Haos la puterea 100! Kittel a câștigat prima etapă din Turul Franței, aproape neutralizată din cauza unui autobuz!

Ce nebunie de etapă de debut în ediția centenară a Turului Franței. După ce autobuzul echipei Orica-GreenEdge a amenințat cu un final prematur al manșei, o căzătură importantă i-a prins pe Mark Cavendish și Peter Sagan. Câștigător a fost Marcel Kittel, sprinterul lui Argos-Shimano, care și-a trecut în palmares prima victorie din carieră în Marea Buclă.


Rutierii au trecut pe lângă peisaje superbe și plaje călduroase în Corsica

*Timp de 200 de kilometri, plutonul a fost liniștit. Ultimii 13 kilometri au provocat însă haos în Marea Buclă
*Rutierii nu au fost informați de o schimbare în rută după ce autobuzul echipei Orica-GreenEdge a rămas blocat pe șosea
*Contador s-a lovit la cot, umăr și genunchi. Tony Martin va abandona mâine, după ce a leșinat la final

În Turul Franței se poate întâmpla orice. Nu poți să îți faci planuri pentru că lucrurile se pot schimba repede”. E declarația lui Tejay van Garderen, locul 5 în ediția trecută a Marii Bucle, oferită pentru ProSport înaintea startului Le Tour, care se potrivește perfect pentru manșa de azi, deschiderea ediției centenare a competiției. Destul de liniștită în primii 150 din cei 213 kilometri, etapa a luat foc pe final. Iar datorită faptului că autocarul echipei Orica-GreenEdge a rămas blocat pe linia de sosire, o parte dintre rutieri nu a știut unde va avea loc finalul! Învingător a fost până la urmă Marcel Kittel (Argos-Shimano), care nici măcar nu a avut habar de problemele de la final!


Zeci de mii de corsicani au ieșit pe străzi pentru a-i întâmpina pe rutierii care aleargă în Marea Buclă

Liniște timp de 200 de kilometri

Pentru ediția centenară a Turului, organizatorii au oferit Corsicii șansa de a găzdui primele trei etape. Înconjurată de mare, cu drumuri strâmte și virajate, insula lui Napoleon îi speria chiar și pe Froome sau Contador, care declarau la unison că speră să evite căzăturile și problemele. Și totul părea a fi în regulă după 200 de kilometri dintre cei 213 programați. Cyril Lemoine (Sojasun), Juan Jose Lobato (Euskaltel), Juan Antonio Flecha (Vacansoleil-DCM), Jerome Cousin (Europcar) și Lars Boom (Belkin) au plecat din pluton încă din primele sute de metri, dar mutarea nu a avut sorți de izbândă. Plutonul nu i-a lăsat pe fugari să se distanțeze la mai mult de trei minute, iar la 35 de borne înainte de final aceștia au fost prinși. Implicit, viteza a crescut, iar plutonul a început să ruleze cu 50-55 km/h, o viteză la care pot apărea oricând probleme.

Au „parcat” autobuzul sub linia de sosire

Totul părea să se îndrepte către o bătaie în viteză între Mark Cavendish (Omega Pharma-Quick Step), Andre Greipel (Lotto-Belisol) și Marcel Kittel (Argos-Shimano), cei mai rapizi rutieri din pluton. Însă stupoare! Când plutonul mai avea de parcurs doar 13 kilometri până la sosirea de la Bastia, autocarul echipei Orica-GreenEdge a rămas blocat sub linia de sosire, după ce a atins panoul care marca sosirea. Ce era de făcut? Organizatorii au anunțat că etapa va fi scurtată cu trei kilometri, iar finalul va avea loc sub panoul care anunța trei borne rămase! Care se afla exact într-o șicană periculoasă! Evident, haosul a pus stăpânire pe pluton. Unii rutieri nu au mai înșeles nimic. Iar de aici până la o căzătură serioasă nu a mai fost decât un pas! Serios s-au lovit doar Peter Sagan (Cannondale), Tony Martin (Omega Pharma-Quick Step) sau Geraint Thomas (Sky). Dar și Alberto Contador (Team Saxo-Tinkoff), care are probleme la umăr, cot și genunchi! Totuși, spaniolul a găsit puterea să glumească pe Twitter, liniștindu-i pe suporterii lor. „Asfaltul în Franța e foarte dur. Nu am nimic rupt”, a scris Contador pe rețeaua de socializare


Este a doua victorie într-n mare Tur pentru neamțul de la Argos-Shimano, după cea din Vuelta 2011

Kittel a învins fără probleme

În pluton, haosul a pus stăpânire pe rutieri. „Nu am încercat decât să fiu în față pentru că nu știu ce se întâmpla. Habar n-aveam că finalul a fost mutat”, a spus sprinterul lui FDJ, Nacer Bouhanni. Nici Kittel și colegii săi de la Argos-Shimano nu știau ce trebuie să facă. Dar au rămas în față și au profitat de problema la lanț avută de Andre Greipel (Lotto-Belisol). Cu autobuzul echipei australiene plecat de pe linia de sosire după ce a fost împins de un tractor, finalul a avut loc așa cum era prevăzut. Iar Kittel n-a avut nicio problemă în a se impune în fața lui Alexander Kristoff (Katiușa) și a olandezului Danny van Poppel (Vacansoleil-DCM). Tânărul de la Vacansoleil, care e cel mai tânăr rutier care participă în Marea Buclă de după Al Doilea Război Mondial, a devenit și primul rutier din ultimii 82 care termină o etapă pe podium până să împlinească 20 de ani. „Nu am știut că un  autobuz ne blochează calea. Cred că directorul meu sportiv a vrut să îmi spună ceva în cască, dar elicopterele și nebunia din pluton a făcut ca eu să nu aud nimic. E cea mai frumoasă zi din carieră”, a spus Kittel, care a câștigat prima etapă din Turul Franței din carieră și va purta mâine tricoul galben. De altfel, neamțul de 24 de ani e primul și în ierarhia tricoului verde – purtat mâine de Kristoff -, dar și în cea a tricoului alb – care va sta pe umerii lui van Poppel.



Cu echipamentul rupt, Contador a ținut să îi liniștească pe fanii săi

Dau vina pe juriu

Din cauza problemelor din ultimii 10 kilometri, organizatorii au invocat un articol de „forță majoră” din regulament, care a neutralizat timpii din finalul manșei. Astfel, nici Contador, nici Sagan sau alți rutieri importanți nu au pierdut minute în clasamentul general, deși au sosit la peste patru-cinci minute de Kittel, fiind trecuți în clasamentul general cu același timp cu învingătorul. Însă directorii sportivi nu au fost mulțumiți de această hotărâre. „Nu e normal ca noi să nu știm unde e finalul. Etapa trebuia oprită, nu schimbat finalul din cauza autobuzului. Președintele juriului e un spaniol, pe care nu-l cunosc. Să plece naiba acasă”, a spus Marc Madiot, șeful de la FDJ,  pentru France 2.


Mâine, haos în Corsica

Încă din etapa a doua, organizatorii încep să pună probleme rutierilor. Manșa taie Corsica în diagonală și este o călătorie între cele mai importante orașe din insulă. Una deloc ușoară însă! Cu patru cățărări destul de dificile, două de categoria a doua și două de categoria a treia, sprinterii nu vor fi deloc menajați. Deși vin la mijlocul etapei, Col de la Serra (5,2 km la o rampă medie de 6,9%) și Col de Vizzavona (4,6 km la o rampă medie de 6,5%), vor cerne cu siguranță plutonul. Nu e de neglijat nici Cote du Salario (1 km la o rampă medie de 8,9%), care vine cu 12 kilometri înainte de final și va provoca agitație în pluton. Favoriți par „puncheurii” precum Peter Sagan (Cannondale), Philippe Gilbert (BMC) sau chiar Joaquim Rodriguez (Katiușa), dar nu ar fi de mirare ca un favorit să plece din pluton și să ia un avantaj față de ceilalți favoriți încă din primele etape.

Clasament etapă:

1 Marcel Kittel (Team Argos-Shimano)                              4:56:52
2 Alexander Kristoff (Katiușa)
3 Danny Van Poppel (Vacansoleil-DCM)
4 David Millar (Garmin-Sharp)
5 Matteo Trentin (Omega Pharma – Quick-Step Cycling)
6 Samuel Dumoulin (AG2R La Mondiale)
7 Gregory Henderson (Lotto Belisol)
8 Jurgen Roelandts (Lotto Belisol)
9 Jose Joaquin Rojas Gil (Movistar)
10 Kris Boeckmans (Vacansoleil-DCM)

 

Publicat: 29 06. 2013, 19:41
Actualizat: 29 06. 2013, 19:45