneam pe social media.

ProSport: Cine te inspiră pe tine să fii cea mai bună?

Alice Ene: Sursa mea de inspirație ca pilot începător este tatăl meu, pentru că am învățat de la el și mi-a transmis toate aceste informații, toată această experiență. A avut și are rezultate bune în continuare și, într-o bună zi, îmi doresc să îl depășesc și sunt convinsă că se va întâmpla asta.

ProSport: Poate fi activitatea ta inspirațională pentru adolescenții de vârsta ta?

Alice Ene: Activitatea pe care o desfășor a prins foarte mult la segmentul tinerilor, adolescenților, pentru că au ocazia să vadă pe social media tot ce fac, pe paginile mele de Instagram, Facebook.  Îi țin la curent pe simpatizanții mei, pe fanii mei.

Alice Ene: „Mulți nu au crezut în mine, părerile sunt împărțite”

ProSport: Ai primit critici? A încercat cineva să îți spună că nu vei reuși sau toată lumea a avut încredere în tine că o să fii cea mai bună?

Alice Ene: Da, au fost din partea unor colegi de clasă. Nu mă afectează și nici nu mă interesează foarte tare. Sunt convinsă că voi avea parte de asemenea „aprecieri”, dar oamenii sunt cum sunt. Eu îi iubesc pe toți, îi apreciez pe toți, sunt colegii mei și pot să-i înțeleg cumva.

Mulți nu au crezut în mine, părerile sunt împărțite (despre ceea ce fac eu – nr. red.), unii mă susțin, apreciază, simpatizează, unii mă iubesc, dar alții au reținere, unii sunt puțin invidioși, răutăcioși, mă tot provoacă la fel și fel de discuții. Eu îmi văd de treaba mea, de drumul meu, suntem deocamdată copii și ei nu realizează lucrurile astea.

Primesc adesea întrebări și oamenii sunt foarte interesați. Le povesteam părinților, tatăl meu primește telefoane din partea părinților copiilor care sunt interesați de acest fenomen. Unii dintre ei (dintre copii) au venit la cursuri, la antrenamente, și și-au exprimat dorința de a face performanță.

ProSport: Cum te pregătești pentru competiții? Ai vreun tabiet? Asculți muzică?

Alice Ene: În ceea ce privește pregătirea pentru competiții, nu am ceva prestabilit. Îmi place să stau pe Instagram, pe conturile de socializare ale prietenilor, să vorbesc cu prietenii de la drift, cu care mă înțeleg foarte bine și pe care îi salut cu această ocazie, ne plimbăm înainte de etapă, ne relaxăm. Nu am un program diferit sau special.

ProSport: După ce ai reușit să impresionezi la Drift Kings International Series 2021, ce alte obiective impresionante ai pentru acest an și anii următori?

Alice Ene: Când am fost împreună cu părinții mei la etapa de la Drift Kings din Grecia, de pe circuitul Serres, nu am avut nici cel mai mic gând că voi ajunge atât de departe, pentru că obiectivul stabilit de tatăl meu și împreună cu mine a fost mult mai mic.

În primul an, să participăm la cât mai multe evenimente, bineînțeles, fiind limitați de buget, pentru acumularea de experiență. Capeți foarte multă experiență și trebuie experiență! Pentru că totul s-a întâmplat atât de repede și mai repede decât mă așteptam și eu, a fost ca un prim pas, un avânt foarte mare, o încredere foarte mare în sine.

M-a bucurat ce s-a întâmplat acolo și în continuare nu avem obiective mărețe sau foarte ridicate, pentru că dacă nu se întâmplă, și cam greu să se întâmple, o să fiu dezamăgită.

Obiectivul pentru anul competițional 2021, stabilit împreună cu tatăl meu, e acela de participare la competiții și acumulare de experiență.

(Alice Ene, alături de tatăl ei, Sorin Ene)

Sorin Ene, tatăl lui Alice Ene: „Suntem niște oameni credincioși, avem încredere în Dumnezeu! Știm că de acolo vine tot ceea ce înseamnă energie, lucruri pozitive și toate lucrurile frumoase”

ProSport: Cum ați primit vestea că Alice dorește să se apuce de pilotaj?

Sorin Ene: În momentul în care Alice și-a exprimat dorința de a face drift, nu am fost uimit pentru că ne așteptam, având în vedere că a crescut în spirtul acesta. Surprinderea mai mare a fost că s-a descurcat foarte bine și până a descoperi tainele derapajului a fost mult de lucru la ceea ce înseamnă conducerea unui autoturism în mod normal, adică plecare de pe loc, frânare, gestionarea direcției etc.

Nu a venit din prima să-mi spună „Tati, vreau să fac și eu drift!”. A venit de la sine cumva, am ținut-o lângă noi, am învățat-o ce face fiecare pedală, volanul. Nu am fost surprins că și-a exprimat dorința că își dorește să piloteze, ba din contră, m-am bucurat că această dorință a venit mai devreme decât mă așteptam.

ProSport: Ați susținut-o din prima? De ce nu gimnastică, fotbal, volei? De ce pilotaj?

Sorin Ene: Ca orice alt copil, până când Alice să-și exprime dorința să conducă o mașină, am direcționat-o tot din dorința ei la fel și fel de sporturi, tot la dorința ei. Vorbim de scrimă, gimnastică, dansuri la un moment dat, dar nu a fost foarte fascinată de domeniile astea.

Am susținut-o din prima, pentru că susținerea din partea părinților este cea mai importantă, cel mai de apreciat. Și atunci când un copil își găsește pasiunea, părinții trebuie să se canalizeze întru totul pentru susținerea lui, pentru că doar așa copilul va fi fericit și va face performanță, dacă dorește asta în domeniul respectiv.

ProSport: Cât de costisitoare este această pasiune pentru mașini puternice?

Sorin Ene: Sportul cu motor este foarte scump prin definiție, pentru că necesită un material de concurs foarte bine pus la punct. Acest material de concurs, să poți să ajungi să-l construiești, ajungi la sume destul de importante, mari.

Ba mai mult, după ce ai terminat acest material de concurs, el trebuie întreținut, iar costurile sunt extraordinar de ridicate. Se fac revizii periodice, schimbare a pieselor, necesită o știință aparte de mecanică față de ce știm noi din service-urile auto normale, dar pentru asta ne bucurăm că avem susținerea partenerilor, sponsorilor, care ne susțin și pe mine și pe Alice.

ProSport: Ce fel de emoții vă încearcă atunci când știți că Alice se află la volanul unei mașini care are foarte mulți cai putere? Vă temeți pentru siguranța ei?

Sorin Ene: În momentul în care Alice este pe traseu și pilotează, fără doar și poate (am emoții – n. red.), nu numai pentru copilul meu. Până să se apuce Alice, mă gândeam și în cazul celorlalți colegi ai mei, într-adevăr este foarte periculos, dar doresc să vă spun că aceste mașini respectă cele mai înalte norme și reguli de siguranță. Cel puțin regulamentul elaborat de către organizatorii noștri este foarte aspru. Pentru ca o mașină să fie aliniată la start trebuie să respecte cele mai drastice norme de siguranță.

Este și un risc asumat, am pus-o pe Alice în temă din acest punct de vedere, că se pot întâmpla accidente, vătămări corporale, dar până la urmă astea sunt riscurile. Ni le-am asumat, dar asta este, mergem mai departe. Cineva acolo sus are grijă de noi și suntem convinși că nu se va întâmpla nimic. Și dacă se vor întâmpla și nu vor fi lucruri grave. Și dacă se întâmplă lucruri grave, Alice este ocrotită și protejată de toate sistemele de siguranță ale mașinii de competiție.

ProSport: Sunteți credincioși? Vă rugați pentru fata dumneavoastră să reușească să câștige atunci când intră în vreo competiție?

Sorin Ene: Suntem niște oameni credincioși, avem încredere în Dumnezeu! Știm că de acolo vine tot ceea ce înseamnă energie, lucruri pozitive și toate lucrurile frumoase care ni se întâmplă. Dar de cele mai multe ori lucrurile depind și de noi, pentru că în cazul unui concurs spunem noi „Doamne ajută!”, dar dacă tu nu ai atitudinea potrivită, pregătirea necesară, Dumnezeu îți dă, dar nu îți bagă și în traistă. Nu faci nimic!

În week-end-ul 12-13 iunie, Sorin Ene a participat în cadrul primei etape al Campionatului Național de Drift, desfășurat la Târgu Mureș, unde a obținut locul 2.

La start au fost aliniați peste 40 de piloți, la clase Pro și Pro 2 și nu s-a înregistrat nici un incident.

„Mașinile au fost  foarte bine pregătite, piloții au mers foarte bine. Vremea a fost capricioasă. Sâmbătă n-am avut deloc timp de antrenament. M-am antrenat doar 4-5 ture, în condițiile în care într-o zi normală de antrenament poți să faci peste la 40-50 de ture, asta pentru am fost nevoit să mă ocup de Alice, să o consiliez, să îi spun ce să facă. Atât pe ea, cât și pe alți piloți pe care îi consiliez și le spun ce să facă pe partea de spotter, adică omul care stă în afara circuitului, într-un punct cu vizibilitate foarte bună, care spune pilotului ce să facă de la tură la tură, ce să facă mai bine pentru a puncta cât mai mult.

În condițiile în care eram foarte relaxat, pentru că nu mai simt setea și disperarea pentru rezultate, sunt focusat foarte mult pe acești tineri pe care îi îndrum. Nu am avut nici un fel de încărcare, știam că n-o să mă calific, dar nu credeam că o să mă calific de pe locul 2.

La un moment dat am mers chiar „pedal to the metal” (a apăsat foarte tare pedala de accelerație – n. red.).

Am scos o tură de 90 de puncte, foarte aproape locul 1. Toată atenția mea și gândurile mele erau focusate către Alice, pentru că nu mă așteptam neapărat să greșească, dar ca lipsa de experiență să-și spună cuvântul. A pierdut în fața lui Cristi George, pe mâna ei cum se spune.

A fost un loc 2 nu foarte muncit, dar a venit pe un fond de relaxare”, a mai declarat Sorin Ene.

Publicat: 19 06. 2021, 18:24
Actualizat: 19 06. 2021, 18:34