Quintana, noul lider în Giro. Haos de nedescris pe coborârea Cima Coppi: favoriții s-au oprit, Quintana a atacat

Nairo Quintana (Movistar) este noul lider în Giro, după ce a câștigat marți etapa a 16-a, disputată între Ponte de Legno și Val Martello, pe distanța de 137 de kilometri. Columbianul a profitat de indecizia organizatorilor, care s-au jucat de-a neutralizarea cursei pe coborârea de pe Stelvio. A atacat și a pus peste 3 minute între el și fostul lider, Rigoberto Uran (Omega Pharma-Quick Step)

  • Peisajul manșei de azi a fost unul incredibil: la peste 2700 de metri, rutierii au trecut pe lângă nămeți de 2-3 metri înălțime, iar pe coborâre pericolul era hipotermia
  • Quintana a anulat deficitul de peste 2 minute în fața lui Uran, reușind să urce excelent pe Val Martello, după ce atacase pe coborâre


Imaginile de pe Stelvio au fost apocaliptice. Însă rutierii au avut curajul necesar să treacă peste orice obstacol pus de organizatori în calea finalului de etapă

Temperaturi de 0 grade Celsius, o ninsoare puternică și 4300 de metri diferență de nivel. Acestea erau coordonatele unei etape mitice în Giro, care parcurgea trei ascensiuni legendare: Passo di Gavia, Passo di Stelvio și Val Martello. O etapă pe care organizatorii o programaseră încă de anul trecut, însă care nu a putut fi alergată din cauza ninsorii și a stratului de zăpadă care nu a putut fi degajat de autorități. De data aceasta însă, lucrurile s-au schimbat. În ciuda protestelor rutierilor, care au fost deranjați de faptul că prognoza meteo anunța ninsoare atât pe Gavia, cât și pe Stelvio, iar coborârile celor doi munți erau extrem de periculoase, desfășurându-se pe drumuri acoperite de apă, organizatorii nu au cedat. Le-au transmis rutierilor că vor rula pe cei 139 de kilometri ai etapei-regină a acestui Giro. Iar ceea ce a urmat a fost incredibil.


Dario Cataldo, rutierul de la Sky, a fost cel care a câștigat Cima Coppi în acest an

Zăpadă, nămeți, 0 grade Celsius și 21,7 de kilometri de cățărare: Stelvio

Primii 6 kilometri de pe Gavia s-au rulat în ritm liniștit, semn că rutierii știau ce îi așteaptă în următoarele 133 de borne. Însă ritmul a fost rupt de atacul columbianului Robinson Chalapud (Colombia), unul dintre cățărătorii sud-americani care au luat cu asalt Turul Italiei. Atacul său a fost urmat de alte lovituri date de Franco Pelizzotti, Diego Rosa (ambii Androni-Giocattoli), Dario Cataldo (Sky), Robert Kiserlovski (Trek) sau Jarlinson Pantano (Colombia).


Pe coborârea lui Stelvio, s-a format gheață pe camerele de filmat. Rutierii s-au aflat în pericol de hipotermie

Însă Stelvio a fost mult prea greu pentru grupul din față. Pantele dure, lungimea aproape exagerată, 21,7 de kilometri, nămeții amenințători care parcă îi înghițeau pe rutieri sau, pur și simplu, înălțimea la care se ajungea (2757m) erau motive suficiente pentru a-i speria pe rutieri. Însă premiul care îl aștepta pe primul rutier care trecea prin vârful ascensiunii era unul suficient de motivant – în acest an, Stelvio era Cima Coppi, adică muntele cel mai înalt din acest Giro. Iar pentru Dario Cataldo (Sky), motivația a fost suficientă încât să forțeze și să treacă primul pe legendarul munte, la aproape 1 minut și jumătate în fața grupului favoriților.

Joaca de-a neutralizarea

Însă urmarea Cima Coppi a fost cea care a decis, probabil, acest Giro. Din cauza zăpezii și a ploii care a căzut pe asfalt, organizatorii au considerat coborârea de pe Stelvio mult prea periculoasă. Și printr-un tweet pe contul oficial al Giro, dublat de un anunț oficial pe Radio Corsa, au anunțat că, potrivit regulilor UCI, o motocicletă cu un steag roșu, care nu putea fi depășită de rutieri, va acționa ca element de siguranță pentru  a nu exista căzături violente pe coborâre. Însă mesajul a fost recepționat doar de anumiți directori sportivi! Spre exemplu, echipele Lotto-Belisol sau Movistar nu au fost înștiințate că parcursul până la baza lui Stelvio va fi neutralizat. În timp ce Omega Pharma-Quick Step, echipa liderului Rigoberto Uran, sau Tinkoff-Saxo, pentru care rula locul 3, Rafal Majka, au primit mesajul și au acționat în concordanță cu informațiile primite de la șefii cursei.
 

Organizatorii s-au scuzat, spunând că mesajul precedent, în care anunțaseră neutralizarea coborârii, a fost o greșeală

Astfel că haosul s-a instalat în doar câțiva kilometri. Adică exact timpul necesar lui Nairo Quintana (Movistar) să atace pe coborârea lui Stelvio, în timp ce Rigoberto Uran și Majka au stat cuminți, la cutie, știind că etapa este neutralizată. Surpriză însă! În timp ce Quintana pedala în continuare dus în trenă de un coleg, Radio Corsa anunța că neutralizarea nu este activă. Astfel că diferențele create între Quintana și Pierre Rolland (Europcar), pe de o parte, și ceilalți favoriți au rămas în picioare înaintea ultimei ascensiuni, de pe Val Martello, o altă cățărare lungă, de 23 de kilometri, ale cărei cele mai dure rampe veneau chiar pe final, unde drumul era înclinat la 14%!


Quintana a fost câștigător clar al etapei de azi din Giro

Columbia la putere

La poalele cățărării, avansul grupului lui Quintana era de 1 minut și jumătate în fața celui al favoriților. Pe final însă, a crescut la 3 minute și jumătate. Cum? În primul rând, printr-o indecizie totală într-un grup care îi conținea pe Uran, Majka, Aru, Kelderman sau Pozzovivo, care ar fi trebuit să facă front comun. Însă aceștia s-au trezit mult prea târziu, când cronometrul arăta o diferență reală pe traseu de peste 3 minute. E drept, probabil mulți dintre favoriți s-au considerat nedreptățiți de o indecizie catastrofală a organizatorilor și a comisarilor de cursă.

Iar atunci când au început să atace, Quintana era deja aproape de ultimele viraje ale cățărării pe care a câștigat-o clar în fața lui Ryder Hesjedal (Garmin-Sharp), singurul rutier care a putut să se țină de columbian până la final. Rezultatul final al etapei? În primul rând, o schimbare de tricou roz. Nu doar că tânărul columbian de 23 de ani de la Movistar a preluat tunica roz, de lider, cu un avans de 1 minut și 41 de secunde în fața lui Uran. Dar Quintana a dovedit că, indiferent de condiții, s-a maturizat din punct de vedere tactic într-un rutier care știe să profite de orice eroare a adversarilor, fie ea provocată de traseu sau de comisarii de cursă. Și a pus Columbia definitiv pe harta ciclismului mondial, țara sud-americană reușind pentru prima oară să câștige două etape prin doi rutieri diferiți în aceeași ediție din Giro, dar și pentru prima oară în istorie să aibă doi rutieri pe primele două trepte ale clasamentului general. 

Publicat: 27 05. 2014, 20:21
Actualizat: 27 05. 2014, 20:22